Προκλητικός ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης στη συζήτηση που έγινε χτες στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής
Η πρόταση δεν μπήκε καν σε ψηφοφορία, με βάση την απαράδεκτη ερμηνεία σχετικού άρθρου του Συντάγματος που κάνει η εκάστοτε πλειοψηφία. Εισηγούμενος την πρόταση νόμου, ο βουλευτής του ΚΚΕ Ν. Καραθανασόπουλος είπε ότι αυτή έχει κατατεθεί εδώ και επτά μήνες, ενώ υπενθύμισε ότι εκκρεμεί για συζήτηση στην Ολομέλεια η πρόταση νόμου του ΚΚΕ για την κατάργηση των μνημονίων και των δανειακών συμβάσεων.
Η πρόταση νόμου, είπε, διατηρεί την επικαιρότητά της ακριβώς γιατί κλιμακώνεται η ολομέτωπη επίθεση στα λαϊκά νοικοκυριά. Στοχεύει στο να προωθήσει μέτρα που οδηγούν σε επιμέρους ανακούφιση της λαϊκής οικογένειας, που οδηγείται σε συνθήκες φτώχειας και εξαθλίωσης, στο πλαίσιο της αστικής διαχείρισης της καπιταλιστικής κρίσης, που έχει στόχο να θωρακίσει την ανταγωνιστικότητα των μονοπωλιακών ομίλων.
Στο όνομα, τόνισε, της ικανοποίησης της αναγκών του κεφαλαίου, θυσιάζεται το σύνολο των αναγκών της λαϊκής οικογένειας και οι τελευταίες εξελίξεις επιβεβαιώνουν αυτό που εκτιμά το ΚΚΕ, ότι δεν έχουμε να κάνουμε με μια οποιαδήποτε κρίση, αλλά για κρίση βαθιά του καπιταλιστικού συστήματος. Αναφερόμενος στις εξελίξεις στην Κύπρο, ο Ν. Καραθανασόπουλος υπογράμμισε ότι χρεοκόπησαν απότομα οι προτάσεις για ένα άλλο μείγμα διαχείρισης της καπιταλιστικής κρίσης ή για μια διαφορετική διαπραγμάτευση μέσα στην ΕΕ.
Η πρόταση νόμου που καταθέσαμε, είπε, απαντάει στη σημερινή κατάσταση με την υπερχρέωση των λαϊκών νοικοκυριών στις τράπεζες, αφού η μεγάλη τους πλειοψηφία πνίγεται από τα τραπεζικά δάνεια και οδηγείται στην απόγνωση. Η εξέλιξη αυτή, τόνισε, δεν είναι τυχαία και είναι αποτέλεσμα της συνολικότερης κυβερνητικής πολιτικής που εφαρμοζόταν και πριν την εκδήλωση της καπιταλιστικής κρίσης. Οπως τόνισε, η υπερχρέωση δεν ήταν τυχαία, αλλά ταξική επιλογή, αφού έτσι βρήκαν επικερδή τρόπο να τοποθετηθούν τα υπερσυσσωρευμένα κεφάλαια των μονοπωλιακών ομίλων.
Προκλητικός ήταν στην τοποθέτησή του ο υφυπουργός Ανάπτυξης Θ. Σκορδάς. Απορρίπτοντας την πρόταση νόμου, είπε ότι παραγνωρίζει την πραγματικότητα, δε συνεισφέρει στην επίλυση του προβλήματος και προκρίνει εύκολες λαϊκίστικες κορόνες.
Μιλώντας σαν λογιστής των τραπεζιτών, είπε ότι η πρόταση μιλά για διαγραφή 35 δισ. ευρώ μόνο από στεγαστικά, 45 δισ. από καταναλωτικά και συνολικά για πάνω από 120 δισ. Ούτε, είπε, δύο ανακεφαλαιοποιήσεις δεν επαρκούν για να καλυφθεί το ποσό και για να προστατέψει τις τράπεζες υπέδειξε προκλητικά στους βουλευτές του ΚΚΕ: «Να αποφεύγετε τα γνωστά να πληρώσουν οι τράπεζες με τα υπερκέρδη, είναι τόσο ασθενές το επιχείρημα και δεν βοηθά τον δημόσιο διάλογο, δεν αντέχει σε σοβαρή κριτική το επιχείρημα αυτό».
