ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 8 Φλεβάρη 2014 - 1η έκδοση
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΑ ΠΕΙΡΑΙΑ
Ολοταχώς στην ιδιωτικοποίηση με τσακισμένα εργατικά δικαιώματα

Εντείνονται οι ανταγωνισμοί των μονοπωλιακών ομίλων για το ποιος θα πρωτοαρπάξει το λιμάνι του Πειραιά, μια από τις μεγαλύτερες και στρατηγικής σημασίας για τα λαϊκά συμφέροντα υποδομές, χτισμένο από το μόχθο του λαού. Προχτές το βράδυ, από το ΤΑΙΠΕΔ ανακοινώθηκε ότι βγαίνει στο σφυρί στο 67% των μετοχών του ΟΛΠ ΑΕ. Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, που αποτελεί απόφαση της διοίκησής του, το σχέδιο της σύμβασης πώλησης του ΟΛΠ θα σταλεί στη Βουλή, προκειμένου να ληφθούν από εκεί οι τελικές αποφάσεις. Στην απόφαση προβλέπεται ακόμα ότι προετοιμάζεται η ιδιωτικοποίηση και των άλλων μεγάλων λιμανιών της χώρας με πρώτον στη λίστα τον ΟΛΘ.

Παράλληλα με την ιδιωτικοποίηση προχωράει και το χτύπημα στα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων του ΟΛΠ, με στόχο το λιμάνι να παραδοθεί «καθαρό», όπως έγινε με το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) της προβλήτας ΙΙ του ΟΛΠ που παραχωρήθηκε στο κινεζικό μονοπώλιο COSCO και το κατάντησε σε εργασιακό κάτεργο με εργαζόμενους χωρίς συνδικαλιστική εκπροσώπηση και δικαιώματα.

Ηδη με την ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, εμφανίστηκαν και τα γνωστά δημοσιεύματα σε βάρος των εργαζομένων του ΟΛΠ με χαρακτηριστικότερο αυτό στην ηλεκτρονική σελίδα CAPITAL. Αναφέρει: «Ο ΟΛΠ απασχολεί με βάση τον ισολογισμό του 2012 περί τα 1.198 άτομα και η ΣΕΜΠΟ ΑΕ (θυγατρική της COSCO) περί τα 254 άτομα. (...) Κάθε εργαζόμενος της θυγατρικής της Cosco παράγει περί τις 410 χιλ. ευρώ έσοδα και 61 χιλ. κέρδη το χρόνο. Κάθε εργαζόμενος του ΟΛΠ παράγει έσοδα 88 χιλ. και κέρδη 4 χιλ. το χρόνο. Κάθε εργαζόμενος του ΟΛΠ έχει ετήσιες μεικτές αποδοχές περί τις 52,3 χιλ. ευρώ και καθαρές περί 36,6 χιλ. ευρώ. Μεικτό κόστος 52.300 ευρώ σημαίνει πως κάθε εργαζόμενος αμείβεται με μεικτές μηνιαίες αποδοχές 4.358 ευρώ»!

Η άγρια εκμετάλλευση κυριαρχεί και στον ΟΛΠ

Η αλήθεια, βέβαια, είναι εντελώς διαφορετική. Ο ΟΛΠ λειτουργεί με βάση την ανταγωνιστικότητα, δηλαδή το κέρδος, χτυπώντας τα εργασιακά δικαιώματα και σαρώνοντας τις θέσεις εργασίας των εργαζομένων, προετοιμάζοντας έτσι και το έδαφος για τους επίδοξους «επενδυτές». Για παράδειγμα, στην ειδικότητα των λιμενεργατών έχουν απομείνει 250 από περίπου 450 που ήταν πριν το 2010. Ενώ οι εργαζόμενοι είδαν και μείωση κατά 35% των αποδοχών τους σε σχέση με αυτές του 2009.

Τη σφραγίδα τους σε όλες αυτές τις εξελίξεις έχουν βάλει ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ, Αυτόνομη Παρέμβαση (ΣΥΡΙΖΑ) στις συνδικαλιστικές οργανώσεις του χώρου. Οχι μόνο έβαλαν πλάτη στην ιδιωτικοποίηση, αλλά είναι ενδεικτική για όλα τα παραπάνω η γραπτή δήλωση του προέδρου του ΟΛΠ Γ. Ανωμερίτη όταν υπογράφηκε η ΣΣΕ του 2013: «Οφείλω να αναγνωρίσω - σημείωνε - την υπευθυνότητα των συνδικαλιστικών οργάνων του χώρου, που σε μια επώδυνη οικονομική φάση για τη χώρα, αλλά και για την εταιρεία, (....) συναίνεσαν στην υπογραφή νέας ΣΣΕ. Η εταιρεία, από το 2010 διάγει μια φάση εργασιακής ειρήνης, παρά τις μειώσεις αμοιβών και την αποχώρηση 530 εργαζομένων, χωρίς να γίνει έκτοτε ούτε μία νέα πρόσληψη»!

