ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 18 Οχτώβρη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αντιδράσεις για τη συγχώνευση της Κρατικής Ορχήστρας με την Καμεράτα

Δυσάρεστη έκπληξη ήταν για την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και το νέο της Διευθυντή Στέφανο Τσιαλή οι δηλώσεις του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κωνσταντίνου Τασούλα σε συνέντευξή του σε διαδικτυακό μέσο για την ύπαρξη και επεξεργασία σχεδίου που προβλέπει τη συγχώνευση της ΚΟΑ με την Καμεράτα!

Δεδομένου ότι ο υπουργός επεσήμανε στη συνέντευξή του ότι η επεξεργασία αυτού του σχεδίου εμπίπτει στις αρμοδιότητες της υφυπουργού Πολιτισμού, υπεύθυνης για το Σύγχρονο Πολιτισμό, Αντζελας Γκερέκου, «η έκπληξη ήταν διπλή» επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η ΚΟΑ, καθώς στην πρόσφατη συνάντηση (2/10) που είχε η υφυπουργός με τους δημοσιογράφους, ερωτηθείσα σχετικώς, διέψευσε κατηγορηματικά ότι έχει τεθεί θέμα συγχώνευσης των δύο Ορχηστρών. Πλήρη άγνοια για το σχέδιο συγχώνευσης (για το οποίο ο υπουργός στη συνέντευξή του δεν αρνείται ότι εκπονείται από "κάποιους εκτός ΥΠΠΟΑ"!) έχει και ο καθ' ύλην αρμόδιος, νέος Διευθυντής της ΚΟΑ Στέφανος Τσιαλής καθώς μέχρι στιγμής δεν έχει συναντηθεί ή επικοινωνήσει με κανέναν εκ των δύο υπουργών, ούτε βεβαίως και ενημερωθεί σχετικώς από τους υπουργούς ή και από όποιον (;) εκπονεί το σχέδιο»!

Η ΚΟΑ εκφράζει την απορία της για την, «ερήμην της, εκπόνηση ενός σχεδίου που την αφορά. Που αφορά, δηλαδή, το μέλλον του αρχαιότερου ορχηστρικού μουσικού συνόλου στην Ελλάδα, το οποίο δρα και υποστηρίζει τη συμφωνική δημιουργία στη χώρα αδιαλείπτως από το 1873, έχοντας κατά γενική ομολογία, μάλιστα, διαγράψει τα τελευταία χρόνια μια ιδιαιτέρως επιτυχή πορεία, αναγνωρισμένη από το κοινό και τον Τύπο. Πεποίθηση της ΚΟΑ είναι ότι η επιβίωση της Καμεράτα είναι απαραίτητη. Αυτή, όμως, δεν μπορεί να επιτευχθεί μέσω της συγχωνεύσεώς της με την ΚΟΑ σε μία χώρα όπως η Ελλάδα, στην οποία οι Ορχήστρες δεν πλεονάζουν. Αντιθέτως, είναι απολύτως αναγκαία η διατήρηση και αυτοτελής λειτουργία όλων των Ορχηστρών, καθεμία εκ των οποίων επιτελεί, ως φορέας Πολιτισμού και Παιδείας, πολύτιμο έργο και έχει διαφορετική, αλλά εξίσου σημαντική αποστολή».

Η Νέλλη Οικονομίδου, πρόεδρος του Συλλόγου Μουσικών Υπαλλήλων ΚΟΑ, σε άλλη ανακοίνωση, τονίζει «πόσο προσβλητικό είναι γι' αυτούς και για μας όλους, να επεξεργάζονται κάποιοι, ερήμην ημών, σχέδια για το μέλλον των Ορχηστρών μας, το μέλλον όλων μας, το μέλλον του πολιτισμού στην Ελλάδα! Γιατί, αλήθεια, πιστεύει κανείς ότι μετά το κλείσιμο της Ορχήστρας των Χρωμάτων, το κλείσιμο της ΕΡΤ, τη συνένωση ΚΟΑ - Καμεράτας, δε θα ακολουθήσουν ριζικές αλλαγές σε άλλους πολιτιστικούς φορείς, όπως τα Εθνικά Θέατρα, η Εθνική Λυρική Σκηνή, το Ελληνικό Φεστιβάλ, η Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης κ.λπ.; Διότι, το εν λόγω σχέδιο, εκτός από συνένωση δύο εντελώς διαφορετικών μουσικών συνόλων (που το ένα είναι Δημόσια Υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ και το άλλο ΝΠΙΔ), διαφορετικών τόσο σε σκοπούς, όσο και σε λειτουργία, ανάγκες κ.λπ., προβλέπει την κατάργηση όλης της ισχύουσας νομοθεσίας, τη μείωση των αρμοδιοτήτων των Καλλιτεχνικών Διευθυντών, Διοικητικά Συμβούλια που μόνο με την ψήφο του Προέδρου και ενός ακόμη μέλους τους και ερήμην των Καλλιτεχνικών Διευθυντών θα αποφασίζουν για όλα τα θέματα, συμπεριλαμβανομένου και του καλλιτεχνικού προγραμματισμού και πολλά ακόμη που ούτε μπορούμε, ούτε θέλουμε να διανοηθούμε! Πού οδηγούμαστε; Ολα στο βωμό του κέρδους και της εμπορικότητας; Βαθύτατα οργισμένη και πικραμένη για τη μοίρα του Πολιτισμού στη χώρα μας σας καλώ και σας παρακαλώ να φωνάξουμε όλοι μαζί ΟΧΙ στην εμπορευματοποίηση του Πολιτισμού, όχι στη συνένωση των δύο Ορχηστρών, όχι σε αλλαγές που σχεδιάζονται ερήμην των αρμοδίων».