Συνεχίζοντας στο ίδιο ύφος και προσπαθώντας να ασκήσει κριτική στην πρόταση νόμου από τη σκοπιά της διαχείρισης, ισχυρίστηκε ότι αυτή «έχει εξόφθαλμες αδικίες και κενά και θα επέτρεπε σε πολλούς να μην συνεισφέρουν τις υποχρεώσεις τους. Θα ελεγχθεί η περιουσιακή κατάσταση του δανειολήπτη; Θα συνυπολογιστεί εάν είναι πρώτη ή πέμπτη κατοικία; Ποιος θα συνέχιζε να πληρώνει το δάνειό του»;
Σχολιάζοντας τις τοποθετήσεις των βουλευτών του ΚΚΕ πάνω στην πρόταση, ανέφερε ότι «επενδύουν στην ελαφρότητα ενός ανέξοδου λαϊκισμού και οχυρώνονται πίσω από τη μεταφυσική τους αντιπαλότητα με τον καπιταλισμό. Ετσι μπορεί να πυροδοτείται ενδεχομένως πρωτόλεια ιδεολογική συζήτηση σε κομματικά γραφεία, όχι όμως σοβαρός διάλογος με αξιόμαχα επιχειρήματα στη Βουλή». Ολα αυτά για να κρύψει ότι η κυβέρνηση τοποθετείται πολιτικά στην πλευρά των τραπεζιτών και συνολικά του κεφαλαίου, ενώ το ΚΚΕ και οι προτάσεις του είναι για τη σωτηρία του λαού.
Προκαλώντας τα εκατομμύρια των υπερχρεωμένων νοικοκυριών που προσπαθούν από κάπου να πιαστούν, αλλά και τη συντριπτική πλειοψηφία που τσακίζει η στρατηγική της ΕΕ και των κομμάτων της, ο Θ. Σκορδάς είπε ότι «γνήσια λαϊκή πολιτική δεν είναι η υιοθέτηση ευχάριστου λόγου που χαρίζει δάνεια, φόρους, οικόπεδα, αλλά η πολιτική που παράγει πλούτο, που δημιουργεί θέσεις εργασίας». Καταλήγοντας, ανέφερε ότι «προκρούστειες λογικές και εξωπραγματικές προτάσεις νόμου όπως αυτή που συζητούμε απορρίπτονται αυτονοήτως από την κυβέρνηση ως πρόχειρες και ατεκμηρίωτες».
Απορρίπτοντας την πρόταση νόμου, ο εισηγητής της ΝΔ Σ. Σαμπατσιώτης ισχυρίστηκε ότι κινείται στη λογική του «δώστα όλα» και έφτασε στο σημείο να πει ότι εάν γίνει δεκτή θα ευνοήσει μεγαλογιατρούς, μεγαλοδικηγόρους, ιδιοκτήτες μπαρ και άλλους φοροφυγάδες! «Σε λίγο θα μας πείτε ότι θέλουμε να καλύψουμε τους εμπόρους όπλων, ναρκωτικών και τους σωματέμπορους», τόνισε παρεμβαίνοντας ο Ν. Καραθανασόπουλος, τονίζοντας ότι υπάρχουν και κάποια όρια στην αντιπαράθεση.
Στην παρέμβασή του, ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρ. Κατσώτης, σχολιάζοντας την τοποθέτηση του εισηγητή της ΝΔ είπε ότι επιβεβαιώθηκε πως πρόκειται για ένα κόμμα που στηρίζει τα μονοπώλια και τους επιχειρηματικούς ομίλους, αφού δε θέλει να θιγούν οι τράπεζες, προκειμένου να ανακουφιστούν τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Επίσης, τόνισε, δεν μπορούν να κρυφτούν και οι ευθύνες του ΠΑΣΟΚ και της ΔΗΜΑΡ που μετέχουν στη συγκυβέρνηση και απορρίπτουν την πρόταση νόμου του ΚΚΕ, σφυρίζοντας αδιάφορα για τα βάσανα του λαού.
