ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Δεκέμβρη 2000
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Νέες αναθέσεις της «Αττικό Μετρό»

Με τη γνωστή τακτική της, τις απ' ευθείας αναθέσεις σε εικαστικούς δημιουργούς και όχι με επιλογή μετά από καλλιτεχνικό διαγωνισμό, η «Αττικό Μετρό ΑΕ» παρουσίασε χτες τα νέα έργα τέχνης που τοποθέτησε στους σταθμούς «Εθνική Αμυνα» και «Αμπελόκηποι». Συγκεκριμένα, στο σταθμό «Εθνική Αμυνα» εγκαινιάστηκε στο πρώτο επίπεδο το έργο «Υπόγειο Πάρκο» του Κώστα Τσόκλη. Στο δεύτερο επίπεδο, όπου η κεντρική αποβάθρα του σταθμού, εγκαινιάστηκε η ενότητα έργων σύγχρονης τέχνης, την οποία αποτελούν τα έργα: «Ο Θνήσκων Πολεμιστής» του Δ. Καλαμάρα, η «Στήλη» του Κ. Λουκόπουλου και η «Νέα Γενιά ΙΧ» του Κ. Κουλεντιανού. Στο σταθμό «Αμπελόκηποι» εγκαινιάστηκε το έργο από νέον, «Πομπή» του Στ. Αντωνάκου.

Για μια ακόμη φορά, η «Αττικό Μετρό ΑΕ» προτίμησε σε δημόσιο χώρο που κατασκευάστηκε με χρήματα του λαού, να καταργήσει τις διαδικασίες που παρέχουν ίσες ευκαιρίες σε όλους τους καλλιτέχνες και διαφάνεια. Γεγονός που οδήγησε το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών να καταφύγει σε δικαστικό αγώνα. Το ΕΕΤΕ διά των εκπροσώπων του στην «Επιτροπή Αισθητικής Πλαισίωσης των σταθμών του ΜΕΤΡΟ» (Μάιος - Ιούλιος 1998), δήλωσε την αντίθεσή του με τις απευθείας αναθέσεις, διευκρινίζοντας ότι η θέση του αυτή δεν αφορά στις απευθείας αγορές έργων καλλιτεχνών που έχουν φύγει από τη ζωή ή που σήμερα - σε μεγάλη ηλικία - έχουν έργο που σημάδεψε τη σύγχρονη ελληνική τέχνη. Σ' αυτές τις περιπτώσεις θα μπορούσαν να ενταχθούν τα έργα των: Δ. Καλαμάρα, Κ. Λουκόπουλου, Κ. Κουλεντιανού.

ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ
Ενοποίηση διά της περίφραξης

Ο λόφος της Πνύκας, με θέα τα μνημεία της Ακρόπολης
Ο λόφος της Πνύκας, με θέα τα μνημεία της Ακρόπολης
Αντιφατικά συναισθήματα προκαλεί η μελέτη συνολικής ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου στο λόφο Φιλοπάππου, ο οποίος, μαζί με τους λόφους της Πνύκας και των Νυμφών, θα αποτελούν ενιαίο σύνολο στο πλαίσιο της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας.

Η μελέτη συζητήθηκε προχτές από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Σωστότερα, συζητήθηκαν ορισμένα «κομμάτια» της, γεγονός που σχολιάστηκε αρνητικά στη συνεδρίαση, αφού δεν έχει βρεθεί μέχρι σήμερα ένας τρόπος συνολικής παρουσίασης των μελετών της ενοποίησης, που να δίνει μια πλήρη εικόνα για το τι επιχειρείται να γίνει. Αυτή η ανάγκη αποδεικνύεται και από τις πολλές αρνητικές παρατηρήσεις του ΚΑΣ για ορισμένα τμήματα της μελέτης, η οποία εγκρίθηκε.

Αντιφατικά συναισθήματα προκαλούνται από τη «φιλοσοφία» που διέπει τη συγκεκριμένη μελέτη. Μελέτη που ενοποιεί τους τρεις λόφους, ενισχύοντας την υπάρχουσα περίφραξή τους και ενοποιώντας τις εσωτερικές διάσπαρτες περιφράξεις, που δημιουργούν έτσι ένα κλειστό αρχαιολογικό πάρκο συνολικής έκτασης 700 στρεμμάτων, στο οποίο θα υπάρχει πρόσβαση από επτά περιμετρικές εισόδους, με αντίστοιχα φυλάκια. Το πάρκο αυτό θα λειτουργεί στα πρότυπα του Εθνικού Κήπου, δηλαδή θα κλείνει με τη δύση του ήλιου. Η επιλογή αυτή επιχειρεί να αποτρέψει τη χρήση του χώρου ως «στέκι» λούμπεν στοιχείων. Οπως, όμως, παρατήρησε μέλος του ΚΑΣ, για πρώτη φορά στην ιστορία, ο λόφος του Φιλοπάππου κλείνει, ουσιαστικά, για τον κόσμο, αφού, εκτός από στέκι τέτοιων στοιχείων, ο χώρος αποτελεί «το τελευταίο νυχτερινό, ρομαντικό στοιχείο της Αθήνας».

