ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 21 Ιούλη 2013
Σελ. /24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
«ΕΝΩΤΙΚΗ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΩΝ»
Σοβαρά τα προβλήματα σε όλους τους τομείς της Πυροσβεστικής

Για τα τεκταινόμενα στην Πυροσβεστική μιλά στον «Ρ» ο Δημήτρης Βλάχος, συνδικαλιστής της ΕΑΚΠ

Εκτός από τις σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό και τεχνολογικό εξοπλισμό που υπάρχει στο Σώμα, εκτός από τη σπατάλη εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για την ενοικίαση ελικοπτέρων ενώ περικόπτονται κάθε χρόνο σημαντικά κονδύλια από την Πυροσβεστική, έρχεται να προστεθεί τόσο η μείωση προσωπικού στο Σώμα όσο και η λειτουργία του με ανταποδοτικά τέλη, πριν καν ψηφιστεί η αναδιοργάνωση της Πυροσβεστικής από τη Βουλή. Γι' αυτά μιλά στον «Ριζοσπάστη» ο συνδικαλιστής της «Ενωτικής Αγωνιστικής Κίνησης Πυροσβεστών» Δ. Βλάχος.

Αν και ήρθε η «πολυπόθητη» για τους ίδιους τους συμβασιούχους πρόσληψή τους με καθυστέρηση σχεδόν δύο μηνών (καθώς η αντιπυρική περίοδος ξεκίνησε την 1η Μάη), ακόμα και τώρα, τόσο η πολιτική όσο και υπηρεσιακή ηγεσία της Πυροσβεστικής προσπάθησαν να «κόψουν» θέσεις εργασίας. «Παρά το γεγονός ότι είπαν πως θα προσλάβουν 1.500 συμβασιούχους, δεν ανακοίνωσαν πόσοι προσλήφθηκαν τελικά. Παρατηρούμε, μάλιστα, πως στη διαταγή πρόσληψης των συμβασιούχων αναφέρεται ότι "σε πυροσβεστικές υπηρεσίες που θα παρουσιαστεί μικρότερος αριθμός εποχικών πυροσβεστών από όσους αναφέρονται στη (β) σχετική (σ.σ. στην απόφαση του Αρχηγείου σχετικά με την κατανομή πυροσβεστών εποχικής απασχόλησης) δεν θα προβούν στην κάλυψη των κενών αυτών από τους πίνακες επιλαχόντων αλλά να μας αναφέρουν εγγράφως". Ουσιαστικά, με αυτή την παράγραφο γίνεται σαφές πως ο εκάστοτε υπουργός και ο εκάστοτε αρχηγός θα κανονίζουν πόσους ακριβώς θα πάρουν και οι μήνες εργασίας τους θα είναι έως πέντε», τονίζει ο Δ. Βλάχος, και συνεχίζει:

«Αυτό φαίνεται μέσα από το Προεδρικό Διάταγμα το οποίο εγκρίνει την πρόσληψή τους στις 14 Ιούνη. Αναφέρει συγκεκριμένα πως "η διάρκεια της απασχόλησης των πυροσβεστών εποχικής απασχόλησης είναι έως πέντε (5) μήνες ετησίως. Ο αριθμός των συμβασιούχων και η διάρκεια απασχόλησης καθορίζεται κατ' έτος με απόφαση της Επιτροπής της ΠΥΣ 33/2006 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει". Εχουμε προειδοποιήσει πως ελλοχεύει ο κίνδυνος και για πιθανές απολύσεις εξαιτίας των σχεδιασμών κατάργησης υπηρεσιών, όπως θα συμβεί και σε αρκετές υπηρεσίες του δημόσιου τομέα. Και με αυτή την κίνηση, φαίνεται πως τα οργανικά κενά διαρκώς θα μεγαλώνουν».

