ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Ιούνη 2014
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αντί προλόγου...

(Αντιγραφή από την έκδοση της «Σύγχρονης Εποχής»)

«Η οικονομία δεν είναι ο κύριος υλικός τομέας της τέχνης.

Ούτε ο μετασχηματισμός της ή η υπεράσπισή της αποτελεί έναν από τους στόχους της:

Είναι, περισσότερο ή λιγότερο, η προϋπόθεσή της».

(Μπ. Μπρεχτ, «Ο ρόλος της οικονομίας για την τέχνη», Απαντα, τόμ. 21).

«Το λάθος που κάνουμε εμείς, τα διανοητικά κτήνη, είναι ότι δε δαγκώνουμε πραγματικά! Είμαστε μακριά από την τίγρη! Μας κυνηγούν μόνο σαν κτήνη, αντί εμείς να κυνηγήσουμε τα κτήνη.

Για την υπόθεση της ανθρωπότητας είναι πολύ άσχημο το ότι εμείς δε διαθέτουμε αυτήν τη θανατηφόρα δαγκωσιά, η προϋπόθεση της οποίας θα ήταν να γνωρίζαμε το τρωτό σημείο του εχθρού. Πού βρίσκεται ο λαιμός του; Γυρίζει σαν ξέρω εγώ τι, χλευάζουμε την περπατησιά του! Βρυχάται μέχρι να βραχνιάσει, κοροϊδεύουμε τη φωνή του. Αλλά πού βρίσκεται ο λαιμός του; Ο λαιμός του είναι εκεί που καταπίνει, που καταπίνει τη λεία του, το κέρδος.

Δεν έχει αδυναμίες; Οχι λαθάκια ομορφιάς, αλλά αδυναμίες; Ναι, έχει. Δεν μπορεί να καταβροχθίζει δημοσίως. Κρύβεται πάντως με καινούργιο τρόπο: Μαζεύει γύρω του κάποιους, κάτι φουκαράδες, τους οποίους έχει βάλει σε ομάδες γύρω του για να φάνε κι αυτοί. Βεβαίως τώρα καταβροχθίζει κι εντελώς δημοσίως από τη μιζέρια του. Που πάει να πει ότι γίνεται πιο θρασύς, όσο γίνεται πιο αδύναμος και γίνεται πιο αδύναμος, όσο γίνεται πιο θρασύς. Οπως και να έχουν τα πράγματα, ο λαιμός του είναι εκεί που καταπίνει».

(«Τα λάθη των διανοητικών κτηνών»

Μπ. Μπρεχτ)

Εκδήλωση για την παρουσίαση έκδοσης των Πρακτικών του Συνεδρίου για τον Μπρεχτ

Στιγμιότυπο από το Επιστημονικό Συνέδριο που έγινε στην έδρα της ΚΕ του ΚΚΕ στον Περισσό τον Απρίλη του 2013
Στιγμιότυπο από το Επιστημονικό Συνέδριο που έγινε στην έδρα της ΚΕ του ΚΚΕ στον Περισσό τον Απρίλη του 2013
Μία ιδιαίτερα σημαντική εκδήλωση θα γίνει την ερχόμενη Πέμπτη 26 Ιούνη στις 8 μ.μ. Στο Ανοιχτό θέατρο Κολωνού (Καπανέως και Ιωαννίνων - Λόφος Κολωνού) θα παρουσιαστούν τα Πρακτικά του Επιστημονικού Συνεδρίου της ΚΕ του ΚΚΕ, «Μπέρτολτ Μπρεχτ: Για τους σεισμούς που μέλλονται να 'ρθουν» (Εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή») που πραγματοποιήθηκε τον Απρίλη του 2013.

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης της Πέμπτης είναι χωρισμένο σε τρία μέρη και περιλαμβάνει:

Στο Α' ΜΕΡΟΣ της εκδήλωσης:

Μουσική παράσταση: κείμενα Μπ. Μπρεχτ - μουσική Χανς Αϊσλερ και Θάνου Μικρούτσικου.Σκηνοθετική Επιμέλεια:Κώστας Καζάκος.Ενορχήστρωση:Στέφανος Χατζηαναγνώστου.Διαβάζουν οι ηθοποιοί:Κώστας Καζάκος, Παύλος Ορκόπουλος, Μαριάνθη Σοντάκη.Τραγουδούν:Σύλβια Καπερνάρου, Θοδωρής Καρέλλας, Ερση Φτούλη.Παίζουν οι μουσικοί:Δημήτρης Ανδρονιάδης (πιάνο), Δημήτρης Κουφαλάκος (φαγκότο, φυσαρμόνικα), Στέφανος Χατζηαναγνώστου (Φλάουτο).

