ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 20 Ιούνη 2014
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ
«Επιθεώρηση» έργων και υποσχέσεις ανάπτυξης κερδών

Η συμφωνία κυβέρνησης - κατασκευαστών για την επανεκκίνηση των έργων προέβλεπε αυξήσεις στα διόδια έως και 60%
Η συμφωνία κυβέρνησης - κατασκευαστών για την επανεκκίνηση των έργων προέβλεπε αυξήσεις στα διόδια έως και 60%
Εφ' όλης της ύλης παρουσίαση των εξελισσόμενων έργων υποδομών της Δυτικής Ελλάδας προχώρησε χτες ο αρμόδιος υπουργός Μ. Χρυσοχοΐδης κατά τη διάρκεια επίσκεψης που πραγματοποίησε σε εργοτάξια στην Ηπειρο και την Πάτρα, όπου «επιθεώρησε» και την πορεία εξέλιξης της Ιονίας Οδού, στο πλαίσιο της γενικότερης επικοινωνιακής πολιτικής της κυβέρνησης σύμφωνα με την οποία, η «επανεκκίνηση» των δημόσιων έργων, συνιστά «έξοδο απ' την κρίση»...

Πιο συγκεκριμένα, ο υπουργός Υποδομών, συνοδευόμενος από τον Περιφερειάρχη Ηπείρου Αλ. Καχριμάνη, τοπικών βουλευτών και δημάρχων, «εξέτασε» έργα που χαρακτηρίζονται «ζωτικής σημασίας» για την Ηπειρο, όπως η επέκταση του αεροδρομίου Ιωαννίνων, ο νέος λιμένας Ηγουμενίτσας, η βελτίωση τμημάτων της Εθνικής Οδού Ηγουμενίτσας - Πρέβεζας και εγγειοβελτιωτικά έργα Αρτας.

Παράλληλα, ενημερώθηκε για την εξέλιξη των έργων σε υπό κατασκευή τμήματα της «Ιόνιας Οδού», που ενώνουν το Αντίρριο με τα Ιωάννινα συνολικού προϋπολογισμού περίπου 1 δισ. ευρώ. Επίσης, προανήγγειλε ότι σύντομα θα γίνουν οι επίσημες ανακοινώσεις για την επέκταση κατά 29 χλμ. του κεντρικού οδικού άξονα, του λεγόμενου Ε65, από τη Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα και πρόσθεσε ότι είναι υπό σύνταξη η μελέτη επέκτασης της Κεντρικής Οδού από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία.

Δημιουργούν ανάπτυξη των κατασκευαστικών ομίλων

Ο υπουργός, με αφορμή την επίσκεψή του στα εργοτάξια της περιοχής, αναφέρθηκε στη συμφωνία που προχώρησε τον περασμένο χρόνο η κυβέρνηση με τους κατασκευαστικούς ομίλους και τις τράπεζες για την «επανεκκίνηση» των μεγάλων οδικών αξόνων, χαρακτηρίζοντάς την ως «μια μεγάλη κατάκτηση» καθώς όπως είπε τα οδικά έργα «δημιουργούν ανάπτυξη... δίνουν μεγαλύτερο εισόδημα, μας δίνουν περισσότερες θέσεις εργασίας και τελικά, μας κάνουν μια χώρα η οποία θα βγει από την κρίση».

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι η συμφωνία που επετεύχθη με τους μονοπωλιακούς ομίλους προέβλεπε την «πριμοδότησή» τους με εκατοντάδες εκατ. ευρώ «ζεστό» χρήμα, αυξήσεις στα διόδια έως και 60% και παραίτηση του Δημοσίου από το δικαίωμα είσπραξης εσόδων από τα διόδια μέχρι το ποσό των 8,5 δισ. ευρώ, εάν ο συγκοινωνιακός όγκος και άρα τα έσοδα δεν καλύπτουν τις «ορέξεις» των εργολάβων.

Στην Πάτρα, ο Μ. Χρυσοχοΐδης επισκέφθηκε τα υπό κατασκευή οδικά έργα στον ανισόπεδο κόμβο του «Γλαύκου», τα οποία εξυπηρετούν το νέο λιμάνι της πόλης, τα έργα κατασκευής του οποίου έχουν ολοκληρωθεί κατά 40%. Από εκεί, ο υπουργός Υποδομών εμφανίστηκε κατηγορηματικός ως προς την περάτωση της «Ιόνιας Οδού», λέγοντας ότι «θα ολοκληρωθεί 31 Δεκεμβρίου του 2015» και ανακοίνωσε ότι το επόμενο δεκαήμερο θα δημοπρατηθεί το τμήμα «Πάτρα - Πύργος» της Ολυμπίας Οδού, κόστους 300 εκατ. ευρώ, για να ακολουθήσει η δημοπράτηση από τη νέα χρονιά του τμήματος «Καλό Νερό - Τσακώνα».