Από την άλλη, ο συνδικαλιστής της ΕΑΚΠ υπογράμμισε πως πριν ακόμα ψηφιστεί το νομοσχέδιο για την - όπως χαρακτηρίζεται από την κυβέρνηση - αναδιοργάνωση του Σώματος, ήδη υπηρεσίες του λειτουργούν ως «ανταποδοτικοί μηχανισμοί» με «κριτήρια αγοράς». Αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, θα κατατεθεί στη Βουλή για ψήφιση μέσα στο μήνα. «Είναι ξεκάθαρη η άτυπη εφαρμογή του - υπογραμμίζει ο Δ. Βλάχος - όπως φάνηκε από το Πυροσβεστικό Σταθμό Λιμένα Καβάλας. Η Υπηρεσία λειτουργούσε αυτόνομα μέχρι τέλη Σεπτέμβρη του 2011 όταν και συστεγάστηκε με τον κεντρικό Πυροσβεστικό Σταθμό της πόλης, ενώ δύο μήνες μετά αποσύρθηκε το μοναδικό διαθέσιμο πυροσβεστικό της πλοιάριο λόγω παλαιότητας. Στα τέλη Μάη, όταν ο Οργανισμός Λιμένα Καβάλας ζήτησε την επαναλειτουργία του Πυροσβεστικού Σταθμού στο λιμάνι (δίνοντας μάλιστα κτιριακές εγκαταστάσεις), η Διεύθυνση Πλωτών Μέσων του Αρχηγείου απάντησε πως θα δώσει μόνο ένα πυροσβεστικό πλοιάριο και ανάλογο προσωπικό. Και αυτό αν ο Οργανισμός αναλάβει και τη διάθεση όλου του απαιτούμενου ηλεκτρικού και ηλεκτρολογικού εξοπλισμού, όπως και της ανάλογης υλικοτεχνικής υποδομής, καθώς και τη μόνιμη παροχή καυσίμων και υλικών συντήρησης».

Επισήμανε, τέλος, πως «είναι προφανές και το είχαμε αναδείξει από την πρώτη στιγμή ότι σήμερα είναι αυτό αλλά αύριο ο φορολογούμενος πολίτης θα καλείται να πληρώσει το δικαίωμα στην πυροπροστασία. Κάτι που έχει πληρώσει χιλιάδες φορές μέσω της φορολογίας».

Σειρά παρεμβάσεων για την Πυροπροστασία

Για την πολιτική της κυβέρνησης, που συνειδητά έχει υποβαθμίσει την Πυροσβεστική σε όλους τους τομείς λειτουργίας της, το ΚΚΕ κατέθεσε από την αρχή του χρόνου σειρά Ερωτήσεων στη Βουλή. Τα ζητήματα που έχει θέσει αφορούν τόσο τους ίδιους τους εργαζόμενους (μόνιμους και συμβασιούχους) όσο και το δικαίωμα των πολιτών στην πυρασφάλεια.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τις Ερωτήσεις που αφορούν καίρια προβλήματα των εργαζομένων στο Σώμα αλλά και την ίδια τη λειτουργία της Πυροσβεστικής. «Νομοθετική ρύθμιση της μη καταβολής οδοιπορικών εξόδων σε απόστρατους της Πυροσβεστικής» (02/07/2013), «Πρόσληψη εποχικών πυροσβεστών» (26/03/13), «Σε άμεσο κίνδυνο η πυρασφάλεια του Λιμένα Καβάλας» (04/03/13), «Ανησυχία για τις αιτίες των αιφνίδιων θανάτων τριών υπαλλήλων της Πυροσβεστικής Χίου» (04/03/13), «Παραβίαση κανόνων ασφαλούς εκπαιδευτικής διαδικασίας εργαζομένων του 1ου Πυροσβεστικού Σταθμού Χανίων» (21/02/13), «Εξέλιξη του διαγωνισμού πρόσληψης 725 Δόκιμων Πυροσβεστών» (07/02/13), «Εναρμόνιση του θεσμικού πλαισίου χορήγησης των αδειών των υπαλλήλων του Πυροσβεστικού Σώματος με τον υπόλοιπο Δημόσιο Τομέα» (07/02/13), «Κυβερνητικές υποκρισίες περί δήθεν καταβολής οδοιπορικών στους υπαλλήλους του Πυροσβεστικού Σώματος» (15/01/13), «Μη χορήγηση γονικής άδειας στους υπαλλήλους του Πυροσβεστικού Σώματος» (09/01/13), «Πρόσληψη με σταθερή εργασία μελών οικογενειών πεσόντων πυροσβεστών κατά την εκτέλεση του καθήκοντος» (07/01/13) και «Αναδιαρθρώσεις στο Πυροσβεστικό Σώμα» (16/11/12).

