ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 19 Δεκέμβρη 2000
Σελ. /40
Παραγωγές εκτός των «τειχών»

«Σαμία» από το ΚΘΒΕ
«Σαμία» από το ΚΘΒΕ
Το πρώην «Βασιλικό Θέατρο», του ΚΘΒΕ ανοίγει τις πύλες του στο κοινό της Θεσσαλονίκης με μια υπερπαραγωγή, που βασίζεται σε μια από τις σπουδαιότερες καταθέσεις της νέας κωμωδίας, τη «Σαμία» του Μενάνδρου και κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή 22 Δεκέμβρη, στη Σκηνή «Μελίνα Μερκούρη». Τη μετάφραση του έργου υπογράφει ο Γιάννης Βαρβέρης. Η σκηνοθεσία είναι του Εύη Γαβριηλίδη, τα σκηνικά - κοστούμια του Γιάννη Μετζικώφ, η μουσική του Μιχάλη Χριστοδουλίδη και οι χορογραφίες του Ισίδωρου Σιδέρη. Την τετραπέρατη εταίρα Χρυσίδα, που κατάγεται από τη Σάμο και «χαρίζει» το όνομά της στον τίτλο της κωμωδίας, υποδύεται η Τάνια Τσανακλίδου, που επιστρέφει στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, αλλά και στη γενέτειρά της. Οι παρεξηγήσεις, τα κωμικά επεισόδια και το αίσιο τέλος συνθέτουν μια παράσταση ξεχωριστή, στην οποία συμμετέχει μια πλειάδα ηθοποιών και δωδεκαμελής χορός, που πλαισιώνει με τραγούδια και κίνηση τις πέντε σκηνές του έργου και σχολιάζει τη δράση. Παίζουν: Σίμος Κακάλας, Τάνια Τσανακλίδου, Φαίη Ξυλά, Νιόβη Κλαυδιανού, Μιχάλης Γούναρης, Κώστας Σαντάς, Θόδωρος Συριώτης, Νίκος Μαγδαληνός, Γιάννης Ηλιόπουλος και Αθανασία Γεωργιάδου. Στο χορό παίρνουν μέρος, με αλφαβητική σειρά, οι ηθοποιοί: Ιορδάνης Αϊβάζογλου, Χρήστος Αλεξανδρίδης, Νίκος Καπέλιος, Γιώργος Κολοβός κ.ά.

  • Συνεχίζονται με εντατικό ρυθμό οι πρόβες του έργου «Αγγέλα» του Γιώργου Σεβαστίκογλου, που θα παρουσιάσει το Γενάρη το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου. Μια παράσταση αφιερωμένη στα δέκα χρόνια από το θάνατο του συγγραφέα, σκηνοθέτη και μεταφραστή. Τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει ο Γιώργος Αρμένης και τη μουσική ο Ορφέας Περίδης. Τα σκηνικά - κοστούμια είναι του Δαμιανού Ζαρίφη και η κίνηση της Βάλιας Παπαχρήστου. Παίζουν: Λαέρτης Βασιλείου, Ιωάννα Ζιάννη, Δημήτρης Καλατζής, Μάνθος Καλούμενος, Μαρία Καμπουράκη, Μαρία Κωνσταντάκη, Εύα Νέδου και Ιωάννα Παππά. Το έργο αναφέρεται στην Ελλάδα του 1950 επιχειρώντας μια ανατομία στην κοινωνία της εποχής. Δεν καταγράφει απλώς περιστατικά, αλλά διερευνά τα αίτια πίσω από αυτά, τα εντοπίζει και τα καταγγέλλει.
  • Για το Γενάρη έχει προγραμματίσει και το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας την παράσταση με το έργο «Ο Φιάκας» του Δ. Μισιτζή, που θα ανέβει στην Πειραματική σκηνή. Το έργο αυτό όπως και ο «Σινάνης» του Βυζαντίου που έχει ήδη παρουσιαστεί καθώς και ο «Βασιλικός» του Α. Μάτεσι, που πρόκειται να ανέβει το φθινόπωρο του 2001, εντάσσονται στον κύκλο παρουσίασης έργων από τις απαρχές του νεοελληνικού μας θεάτρου. Επίσης, στο τέλος Φλεβάρη σε συνεργασία με το Δημοτικό ΘέατροΖακύνθου, θα παρουσιαστεί το έργο του Ξενόπουλου «Το Φιόρο του Λεβάντε», σε σκηνοθεσία Νίκου Αρμάου, σκηνικά Λίνας Καρακώστα και μουσική Ηρακλή Πασχαλίδη, σε στίχους Χρύσας Δρακοπούλου. Η πρεμιέρα και οι πρώτες παραστάσεις θα δοθούν στην Κέρκυρα και στη συνέχεια στη Ζάκυνθο και σε άλλα νησιά του Ιονίου. Στο ίδιο πλαίσιο και μέσα στο Φλεβάρη, με αφορμή τα 50 χρόνια από το θάνατο του μεγάλου Επτανήσιου συγγραφέα, το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας σε συνεργασία με την Εταιρία Μελέτης και Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου - Θεατρικό Μουσείο θα πραγματοποιήσουν συνέδριο στην Κέρκυρα. Τέλος, το καλοκαίρι θα παρουσιαστεί ο «Πλούτος» του Αριστοφάνη σε μετάφραση Κώστα Γεωργουσόπουλου, σκηνοθεσία Θανάση Θεολόγη, μουσική Σταμάτη Κραουνάκη, στίχους Λίνας Νικολακοπούλου. Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους θα ερμηνεύσουν οι Παύλος Χαϊκάλης και Βλαδίμηρος Κυριακίδης.
ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
«Μαγειρεύοντας με τον Ελβις» στο «Διάνα»