Η ενίσχυση της υπάρχουσας περίφραξης, περιμετρικά των λόφων και στο εσωτερικό τους, θα γίνει είτε με ελαφρά κιγκλιδώματα είτε με αναρριχητικά φυτά που θα καλύπτουν το συρματόπλεγμα. Για να προστατευτούν οι αρχαιότητες, αλλά και για οικονομία χρόνου, τα δίκτυα των ομβρίων θα εγκιβωτιστούν και δε θα είναι υπόγεια.

Βέβαια, κύρια είσοδος στο χώρο παραμένει το πλακόστρωτο του Πικιώνη, αλλά το φυλάκιο θα τοποθετηθεί ψηλότερα, ώστε να μείνει εκτός περίφραξης η εκκλησία του Αγ. Δημητρίου του Λουμπαδιάρη. Το ΚΑΣ ζήτησε από την εταιρία να επισκευάσει την εκκλησία και το διπλανό περίπτερο του Πικιώνη, που τώρα είναι σε άθλια κατάσταση. Η αρμόδια Εφορεία επισκευάζει συνεχώς το πλακόστρωτο, το οποίο διαρκώς καταστρέφεται από τα αυτοκίνητα.

Οι κύριες παρεμβάσεις στο χώρο θα είναι οι εξής: Κατάργηση της εσωτερικής περίφραξης του θεάτρου της Δώρας Στράτου, το οποίο θα μεταφερθεί σε παλιό λατομείο νότια του Φιλοπάππου, γιατί εκεί περνάνε αρχαίες διαδρομές. Σμίκρυνση της περίφραξης του Αστεροσκοπείου. Δημιουργία χώρου αποβίβασης τουριστών μπροστά από το εστιατόριο «Διόνυσος» (τα πούλμαν θα αποβιβάζουν και θα φεύγουν) και δημιουργία χώρου στάθμευσης ΙΧ, είκοσι θέσεων. Μεταφορά των εγκαταστάσεων του «Ηχος και Φως» εκτός του χώρου (συζητείται το πού θα πάνε). Απομάκρυνση του θεάτρου Μπαστιά. Στη θέση του θα πήγαινε το θέατρο της Δώρας Στράτου, αλλά οι ανασκαφές αποκάλυψαν μια ενδιαφέρουσα αρχαία κατασκευή. Κάτω από το θέατρο Μπαστιά περνάει η αρχαία οδός Κοίλης, η οποία αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ευρήματα της ενοποίησης στο συγκεκριμένο χώρο. Βρέθηκε ένα τμήμα της, μήκους 350 μέτρων. Ο δρόμος διαθέτει προκατασκευασμένες αρματοδρομιές δύο κατευθύνσεων, κάτι σαν τις σημερινές σιδηροτροχιές, ώστε να ελέγχεται η κίνηση των αρμάτων! Ακριβώς στο σημείο που βρίσκεται το θέατρο Μπαστιά και σε πλάτος 21 μέτρων, οι αρματοδρομιές διακλαδώνονται με οργανωμένο τρόπο, κάτι που δείχνει ότι εκεί θα υπήρχε κάτι σαν χώρος διοδίων. Από το σημείο εκείνο τα άρματα έπαιρναν την κεντρική αρτηρία για το λιμάνι του Πειραιά.

Επίσης ανακαλύφθηκαν ίχνη του Θεμιστοκλείου Τείχους, των Μακρών Τειχών του Περικλή και πλήθος λαξευτών κτισμάτων - σπιτιών και μαγαζιών των τριών αρχαίων δήμων που περιέκλειαν το λόφο (Μελίτης, Κολλυτού και Κοίλης), τα οποία θα αναδειχτούν.

Αξίζει να μεταφέρουμε την ορθότατη άποψη μέλους του ΚΑΣ, ότι «όλες αυτές οι παρεμβάσεις, όχι μόνο μπορούσαν να γίνουν από το ίδιο το ΥΠΠΟ, αλλά και να υλοποιηθούν, ακόμη και με λιγότερο κόστος από αυτό της Μελέτης Ενοποίησης»...