Πριν ακόμα ξεκινήσει η αντιπυρική περίοδος, το ΚΚΕ είχε καταθέσει Ερώτηση στη Βουλή σχετικά με τα μέτρα της κυβέρνησης για την αντιπυρική περίοδο και στην οποία, μεταξύ άλλων, γινόταν λόγος για ένταση της εμπορευματοποίησης των δασικών συστημάτων ενώ επισημαινόταν πως «η υποβάθμιση και ο παραγκωνισμός της Δασικής Υπηρεσίας σε βάρος της ενιαίας και ολοκληρωμένης διαχείρισης των δασικών μας οικοσυστημάτων, η μεταφορά και ανάθεση δασικού αντικειμένου σε ιδιώτες, οι αντιδραστικές - αντιδασικές αλλαγές στη δασική νομοθεσία, οι διαδικασίες "fast track", οι ελλείψεις σε μόνιμο δασικό προσωπικό και σε υλικοτεχνική υποδομή καθορίζουν το περιβάλλον μπροστά στη νέα αντιπυρική περίοδο».

Παράλληλα, υπογραμμιζόταν η σημαντική μείωση στα κονδύλια για το Σώμα κατά 5.162.000 ευρώ σε σύγκριση με αυτά του 2012, τα οποία με τη σειρά τους ήταν ήδη πετσοκομμένα, ενώ γινόταν αναφορά στη μείωση κατά 30% στις πιστώσεις των προϋπολογισμών για το Πυροσβεστικό Σώμα την περίοδο 2009 - 2012.

Τα αποτελέσματα αυτών των επιλογών είναι να υπολειτουργεί η Πυροσβεστική, να υπάρχει αποδιάρθρωση υποδομών και εγκαταστάσεων με την πλήρη υποβάθμιση της συντήρησης και της επισκευής του μηχανολογικού εξοπλισμού. Οι πυροσβέστες να ζουν σε οικονομική εξαθλίωση από το πετσόκομμα των αποδοχών τους, να επιδεινώνονται οι συνθήκες εργασίας, με τα εξαντλητικά ωράρια, την έλλειψη της απαιτούμενης προστασίας κατά τις επεμβάσεις στα διάφορα πολύπλοκα συμβάντα, θέτοντας σε διαρκή κίνδυνο την ασφάλεια και τη ζωή τους.

Παρεμβάσεις της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Περιφέρειας Αττικής και της ΚΟΑ

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε η «Λαϊκή Συσπείρωση» Περιφέρειας Αττικής αλλά και η Κομματική Οργάνωση Αττικής του ΚΚΕ. Η «Λαϊκή Συσπείρωση» στάθηκε στο γεγονός πως στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής δεν έχει παρουσιαστεί ολοκληρωμένο πρόγραμμα αντιπυρικής προστασίας και γι' αυτό το λόγο οι εκλεγμένοι σύμβουλοι του ΚΚΕ κατέθεσαν αίτημα να συζητηθεί εκτός ημερήσιας διάταξης το ζήτημα της πυροπροστασίας. Σε αυτό υπογραμμίζεται μεταξύ άλλων πως και φέτος «η κυβέρνηση θα κινηθεί στα πλαίσια της υλοποίησης των αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των επιλογών των προηγούμενων κυβερνήσεων. Αυτό θα έχει ως συνέπεια η γη να εξακολουθεί να αποτελεί εμπόρευμα και οι αντιδασικοί νόμοι να στρώνουν το έδαφος για αποχαρακτηρισμούς δασικών εκτάσεων».

