ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 16 Δεκέμβρη 2000
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ
Υποβάθμιση και ένα μέλλον άγνωστο

Η υποβάθμιση των ΤΕΕ δε φαίνεται μόνο από τις ελλείψεις, που είναι πασίδηλες. Το ίδιο το περιεχόμενο και το πρόγραμμα σπουδών είναι υποβαθμισμένα, ενώ η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση φαίνεται ένα όνειρο άπιαστο για τους μαθητές των ΤΕΕ.

«Με τον 2640/98 υποτίθεται ότι θα άρχιζε η αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης. Στην πραγματικότητα όλα έγιναν χειρότερα απ' ό,τι ήταν στα Τεχνικά Λύκεια. Τουλάχιστον εκεί υπήρχαν περισσότερες ώρες μαθημάτων γενικής παιδείας και τα παιδιά έπαιρναν και ένα απολυτήριο λυκείου», λέει η Κατερίνα. Τονίζει ότι «στα ΤΕΕ οι ώρες είναι πολύ λιγότερες και δεν παίρνουμε απολυτήριο λυκείου αλλά ένα χαρτί».

Οσο για τα επαγγελματικά δικαιώματα; Μηδέν. «Αρκεί επίσης να σκεφτούμε ότι προσπαθούν να κλείσουν τα "παραθυράκια" για την πρόσβασή μας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση», μας λέει η Κατερίνα.

«Οταν με δύο ώρες που κάνεις την εβδομάδα μαθηματικά, θες να περάσεις στα ΤΕΙ δεν μπορείς να αναπληρώσεις τα κενά που θα έχεις», συμπληρώνει ο Νίκος για να συνεχίσει: «Δεν μπορούμε να φτάσουμε το επίπεδο των ΕΛ. Φαίνεται ότι τα ΤΕΕ είναι υποβαθμισμένα. Ακόμα και όταν αποφοιτήσουμε απ' αυτά δεν ξέρουμε τι θα κάνουμε, αν θα πάρουμε άσκηση επαγγέλματος».

Την προσωπική του εμπειρία, που αναγκάστηκε να επιλέξει το επάγγελμα στα 15 χρόνια του μας μετέφερε ο Νίκος: «Είμαι απόφοιτος ΤΕΛ και έχω το πτυχίο του μηχανολόγου. Δεν μπορώ να πω ότι τα πρώην ΤΕΛ, ΤΕΣ ήταν καλύτερα γιατί πάλι σε έβαζαν να επιλέξεις στα 15 σου και να κάνεις επιλογή ζωής. Ακόμα δεν έχεις ωριμάσει, είσαι παιδί και δεν μπορείς να σκεφτείς τι επάγγελμα θα ακολουθήσεις. Εγώ επέλεξα στα 15 να γίνω μηχανολόγος, έφτασα στα 18 και είδα ότι αυτή τη δουλιά δεν μπορώ να την ακολουθήσω, δε μου άρεσε και φτάνω τώρα 20 χρονών και ξαναπηγαίνω στο σχολείο».

Η Κατερίνα συμπληρώνει: «Η θέση όλων των παιδιών είναι σ' ένα 12χρονο σχολείο όπου θα παίρνουμε ουσιαστική και ολόπλευρη μόρφωση μέχρι τα 18 χρόνια. Από κει και πέρα μπορούμε να επιλέξουμε είτε την τριτοβάθμια εκπαίδευση είτε την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση για να επιλέξουμε το επάγγελμα που θέλουμε».

Μετά το ΤΕΕ όμως τι περιμένει τους αποφοίτους τους; Τι είναι αυτό το προπαρασκευαστικό εξάμηνο για πρόσβαση στα ΤΕΙ; Η Κατερίνα μας λέει: «Είναι και αυτό κοροϊδία. Προσπαθούν να κάνουν πιο όμορφο αυτό το χάλι που επικρατεί. Καλούμαστε να κάνουμε σε έξι μήνες τα μαθήματα που κάνουν οι μαθητές των ΕΛ σε τρία χρόνια. Μετά το εξάμηνο θα δίνουμε πάλι εξετάσεις για τα ΤΕΙ. Δηλαδή από τους λίγους που θα καταφέρουν να πάνε στο προπαρασκευαστικό εξάμηνο, ακόμα πιο λίγοι θα περνάνε στο ΤΕΙ. Ετσι όπως το πάνε εμείς θα θέλουμε φροντιστήρια και στο ΤΕΙ!».