Αυτό που απορρίπτετε, είπε, είναι μια πρόταση νόμου που απαντά στα προβλήματα που δημιούργησε το σύστημα, αφού οι τράπεζες έδωσαν αφειδώς δάνεια και σήμερα πιέζουν με τις εισπρακτικές εταιρείες και διάφορους εκβιασμούς να πάρουν πίσω τα χρήματα από τον άνεργο, από αυτόν που έκλεισε το μαγαζί του ή εγκατέλειψε τη γη του.
Υπέρ της πρότασης νόμου επί της αρχής τάχθηκε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Στρατούλης, αναφέροντας ότι την ψηφίζει παρά τις όποιες επιφυλάξεις και επιμέρους διαφωνίες. Κατά τον Δ. Στρατούλη, μια ρύθμιση για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, εκτός των άλλων, μπορεί να βοηθήσει την ανάπτυξη, να αντιμετωπίσει το «κοινωνικό κραχ» και να βοηθήσει και τις τράπεζες, προκειμένου αυτές να εξυγιάνουν τα χαρτοφυλάκιά τους.
Από το ΠΑΣΟΚ, ο Θ. Μωραΐτης απορρίπτοντας την πρόταση, είπε ότι «δεν απαντάει με γενναίο ρεαλισμό στην παρούσα συγκυρία» και ότι το κόμμα του έχει καταθέσει δική του πρόταση «ουσιαστική και ρεαλιστική», που δε βάζει σε περιπέτεια το τραπεζικό σύστημα, αφού είναι κομμένη και ραμμένη στα συμφέροντα των τραπεζικών ομίλων. Η Ρ. Μακρή από τους «Ανεξάρτητους Ελληνες» είπε ότι το κόμμα της υποστηρίζει την πρόταση νόμου, αναφέροντας ότι «είναι αποσπασματική και χρειάζεται βελτίωση».
Δεν μπορούμε να στηρίξουμε την πρόταση νόμου είπε η εκπρόσωπος της ΔΗΜΑΡ Α. Ξυροτύρη, ενώ προκλητικός εμφανίστηκε ο βουλευτής της «Χρυσής Αυγής», Η. Παναγιώταρος, δηλώνοντας ότι ψηφίζει «παρών», γιατί «η πρόταση είναι γενική και αόριστη». Στη συνέχεια, εξαπέλυσε άθλια επίθεση κατά των μεταναστών, ζητώντας την απέλασή τους και λέγοντας ότι για το κόμμα του λαϊκή οικογένεια είναι μόνο η ελληνική λαϊκή οικογένεια και όχι οι οικογένειες των μεταναστών.
Χυδαίοι στην προσπάθειά τους να υπερασπιστούν τους τραπεζίτες και τις άλλες μερίδες του κεφαλαίου
Σε πρωτόγονο αντικομμουνισμό, βγαλμένο από τα κιτάπια της αντιδραστικής Ευρωένωσης, που τον έχει για επίσημη ιδεολογία της, προχώρησε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Θ. Σκορδάς, ενοχλημένος από την πολιτική κριτική του Ν. Καραθανασόπουλου, που είπε ότι ο υφυπουργός μίλησε σαν εκπρόσωπος των τραπεζιτών.
Απευθυνόμενος στους βουλευτές του ΚΚΕ, ο Θ. Σκορδάς έκανε λόγο για κάποιους «που εμπορεύονται τον πόνο και την αγωνία του Ελληνα πολίτη την περίοδο της κρίσης». Ετσι αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση τα άμεσα μέτρα που προτείνει το ΚΚΕ για να ανακουφιστεί η λαϊκή οικογένεια από την υπερχρέωση και το βραχνά τον τραπεζών. Πηγαίνοντας ένα βήμα πιο πέρα, έφτασε στο σημείο να χαρακτηρίσει την πολιτική κριτική που ασκεί το ΚΚΕ ως «φασιστική τοποθέτηση που επιβεβαιώνει εκείνον που είπε πως ο κομμουνισμός και ο φασισμός είναι αδέλφια δίδυμα, είναι εκτρώματα της ίδιας μήτρας, της μήτρας του ολοκληρωτισμού».
Η τοποθέτηση του υφυπουργού προκάλεσε την αντίδραση των βουλευτών του ΚΚΕ, που κατήγγειλαν τον άθλιο αντικομμουνισμό.