«Το τραγούδι είναι για ν' ακούγεται»

Γ. Νταλάρας, Μπ. Στόκας, Π. Κατσιμίχας από αύριο στο «Ζυγό»
Γ. Νταλάρας, Μπ. Στόκας, Π. Κατσιμίχας από αύριο στο «Ζυγό»
Σε παλιούς και νεότερους μουσικούς κόσμους θα «ταξιδεύουν» από αύριο και για τριάντα βραδιές οι Γιώργος Νταλάρας,Πάνος Κατσιμίχας και Μπάμπης Στόκας. Οι τρεις καλλιτέχνες θα εμφανίζονται στο «Ζυγό» (Κυδαθηναίων 22). Ο χώρος, που την εποχή των μπουάτ αγκάλιασε το καλό ελληνικό τραγούδι, ξαναφτιάχτηκε και ξεκινάει τη λειτουργία του μ' ένα πρόγραμμα που «καμιά σχέση δεν έχει με τα θεάματα που βομβαρδίζουν το ελληνικό τραγούδι». «Το τραγούδι είναι για ν' ακούγεται και όχι για να βλέπεται», είπε ο Πάνος Κατσιμίχας, ενώ ο Γιώργος Νταλάρας τόνισε: «Εδώ δεν είναι χώρος νυχτερινής διασκέδασης, άρα δεν έχουμε λόγο να σας εντυπωσιάσουμε». Μίλησε, επίσης, για την παλιά απόφασή του να απέχει από τα νυχτερινά μαγαζιά, για την οποία ποτέ δε μετάνιωσε, αλλά και για το «Ζυγό», στον οποίο παρότι εμφανίζεται για πρώτη φορά, του ξυπνάει μνήμες από την Πλάκα της μεταπολίτευσης. Πεποίθησή του είναι πως «το τραγούδι είναι μια περιπέτεια που πρέπει να τη ζήσεις για να αισθάνεσαι ζωντανός».

Τους τρεις ερμηνευτές πλαισιώνουν δώδεκα εξαίρετοι μουσικοί. Ο σχεδιασμός του χώρου και η σκηνογραφική επιμέλεια είναι του Μανόλη Παντελιδάκη. Εναρξη προγράμματος: 10.30μμ. Στο «Ζυγό» από τις 21 του Φλεβάρη θα εμφανίζονται οι: Δήμητρα Γαλάνη, Τάνια Τσανακλίδου και Δημήτρης Υφαντής.

Μετέωρη η Πολιτιστική Ολυμπιάδα

Αγνωστο είναι πώς, με ποια κριτήρια και ποιος, τελικά, αποφασίζει για το περιεχόμενο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας, όπως προκύπτει από τις χτεσινές, γενικόλογες δηλώσεις -απαντήσεις του υπουργού Πολιτισμού Ευ. Βενιζέλου.

Ο υπουργός είπε πως δε θα υπάρξει «ανοιχτή πρόσκληση» προς κάθε φορέα που επιθυμεί να συμμετάσχει, αν δεν καθοριστούν οι αρχές και η φιλοσοφία της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας, οι οποίες θα ανακοινωθούν στα μέσα Γενάρη, όπως και ο «κορμός» του προγράμματος (!). Ομως ούτε μετά τις ανακοινώσεις θα υπάρξει ανοιχτή πρόσκληση. Ποιος λοιπόν φτιάχνει το πρόγραμμα και πώς; Σίγουρο είναι πως η «ΠΟ» δεν αποτελεί αντικείμενο διαλόγου με τους πολιτιστικούς φορείς, αλλά ενδοϋπηρεσιακών διεργασιών, αφού «αρμόδια στελέχη του ΥΠΠΟ θα αναλάβουν να συντονίσουν τους εννιά θεματικούς κύκλους της Επικράτειας Πολιτισμού». Θα ακολουθήσει ημερίδα με συμμετοχή εκπροσώπων κρατικών πολιτιστικών φορέων, της ΤΑ και προσωπικοτήτων του πολιτισμού, που θα συμμετέχουν στην «ΠΟ».