«Οι εισακτέοι στα ΤΕΙ από τα ΤΕΕ θα είναι λίγοι. Οι απόφοιτοι των ΤΕΕ δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις. Τους λείπουν μαθήματα γενικής παιδείας, αλλά και τα εργαστηριακά μαθήματα, δε γίνονται σε εργαστήρια κατάλληλα που θα σου δώσουν γνώσεις», λέει η Κατερίνα.

«Οσα βιβλία υπάρχουν είναι δυσνόητα»

Στα ΤΕΕ οι μαθητές αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα. Οι ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή, εργαστήρια, βιβλίων είναι μια τραγική πραγματικότητα. Τα βιβλία όμως που έχουν φτάσει στα ΤΕΕ, τα περισσότερα είναι δυσνόητα και αρκετά με λάθη!

«Τα προβλήματα ξεκινούν από την υλικοτεχνική υποδομή, εργαστήρια, βιβλία, άθλια κτίρια και φτάνουν ακόμα και σε συνθήκες υγιεινής. Θες να πας στις τουαλέτες και τις βρίσκεις ακολουθώντας με τη μύτη σου τη μυρωδιά», μας λέει ο Νίκος. Σε ό,τι αφορά τα βιβλία, τονίζει ότι ακόμα υπάρχουν ελλείψεις που πρόκειται να καλυφθούν μετά τις γιορτές: «Ελλείψεις υπάρχουν κυρίως στα εργαστηριακά βιβλία, ενώ τα γενικής παιδείας έφτασαν στα μέσα του Οκτώβρη. Στα εργαστηριακά μαθήματα τα βιβλία που διδασκόμαστε είναι αρκετά δυσνόητα. Μας το λένε και οι ίδιοι οι καθηγητές ότι αυτά τα βιβλία έχουν πρότυπο κάποια βιβλία από τα ΤΕΙ ή ΑΕΙ, όπως για παράδειγμα τα βιβλία των αυτοματισμών, των ηλεκτρικών μηχανών, των ηλεκτροτεχνικών εφαρμογών. Είναι τόσο δυσνόητα βιβλία, που ακόμα και οι ίδιοι οι καθηγητές δυσκολεύονται να τα καταλάβουν. Μέσα στα βιβλία υπάρχουν αρκετές λαθεμένες ασκήσεις, που τις βρίσκουμε εμείς όταν πάμε να τις λύσουμε».

Η Κατερίνα με τη σειρά της συμπληρώνει: «Το μεγαλύτερο μέρος των βιβλίων ήρθε στα τέλη του Οκτώβρη. Στον β` κύκλο όμως δεν έχουμε βιβλίο Φυσικής, η ύλη δεν έχει βγει και υπάρχει περίπτωση να μας ζητηθεί να εξεταστούμε σ' αυτό στις πανελλαδικές εξετάσεις. Τώρα στον Β` κύκλο στην ειδικότητα στα λογιστικά δεν έχουν βιβλία, αλλά διαβάζουν μέσα από σημειώσεις. Στη δική μου ειδικότητα, τη νοσηλευτική όλα τα βιβλία είναι παραϊατρικά και έχουν γραφτεί από καθηγητές των ΤΕΙ είτε των Πανεπιστημίων. Συγκεκριμένα η χειρουργική καρδιολογία, που κάνουμε, είναι ένα βιβλίο που έχουν πάρει κάποια αποσπάσματα και τα έχουν βάλει εκεί συνδέοντάς τα με τέτοιο τρόπο, ώστε σε πολλά σημεία να μη βγαίνει νόημα, δεν υπάρχει συνοχή και να είναι πολύ δύσκολο να τα κατανοήσουμε».

Δεν παραιτούμαστε...

Παρ' όλα τα προβλήματα, οι μαθητές των ΤΕΕ δεν είναι διατεθειμένοι να παραιτηθούν από το δικαίωμα στη μόρφωση. Το σχολείο που οραματίζονται είναι τελείως διαφορετικό απ' αυτό που αναγκάζονται να φοιτούν. Το σχολείο όμως αυτό θα συνεχίζουν να το διεκδικούν, συντονισμένα και μαχητικά.