Το δράμα που μπορεί να βιώνει ένας άνθρωπος ή μια οικογένεια, πολλές φορές μπορεί να πάρει ασύλληπτα κωμικές διαστάσεις. Αντίστροφα, η βάση, η αφετηρία μιας κωμικής κατάστασης μπορεί να πηγάζει από ένα δραματικό αίτιο. Από κάποιο βάσανο που καθώς τυραννά την ψυχή και το μυαλό του ανθρώπου μπορεί και να τον εκτροχιάσει κωμικοτραγικά. Να τον οδηγήσει σε έναν παραλογισμό, σ' έναν τραγέλαφο που να προκαλεί γέλιο μέχρι δακρύων, έως ότου ο άνθρωπος μπορέσει να συνειδητοποιήσει τι φταίει, να ισορροπήσει ψυχικά και διανοητικά και να καταπολεμήσει το βάσανό του. Μια τέτοια, «εκρηκτική» κωμικο-δραματική «ύλη» αναδύεται από το έργο του Λι Χολ «Μαγειρεύοντας με τον Ελβις», τον οποίο παρουσιάζει στο «Διάνα» ο θίασος της Ελένης Ράντου.

Τα πρόσωπα του έργου αντιπροσωπεύουν λίγο - πολύ τα χαρακτηριστικά του καθημερινού βίου, των συνηθειών, των ηθών, της μαζικής «κουλτούρας», των επαγγελματικών και οικογενειακών προβλημάτων, των ψυχολογικών αδιεξόδων και διαταραχών εκατομμυρίων και εκατομμυρίων Αμερικανών, ανδρών και γυναικών. Κεντρικά πρόσωπα του έργου είναι μια νέα, ερωτεύσιμη ακόμα γυναίκα και η έφηβη κόρη της. Η μάνα μετά το εγκεφαλικό του άντρα της, ο οποίος βιοποριζόταν μιμούμενος τον Πρίσλεϊ και άλλους σόουμεν, «διαφεύγει» του οικογενειακού δράματος με τυχαίους έρωτες. Η έφηβη κόρη, στερημένη το πατρικό χάδι και κυρίως τη μητρική θαλπωρή, ξεφεύγει από τη μοναξιά της μαγειρεύοντας και τρώγοντας ακατάσχετα, φροντίζει το «φυτό» πατέρα της, επιτίθεται στη μάνα της και στο νεαρό, αστοιχείωτο και αφελή εραστή της. Ο νεαρός καταλήγει να γίνει ερωτικό «μήλον της Εριδος» μάνας - κόρης, έως ότου και οι δυο συνειδητοποιήσουν τον αδιέξοδο εκτροχιασμό τους και βρουν διέξοδο στην αγάπη και τρυφερότητα της μιας για την άλλη.

