ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Αυγούστου 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Και νέα σημαντικά ευρήματα στο Δεσποτικό

«

Ιδιαίτερα σημαντικά και διαφωτιστικά για την τοπογραφία, την έκταση και τη χωροταξική οργάνωση του ιερού του Απόλλωνα στη θέση Μάντρα στο ακατοίκητο νησί Δεσποτικό, στα δυτικά της Αντιπάρου, ήταν τα αποτελέσματα της φετινής ανασκαφικής περιόδου», σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ. Πλήθος κινητών ευρημάτων αρχαϊκής εποχής και κτιριακών καταλοίπων έφερε στο φως η συστηματική ανασκαφή, η οποία διεξάγεται εδώ και αρκετά χρόνια από την ΚΑ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, και τον αρχαιολόγο Γ. Κουράγιο. Υπενθυμίζουμε ότι το Δεσποτικό ταυτίζεται με την αρχαία Πρεπέσινθο, η οποία αναφέρεται από τους Στράβωνα και Πλίνιο. Στην ανασκαφική έρευνα αποκαλύφθηκαν μέσα σε εκτενές αρχαϊκό τείχισμα, νέα κτιριακά συγκροτήματα, με κύριους και βοηθητικούς χώρους, που ανήκαν σε ναό του Απόλλωνα.

Πάντως, η συστηματική έρευνα των τελευταίων 17 ετών από τον αρχαιολόγο Γ. Κουράγιο (ΚΑ΄ΕΠΚΑ) έχει φέρει στο φως ένα εκτεταμένο και πλούσιο αρχαϊκό ιερό πιθανότατα ιδρυμένο από τους Παρίους. Το κέντρο της λατρείας ήταν ένα προστατευμένο με περίβολο τέμενος, στο οποίο δέσποζε ο μαρμάρινος πρόστυλος ναός, με κιονοστοιχία 7 κιόνων ύψους περ. 7μ. και δίπλα σε αυτόν το τελετουργικό εστιατόριο και ο βωμός.

Οι φετινές έρευνες έφεραν στο φως, σε πολύ μικρή απόσταση, την είσοδο του τεμένους, ένα νέο μεγάλο κτίριο, το οποίο προστίθεται στα άλλα 12 κτίρια που έχουν αποκαλυφθεί από τις παλαιότερες έρευνες και στα 5 που έχουν εντοπιστεί στο νησάκι Τσιμηντήρι, το οποίο κατά τη αρχαϊκή περίοδο ήταν ενωμένο με το Δεσποτικό. Με βάση τα ευρήματα χρονολογείται στην κλασική περίοδο. Ο εντοπισμός του κτιρίου, αφενός μαρτυρά τη συνεχή λειτουργία του ιερού και στους κλασικούς χρόνους και αφετέρου τη μεγάλη έκτασή του και τη πολύπλοκη χωροταξική οργάνωσή του, η οποία αντανακλά τη μεγάλης εμβέλειας φήμη του και την υψηλή επισκεψιμότητά του, τόσο στους αρχαϊκούς όσο και τους κλασικούς χρόνους.

Οι έρευνες στο αρχαϊκό κτίριο Δ, ένα από τα σημαντικότερα κτίρια του ιερού με λατρευτική χρήση κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από μάρμαρο, με μαρμάρινη κιονοστοιχία 4 κιόνων στην πρόσοψη, έφεραν στο φως κάτω από το κτίριο πρωιμότερο κτίσμα, αψιφωτής κάτοψης, καθώς και μεγάλη ποσότητα κεραμικής γεωμετρικών χρόνων (9ος - 8ος αι. π.Χ.) μαζί με μεγάλες ποσότητες καμένων και άκαυτων οστών ζώων, όπως αλόγων, χοίρων, αιγοπροβάτων και πουλερικών. Δυτικά του κτιρίου Δ, συνεχίστηκε η ανασκαφή της εκτεταμένης απόθεσης αντικειμένων που είχε διερευνηθεί το 2013, η οποία δημιουργήθηκε μετά την ανακαίνιση του κτιρίου. Η φετινή ανασκαφική έρευνα έφερε στο φως πληθώρα ευρημάτων, όπως αρχαϊκούς κεράμους οροφής, πήλινα ακροκέραμα από την οροφή του κτιρίου, ζωόμορφα ειδώλια, αγγεία σε σχήμα ταυροκεφαλής, λεοντοκεφαλής, σειρήνας, διακοσμημένα αγγεία παριανών εργαστηρίων, χάλκινα αντικείμενα και κοσμήματα, ενεπίγραφα αγγεία αφιερωμένα στον Απόλλωνα. Στα πολυάριθμα ευρήματα της φετινής περιόδου συγκαταλέγονται και δυο τμήματα ποδιών με την πλίνθο αρχαϊκών κούρων που προστίθενται στα 65 τμήματα γλυπτών που έχουν βρεθεί έως τώρα, καθώς και δάκτυλο υπερφυσικού αγάλματος που πιθανότατα ανήκει στο λατρευτικό άγαλμα του ναού (480 - 490 π.Χ.).


