ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 1 Νοέμβρη 2013
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΥΣΙΔΑ
Υποδομές και δίκτυα μεταφορών στα μονοπώλια

«Ανοιχτές οδούς» για την κερδοφορία του κεφαλαίου σε γη, θάλασσα και αέρα υπόσχεται η κυβέρνηση

Λιμάνια, δρόμοι, σιδηρόδρομοι, όλα στην υπηρεσία των μονοπωλίων

Phasma

Λιμάνια, δρόμοι, σιδηρόδρομοι, όλα στην υπηρεσία των μονοπωλίων
Η παράδοση των εναέριων, θαλάσσιων, οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων και υποδομών στους μεγάλους μονοπωλιακούς ομίλους ώστε να μεταφέρουν τα προϊόντα τους διά μέσου της Ελλάδας με το μικρότερο δυνατόν γι' αυτούς κόστος, αποτελεί κεντρική πολιτική επιλογή της κυβέρνησης. Το παραπάνω διεμήνυσαν χτες οι υπουργοί Υποδομών και Ανάπτυξης Μιχ. Χρυσοχοΐδης και Κ. Χατζηδάκης, αντίστοιχα, με αφορμή την ολοκλήρωση της έκθεσης της Παγκόσμιας Τράπεζας για την ανάπτυξη και διαχείριση των εγχώριων εμπορευματικών μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics).

Πρόκειται για το προϊόν εργασίας της ειδικής Επιτροπής που έχει συσταθεί από τις αρχές του έτους στο υπουργείο Υποδομών, η οποία σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα έχει ως μοναδικό αντικείμενο την ανάπτυξη των μεταφορών και των υλικών υποδομών που συνδέονται με αυτές. Κατά τον Μιχ. Χρυσοχοΐδη, η μετατροπή της Ελλάδας σε κέντρο εμπορευματικών μεταφορών συνδέεται άμεσα με την «ανταγωνιστικότητα» της οικονομίας, στόχοι που αν δεν επιτευχθούν «η πολιτική των περικοπών σε μισθούς και συντάξεις δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα», όπως είπε χαρακτηριστικά.

Ο υπουργός Υποδομών και στέλεχος του ΠΑΣΟΚ ανέλυσε τις συγκεκριμένες δράσεις που υλοποιεί η κυβέρνηση το τελευταίο διάστημα στον τομέα των υποδομών, παρέχοντας βέβαια τεράστια ποσά «ζεστού» κρατικού χρήματος. Κατ' αρχήν αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών υποδομών - ώστε σε τρία χρόνια να έχει ολοκληρωθεί και ηλεκτροδοτηθεί η σιδηροδρομική γραμμή που διασχίζει τον κεντρικό κορμό της χώρας και συνδέεται καταρχήν με τα βασικά λιμάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας και στη συνέχεια με όλα όσα κριθούν ως «εμπορικά» βάσει των αναγκών των επιχειρήσεων.

Επίσης ανακοίνωσε ότι τις επόμενες ημέρες θα κατατεθούν στη Βουλή οι συμβάσεις για τους μεγάλους οδικούς άξονες Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη, Αθήνα - Καλαμάτα και Αθήνα - Σπάρτη, τον Ε65 (αυτοκινητόδρομο κεντρικής Ελλάδας) και το τμήμα της Ιόνιας Οδού από το Αντίρριο μέχρι τα Γιάννενα. Οι ιδιωτικοποιήσεις, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, των περιφερειακών αεροδρομίων και των λιμανιών, κατ' αρχήν του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, εντάσσονται επίσης στο ίδιο σχέδιο, ενώ παράλληλα αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα νέο νομοθετικό πλαίσιο, στα «μέτρα» των μονοπωλιακών ομίλων, που θα διέπει το καθεστώς της εφοδιαστικής αλυσίδας.

«Ο τομέας των "logistics" είναι ιδιαίτερα κρίσιμος για την οικονομία» είπε στην ομιλία του ο Κ. Χατζηδάκης εξηγώντας ότι η γεωπολιτική θέση της Ελλάδας γενικά, αλλά και ειδικά η ύπαρξη των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης επάνω σε έναν από τους κυριότερους διαδρόμους της διεθνούς ναυσιπλοΐας, διαμορφώνουν το «συγκριτικό πλεονέκτημα» της χώρας. Συνέχισε λέγοντας ότι κεντρικός στόχος της «εθνικής μας στρατηγικής» στο συγκεκριμένο τομέα είναι «να καταστεί η Ελλάδα το σημαντικότερο κέντρο "logistics" στη ΝΑ Ευρώπη».