Η ανάδυση της «εκρηκτικής» ύλης που μεταβάλει το πικρό υπόβαθρο του έργου σε μια απολαυστική «θεότρελη» κωμωδία, οφείλεται σε τρεις βασικούς παράγοντες, με πρώτον την απόδοσή του από την Ελένη Ράντου και τη Μαριλένα Παναγιωτοπούλου, με γλώσσα χυμώδη, άμεση και απλή, με αίσθηση του δραματικού, αλλά και χιουμοριστικού στοιχείου. Δεύτερος, και ο καθοριστικότερος, παράγοντας είναι η σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα. Σκηνοθέτης ευφάνταστος, ικανός να δημιουργεί καλπάζοντες σκηνικούς ρυθμούς και να συνθέτει γκαγκ που με σουρεαλιστικό και γκροτέσκο τρόπο υπογραμμίζουν το παράλογο, τον εκτροχιασμό της ανθρώπινης ζωής και συμπεριφοράς, ο Κακλέας έστησε ένα συνεχώς κορυφούμενο, απολαυστικό σκηνικό «παιχνίδι» που μετατρέπει τις κωμικές καταστάσεις και το γέλιο που προκαλούν σε εύγλωττο «προβολέα» του ψυχισμού των προσώπων και της παραλογισμένης αμερικανικής κοινωνίας. Εξαιρετικά δημιουργικοί, ταυτισμένοι με τη σκηνοθετική ανάγνωση ήταν όλοι οι συντελεστές. Τα σκηνικά της Χριστίνας Κωστέα και τα κοστούμια του Μανώλη Γαλετάκη, που αποτυπώνουν τη χαρακτηριστική, «εκκωφαντική» μικροαστική αμερικάνικη αισθητική. Οι εύστοχες μουσικές επιλογές του Ιάκωβου Δρόσου, με επίκεντρο τραγούδια του Πρίσλεϊ. Η χορογραφία, η εκφραστική κίνηση που δίδαξε ο Φωκάς Ευαγγελινός, υποβοηθώντας ουσιαστικά στις καλές ερμηνείες των τεσσάρων ηθοποιών.

Η Ελένη Ράντου διαθέτει λαϊκό, άμεσο, ευθύβολο κωμικό ταλέντο, δυνατή αίσθηση του χιούμορ, κλοουνίστικη εκφραστικότητα, εύφορη υποκριτική «τρέλα», όταν βρει ανάλογο σκηνοθετικό «έδαφος». Διαθέτει όμως και ευαισθησία, δραματική αλήθεια, την οποία ευφυώς μισοκρύβει πίσω από το κωμικό. Η ερμηνεία της στο «Μαγειρεύοντας με τον Ελβις» είναι εκπληκτική σύνθεση όλων των παραπάνω υποκριτικών στοιχείων της. Η Κατιάνα Μπαλανίκα, υπογράμμισε έμμεσα το δραματικό στοιχείο με το οξύ χιούμορ της και το σκηνικό της «νεύρο». Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος προσωποποίησε χαριτωμένα τη λαϊκή αφέλεια, την αγραμματοσύνη, την αμηχανία του ρόλου του. Ο Αντώνης Λουδάρος με το χιούμορ, την εύπλαστη υποκριτική του, τη σκηνική χάρη ερμήνευσε απολαυστικά τον πατέρα «φυτό», πρώην σωσία του Ελβις Πρίσλεϊ.


ΘΥΜΕΛΗ

Επίσημες πρεμιέρες

Επίσημη πρεμιέρα, σήμερα, στο θέατρο «Πρόβα», όπου ο Κώστας Αρζόγλου ανεβάζει τη «Μαντάμ Μπατερφλάι» του Ντέιβιντ ΧένριΧουάνγκ. Η μετάφραση είναι των Κώστα Αρζόγλου - Μαριλένας Παναγιωτοπούλου, η σκηνοθεσία των Κώστα Αρζόγλου - Μαρίας Κουκιάδη, τα σκηνικά - κοστούμια του Δημήτρη Κακριδά, η μουσική του Στέλιου Δημήτριεφ, η επιμέλεια της κίνησης του Σίμωνα Πάτροκλου. Παίζουν: Κώστας Αρζόγλου, Στέλιος Γεράνης, Μαρίνος Δεσύλλας, Σπύρος Μεριανός, Σάντρα Τσιλιγγερίδου, Μάρθα Πολίτου, Τζούλη Σούμα. Χορεύουν: Σίμων Πάτροκλος και Χάρης Μπόσινας.

  • Επίσημη πρεμιέρα αύριο και στο θέατρο «Πορεία» με το έργο «Φρεναπάτη» του Τόνι Κούσνερ, που ανεβάζει η εταιρία θεάτρου «Δόλιχος». Η μετάφραση είναι του Στρατή Πασχάλη, η σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθινού, τα σκηνικά - κοστούμια της Ελένης Μανωλοπούλου, η μουσική του Χάιγκ Γιαζιτζιάν, η χορογραφία της Αγγελικής Στελλάτου. Παίζουν οι: Γιάννης Νταλιάνης, Νίκος Καρδόνης, Νίκος Χατζόπουλος, Δημήτρης Τάρλοου, Αγγελική Παπαθεμελή, Ναταλία Στυλιανού, Ακις Βλουτής, Δημήτρης Ημελος.

Παράσταση Θεάτρου Σκιών από τον Ευγένιο Σπαθάρη, θα πραγματοποιηθεί στις 23 του Δεκέμβρη (11πμ) στον κινηματογράφο «Διάνα» (Περικλέους 14, πλησίον ηλεκτρικού σταθμού), στο Μαρούσι. Την εκδήλωση διοργανώνει το «Σπαθάρειο Μουσείο Θεάτρου Σκιών» του Δήμου Αμαρουσίου. Είσοδος ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