Επιπρόσθετα, το αποδεκατισμένο προσωπικό καλείται να τα βγάλει πέρα με τη συνεχιζόμενη αύξηση της δουλειάς, όπως είναι, για παράδειγμα, η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων. Σε ανακοίνωση του ΟΛΠ αναφέρεται για το 12μηνο του 2013 ότι αναμένει τα συνολικά έσοδά του αυξημένα κατά 8,2% και ότι στο 9μηνο του 2013 ήδη έχει καταγραφεί άνοδος στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από 644.055 TEUS (μονάδα μέτρησης) σε 625.914 το 2012. Στην ίδια ανακοίνωση σημειώνεται ακόμα ότι: «Κυρίαρχο ρόλο στη διαμόρφωση των εσόδων», «παίζει η μείωση κατά 9,2% του μισθολογικού κόστους».

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΟΥΣΣΑΣ
Εμπόδιο η εξουσία των μονοπωλίων

Από τη συζήτηση με τους εργαζόμενους στο ΚΕΣΜ του ΟΛΠ
Από τη συζήτηση με τους εργαζόμενους στο ΚΕΣΜ του ΟΛΠ
Μπροστά στις ραγδαίες εξελίξεις εντείνεται και η παρέμβαση του ΚΚΕ στους εργαζόμενους του ΟΛΠ. Την περασμένη Πέμπτη, έγινε περιοδεία του Γιώργου Τούσσα, μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ και ευρωβουλευτή του Κόμματος, στη Διεύθυνση Τεχνικής Εξυπηρέτησης (πρώην ΚΕΣΜ) του ΟΛΠ. Την προηγούμενη μέρα, η Δ. Μανωλάκου, μέλος της ΚΕ και βουλευτής του Κόμματος, είχε μιλήσει στους λιμενεργάτες, ενώ οι περιοδείες θα συνεχιστούν και την ερχόμενη βδομάδα.

Ο Γ. Τούσσας συνομίλησε με τους εργαζόμενους του μηχανουργείου όπου επισκευάζονται και συντηρούνται τα μηχανήματα του Οργανισμού. Με ενδιαφέρον παρακολούθησαν τη συζήτηση οι νεολαίοι, σπουδαστές του ΟΑΕΔ, που κάνουν στο ΚΕΣΜ την πρακτική τους.

«Η αποφασιστική ενίσχυση του ΚΚΕ και στις εκλογές είναι προϋπόθεση -επισήμανε ο Γ. Τούσσας - για την αναχαίτιση των αντιλαϊκών μέτρων, την αναζωογόνηση, ανασύνταξη του κινήματος», «τη συγκρότηση της λαϊκής συμμαχίας», για να ανοίξει ο δρόμος για την ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής, για θετικές εξελίξεις υπέρ των λαϊκών συμφερόντων. Οπως σημείωσε, υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις - εξειδικευμένο προσωπικό, τεχνολογικός εξοπλισμός, τεράστιες παραγωγικές δυνατότητες - να ικανοποιηθούν όλες οι σύγχρονες ανάγκες της εργατικής - λαϊκής οικογένειας, για τη λαϊκή ευημερία. Εμπόδιο είναι η εξουσία των μονοπωλίων και οι πολιτικοί τους εκπρόσωποι.

Το παράδειγμα του λιμανιού, επισήμανε, είναι χαρακτηριστικό. Το ιδιωτικοποιούν ανά τμήμα, με Κοινοτική Οδηγία που ψηφίσαν το 2008 στην Ευρωπαϊκή Ενωση ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΛΑ.Ο.Σ. και ΣΥΡΙΖΑ, για την απελευθέρωση των λιμενικών υπηρεσιών, επιβάλλοντας στους εργαζόμενους καθεστώς σύγχρονης δουλείας.