Μελετούν περαιτέρω εμπλοκή ιδιωτών στο Μετρό

Στο μεταξύ, «μελετητικά ώριμη» είναι, σύμφωνα με το γγ Δημοσίων Εργων, Στ. Σιμόπουλο, η «Γραμμή 4» του Μετρό της Αθήνας και αυτό που απομένει είναι να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου. Μιλώντας προχτές σε ραδιοφωνική εκπομπή, ανέφερε ότι η γραμμή που θα ξεκινά από το Γαλάτσι και θα καταλήγει στο Κολωνάκι, διαμέσου Κυψέλης κι Εξαρχείων, θα ξεκινήσει εάν βρεθούν τα απαιτούμενα κονδύλια. Για το σκοπό αυτό, είπε, διεξάγονται συζητήσεις με την Κομισιόν και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ εξετάζεται και η, λεγόμενη, «μέθοδος παραχώρησης».

Να σημειώσουμε ότι με αυτόν τον τρόπο έχουν κατασκευαστεί τα προηγούμενα χρόνια, ανάμεσα σε άλλα, η γέφυρα Ρίου - Αντίρριου, η Αττική Οδός και το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθήνας: Σε γενικές γραμμές προβλέπεται η χρηματοδότηση του έργου από κάποια ιδιωτική εταιρεία «ειδικού σκοπού», με παράλληλη ανάληψη των δικαιωμάτων εκμετάλλευσης του έργου από τους ιδιώτες.

Τέλος, σχετικά με την ολοκλήρωση των έργων στο Μετρό Θεσσαλονίκης, ανέφερε ότι το έργο, παρά τα προβλήματα που υπήρχαν τα τελευταία δύο χρόνια, θα προχωρήσει. Σχετικά με το αίτημα που κατέθεσε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης και ο περιφερειάρχης Κ. Μακεδονίας, περί «άμεσης μετακίνησης της διοίκησης του μετρό από την Αθήνα και την Αττικό Μετρό, στη Θεσσαλονίκη και την Εγνατία Οδό ΑΕ», είπε ότι η «Εγνατία Οδός» δεν κατέχει την απαιτούμενη τεχνογνωσία για την υλοποίηση του έργου.

Δεσμευτική «Ενεργειακή Απόδοση»

Την υιοθέτηση δεσμευτικού στόχου «Ενεργειακής Απόδοσης» για το έτος 2030 ζητούν επτά υπουργοί της ΕΕ, μεταξύ τους και ο υπουργός Περιβάλλοντος Γ. Μανιάτης, με κοινή επιστολή τους προς τον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τους αρμόδιους Επιτρόπους Ενέργειας και Κλίματος. Με την επιστολή τους, οι επτά Ευρωπαίοι υπουργοί (Ελλάδας, Γερμανίας, Δανίας, Λουξεμβούργου, Πορτογαλίας, Ιρλανδίας και Βελγίου) αναφέρουν ότι «η σημερινή κατάσταση στην Ουκρανία επισημαίνει τη σημασία της μείωσης της εξάρτησης από εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης μέσω της ενεργειακής απόδοσης είναι το πιο ισχυρό και οικονομικά αποδοτικό μέσο για την αύξηση της ενεργειακής ασφάλειας...».

Σημειώνουμε ότι τα κτίρια αντιπροσωπεύουν το 40% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας στην ΕΕ και σύμφωνα με παλιότερη οδηγία του Ευρωκοινοβουλίου, η υιοθέτηση ενός προγράμματος «ενεργειακής απόδοσης» που θα επέφερε 20% εξοικονόμηση ενέργειας θα μπορούσε να οδηγήσει σε εξοικονόμηση έως και 50 δισ. ευρώ ετησίως. Η υιοθέτηση ενός «δεσμευτικού στόχου» για τα κράτη - μέλη από την Επιτροπή θα σήμαινε την υποχρεωτική «ενεργειακή αναβάθμιση» των κτιρίων τους, δημόσιων και ιδιωτικών, διαδικασία που φυσικά θα απαιτούσε τεράστιους οικονομικούς πόρους, ενώ από την εφαρμογή του μέτρου θα ωφεληθούν επιχειρηματικοί όμιλοι με το ανάλογο αντικείμενο, καθώς και οι βιομηχανίες παραγωγής των αντίστοιχων υλικών.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
«Μεταρρυθμίσεις» και ΕΣΠΑ πάνε μαζί...