Ακόμα, θα ακουστούν τα ακόλουθα μελοποιημένα ποιήματα του Μπ. Μπρεχτ, σε μουσική Χανς Αϊσλερ και Θάνου Μικρούτσικου:

  • Εγώ ο Μπέρτολτ Μπρεχτ (Θ. Μικρούτσικος)
  • Ποτάμι ο Μολδάβας (Χ. Αϊσλερ)
  • Η μπαλάντα του έμπορα (Θ. Μικρούτσικος)
  • Γερμανικό εγχειρίδιο πολέμου (Θ. Μικρούτσικος)
  • Το τραγούδι της ενότητας (Χ. Αϊσλερ)
  • Το τραγούδι της αλληλεγγύης (Χ. Αϊσλερ)

Ξεχωριστή στιγμή της εκδήλωσης αποτελεί το γεγονός ότι θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά προσαρμοσμένα στα ελληνικά, σε μουσική Χανς Αϊσλερ: Το τραγούδι μιας Γερμανίδας μάνας (Χ. Αϊσλερ). Εγκώμιο στη μάθηση (Χ. Αϊσλερ). Εγκώμιο στη διαλεκτική (Χ. Αϊσλερ).

Θα διαβαστούν τα ποιήματα: «Ο φωτισμός», «Δίκαια κυνηγημένος», «Η εξαίρεση και ο κανόνας», «Αυτή η ανεργία», «Εγκώμιο στη μάθηση», «Θέατρο, τόπος ονείρων», «Εγκώμιο στη διαλεκτική».

Επίσης, θα διαβαστούν αποσπάσματα από τα έργα του Μπρεχτ: «Η Μάνα», «Μικρό όργανο για το θέατρο», «Ιστορίες του κ. Κόινερ», καθώς και από τη συλλογή κειμένων του, με τίτλο «Για την τέχνη και την πολιτική».

Στο Β' ΜΕΡΟΣ της εκδήλωσης:

Θα παρουσιαστεί η έκδοση της «Σύγχρονης Εποχής» από την Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ.

Στο Γ' ΜΕΡΟΣ της εκδήλωσης:

Θα προβληθεί ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο του Μπ. Μπρεχτ. «Η τελευταία λέξη δεν ειπώθηκε ακόμα». Μία παραγωγή του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ για το Επιστημονικό Συνέδριο, 2013.

...«στρατευμένος» στο μαρξισμό

Πολλά έχουν ειπωθεί για τον Μπρεχτ. Τα περισσότερα, όμως, τα έχει πει εκείνος μέσα από την ίδια του τη ζωή, τα ίδια του τα κείμενα, το λόγο του, που δε βολεύτηκε ποτέ, που υπήρξε πάντα μαχητικός και πάντα γοητευτικός.

Μέσα από τις δεκατρείς χιλιάδες σελίδες - και περισσότερες - στις οποίες περιλαμβάνονται θεατρικά έργα, ποιήματα, πεζά, θεωρητικά κείμενα για το θέατρο, τον κινηματογράφο, την τέχνη, τη λογοτεχνία, μελέτες, σχόλια, σημειώσεις, ημερολόγια, ο μεγάλος Γερμανός διανοητής έδωσε έναν έντιμο και ασυμβίβαστο αγώνα για να ερμηνεύσει τον κόσμο κάτω από τη σκοπιά της πάλης των τάξεων. Με τη διαρκή κριτική ματιά του, τη σεμνή αγωνιστική και μάχιμη αντίληψή του, «στρατευμένος» στο μαρξισμό και το σοσιαλισμό, έφερε την πολιτιστική «επανάσταση» στη Δυτική Ευρώπη του 20ού αιώνα.