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΚΕΡΔΗ 2012
Απογείωση και συγκέντρωση της πίτας

Στα 10 δισ. ευρώ τα λειτουργικά κέρδη για τους 500 ισχυρότερους Ομίλους

Τάσεις συγκέντρωσης αλλά και προκλητικής για το λαό διόγκωσης των επιχειρηματικών κερδών, από τους ισχυρούς ομίλους και τις επιχειρήσεις καταγράφουν για το 2012, τα στοιχεία που επεξεργάζεται η εταιρεία ICAP.

Μέσα σε περίοδο οξυμένης καπιταλιστικής κρίσης, οι 500 πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις, σύμφωνα με τους ισολογισμούς τους, κατάφεραν να αποσπάσουν τα παρακάτω αποτελέσματα:

Ο κύκλος εργασιών τους (τζίρος) αποτελεί το 54,1% του συνολικού τζίρου όλων των εταιρειών με διαθέσιμους ισολογισμούς. Ο συνολικός τζίρος των 500 έφτασε στα 94,1 δισ. ευρώ με αύξηση 4,5% σε σχέση με την αντίστοιχη λίστα του 2011.

Τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) έφτασαν στο αστρονομικό ύψος των 10 δισ. ευρώ (από 6,9 δισ., στη λίστα του 2011), διογκωμένα σε ποσοστό 44,3%.

Τα κέρδη (προ φόρων) διαμορφώνονται στα 2,4 δισ. ευρώ, ενισχυμένα σε ποσοστό 26% σε σχέση με τις 500 πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις του 2011.

Στους μεγάλους κερδισμένους είναι ο κλάδος της βιομηχανίας (163 εταιρείες) με λειτουργικά κέρδη ύψους 2,1 δισ. ευρώ, ή το 21% των κερδών που εμφανίζουν οι εν λόγω 500 εταιρείες. Ακολουθεί το εμπόριο (99 εταιρείες) με κέρδη 1,2 δισ. ευρώ, ο τουρισμός (31 εταιρείες) με κέρδη ύψους 389 εκατ. ευρώ κ.ά.

Στην κορυφή της κερδοφορίας για το 2012 βρίσκονται κατά σειρά η ΔΕΗ και ο ΟΠΑΠ. Στη λίστα με τις 20 πλέον κερδοφόρες εμφανίζονται για πρώτη φορά η WIND Ελλάς (τηλεπικοινωνίες), μια εμπορική (Γένεσις Φάρμα ΑΕ), μια ασφαλιστική (Εθνική ΑΕΕΓΑ) και μια από τον τομέα του τουρισμού (OLYMPIC AE).

Ισχυρές τάσεις συγκέντρωσης καταγράφονται και μέσα στην ίδια τη λίστα των 500 επιχειρήσεων. Οι πρώτες 20 απέσπασαν το 48,5% των επιχειρηματικών κερδών και οι 50 το 61,8% της πίτας που κατέχουν συνολικά οι εν λόγω 500 επιχειρήσεις.

Κορυφαίοι στη βιομηχανία είναι οι 3 εταιρείες πετρελαίου και άνθρακα. Ακολουθούν η βιομηχανία ειδών διατροφής (20 εταιρείες), η βιομηχανία φαρμάκων - καλλυντικών - απορρυπαντικών κ.ά.

Στο εμπόριο, πρωταθλήτρια κερδών για 4η χρονιά εμφανίζεται η Jumpo ΑΕ. Στην κορυφή του κλάδου βρίσκονται τα σούπερ μάρκετ - πολυκαταστήματα (14 εταιρείες) και ακολουθεί το εμπόριο φαρμάκων - καλλυντικών - απορρυπαντικών (18 εταιρείες).

«ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ» ΕΚΠΤΩΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
Φάρσα για εργαζόμενους - αυτοαπασχολούμενους

Η επίσημη έναρξη της πρώτης «ενδιάμεσης» εκπτωτικής περιόδου την ερχόμενη Κυριακή 3 Νοέμβρη σίγουρα αποτελεί ευκαιρία για τους μεγάλους εμπορικούς ομίλους και πολυκαταστήματα να αυξήσουν τον τζίρο τους, ωστόσο για τους υπαλλήλους τους, τους αυτοαπασχολούμενους και συνολικά τα λαϊκά στρώματα μόνο ως κακόγουστη φάρσα θα μπορούσε να εκληφθεί.