Το νέο έργο της ποιήτριας Γλυκερίας Μπασδέκη «Donna Abbandonataή πολύ με στεναχωρήσατε κύριε Γιώργο μου» παρουσιάζεται 22, 23 και 24 Αυγούστου στο Θέατρο «Αντιγόνη Βαλάκου» της Καβάλας, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Γκόνη, στο πλαίσιο του 57ου Φεστιβάλ Φιλίππων «Από τα πεντακόσια στο χείλια».

«Μια γυναίκα, μια άλλη γυναίκα κι ένα (ίσως) κομμωτήριο», σημειώνει ο Θ. Γκόνης. «Η μία γυναίκα μιλάει στον απόντα Γιώργο Χειμωνά. Η άλλη γυναίκα (ίσως) χτενίζει κι ακούει. Η μοναξιά, οι άνθρωποι που αποφεύγουν, το ρεύμα που πέφτει ξαφνικά και στέλνει ακαριαίο σκοτάδι. Ενας προσχηματικός μονόλογος με παραλήπτη αυτόν που όλοι μας φοβόμαστε: τον εχθρό του ποιητή. Ενας μονόλογος για την ένδοξη εκείνη στιγμή που η λύπη θα χυθεί και θα πάρει παραμάσχαλα σώματα, μυαλά, την επαρχία Καβάλας ολόκληρη».

Σκηνικά - Κοστούμια: Ελένη Στρούλια. Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας. Φωτογραφίες: Μαρία Καλογιώργη. Παίζουν: Eλένη Ουζουνίδου, Μυρτώ Γκόνη.


Ο χαλκός στην Τέχνη και την Επιστήμη

Ο χαλκός, ο οποίος με πολλές και διάφορες εφαρμογές που καλύπτουν την αρχιτεκτονική, το design και την τεχνολογία, είναι το θέμα της νέας έκθεσης στο Triennale Design Museum του Μιλάνου, με τίτλο «Διαβάσεις Χαλκού, Σχήματα Χαλκού στη Σύγχρονη Τέχνη, το Σχέδιο, την Τεχνολογία και την Αρχιτεκτονική», που ανοίγει τις πύλες της στις 15 Σεπτέμβρη. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 9 Νοέμβρη.

Εργα στο τμήμα Σύγχρονης Τέχνης μαρτυρούν την ισχυρή έλξη που έχει προκαλέσει ο χαλκός στους καλλιτέχνες όλα αυτά τα χρόνια, με έργα ιστορικής σημασίας από καλλιτέχνες όπως Lucio Fontano, Joseph Beuys, Hidetoshi Nagasawa, Remo Salvadori and Marisa Merz. Περιλαμβάνονται και πιο πρόσφατα έργα όπως έργα των Roni Horn, Cristina Iglesias, Damin Ortega και Danh Vo.

Μερικά από τα έργα που εκτίθενται έχουν δανειστεί από μεγάλα μουσεία της Ρώμης, του Τορίνου, της Βενετίας και του Μιλάνου, ενώ άλλα παραχωρήθηκαν από ιδιώτες συλλέκτες ή τους ίδιους τους καλλιτέχνες. Στο τμήμα του Σχεδίου, περισσότερα από εκατό έργα έχουν δανειστεί από ευρωπαϊκά μουσεία και γκαλερί, συμπεριλαμβάνοντας έργα των Tom Dixon, Thomas Heatherwick, Oskar Zieta, Ron Arad και Luigi Caccia.

Εξερευνώντας και τις τεχνικές ιδιότητες του χαλκού πέρα από την αισθητική του, το τμήμα Τεχνολογίας, αναδεικνύει το βασικό ρόλο του χαλκού στο χώρο της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών. Προβάλλοντας και άλλα πλεονεκτήματα των ιδιοτήτων του χαλκού - όπως η ικανότητά του να σκοτώνει άμεσα βακτήρια, ιούς και μύκητες που έρχονται σε επαφή με επιφάνειές του - κατασκευές που έχουν σχεδιασθεί για περιβάλλοντα όπου αυξάνεται ο κίνδυνος εξάπλωσης λοιμώξεων (όπως νοσοκομεία, οίκοι ευγηρίας, σιδηροδρομικοί σταθμοί, αεροδρόμια και σχολεία) θα περιλαμβάνονται στην έκθεση.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