«Δεν παραιτούμαστε. Δεν είναι μόνο ότι αντιμετωπίζουμε καθημερινά προβλήματα, έχουμε και συγκεκριμένες προτάσεις. Λέμε ότι χρειαζόμαστε ένα σχολείο που να ικανοποιεί τις ανάγκες μας και τις ανάγκες της εποχής. Δε φτάνουν τα έξι ή εννέα χρόνια εκπαίδευσης, όπως ίσχυε για τους παππούδες και γονείς μας!», λέει η Κατερίνα. Επισημαίνει δε ότι «όπως εξελίσσονται τα πράγματα στην τεχνολογία και την επιστήμη, χρειαζόμαστε δωδεκάχρονη εκπαίδευση που θα μας παρέχει σύγχρονες γνώσεις, που θα μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε στη ζωή μας. Τα παιδιά των ΤΕΕ δεν είναι παιδιά δεύτερης κατηγορίας. Εχουμε τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες ανάγκες με όλους».

«Επειδή είμαστε μαθητές των ΤΕΕ και φοιτούμε σ' αυτά δε σημαίνει ότι παραιτούμαστε από το 12χρονο ενιαίο βασικό σχολείο. Θέλουμε περισσότερα», συμπληρώνει ο Νίκος και συνεχίζει: «Ο αγώνας είναι ανάγκη για μας τους μαθητές, ιδιαίτερα αυτή τη στιγμή που θέλουμε να διεκδικήσουμε τόσα πολλά. Ηδη πήραμε απόφαση σαν Συντονιστικό την Τρίτη για μαθητική κινητοποίηση. Οι παραχωρήσεις που έγιναν από το Υπουργείο δε μας καλύπτουν. Πάγιο αίτημά μας είναι η κατάργηση των νόμων 2525/97 και 2640/98».

«Ολα τα μέσα που χρησιμοποιούν για να μας τρομοκρατήσουν, αλλά και αυτά που υποτίθεται ότι μας παραχωρεί ο υπουργός λόγω... καλής διάθεσης, δε μας πείθουν», τονίζει η Κατερίνα και υπογραμμίζει. «Μας φοβούνται. Το έδειξαν απ' την αρχή της χρονιάς με τις υποχωρήσεις που έκαναν, εμείς είμαστε εδώ και συνεχίζουμε τον αγώνα μας. Οσο υπάρχουν προβλήματα και όσο μας αντιμετωπίζουν ως παιδιά β' κατηγορίας θα συνεχίζουμε τον αγώνα μας».

«Αυτή η κινητοποίηση είναι η τελευταία της χρονιάς και θα είναι το έναυσμα για πιο δυναμικό ξεκίνημα με την έναρξη της νέας χρονιάς», δίνει την υπόσχεση ο Νίκος.


Ανθή ΓΕΩΡΓΙΟΥ

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ

Την Τρίτη, στις 19 Δεκέμβρη οι μαθητές των ΤΕΕ μαζί με τους συμμαθητές τους από τα Ενιαία Λύκεια, κατεβαίνουν στους δρόμους, απαιτώντας ένα σχολείο που να τους μορφώνει, να μην τους εξοντώνει.

«Οσο υπάρχουν προβλήματα, εμείς θα αγωνιζόμαστε», λένε. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές, ιδιαίτερα των υποβαθμισμένων ΤΕΕ είναι πολλά. Προβλήματα στη λειτουργία των ΤΕΕ, με ελλείψεις σε εργαστήρια, βιβλία. Προβλήματα όμως που σχετίζονται με το πρόγραμμα και το περιεχόμενο σπουδών, αλλά και με το τι τους περιμένει αφού αποφοιτήσουν από τα ΤΕΕ.

Για όλα αυτά συζητήσαμε με τον Νίκο Λεό, μαθητή στο 5ο ΤΕΕ στη Σιβιτανίδειο Σχολή και την Κατερίνα Κούτρα, μαθήτρια στο 1ο ΤΕΕ Ηλιούπολης. Και οι δύο είναι κατηγορηματικοί: «Δεν παραιτούμαστε από το σχολείο των αναγκών μας. Διεκδικούμε 12χρονο ενιαίο δημόσιο και υποχρεωτικό σχολείο για όλους».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