Είναι κριτήριο -τόνισε- ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι πιστός στην ΕΕ και την πολιτική της που είναι εχθρός για τα λαϊκά συμφέροντα. Είναι κριτήριο και πώς αξιοποίησε ο ΣΥΡΙΖΑ το 27% που πήρε στις βουλευτικές εκλογές και ότι η ενιαία στρατηγική του με τα κόμματα της συγκυβέρνησης, που είναι η θωράκιση της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης, επιβεβαιώνεται και με τα σενάρια για «μεγάλο συνασπισμό» με ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ. «Φτάνει πια - τόνισε. Αρκετά δουλέψαμε, για να κερδίζουν οι Λάτσηδες και Βαρδινογιάννηδες. Πρέπει να έρθει η ώρα που θα δουλεύουμε για τις οικογένειές μας, την τάξη μας, για την λαϊκή ευημερία».

ΕΕΤΗΔΕ
Αντισυνταγματικό το χαράτσι

Αντισυνταγματικό κρίθηκε από το Δ΄ Τμήμα του Αρείου Πάγου το χαράτσι που επιβλήθηκε με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ (Εκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτημένων Δομημένων Επιφανειών). Το Δ΄ Τμήμα με ψήφους 3 υπέρ και 2 κατά αποφάσισε (με την υπ΄ αριθμ. 293/2014 απόφαση) ότι είναι αντισυνταγματικό το χαράτσι, αλλά επειδή υπάρχει η διαφορά της μίας ψήφου το θέμα παραπέμπεται στην Ολομέλεια για τελική κρίση. Με βάση την απόφαση, το χαράτσι κρίνεται αντισυνταγματικό γιατί επιβάλλεται με βάση το κάθε ακίνητο και όχι σύμφωνα με την οικονομική κατάσταση του κάθε φορολογούμενου. Γίνεται αναφορά στην κατάσταση των φορολογουμένων που έχουν δεχθεί μειώσεις αποδοχών και συντάξεων και μεγάλες φορολογικές επιβαρύνσεις. Επιβαρύνσεις οι οποίες θίγουν την οικονομική και οικογενειακή κατάσταση των πολιτών, όπως και το επίπεδο της αξιοπρεπούς διαβίωσής τους.

Ελαφρά κάμψη εξαγωγών το 2013

Οριακή μείωση των εξαγωγών κατά 0,2% σε επίπεδο 12μήνου 2013 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, δείχνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ όπως τα επεξεργάστηκε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων, ενώ σε απόλυτους αριθμούς η αξία των ελληνικών εξαγωγών έφτασε τα 27,53 δισ. ευρώ, έναντι 27,59 δισ. ευρώ το 2012. Εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών, προκύπτει μείωση κατά 2,2%, στα 16,81 δισ. ευρώ έναντι 17,2 δισ. ευρώ το 2012. Σε ό,τι αφορά τη μείωση των εξαγωγών τον περασμένο Δεκέμβρη κατά 14,2%, αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μείωση των εξαγωγών προς Τρίτες Χώρες (-19,2%) και δευτερευόντως προς τις χώρες της ΕΕ (-6,8%). Εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών, οι ελληνικές εξαγωγές προς Τρίτες Χώρες μειώθηκαν κατά 1,4% και στις χώρες της ΕΕ κατά 5,2%. Το ποσοστό της συνολικής αξίας των εξαγωγών που αντιστοιχεί στα κράτη - μέλη της ΕΕ διαμορφώθηκε στο 44,3% (έναντι 55,7% των Τρίτων Χωρών), ενώ εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών προκύπτει η αναλογία 60,49% υπέρ των χωρών της ΕΕ, έναντι 39,51% προς Τρίτες Χώρες.

ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Κλιμάκωση με ΤΡΑΙΝΟΣΕ - ROSCO

Ντόπια και ξένα μονοπώλια διαγκωνίζονται για την απόσπαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ROSCO), με τις οποίες κλιμακώνεται το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων. Το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), στη συνεδρίαση του ΔΣ, ενέκρινε τα σχέδια πώλησης, τα οποία θα δοθούν στους «επενδυτές», ενώ οι «δεσμευτικές προσφορές» αναμένεται να κατατεθούν το Μάη του 2014.

Προσφορές για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με ανακοίνωση Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), υπέβαλαν η κοινοπραξία μεταξύ της ρωσικής κρατικής εταιρείας «Russian Railways» με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η NCF «Participatio», θυγατρική εταιρεία της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων της Γαλλίας και η «Feroviar Roman», ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρεία της Ρουμανίας. Προσφορές για τη ROSCO υποβλήθηκαν από τη «Ζήμενς», την κοινοπραξία μεταξύ των ρωσικών σιδηροδρόμων με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τη γαλλική «Alstom Transport» με την «DAMCO Energy».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