Στα χνάρια της κυβέρνησης κινήθηκε αργότερα και ο χρυσαυγίτης βουλευτής Ηλ. Παναγιώταρος. Για να υπερασπιστεί και αυτός τις τράπεζες, ισχυρίστηκε ότι το ΚΚΕ έχει πάρει δεκάδες εκατομμύρια ως κρατική επιχορήγηση όλα αυτά τα χρόνια και δεν επέστρεψε τίποτα, εφαρμόζει στις επιχειρήσεις του σκληρά μέτρα του μνημονίου και απολύει δημοσιογράφους του «Ριζοσπάστη».
Απαντώντας, ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρ. Κατσώτης, είπε ότι η Χρυσή Αυγή είναι κόμμα των εργοδοτών, στους οποίους στέλνει μικρά παιδιά με 14 ευρώ μεροκάματο και υλοποιεί στο πλευρό των επιχειρηματικών ομίλων στην πράξη το φτήνεμα της εργατικής δύναμης. Πρόσθεσε ακόμα ότι το ΚΚΕ δεν είναι επιχείρηση, είναι πολιτικό κόμμα και ότι οι εκδοτικές του επιχειρήσεις δρουν για να μπορεί να προβάλει την πολιτική του πρόταση.
Για αύριο Πέμπτη είναι προγραμματισμένο να καταθέσει στην Προανακριτική Επιτροπή της Βουλής για τη Λίστα Λαγκάρντ ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και πρώην υπουργός Οικονομικών Ευ. Βενιζέλος ο οποίος, όπως έχει παραδεχθεί δημόσια, με την αποχώρησή του από το υπουργείο πήρε μαζί του το «στικάκι» με τη λίστα το οποίο, μόλις ξέσπασε το θέμα, παρέδωσε μέσω του πρωθυπουργικού γραφείου στο ΣΔΟΕ. Την ερχόμενη εβδομάδα πιθανόν να καταθέσει ο πρώην πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου. Προχτές κλήθηκαν για κατ' αντιπαράθεση εξέταση ο πρώην διοικητής της ΕΥΠ Κ. Μπίκας και ο πρώην επικεφαλής του ΣΔΟΕ Ι. Διώτης προκειμένου να δώσουν διευκρινίσεις για το βαθμό γνώσης και εμπλοκής στην υπόθεση του πρώην πρωθυπουργού Γ. Παπανδρέου, αφού από τις καταθέσεις τους προέκυψαν αντιφάσεις.
-- Είναι ατομική ευθύνη του καθενός να ελέγχει τι βάζει στο τραπέζι του, όπως λένε διάφοροι από τις καταναλωτικές οργανώσεις;
Αρθρο 1 - Πεδίο εφαρμογής
Τα μέτρα που προβλέπονται στα επόμενα άρθρα αφορούν οικογένειες με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα μέχρι 40.000 ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 5.000 ευρώ για κάθε παιδί, εκτός αν άλλως ορίζεται ειδικά στις επιμέρους διατάξεις της πρότασης νόμου.
Αρθρο 2 - Ορισμός εννοιών
Ως οφειλές προς τα πιστωτικά ιδρύματα για τις ανάγκες της πρότασης νόμου ορίζονται οι οφειλές από κάθε μορφής δάνειο καθώς και οι οφειλές από πιστωτικές κάρτες.
Αρθρο 3 - Διαγραφή τόκων
Από την οφειλή των λαϊκών νοικοκυριών προς τα πιστωτικά ιδρύματα, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί μέχρι την έναρξη ισχύος της παρούσας, διαγράφεται το σύνολο των κάθε μορφής τόκων που έχουν γεννηθεί μέχρι την πιο πάνω στιγμή.
Αρθρο 4 - Διαγραφή των ποσών των τόκων που κεφαλαιοποιήθηκαν και ανατοκίστηκαν
Από το συνολικό ποσό των οφειλών των λαϊκών νοικοκυριών προς τα πιστωτικά ιδρύματα, όπως διαμορφώνονται μετά την εφαρμογή του πιο πάνω άρθρου 3, διαγράφεται κάθε ποσό που αντιστοιχεί σε τυχόν πραγματοποιηθέντα ανατοκισμό και κεφαλαιοποίηση κάθε μορφής τόκων.