Παρόλα αυτά, ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης έχοντας στο πλάι του τη διοίκηση της ΕΣΕΕ έκανε λόγο χτες για ευκαιρία «να κινηθεί κάπως η αγορά και να επωφεληθούν οι καταναλωτές από χαμηλότερες τιμές», την ίδια στιγμή που σε έγγραφο του υπουργείου απευθύνεται σαφής προειδοποίηση προς τους αντιπεριφερειάρχες ανά την Επικράτεια, ότι η μη εφαρμογή του νόμου με τον οποίο καταργείται η Κυριακάτικη αργία θα επιφέρει πειθαρχικές κυρώσεις στους ίδιους.

Με χτεσινή της ανακοίνωση, η ΕΣΕΕ αναφέρει ότι με την ψήφιση του σχετικού νόμου «η αγορά του λιανεμπορίου εισέρχεται, μια περίοδο πειραματισμού και αναζήτησης», την ώρα που η συντριπτική πλειοψηφία των Εμπορικών Συλλόγων της χώρας έχει εκφράσει την αντίθεσή του στο άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές. Οι Εμπορικοί Σύλλογοι της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά - οι οποίοι εκφράζουν κατ' εξοχήν τα συμφέροντα των μεγαλεμπόρων - έχουν ανακοινώσει επίσημα ότι τα καταστήματα στις περιοχές ευθύνης τους θα λειτουργήσουν την ερχόμενη Κυριακή, εκδίδοντας μάλιστα και προβλεπόμενα ωράρια λειτουργίας.

Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με το ν. 4177/2013, τα εμπορικά καταστήματα κάθε είδους και μεγέθους σε όλες τις περιοχές της χώρας μπορούν να λειτουργήσουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή κάθε μίας από τις τέσσερις εκπτωτικές περιόδους του χρόνου. Επίσης, μέχρι τις 8 Νοέμβρη οι κατά τόπους Αντιπεριφερειάρχες, πρέπει να αποφασίσουν πόσες επιπλέον Κυριακές του χρόνου θα λειτουργούν τα καταστήματα της περιοχής τους τα οποία έχουν εμβαδόν έως 250 τ.μ., δεν ανήκουν σε αλυσίδες, εμπορικά κέντρα, εκπτωτικά χωριά ή καταστήματα, κ.λπ.

ΛΙΑΝΙΚΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ
Κατρακύλα 10,6% στο 8μηνο

Σε διαδικασία βύθισης συνεχίζουν και φέτος οι βασικοί δείκτες μέτρησης της οικονομικής δραστηριότητας όσο και συνολικά το παραγόμενο ΑΕΠ. Σε αυτό το πλαίσιο κινείται και ο δείκτης κύκλου εργασιών (τζίρος) από τα κάθε είδους καταστήματα λιανικής πώλησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία από τη στατιστική υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ), στο 8μηνο Γενάρης - Αύγουστος 2013, ο ρυθμός της κατρακύλας διαμορφώθηκε σε 10,6%, σε μια εξέλιξη που αντανακλά τη συρρίκνωση των λαϊκών εισοδημάτων και της κατανάλωσης. Ειδικότερα, η κατρακύλα του τζίρου στα καταστήματα διατροφής έφτασε στο 11,1%, στα καύσιμα και λιπαντικά στο 8,5% και στα «λοιπά καταστήματα» στο 10,9%. Σε ό,τι αφορά στις επιμέρους κατηγορίες καταστημάτων εμφανίζει τα παρακάτω ποσοστά πτώσης: Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (σούπερ μάρκετ): 11,3%, πολυκαταστήματα: 12,8%, ένδυση - υπόδηση: 6,9% κ.ά.

Στην τελευταία 4ετία (2009 - 2012) η συρρίκνωση του όγκου λιανικών πωλήσεων ξεπέρασε το 45%, διαμορφώνοντας τους όρους και τις προϋποθέσεις για μαζικά λουκέτα σε μικρομάγαζα, για την έξοδο από το πεδίο της «ανταγωνιστικότητας» των αυτοαπασχολουμένων στο λιανεμπόριο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