Στο ερώτημα αν θα παρέμβει το ΥΠΠΟ για τη διάσωση των θερινών κινηματογράφων, δεδομένης της λήξης της εξαίρεσής τους από το νόμο περί εμπορικών μισθώσεων στο τέλος του Δεκέμβρη, ο υπουργός απάντησε περίπου... πως δεν τρέχει τίποτα, αφού «οι περισσότεροι θερινοί είναι κηρυγμένα μνημεία». Ακόμη κι έτσι να είναι - σύμφωνα με το συλλογικό φορέα των ιδιοκτητών των θερινών, δεν είναι - αυτό σημαίνει πως πρέπει να καταστραφούν όσοι θερινοί δεν είναι κηρυγμένοι; Για την αντίδραση των εκδοτών στο βιβλιοκτόνο φορολογικό νόμο είπε ότι «ανέλαβε να συγκαλέσει μια σύσκεψη με συμμετοχή και των εκδοτών». Τέλος, ο υπουργός σχετικά με το Μουσείο Γουλανδρή είπε ότι «δεν υπάρχει πρόβλημα αρχαιολογικής ή ιδιοκτησιακής φύσης», άρα θα κατασκευαστεί στο πάρκο Ριζάρη. Φαίνεται πως η προστασία των ελάχιστων ελεύθερων χώρων της Αθήνας δε συνιστά πράξη πολιτισμού για τον υπουργό...

Επίσημη «Μπατερφλάι»

Επίσημη πρεμιέρα, προχτές το βράδυ στο θέατρο «Πρόβα»,όπου ο ΚώσταςΑρζόγλου παρουσιάζει τη «Μαντάμ Μπατερφλάι» του ΝτέιβιντΧένριΧουάνγκ, παλιά μεγάλη ερμηνευτική επιτυχία του ηθοποιού και σκηνοθέτη. Μεταξύ των προσκεκλημένων ήταν και ο Επίτιμος Πρόεδρος του ΚΚΕ,ΧαρίλαοςΦλωράκης, ο οποίος μετά το τέλος της παράστασης συνεχάρη θερμά τον Κ. Αρζόγλου και τους συνεργάτες του. Η μετάφραση είναι των Κώστα Αρζόγλου - Μαριλένας Παναγιωτοπούλου, η σκηνοθεσία των Κώστα Αρζόγλου - Μαρίας Κουκιάδη, τα σκηνικά - κοστούμια του Δημήτρη Κακριδά, η μουσική του Στέλιου Δημήτριεφ, η επιμέλεια της κίνησης του Σίμωνα Πάτροκλου. Παίζουν επίσης οι Στέλιος Γεράνης, Μαρίνος Δεσύλλας, Σπύρος Μεριανός κ.ά.

Αφιέρωμα στον Μπαχ

Με μεγάλη συναυλία η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα γιορτάσει τα 250 χρόνια από το θάνατο του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. Σήμερα (8.30μμ), στο Μέγαρο Μουσικής, με διεύθυνση του ιδρυτή της Διεθνούς Ακαδημίας Μπαχ της Στουτγάρδης, διάσημου ερμηνευτή έργων Μπαχ, του Χέλμουτ Ρίλινγκ, θα ερμηνεύσει τέσσερις καντάτες από το αριστουργηματικό «Ορατόριο των Χριστουγέννων». Θα παρουσιαστούν οι τρεις πρώτες καντάτες και η έκτη. Στη συναυλία συμπράττουν η Χορωδία της ΕΡΤ, η Χορωδία Μακεδονίας και οι λυρικοί τραγουδιστές Αννα Κόροντι,Ντάνιελ Γκούντλαχ,Μάρκους Ούλμαν,Σεμπάστιαν Νόακ.

Μία παράλειψη

Το κείμενο του Γ. Σαρηγιάννη, για τον Μέντη Μποσταντζόγλου, (Μπoστ), που δημοσιεύτηκε στο 24σελιδο ένθετο του «Ρ», (10/12/2000), ως αφιέρωμα στα πέντε χρόνια από το θάνατό του, ήταν ομιλία του ίδιου, που έγινε σε εκδήλωση αφιερωμένη στη μνήμη του Μπoστ στα 1998, στην Πανελλήνια Πολιτιστική Κίνηση.

«Με κύμινο και αγάπη» (εκδόσεις «Κέδρος»), αλλά και με κρασάκι, θα υποδεχτεί η Λένα Μερίκα τους φίλους αναγνώστες της στην Πινακοθήκη Κουβουτσάκη στην Κηφισιά αύριο (7μμ). Το «Κύμινο», αλλά και το καινούριο βιβλίο της «Νόστος γι' αλλού...» (εκδόσεις «ERGO») θα παρουσιάσει θεατροποιημένα η φιλόλογος - συγγραφέας Μαίρη Μεταξά - Παξινού, με τη συμμετοχή νέων ηθοποιών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