ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Οχτώβρη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Στο φως ολόκληρο το ψηφιδωτό

Αποκαλύφθηκε και η τρίτη μορφή της παράστασης, του ψηφιδωτού της Αμφίπολης. Πρόκειται για τη μυθολογική παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, με την παρουσία του θεού Ερμή ως ψυχοπομπού
Αποκαλύφθηκε και η τρίτη μορφή της παράστασης, του ψηφιδωτού της Αμφίπολης. Πρόκειται για τη μυθολογική παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, με την παρουσία του θεού Ερμή ως ψυχοπομπού
Αποκαλύφθηκε και η τρίτη μορφή της παράστασης, του ψηφιδωτού, κατά την ανασκαφική εργασία στον λόφο Καστά, από την ΚΗ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Χτες που αφαιρέθηκαν και τα τελευταία στρώματα χωμάτων από την ανατολική πλευρά του ψηφιδωτού, αποκαλύφθηκε η τρίτη μορφή, πίσω από τον γενειοφόρο άνδρα, ο οποίος - εκτός από το στεφάνι - φοράει και κόκκινο ιμάτιο.

Πρόκειται για γυναικεία νεανική μορφή, με κόκκινους ανεμίζοντες βοστρύχους, η οποία φοράει λευκό χιτώνα που συγκρατείται με κόκκινη λεπτή ταινία στο ύψος του στήθους. Φέρει κόσμημα στον καρπό του αριστερού της χεριού. Είναι προφανές ότι πρόκειται για τη μυθολογική παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, με την παρουσία του θεού Ερμή ως ψυχοπομπού, όπως είθισται σε ανάλογες αναπαραστάσεις.

Είναι εκπληκτική η παράσταση όχι μόνον για το χρωματικό της πλούτο, αλλά και για την τέλεια εκτέλεση του σχεδίου. Στην παράσταση του ψηφιδωτού παρουσιάζεται και η τρίτη διάσταση, ιδιαίτερα στην απεικόνιση του ψυχοπομπού και της Περσεφόνης. Είναι φανερό ότι η παράσταση παραπέμπει και στην αντίστοιχη της αρπαγής της Περσεφόνης, στο λεγόμενο Τάφο της Περσεφόνης, στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών. Ομως, η παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης στις Αιγές είναι τοιχογραφία. Εδώ, για πρώτη φορά, απαντάται σε βοτσαλωτό ψηφιδωτό, σε ταφικό μνημείο. Οι διαστάσεις του ψηφιδωτού δαπέδου είναι 4,5 Χ 3.

Με την αποκάλυψη του ψηφιδωτού δαπέδου δόθηκε η δυνατότητα και για την τελική υποστύλωση του επιστυλίου των Καρυατίδων. Εχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες προστασίας του ψηφιδωτού οι οποίες συνίστανται: Επικάλυψη με φύλλα φελιζόλ και πάνω από αυτά ξύλινη επένδυση. Σε ύψος 40 εκ. πάνω από την ξύλινη επένδυση θα μπει το δάπεδο πρόσβασης για τον τέταρτο χώρο, το οποίο θα στηριχτεί στην τρίτη σειρά αντιστήριξης.

Με την τομή που έγινε στο κατεστραμμένο τμήμα του ψηφιδωτού διαπιστώθηκαν οι συνθήκες έδρασης του δαπέδου που είναι οι εξής: Κονίαμα 8-10 εκατοστών ως υπόβαση του ψηφιδωτού, πιο κάτω έχουμε στρώση από κροκάλες πάχους 10-12 εκατοστών, οι οποίες εδράζονται στο φυσικό έδαφος, υπό μορφή σκληρής αργιλώδους άμμου.

ΕΚΘΕΣΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΣΤΗ ΖΩΝΗ
Συζήτηση για την ανεργία αύριο το απόγευμα

Με τη συναυλία των ΜΑΣΙΦ (Θ. Κουέλης, Μ. Μαρμαρινός, Γ. Βενιζέλος, Ζ. Βεργάκης) στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη συνεχίζονται σήμερα οι εκδηλώσεις της Εκθεσης Εικαστικών Τεχνών και Φωτογραφίας «Ανθρωποι - χρώμα + σίδερο». Αύριο Σάββατο στις 6.30 το απόγευμα θα γίνει συζήτηση για την ανεργία και τις εξελίξεις στη Ζώνη. Θα ακολουθήσει χορευτικό από μετανάστες από τα Βαλκάνια και συναυλία από τον Βασίλη Βασιλάτο «Ιστορίες για κρουστά». Το πρωί 10.30-13.00 λειτουργούν εργαστήρια για παιδιά. Η Εκθεση ολοκληρώνεται την Κυριακή 19 Οκτώβρη.

Ο «Ριζοσπάστης» συνεχίζει σήμερα τη δημοσίευση συζητήσεων με καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην Εκθεση με έργα τους. Η Ουρ. Βολονάκη συμμετέχει με το έργο ζωγραφικής «στο παρά πέντε», μεικτή τεχνική (διάφορα υλικά). «Το έργο μου, λέει, είναι μια διαδήλωση και πάνω είναι το ρολόι που σημαίνει ότι έφτασε η ώρα. Συμμετέχω στο Πέραμα από την αρχή. Το θέμα του έργου δείχνει την πάλη των τάξεων, τον ξεσηκωμό και έχει άμεση σχέση με τη Ζώνη, που εδώ είναι χώρος ταξικών αγώνων. Πιστεύω ότι ο καλλιτέχνης με το έργο του αντανακλά την πραγματικότητα όπως την εισπράττει ο ίδιος, άλλωστε αυτός είναι ο ρόλος του. Εδώ, η Τέχνη είναι στρατευμένη, ο χώρος έχει να κάνει με τους εργαζόμενους, την πάλη τους. Κατά τη γνώμη μου, ακόμα και η Τέχνη που "λέει" ότι δεν είναι στρατευμένη κάτι εξυπηρετεί.

Να πω ότι όταν ήρθαμε την πρώτη φορά στη Ζώνη, όλοι ζωγραφίζαμε υφές από σκουριές, γιατί - να το πω έτσι - μας "είχε θαμπώσει" ό,τι βλέπαμε εδώ. Σιγά - σιγά άρχισε να αποκτά ένα διαφορετικό περιεχόμενο και φέτος νομίζω τα έργα είναι καλύτερα, με την έννοια ότι έχουν διεισδύσει πιο βαθιά σε θέματα που απασχολούν την εργατική τάξη. Να τονίσω ότι η η εμπειρία όλων αυτών των χρόνων, η τριβή με τους εργάτες, τη Ναυπηγοεπισκευαστική και το Πέραμα, σε κάνει να βάζεις σαν σκοπό τα έργα να έχουν αυτό το περιεχόμενο».

Ο Δ. Βάρβογλης συμμετέχει στο Πέραμα με τρία έργα, ακρυλικό χρώμα σε χαρτί. «Στην αρχή αντλούσαμε θέματα από τους εργάτες που δούλευαν εδώ, τώρα εργάτες δεν υπάρχουν, έχει ερημώσει το Πέραμα, αυτό σημαίνει ότι ο καλλιτέχνης προσπαθεί με άλλα εικαστικά και εκφραστικά μέσα να αποδώσει αυτό που νιώθει, τι είναι το Πέραμα και ο εργάτης και όλα αυτά που γίνονται εδώ, η ανεργία, η κρίση, ό,τι βιώνει και ο ίδιος. Θέλω να τονίσω ότι και μόνο το "παρών" που δίνουμε οι εικαστικοί και η ζύμωση που υπάρχει με τα σωματεία, συλλόγους, ακόμα και οι επισκέψεις των σχολείων και οι δραστηριότητες και οι μουσικοί δείχνει ότι δεν αμυνόμαστε, δεν μας πιάνει κατάθλιψη, αλλά αυτή τη στιγμή εμείς κάνουμε τη δική μας πολιτιστική προπαγάνδα, να το πω έτσι.