Επίσης, τόνιζαν πως «περιφέρεια και δήμοι ηθελημένα έχουν διευκολύνει τις κυβερνήσεις σ' αυτή την καταστροφική για το λαό πολιτική, απ' τη στιγμή που ποτέ δε διεκδίκησαν ολοκληρωμένα μέτρα προστασίας των δασών και συνέδραμαν να παραμένει ζητούμενο ο ενιαίος φορέας προστασίας της δασικής περιουσίας. Αντ' αυτού το 2012 ένα μεγάλο κομμάτι της προστασίας, συντήρησης, καθαρισμού και φύλαξης δασικών εκτάσεων δόθηκε μέσω του προγράμματος κοινωφελούς εργασίας σε μια σειρά ΜΚΟ».

Παράλληλα, ζητούσαν, μεταξύ άλλων, το Περιφερειακό Συμβούλιο να διεκδικήσει άμεσα - επείγοντα πρόσθετα μέτρα για την προστασία των δασών, άμεση χρηματοδότηση για ενίσχυση των υποδομών της Δασικής και Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, πρόσληψη μόνιμου προσωπικού και να καλέσει την κυβέρνηση να προστατεύσει τα δάση με άμεσα μέτρα και σχεδιασμό. Επίσης, να μην υπάρξει καμιά εμπλοκή ΜΚΟ στο μέλλον στο έργο της πυροπροστασίας. Η «Λαϊκή Συσπείρωση», τέλος, καλούσε τους φορείς δασοπροστασίας και δασοπυρόσβεσης μαζί με τους εργαζόμενους, τα λαϊκά στρώματα σε κοινή δράση να οργανώσουν την πάλη τους, ενάντια σ' αυτή την καταστροφική για το λαό πολιτική και να απαιτήσουν άμεσα μέτρα προστασίας των δασών της Αττικής.

Από την πλευρά της η ΚΟΑ σε ανακοίνωσή της για την πυροπροστασία στα δάση της Αττικής τόνιζε μεταξύ άλλων πως ο δασικός πλούτος της χώρας είναι κοινωνικό αγαθό και λαϊκή περιουσία. Προειδοποιούσε το λαό, τους εργαζόμενους, τους άνεργους, τη νεολαία ότι «τα δάση, όπως και η ζωή τους, δεν μπορούν να προστατευθούν χωρίς την πάλη τους για ριζική αλλαγή πολιτικής, χωρίς την κατάργηση της καπιταλιστικής ιδιοκτησίας στη γη, στο φυσικό πλούτο, στα βασικά και συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής».

Επισήμαινε μάλιστα πως είναι επιτακτική η ανάγκη να οργανώσει ο λαός την πάλη του για συγκρότηση ενιαίου φορέα προστασίας της δασικής περιουσίας, άμεση χρηματοδότηση και ενίσχυση της υποδομής της Δασικής και Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, να προσληφθεί μόνιμο προσωπικό με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, να υπάρξει ενιαίος αντιπυρικός σχεδιασμός για κάθε ορεινό όγκο με την ευθύνη των Δασικών Υπηρεσιών και την επικουρική στήριξη των Δήμων και της Περιφέρειας και να αποζημιωθούν οι πληγέντες των πυρκαγιών.

ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
Υποβαθμισμένη αλλά με εργαζόμενους οπλισμένους με φιλότιμο

Με τρύπιους σωλήνες και παλιά λάστιχα αλλά «ετοιμοπόλεμα» οχήματα, σύμφωνα με τον υπουργό Ν. Δένδια
Με τρύπιους σωλήνες και παλιά λάστιχα αλλά «ετοιμοπόλεμα» οχήματα, σύμφωνα με τον υπουργό Ν. Δένδια
Οχήματα παλιά και επικίνδυνα, εργαζόμενοι λίγοι αλλά πολλών «ταχυτήτων» και υλικό το οποίο οι ίδιοι οι πυροσβέστες χαρακτηρίζουν απαρχαιωμένο σε σχέση με τις ανάγκες του σήμερα, συνθέτουν το σκηνικό της σημερινής Πυροσβεστικής. Οι εργαζόμενοι, μέσα από την υπερπροσπάθεια και το φιλότιμο, προσπαθούν να φέρουν εις πέρας ένα έργο εξαιρετικά δύσκολο. Οπως «εξαιρετικά δύσκολο» είναι και το καλοκαίρι, καθ' ομολογία τόσο του πρωθυπουργού όσο και του υπουργού Δημόσιας Τάξης.

Ομως, οι παραδοχές της κυβέρνησης για δυσκολίες σε ό,τι αφορά στην αντιπυρική περίοδο (με το γερασμένο στόλο και τα οικονομικά προβλήματα) μένουν στα λόγια καθώς οι πράξεις δείχνουν πως σε αυτό το σημείο ήθελαν να φτάσει η Πυροσβεστική. Υποβαθμισμένη, με εθελοντές, με ΜΚΟ, με δωρεές από επιχειρηματίες, με εργαζόμενους χωρίς εργασιακά και υπηρεσιακά δικαιώματα. Από κοντά και ο αρχηγός του Σώματος που δεν δείχνει τη θέληση να σταθεί δίπλα στα προβλήματα των εργαζομένων. Αντ' αυτού, προσπαθεί με λόγια να «τονώσει» το ηθικό τους, το οποίο είναι σε ιστορικά χαμηλά τόσο από τα παραπάνω θέματα όσο και από τις μισθολογικές τους απολαβές. Και σαν να μη φτάνει αυτό, η ενημέρωση για τις πυρκαγιές προς τους δημοσιογράφους όλο και φθίνει από σχεδόν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να αποκρύψουν πυρκαγιές στα δάση της χώρας και - ίσως - όσες περισσότερες ζημιές προκαλούνται σε περιουσίες πολιτών ή τραυματισμούς πυροσβεστών.

Eurokinissi

Μέσα από αυτά τα «προβλήματα», τα οποία συνειδητά προκλήθηκαν, θα βγει η «αναδιοργανωμένη» Πυροσβεστική, που θα λειτουργεί ανταποδοτικά, ως άλλο ένα χαράτσι για το λαό. Μόνο που αυτό θα προστατεύει τη ζωή του από την πυρκαγιά, την πλημμύρα και ποιος ξέρει από τι άλλο.

Παλιά και επικίνδυνα τα οχήματα

Οι εργαζόμενοι στην Πυροσβεστική, μαζί με τους 1.500 εποχικούς που προσλήφθηκαν στα τέλη του Ιούνη, καλούνται να επέμβουν σε συμβάντα, αστικά και μη, με οχήματα παλιά και επικίνδυνα. Οι περικοπές στα κονδύλια «χτύπησαν» και στις επισκευές καθώς, όπως τόνισε ο υπουργός Δημόσιας Τάξης, Ν. Δένδιας, σε απάντηση Ερώτησης του ΚΚΕ στη Βουλή, «οι αναγκαίες επισκευές (συντηρήσεις) πραγματοποιούνται σταδιακά και ανάλογα με τις διατιθέμενες πιστώσεις».