Πίστη στην απαρέγκλιτη εφαρμογή και εμβάθυνση των «μεταρρυθμίσεων» δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Ν. Δένδιας, μετά τη συνάντηση που πραγματοποίησε χτες με τον επίτροπο Περιφερειακής Πολιτικής της ΕΕ, Γιοχάνες Χαν, με βασικό θέμα συζήτησης την απορρόφηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, την ενίσχυση δηλαδή των μονοπωλιακών ομίλων στους τομείς ενδιαφέροντος που έχουν προκρίνει οι Βρυξέλλες. Ο Ν. Δένδιας δεσμεύτηκε για τη διενέργεια «γρήγορων κινήσεων που θα επιφέρουν κατά το δυνατόν άμεσα αποτελέσματα», ενώ ο επίτροπος εξήρε τις «επιδόσεις» της χώρας στην απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων, που όπως είπε ξεπερνά το 80%, χαρακτηρίζοντας την Ελλάδα «πρωταθλητή» στον τομέα αυτό. Παράλληλα, εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι η χώρα θα μπορεί να έχει «ακόμη καλύτερες επιδόσεις», λέγοντας ο βαθμός επιτυχίας θα μετρηθεί και «μέσα από τη δημιουργία των θέσεων εργασίας».

Συνάντηση και με τον επικεφαλής της λεγόμενης «Ομάδας Δράσης» Χορστ Ράιχενμπαχ πραγματοποίησε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης, όπου συζητήθηκε η «διευκόλυνση» των επενδύσεων στη χώρα και η «ανάπτυξη των μικρομεσαίων ελληνικών επιχειρήσεων», με τον Ν. Δένδια να δηλώνει ξανά ότι η κυβέρνηση θα επιμείνει σταθερά στο στόχο των «μεταρρυθμίσεων»...

Καταγραφή χωρίς αντίκρισμα για το λαό

Τα στοιχεία για τη σύγκριση του επιπέδου τιμών στις λιανικές πωλήσεις ανάμεσα στα κράτη - μέλη της ΕΕ δημοσιοποίησε χτες η Γιούροστατ, τα οποία σε κάθε περίπτωση αντανακλούν τις διευρυνόμενες ανισομετρίες στους κόλπους της ΕΕ. Σε αυτό το πλαίσιο, ως η περισσότερο «ακριβή» χώρα εμφανίζεται η Δανία, με γενικό επίπεδο τιμών στο 140% του μέσου όρου των 28 μελών και ως η πλέον «φτηνή» η Βουλγαρία, στο 48% του καταγραφόμενου μέσου όρου. Στην περίπτωση της Ελλάδας, το γενικό επίπεδο τιμών εμφανίζεται στο 89% του μέσου όρου της ΕΕ και στην κατηγορία των τροφίμων στο 102%.

Το γεγονός βέβαια ότι σειρά αστικών ΜΜΕ, ελάχιστες ώρες μετά την ανακοίνωση των στοιχείων, σήκωσαν «παντιέρα» με τίτλους όπως «Φωτιά οι τιμές των τροφίμων», δεν αντανακλά ανησυχία για τα τεράστια ποσά που πληρώνουν τα λαϊκά νοικοκυριά για τη διατροφή τους. Αντίθετα, έχει να κάνει με την πρεμούρα των αστών να προχωρήσουν γοργά νέες αντεργατικές αναδιαρθρώσεις, οι «απελευθερώσεις» στην αγορά και πιθανά οικονομικές ενισχύσεις μέσω των αναπτυξιακών νόμων, ώστε να λυθούν ακόμα περισσότερο τα χέρια των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων για μεγαλύτερη κερδοφορία και στον κλάδο των τροφίμων και ταυτόχρονα να προχωρήσουν οικονομικές ενισχύσεις για ανάπτυξη της καπιταλιστικής επιχειρηματικής δράσης στην αγροτική παραγωγή, με μέτρα ξεκληρίσματος της μικρομεσαίας αγροτιάς. Αντίστοιχα επιχειρήματα χρησιμοποιούσαν άλλωστε και για την περίπτωση του φρέσκου γάλακτος, την ίδια ώρα που η πείρα του λαού επιβεβαιώνει ότι πουθενά τέτοια μέτρα και ιδιαίτερα τέτοιες «απελευθερώσεις» για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας που θα ρίξει τάχα τις τιμές, δε συνοδεύτηκαν με ανακούφιση της τσέπης των λαϊκών στρωμάτων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