Σε ό,τι αφορά στις επιχορηγήσεις - φάντασμα πια - θιάσων του ελεύθερου θεάτρου από το ΥΠΠΟ, δεν είναι ξεκομμένες από την παραπάνω πολιτική. Στην πράξη και παρά τις ελπίδες κάποιων ή τις οχλήσεις τους σε υπουργικούς παράγοντες, φαίνεται να έχει μπει ταφόπλακα στις θεσμοθετημένες επιχορηγήσεις της τελευταίας 30ετίας και η αρχή μιας νέας πολιτικής.
Από την οικονομική πλευρά του θέματος, ας δούμε τα συνολικά ποσά των επιχορηγήσεων και τη φθίνουσα πορεία τους. Πριν από το 2007 - 2008, το συνολικό ποσό ξεπερνούσε τα 3.000.000 ευρώ (ούτως ή άλλως μικρό σε σχέση με τις ανάγκες). Το 2008 - 2009, 73 θίασοι μοιράστηκαν 2.225.000 ευρώ. Το 2009 - 2010, 67 θεατρικά σχήματα 2.161.750 ευρώ, το 2010 - 2011 δε δόθηκαν και το 2011 - 2012 ανακοινώθηκαν 2.015.000 ευρώ σε 67 θιάσους, που ποτέ δεν δόθηκαν.
Το ΥΠΠΟ ενημέρωσε πριν από λίγο καιρό, χωρίς περαιτέρω εξηγήσεις, ότι «θα κάνει τη χάρη» να δώσει το 1/4 από αυτά που ανακοίνωσε. Για τα υπόλοιπα τηρεί «σιγήν ιχθύος». Τα 2 εκατ. δηλαδή από τα χρόνια του Π. Γερουλάνου του ΠΑΣΟΚ, είπαν ότι θα γίνουν 500.000 ως τον Οκτώβρη κι άλλα τόσα ως το Δεκέμβρη. Το 2012 - 2013 και 2013 - 2014 τίποτα. Κανείς δε μιλά για νέα προκήρυξη...
Eurokinissi |
Το σχετικό αίτημα τέθηκε από την πολιτική ηγεσία του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού προς την UNESCO τον περασμένο Ιούλη, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Π. Παναγιωτόπουλου στο Παρίσι.
Το ΥΠΠΟ σημειώνει σε ανακοίνωσή του ότι «αν η βρετανική πλευρά συμφωνήσει στη διεξαγωγή αυτής της διαδικασίας, θα είναι η πρώτη φορά που η UNESCO θα ενεργοποιήσει το θεσμό αυτό για την επίλυση πολιτιστικής διαφοράς μεταξύ δύο κρατών».
Ωστόσο, στην ίδια ανακοίνωση, η διαδικασία αυτή περιγράφεται ως μια προσπάθεια... «να επιτευχθεί μια ρύθμιση της διαφοράς που αφορά τα Μάρμαρα του Παρθενώνα»! Στην προκειμένη περίπτωση όμως δεν πρόκειται περί μιας «διαφοράς», αλλά για μια από τις μεγαλύτερες κλοπές πολιτιστικών θησαυρών που έχουν καταγραφεί μέχρι σήμερα παγκοσμίως! Επιπλέον, ο όρος «ρύθμιση» δείχνει την ελληνική πλευρά έτοιμη, πριν ακόμη ξεκινήσει η διαδικασία της διαμεσολάβησης, για υποχωρήσεις. Θυμίζουμε, ότι στη διάρκεια των τελευταίων 10 χρόνων και πλέον, οι ελληνικές κυβερνήσεις κινούνται στη «λογική» των ανταλλαγμάτων(!) με τους Βρετανούς -δηλαδή να τους δώσουμε ισάξιες με τα Μάρμαρα αρχαιότητες σε περίπτωση επιστροφής- ακόμη και δανεισμού! Να σημειώσουμε ότι ο δανεισμός στην πράξη σημαίνει ότι οι Βρετανοί θα εξακολουθούν να είναι οι «ιδιοκτήτες» των Μαρμάρων.