Η πρωτοβουλία των Σωματείων πρέπει να συνεχιστεί, να αναπτυχθεί και σε άλλους χώρους με κέντρο το Πέραμα. Αυτό που μετράει πάνω από όλα είναι ότι οι εργάτες της Ζώνης μαζί με τους εικαστικούς έχουμε ενωθεί και έχουμε κάνει ένα σώμα που δύσκολα σπάει».

Επαναλήψεις

Το «ΤΟC ΤΟC» του Laurent Baffie επιστρέφει για δεύτερη χειμερινή σεζόν στο θέατρο ΗΒΗ. Παίζουν: Κώστας Σπυρόπουλος, Χρήστος Βαλαβανίδης, Ματθίλδη Μαγγίρα, Χριστίνα Θεοδωροπούλου, Κατερίνα Τσάβαλου και Ορφέας Παπαδόπουλος. Εξι άτομα περιμένουν στο σαλονάκι ενός διάσημου ψυχίατρου, όλοι τους με ιδεοψυχαναγκαστικές διαταραχές. Η ώρα περνάει, ο γιατρός καθυστερεί και οι ασθενείς γνωρίζονται λίγο λίγο και αποφασίζουν να κάνουν μόνοι τους group therapy! Το τι γίνεται από κει και μετά, δεν περιγράφεται... Κείμενο: Κώστας Σπυρόπουλος, Κατερίνα Μπέη. Σκηνοθεσία: Κώστας Σπυρόπουλος. Σκηνικά: Γιάννης Μουρίκης. Κοστούμια: Νικόλ Παναγιώτου.

Για 2η χρονιά στη «Θεατρική Σκηνή», το θέατρο της οδού Νάξου 84, θα παίζεται το έργο του Διονύση Χαριτόπουλου «Αυγά μαύρα». Το έργο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Αντώνη Αντωνίου και σκηνικά Νίκου Κασαπάκη. Τα μουσικά θέματα που ακούγονται στο έργο είναι από μουσικές της Ελένης Καραΐνδρου. Παίζουν: Νατάσα Ασίκη και Αντώνης Αντωνίου.

«Ο πουπουλένιος», η μαύρη κωμωδία του Ιρλανδού συγγραφέα Μάρτιν Μακ Ντόνα, επαναλαμβάνεται, στο θέατρο «Αθηνών», σε μετάφραση και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη. Σκηνικά - κοστούμια: Αθανασία Σμαραγδή. Μουσική: Μίνως Μάτσας. Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος. Παίζουν: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Νίκος Κουρής, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος και Γιώργος Πυρπασόπουλος.

Το έργο «Πράματα και Θάματα», του Θοδωρή Αθερίδη, επαναλαμβάνεται στο «Μικρό Παλλάς», σε σκηνοθεσία του ίδιου. Παίζουν: Γιάννης Ζουγανέλης, Θοδωρής Αθερίδης, Λευτέρης Ελευθερίου, Αλίνα Κoτσοβούλου, Ευαγγελία Συριοπούλου, Γιάννης Μπισμπικόπουλος. Σκηνικά: Αθανασία Σμαραγδή. Κοστούμια: Νικολέττα Παναγιώτου. Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας. Μουσική επιμέλεια: Θοδωρής Αθερίδης.

Οι «Ηρωες» της Ελένης Γκασούκα, επίσης επαναλαμβάνονται στο «Μικρό Παλλάς» από τις 21 Οκτώβρη και μόνο για 20 παραστάσεις, κάθε Δευτέρα και Τρίτη. Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη. Σκηνογραφική επιμέλεια: Μαρία Φιλίππου. Παίζουν: Θανάσης Αλευράς, Κωνσταντίνος Καϊκής, Βίκυ Καρατζόγλου, Θοδωρής Μαυρογιώργης, Ματίνα Νικολάου, Νικόλας Παπαδομιχελάκης, Αρετή Πασχάλη. Παίζουν οι μουσικοί: Χρίστος Θεοδώρου, Κωστής Βήχος, Λάμπης Κουντουρογιάννης, Σπύρος Καραμήτσος.