Η σκέψη και η τέχνη του Μπρεχτ γίνονται κάθε μέρα και πιο πολύτιμες. Οχι μόνο γιατί τα θέματα που πρωταγωνίστησαν στο έργο του, όπως η καπιταλιστική κρίση, ο πόλεμος ή ο εκφασισμός της κοινωνικής ζωής, επανέρχονται με σφοδρότητα στη ζωή μας, αποδεικνύοντας πως το σύστημα που τα γεννά ούτε αλλάζει, ούτε εξανθρωπίζεται. Ο άλλος και σημαντικότερος λόγος που ο Μπρεχτ γίνεται στις μέρες μας επίκαιρος όσο ποτέ, είναι γιατί σταθερό μέλημα και φροντίδα της τέχνης του ήταν να βοηθήσει τους καταπιεσμένους να οδηγηθούν μέσα από τη δική τους πνευματική προσπάθεια στα σωστά συμπεράσματα για τις αιτίες των προβλημάτων τους και τον τρόπο εξάλειψής τους. Αυτό το ρόλο, άλλωστε, έχουμε ανάγκη να παίξει η Τέχνη σήμερα. Να μας ταρακουνήσει, να μας διδάξει, να οργανώσει τις διαθέσεις μας για ν' ανατρέψουμε την άθλια και ξεπεσμένη κοινωνική πραγματικότητα και όχι απλά να μας παρηγορεί, να μας βοηθά να ξεχαστούμε ή να χαϊδεύει τις μικροαστικές ψευδαισθήσεις, όπως τη θέλει η κυρίαρχη τάξη.

«Μεγάλωσα σαν γιος καλοστεκούμενων ανθρώπων. Οι γονείς μου μού φορούσαν γιακά, μ' έμαθαν τις συνήθειες εκείνων που έχουν υπηρέτες και με δίδαξαν πώς να διατάζω. Αλλά, όταν μεγάλωσα και είδα γύρω μου, οι άνθρωποι της τάξης μου δεν μ' άρεσαν, το να διατάζω δεν ήταν του γούστου μου, ούτε και το να με υπηρετούν. Γι' αυτό εγκατέλειψα την τάξη μου και συντρόφεψα με τους μικρούς, φτωχούς ανθρώπους».

Η αντίσταση του Μπέρτολτ Μπρεχτ ενάντια στους ανθρώπους της τάξης του ξεκίνησε αρκετά νωρίς, όπως μπορούμε να καταλάβουμε και από αυτό το νεανικό ποίημά του. Τι κι αν γεννήθηκε στη δύση του 19ου αιώνα. Τι κι αν δημιούργησε και πέθανε στον 20ό αιώνα. Ο Μπρεχτ και το έργο του είναι του 21ου αιώνα και θα είναι μέχρι εκείνη την εποχή, που η εργατική τάξη, όλοι οι εκμεταλλευόμενοι άνθρωποι και οι λαοί θα απελευθερωθούν από τον καπιταλιστικό «ζυγό». Τότε, που θα μπορούν πια με σιγουριά να πουν: «Τις δυσκολίες των βουνών τις ξεπεράσαμε/ Τώρα έχουμε ν' αντιμετωπίσουμε/ Τις δυσκολίες των πεδιάδων».

Μίλησε με τρυφερότητα για την τραχύτητα αυτού του κόσμου. Το έργο του θα είναι πάντα ο καλύτερος «σύντροφός» μας και για τους νεότερους ένας πιστός φίλος που θα λέει πάντα την αλήθεια και θα ενισχύει την ελπίδα τους «στους σεισμούς που μέλλονται να 'ρθούν».

Σημειώνουμε, τέλος, ότι το Επιστημονικό Συνέδριο που διοργάνωσε τον Απρίλη του 2013 η ΚΕ του ΚΚΕ για τον κορυφαίο μαρξιστή διανοητή, δραματουργό, ποιητή και σκηνοθέτη Μπέρτολτ Μπρεχτ, είναι το τρίτο, που πραγματοποιεί το ΚΚΕ, για τη ζωή, τις ιδέες και το έργο μιας μεγάλης μορφής των Γραμμάτων και Τεχνών. Το πρώτο συνέδριο ήταν αφιερωμένο στον Γιάννη Ρίτσο και το δεύτερο στον Κώστα Βάρναλη, ενώ τα Πρακτικά και των δύο προηγούμενων συνεδρίων κυκλοφόρησαν σε καλαίσθητους τόμους από τη «Σύγχρονη Εποχή».

Πληροφορίες για την πρόσβαση

Τρόλεϊ 12 (Ζάππειο - Περιστέρι) - στάση Αρμονία (επί της Λένορμαν).

Λεωφορειακή Γραμμή Α13 (Ομόνοια - Κηπούπολη) - στάση Αρμονία (επί της Λένορμαν).

Λεωφορειακή Γραμμή (κυκλική) 057 (Ομόνοια - Λόφος Σκουζέ) - στάση Ηλέκτρας.

Ο πλησιέστερος σταθμός Μετρό είναι αυτός του Μεταξουργείου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