Πάντως, την ερχόμενη Κυριακή συνέρχεται στην Αθήνα η διεθνής σύσκεψη των επιτροπών που έχουν συσταθεί σε διάφορες χώρες για να πιέσουν τη Βρετανία να επιστρέψει τα Μάρμαρα. Θα εκπροσωπηθούν οι εθνικές επιτροπές της Κύπρου, της Γερμανίας, της Σουηδίας, της Βρετανίας, της Ελβετίας και της Αυστραλίας. Επίσης θα λάβουν μέρος και τα μέλη της ελληνικής Συμβουλευτικής Επιτροπής των Μαρμάρων του Παρθενώνα.
Στην κεντρική σκηνή του θεάτρου, μετά τη μεγάλη περσινή της επιτυχία επαναλαμβάνεται (από τις 9/10 και για έξι βδομάδες) η κωμωδία του Ντ. Τζάκσον «Η ρομαντική μου ιστορία», που μιλά για την ερωτική έλξη, τη δυσκολία των ανθρώπων να δημιουργήσουν ερωτική σχέση μέσα στο ασφυκτικό περιβάλλον της εργασίας τους και των πόλεων, αλλά και να συμβιώσουν. Μετάφραση: Κοραλία Σωτηριάδου, σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, σκηνικά - κοστούμια: Μαργαρίτα Χατζηιωάννου, μουσική επιμέλεια: Νέστωρ Κοψιδάς, κίνηση: Ζωή Χατζηαντωνίου, βίντεο: Παντελής Μάκκας, φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης. Παίζουν: Μάκης Παπαδημητρίου, Κατερίνα Λυπηρίδου, Σύρμω Κεκέ.
Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από σήμερα και για λίγες παραστάσεις θα παιχθεί το γνωστό θεατρικό μιούζικαλ «Καμπαρέ», που έγινε πασίγνωστο από την ομώνυμη κινηματογραφική ταινία σε σκηνοθεσία - χορογραφία του Μπομπ Φός (1972). Το θεατρικό μιούζικαλ των Φρεντ Εμπ (κείμενο - στίχοι) και Τζον Κάντερ (μουσική), πρωτοπαίχθηκε στο Μπροντγουέι (1966) και πήρε 8 βραβεία «Τόνυ» και ακολούθως σε πολλά θέατρα του κόσμου. Το έργο διαδραματίζεται στο Βερολίνο, το 1930. Στη σκιά του ναζιστικού εφιάλτη λειτουργεί ένα υπόγειο μουσικοθεατρικό καμπαρέ. Η ζωή όλων των προσώπων του έργου -καλλιτεχνών του καμπαρέ και μη- επηρεάζεται από το πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό «κλίμα» που δημιούργησαν το καπιταλιστικό κραχ και η δράση του ναζιστικού κόμματος.
Το «Καμπαρέ» ανεβάζεται σε σκηνοθεσία - χορογραφία - σκηνογραφία Κωνσταντίνου Ρήγου, μουσική διεύθυνση - ενορχήστρωση Δημοσθένη Γρίβα, φωνητική διδασκαλία Λίας Βίσση, κοστούμια Γιώργου Σεγρεδάκη, φωτισμούς Σάκη Μπιρμπίλη, ήχους Βαγγέλη Κουλούρη, μακιγιάζ Ελενας Χατζηνικολίδου. Πρωταγωνιστούν: Δημήτρης Λιγνάδης, Μαρία Ναυπλιώτου, Τάνια Τσανακλίδου, Μιχάλης Μητρούσης, Παναγιώτης Μπουγιούρης, Γιώργος Νανούρης, Νάντια Μπουλέ. Συμμετέχουν ομάδα χορευτών και ορχήστρα.
ΛΑΪΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ για εφήβους και ενήλικους παρουσιάζονται σήμερα Παρασκευή στην Κεντρική Βιβλιοθήκη του Δήμου Αθηναίων (Δομοκού 2, απέναντι από το Σταθμό Λαρίσης). Κείμενα με τίτλο «Μια φορά στων Γκριμ τον καιρό...», άγνωστα παραμύθια από τη συλλογή των Γερμανών μελετητών του παραμυθιού. Ωρα προσέλευσης 18.45, έναρξης 19.15. Κράτηση θέσεων 210.8810.884, 210.8846.009.