Η κωμωδία του Στανισλάβ Στρατίεβ «Το Ρωμαϊκό Λουτρό» επαναλαμβάνεται στη Β΄ Σκηνή του «Από Μηχανής Θεάτρου» σε σκηνοθεσία Κώστα Παπακωνσταντίνου. Μετάφραση: Βασίλης Σκουβάκλης. Επιμέλεια κίνησης: Μαργαρίτα Τρίκκα. Σκηνικά - κοστούμια: Λυδία Κοντογιώργη, Ζωή Αρβανίτη. Μουσική: Βασίλης Κουτσιλιέρης. Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης. Παίζουν: Δημήτρης Δημητρόπουλος, Αλέξανδρος Ζουριδάκης, Δημοσθένης Ξυλαρδιστός, Νάντια Περιστεροπούλου, Σταύρος Σιούλης. Παραστάσεις: Παρασκευή - Σάββατο 20.00.

Επίσης, τα «Τα λουλούδια στην κυρία», του Ακη Δήμου, επιστρέφουν στο «Από Μηχανής Θέατρο» για 14 παραστάσεις. Σκηνοθεσία: Γιώργος Παλούμπης. Σκηνικά - κοστούμια: Βασιλική Σύρμα. Μουσική: Γιωργής Τσουρής. Φωτισμοί: Βασίλης Κλωτσοτήρας. Παίζουν: Γιάννης Διαμαντής, Πέτρος Σπυρόπουλος, Γιωργής Τσουρής. Παραστάσεις: Κυριακή - Δευτέρα 21.30.

Η «Οδός Πολυδούρη» της Ρούλας Γεωργακοπούλου επαναλαμβάνεται στη σκηνή του Θεάτρου «Βασιλάκου», για δέκα μόνο παραστάσεις, από τις 15 του Οκτώβρη. Σκηνοθετεί ο Θοδωρής Γκόνης. Στο ρόλο της ποιήτριας Μαρίας Πολυδούρη η Ιωάννα Παππά. Σκηνικά - κοστούμια: Ελένη Στρούλια. Μουσική: Αλέξανδρος Γκόνης. Χορογραφία: Χριστίνα Σουγιουλτζή. Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας.

Από την Πράγα στο Λένινγκραντ

Από την Πράγα του 1787 και την πρεμιέρα της μεγαλειώδους 38ης Συμφωνίας του Μότσαρτ στο Λένινγκραντ του 1937 και την πρώτη παρουσίαση της αριστοτεχνικής Πέμπτης Συμφωνίας του Ντμίτρι Σοστακόβιτς, θα ταξιδέψει τους ακροατές η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στη συναυλία που θα δώσει σήμερα Παρασκευή 17 του Οκτώβρη, στις 8.30 το βράδυ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Οι δυο Συμφωνίες - ορόσημα, τόσο στην εργογραφία των δημιουργών τους, όσο και στην παγκόσμια ιστορία της Μουσικής, θα παρουσιαστούν υπό τη μουσική διεύθυνση του Ινδονήσιου αρχιμουσικού, Αντριαν Πραμπάβα.

ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ
Πρώτη δύναμη η ΑΠΕΛ - Συνεργαζόμενοι

Οι λογοτέχνες της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών (ΕΕΛ) καταδίκασαν στη Γενική τους Συνέλευση την Τετάρτη, 8 Οκτώβρη, την πλειοψηφία του ΔΣ για την αδράνεια και τη διχαστική της πολιτική και ανέδειξε στις εκλογές της Κυριακής, 12 Οκτώβρη, νέα διοίκηση όπου κυριαρχούν δυνάμεις της Αγωνιστικής Παράταξης Ελλήνων Λογοτεχνών (ΑΠΕΛ) - Συνεργαζόμενοι.

Το νέο ΔΣ συγκροτήθηκε σε Σώμα ως εξής: Πρόεδρος: Κώστας Καρούσος, Αντιπρόεδρος: Μαργαρίτα Φρονιμάδη - Ματάτση, Γενικός Γραμματέας: Γιάννης Παπαοικονόμου, Ταμίας: Αντώνης Κομίνης, Γενικός Εφορος: Γιώργος Μαρινάκης, Μέλη: Αυγερινός Ανδρέου, Βασίλης Δημουλάς, Αννα Μπουρατζή και Παύλος Ναθαναήλ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