Την ίδια στιγμή που πολλοί εργαζόμενοι βάζουν από την τσέπη τους βενζίνη στα οχήματα, παρακαλάνε τους ανωτέρους τους για να βάλουν λάστιχα, η κυβέρνηση δαπανά δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για να νοικιαστούν πυροσβεστικά ελικόπτερα. Ετσι, οι εργαζόμενοι επεμβαίνουν σε δασικές πυρκαγιές με 1.636 υδροφόρες διαφόρων χωρητικοτήτων σε σύνολο 2.991 οχημάτων που έχει στη διάθεσή του το Σώμα. Από αυτά, τα 1.575 έχουν άδεια πρώτης κυκλοφορίας από 11 έως και «30+» έτη.

Ειδικότερα, τα 560 οχήματα μετρούν 10 έως 15 έτη ζωής, τα 502 15 έως 20 έτη, τα 100 20 έως 25 έτη, τα 228 αυτοκίνητα 25 έως 30 έτη και 185 ανήκουν στην κατηγορία 30+ χρόνια. Και όσοι διαπιστώσουν ότι λείπουν 60 οχήματα από το γενικό σύνολο, αυτά τα πήρε η Πυροσβεστική από το Δασαρχείο και τον ΟΔΔΥ και, όπως τόνισε στέλεχος του Σώματος, «αυτά είναι... απροσδιορίστου ηλικίας». Σημειώνεται ότι ένα από τα ασθενοφόρα που έχει στη διάθεσή της η Πυροσβεστική είναι κατασκευής του 1992!

Δεν περνούν από ΚΤΕΟ τα οχήματα

Κάτοικοι σπρώχνουν το χαλασμένο όχημα της Πυροσβεστικής κατά τη διάρκεια πυρκαγιάς στην Ανάβυσσο το 1993. Ιδιες σκηνές αναμένονται και φέτος εξαιτίας της ελλιπούς συντήρησης και της υποχρηματοδότησης
Κάτοικοι σπρώχνουν το χαλασμένο όχημα της Πυροσβεστικής κατά τη διάρκεια πυρκαγιάς στην Ανάβυσσο το 1993. Ιδιες σκηνές αναμένονται και φέτος εξαιτίας της ελλιπούς συντήρησης και της υποχρηματοδότησης
Την επικινδυνότητα των οχημάτων καταμαρτυρούν οι ίδιοι οι πυροσβέστες που είναι σε καθημερινή επαφή με αυτά. Και όπως λένε, το πιο σωστό θα ήταν να περνούν από ΚΤΕΟ προκειμένου να γίνεται σωστός τεχνικός έλεγχος και να αποφασίζει αν πρέπει ή όχι να βρίσκονται στο δρόμο.

Οπως είπαν στον «Ρ», «δεν μπορείς να κρίνεις αν ένα όχημα πενταετίας είναι σε καλύτερη μοίρα από ένα 20ετίας μόνο και μόνο από την ηλικία του. Υπάρχει πυροσβεστικό του 2006 που έχει περισσότερα χιλιόμετρα από ένα μεγαλύτερης ηλικίας στον ίδιο σταθμό. Κι όμως, θεωρείται καινούριο για ορισμένους που μένουν στα χρόνια κατασκευής του», μας είπε πυροσβέστης από Υπηρεσία της Αττικής. Και συνέχισε: «Πας στον μηχανικό και του λες ότι κάνει ένα θόρυβο. Αν ο μηχανικός τον ακούσει ίσως το φτιάξει. Δεν πας εγγράφως γιατί θα ακινητοποιηθεί το όχημα μέχρι να βρεθούν λεφτά».

Αλλος εργαζόμενος στην Πυροσβεστική υπογραμμίζει: «Αν το όχημά μου παρουσιάζει κάτι σε ταχύτητα μεγαλύτερη του ορίου, ο μηχανικός θα μου πει να οδηγώ με βάση το όριο. Ετσι, όμως, αν δεν τρέξω, έστω και με 10 χιλιόμετρα πάνω από το όριο των 60 να πάω σε συμβάν, θα καθυστερήσω και μπορεί να χαθεί ακόμα και ανθρώπινη ζωή».

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Πέτρος ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