Στη γενέτειρά του, στο Ρέθυμνο, θα ταφεί ο μεγάλος μουσουργός
Ο Νίκος Μαμαγκάκης μεγαλωμένος μέσα στη μουσική, αφού καταγόταν από οικογένεια λαϊκών μουσικών, σπούδασε αρχικά στη Φιλαρμονική Ρεθύμνου και στο Ελληνικό Ωδείο στην Αθήνα (1947 - 1953). Το 1957 συνέχισε με γερμανική υποτροφία στην Ανωτάτη Μουσική Σχολή στο Μόναχο με τους Ορφ και Γκέντσμερ. Ασχολήθηκε με πολλά είδη μουσικής (μουσική δωματίου, μουσική για θέατρο, κινηματογράφο και τηλεόραση, όπερες, ηλεκτρονική μουσική, έργα για ορχήστρα, για σόλο όργανα και μελοποίηση τραγουδιών).
Στα μέσα της δεκαετίας του '80 παρουσιάζει δύο όπερες την «Οδύσσεια» και τον «Ερωτόκριτο». Στα έργα του περιλαμβάνονται επίσης: «Σκλάβοι πολιορκημένοι» (1973), κύκλος τραγουδιών σε ποίηση Κώστα Βάρναλη, «Ο κύκλος με την κιμωλία», Μπρεχτ - Ιάκωβος Καμπανέλλης (1974), «Ο Νέος Ερωτόκριτος» (Π. Πρεβελάκης. 1972 και 1975/76), «Λαϊκή λειτουργία» (1976), λαϊκή όπερα, «Εγκώμιο στο Νίκο Σκαλκώτα», για σόλο κλαρινέτο (1978), «Ερωφίλη», λαϊκή όπερα (νέα σύνθεση, 1980) κ.λπ.
Συλλυπητήρια ανακοίνωση για το θάνατο του σπουδαίου συνθέτη Νίκου Μαμαγκάκη έστειλε χτες ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος. Συγκεκριμένα, το πανελλήνιο σωματείο των μουσικών αναφέρει:
«Εκφράζουμε τη λύπη μας για το θάνατο ενός μεγάλου δημιουργού στο χώρο της μουσικής. Ο Νίκος Μαμαγκάκης έφυγε αφήνοντας ένα σπουδαίο έργο που αγγίζει όλα τα είδη της μουσικής, από λυρικό θέατρο και συμφωνική μουσική μέχρι λαϊκό τραγούδι.
Το εύρος και το βάθος του έργου του αναδεικνύει το μεγάλο και δυσαναπλήρωτο κενό που αφήνει ο χαμός του για τη μουσική τέχνη».
Τα συλλυπητήριά του εξέφρασε και ο συμπατριώτης και ομότεχνος του εκλειπόντα, Γιάννης Μαρκόπουλος, που αναφέρει: «Αιφνιδιάστηκα από το χαμό του σπουδαίου μουσικού Νίκου Μαμαγκάκη, που πρόβαλε με τη μουσική του διεθνώς την Ελλάδα. Πρόκειται για μια μεγάλη απώλεια ενός μεγάλου Ελληνα και Κρητικού».
Στο Κηποθέατρο του Δήμου Παπάγου - Χολαργού, αύριο (9μμ) θα παιχθούν «Οι χαλασοχώρηδες». Πρόκειται για διασκευή του ομώνυμου πολιτικοσατιρικού διηγήματος του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, που καυτηριάζει τα εκφυλισμένα πολιτικά και εκλογικά ήθη της εποχής και προβάλλει τις παθογένειες του νέου ελληνικού κράτους. Σκηνοθεσία: Κώστας Παπακωνσταντίνου, σκηνικά-κοστούμια: Λυδία Κοντογιώργη, μουσική: Θοδωρής Οικονόμου, φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου, κίνηση: Μαργαρίτα Τρίκκα. Ερμηνεύουν: Ελισαίος Βλάχος, Παύλος Εμμανουηλίδης, Θοδωρής Θεοδωρίδης, Ροζαμάλια Κυρίου, Αγγελική Μαρίνου, Κώστας Παπακωνσταντίνου, Παναγιώτης Σούλης.
Συναντήσεις με τη γενική διευθύντρια της ΟΥΝΕΣΚΟ, Ιρίνα Μπόκοβα και με την Γαλλίδα ομόλογό του κα Ορελί Φιλιπετί, είχε στο Παρίσι ο υπουργός Πολιτισμού, Π. Παναγιωτόπουλος, με το υπουργείο να περιορίζεται μόνο στην αναφορά των θεμάτων των συναντήσεων, χωρίς τίποτα ουσιαστικότερο.
Ο υπουργός είπε ότι «είναι πάρα πολλά και σημαντικά» τα θέματα των σχέσεων Ελλάδας - ΟΥΝΕΣΚΟ, χωρίς όμως να επεκταθεί.