Αρθρο 5 - Διαγραφή του 50% των οφειλών
Από τις οφειλές των λαϊκών νοικοκυριών προς τα πιστωτικά ιδρύματα, όπως αυτές διαμορφώνονται μετά την εφαρμογή των άρθρων 3 και 4 της παρούσας, διαγράφεται ποσό που αντιστοιχεί στο 50% αυτών, εφόσον το ύψος των δανείων δεν ξεπερνά τις 200.000 ευρώ για στεγαστικά δάνεια, τις 30.000 ευρώ για καταναλωτικά και τις 20.000 ευρώ για τις πιστωτικές κάρτες.
Αρθρο 6 - Πάγωμα των οφειλών, αναστολή πληρωμών
1. Οι εναπομένουσες, μετά την εφαρμογή των άρθρων 3, 4 και 5 της παρούσας, οφειλές των λαϊκών νοικοκυριών προς τα πιστωτικά ιδρύματα παύουν να γεννούν τόκους για όσο διάστημα διαρκεί η οικονομική κρίση.
2. Αναστέλλεται η πληρωμή, για όσο διάστημα διαρκεί η οικονομική κρίση, των εναπομενουσών μετά την εφαρμογή των άρθρων 3, 4 και 5 της παρούσας, οφειλών προς τα πιστωτικά ιδρύματα, εφόσον αυτές αφορούν ανέργους.
Αρθρο 7 - Μείωση των οφειλών των ΕΒΕ, των φτωχών αγροτοκτηνοτρόφων και των ψαράδων προς τα πιστωτικά ιδρύματα
1. Οι οφειλές των ΕΒΕ προς τα πιστωτικά ιδρύματα, οι οποίες αφορούν την επαγγελματική τους δραστηριότητα, όπως αυτές διαμορφώνονται μετά την εφαρμογή των άρθρων 3 και 4 της παρούσας, μειώνονται σε ποσοστό 30% εάν διατηρούν την επιχείρησή τους και κατά 50% εάν την έχουν κλείσει και είναι άνεργοι και για ύψος δανείων μέχρι 300.000 ευρώ.
2. Οι οφειλές των φτωχών αγροτοκτηνοτρόφων και ψαράδων προς τα πιστωτικά ιδρύματα, οι οποίες αφορούν την επαγγελματική τους δραστηριότητα, όπως αυτές διαμορφώνονται μετά την εφαρμογή των άρθρων 3 και 4 της παρούσας, μειώνονται σε ποσοστό 30% και για ύψος δανείων μέχρι 300.000 ευρώ.
3. Με ευθύνη του κράτους διασφαλίζεται η παροχή από τα πιστωτικά ιδρύματα άτοκων καλλιεργητικών δανείων σε μικρούς και μεσαίους αγρότες και κτηνοτρόφους για να ανταποκριθούν στην αγορά καλλιεργητικών εφοδίων για την τρέχουσα καλλιεργητική περίοδο.
Αρθρο 8 - Παύση πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης εκ μέρους των πιστωτικών ιδρυμάτων εναντίον των λαϊκών οικογενειών
Από την έναρξη ισχύος της παρούσας, παύει αυτοδίκαια οποιαδήποτε πράξη αναγκαστικής εκτέλεσης ή άλλο αναγκαστικό μέτρο εκ μέρους των πιστωτικών ιδρυμάτων σε βάρος των λαϊκών οικογενειών, των ανέργων, των αυτοαπασχολούμενων, των μικρών ΕΒΕ, των αγροτοκτηνοτρόφων και των ψαράδων, κατά την έννοια της παρούσας πρότασης νόμου, για οφειλές των τελευταίων, το ύψος των οποίων έχει υπολογιστεί, είτε συμβατικά είτε άλλως πως, με τρόπο που αντιβαίνει στις διατάξεις της παρούσας.
Αρθρο 9 - Καταργούμενες διατάξεις
Καταργείται κάθε νομοθετική διάταξη ή άλλη, έστω και συμβατική ρύθμιση, η οποία αντιβαίνει στις ρυθμίσεις της παρούσας.
Αρθρο 10 - Εναρξη ισχύος
Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν άλλως ορίζεται από τις επιμέρους διατάξεις της.