Σίγουρα, πάντως, αυτές οι σχέσεις αφορούν και στις διεθνείς συμβάσεις της ΟΥΝΕΣΚΟ, αφού το ΥΠΠΟ σημείωσε ότι συζητήθηκαν οι συμβάσεις του 1970 για τη διαχείριση των πολιτιστικών αγαθών, του 2003 για την προστασία της Αϋλης Πολιτιστικής κληρονομιάς, του 1972 για την προστασία της Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς και για την Προστασία των Πολιτιστικών Αγαθών, σε περίπτωση ένοπλης σύγκρουσης. Εγινε και «ιδιαίτερη αναφορά» στα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ΟΥΝΕΣΚΟ. Φυσικά, η ελληνική πλευρά έθεσε για πολλοστή φορά και το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Την επαναφορά - με πρωτοβουλία του υπουργού Πολιτισμού - για εκ νέου συζήτηση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο του θέματος των σημαντικών αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν στο σταθμό «Βενιζέλος» του μετρό Θεσσαλονίκης, ζητά ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, με αφορμή την πρόσφατη προσωρινή διαταγή του Συμβουλίου της Επικρατείας, μετά από αίτηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, για αναστολή της υπουργικής απόφασης για απομάκρυνση των βυζαντινών αρχαιοτήτων από το σκάμμα του σταθμού.
Ο ΣΕΑ χαρακτηρίζει την προσωρινή διαταγή ως «μια πρώτη δικαίωση στον αγώνα συνύπαρξης των αρχαιοτήτων με τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης» και προσθέτει: «Είναι πραγματικά λυπηρό το γεγονός ότι, για τόσους μήνες, η Αττικό Μετρό προσπαθεί να "αποφύγει" την αναπομπή του θέματος στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και την εκπόνηση μελετών για την επίλυσή του, "πιέζοντας" με απολύσεις προσωπικού από τα εργοτάξια και "φορτώνοντας" - για μία ακόμη φορά - την ευθύνη των όποιων καθυστερήσεων στις αρχαιότητες!».
Το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, στο πλαίσιο του 56oυ Φεστιβάλ Φιλίππων - Θάσου, οργανώνει (29/7, 9 μ.μ.) αφιέρωμα στον Κ. Καβάφη, με ποίηση του Γιάννη Ρίτσου. Συγκεκριμένα, στην περιοχή Σούγελο, στο ιστορικό καφενείο «Μαύρη Θάλασσα», η ηθοποιός Λυδία Φωτοπούλου, θα διαβάσει τα « «12 ποιήματα για τον Καβάφη» του Γ. Ρίτσου.
Το υπουργείο Παιδείας - Θρησκευμάτων ανακοίνωσε χτες την προκήρυξη της θέσης του Γενικού Διευθυντή της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος (ΕΒΕ). Οι υποψήφιοι πρέπει να υποβάλουν αίτηση, όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά, φωτοτυπία αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατηρίου, βεβαιώσεις προϋπηρεσίας και βιογραφικό σημείωμα και να τα στείλουν ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή, στη Γραμματεία της ΕΒΕ (Πανεπιστημίου 32, Αθήνα, ΤΚ 106 72, τηλ. 210 3382.500, 210 3382.600), εντός 30 ημερών από τη δημοσίευση της προκήρυξης.
Το λογοτεχνικό περιοδικό «(δέ)κατα», στα πλαίσια του Φεστιβάλ Τήνου, οργανώνει αύριο (9μμ) στην Τήνο, ποιητική βραδιά. Ποιήματά τους θα διαβάσουν οι: Αλέξανδρος Ισαρης, Γιάννης Κακουλίδης, Ελσα Κορνέτη, Ανθή Μαρωνίτη, Γιώργος Μπλάνας, Γιάννης Πατίλης, Αλέκος Φλωράκης. Ακολουθεί μουσικό πρόγραμμα με τον σαξοφωνίστα Θωμά Αλβέρτη.
Ο μονόλογος του Γιώργου Χρονά «Σεβάς Χανούμ» θα παρουσιαστεί αύριο ( 9.30 μ.μ.), στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Νάξου, στον Πύργο Μπαζέου (22850-31402). Ο μονόλογος ιστορεί τη ζωή της γνωστής τραγουδίστριας στη δεκαετία του 1950, όπως την αφηγείται η ίδια σε νεαρό δημοσιογράφο. Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ρήγος. Σκηνογραφία: Κωνσταντίνος Ρήγος - Μαίρη Τσαγκάρη. Κοστούμια: Ελενα Παπανικολάου. Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος. Παίζουν: Κωνσταντίνα Μιχαήλ, Γιάννης Τσεμπερλίδης. Είσοδος 12 και 10 ευρώ.