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ
Η δύναμή μας είναι συλλογική

Σε έκτακτη Συνέλευση καλεί τους μουσικούς το ΔΣ του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου (ΠΜΣ), στο Αμφιθέατρο «Αντώνη Τρίτση» στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50), την Τρίτη 21 Οκτώβρη στις 15.00 μ.μ. με θέματα που αφορούν τον κλάδο των μουσικών, αλλά και για την συμμετοχή στο πανελλαδικό συλλαλητήριο της 1ης Νοέμβρη.

«Η είδηση της απόλυσης 182 μουσικών της Ορχήστρας και της Χορωδίας της Οπερας της Ρώμης», σημειώνει το ΔΣ στην ανακοίνωσή του - «έπεσε σα βόμβα στη διεθνή ειδησεογραφία αλλά και στη χώρα μας. Αυτά τα άσχημα νέα δεν έρχονται για πρώτη φορά από τον κόσμο, ούτε είναι πρωτάκουστα για την Ελλάδα. Ας θυμηθούμε πως μόνο ένας χρόνος έχει περάσει από το κλείσιμο της ΕΡΤ και των Μουσικών της Συνόλων και σήμερα επαναλειτουργεί ένα μόνο Σύνολο στο νέο φορέα (ΝΕΡΙΤ) με το 1/3 των μουσικών με πληρωμή ανά συναυλία».

«Αυτή η πολιτική, που σήμερα εκπροσωπείται από την κεντροαριστερά στην Ιταλία και που για κάποιους θεωρείται ελπίδα, βάζει τον Πολιτισμό να υπηρετεί τις ανάγκες κερδοφορίας των μονοπωλίων του Πολιτισμού. Καταργεί την κρατική χρηματοδότηση για αυτούς τους φορείς, με αποτέλεσμα τη μείωση του προσωπικού και την ισοπέδωση αμοιβών και δικαιωμάτων για τους εργαζόμενους και με αυτό το χρήμα χρηματοδοτεί απ' ευθείας την κερδοφορία των παραγωγών, που κάνουν οι μεγάλοι επιχειρηματίες, τον Πολιτισμό. Στη χώρα μας, με την ψήφιση της συμφωνίας για Λυρική και Εθνική Βιβλιοθήκη από την κυβέρνηση της ΝΔ με το Ιδρυμα "Νιάρχος" με την απρόσκοπτη υλοποίησή της από τις κυβερνήσεις που πέρασαν από τότε μέχρι σήμερα και τη σιωπή των νέων "σωτήρων", δημιουργούνται όλες οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία αυτού του νέου τοπίου».

«Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι έχουμε τη δύναμη να τις ματαιώσουμε. Αυτή η δύναμη όμως δεν είναι ατομική. Η δύναμή μας είναι συλλογική και είναι τόσο μεγαλύτερη όσο μεγαλύτερο κομμάτι του κλάδου αποφασίζει να απαντήσει οργανωμένα».

Δύο επαναλήψεις στο Εθνικό

«Μεφίστο»

Patroklos Skafidas

«Μεφίστο»
Το «Δεκαήμερο», μια διασκευή πάνω στο έργο του Βοκάκιου, επαναλαμβάνεται, στη Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» του Εθνικού Θεάτρου. Μέσα από εκατό νουβέλες, που γράφτηκαν από το 1349 έως το 1351 και συνθέτουν το «Δεκαήμερο», ο Βοκάκιος αποκαλύπτει τον ποιητικό κόσμο. Με αφορμή κάποιους από τους ήρωες του «Δεκαήμερου» του Βοκάκιου δημιουργείται ένα μυσταγωγικό θέαμα για τον έρωτα. Κοσμικοί και καλόγεροι, γυναίκες και άνδρες, πονηροί και αθώοι, όλοι τους εκστατικοί μπροστά στα μυστήρια της φύσης ρίχνονται στο παιχνίδι του έρωτα χωρίς δικλίδες ασφαλείας. Η διασκευή του κειμένου, που υπογράφεται από τον σκηνοθέτη Νίκο Καραθάνο, βασίζεται στο «Δεκαήμερο» του Βοκάκιου σε μετάφραση του Κοσμά Πολίτη. Δραματουργική επιμέλεια: Λένα Κιτσοπούλου. Σκηνικά - κοστούμια: Ελλη Παπαγεωργακοπούλου. Μουσική: Αγγελος Τριανταφύλλου. Παίζουν: Αλίκη Αλεξανδράκη, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Αναστασία Διαμαντοπούλου, Νίκος Καραθάνος, Γιάννης Κότσιφας, Χρήστος Λούλης, Γιώργος Μπινιάρης, Αγγελος Παπαδημητρίου, Λυδία Φωτοπούλου, κ.ά. Μουσικός επί σκηνής: Δημήτρης Τίγκας. Η παράσταση είναι κατάλληλη για θεατές άνω των 18 ετών.

Ενώ στην Κεντρική Σκηνή επαναλαμβάνεται το έργο «Μεφίστο» της Αριάν Μνουσκίν πάνω στο μυθιστόρημα του Κλάους Μαν, σε σκηνοθεσία του Νίκου Μαστοράκη. Το μυθιστόρημα του Κλάους Μαν, που γράφτηκε στο Αμστερνταμ το 1936, είναι εμπνευσμένο από το μύθο του Φάουστ. Ο επιφανειακός φιλελευθερισμός του κεντρικού ήρωα γρήγορα δίνει τη θέση του στην ανάγκη για κολακεία και εξουσία, αφού, για να εδραιωθεί στο χώρο του, συμμαχεί με τον «διάβολο» έναντι οποιουδήποτε ανταλλάγματος. Μετάφραση: Λουίζα Μητσάκου. Δραματουργική επεξεργασία (σε συνεννόηση με την Αριάν Μνουσκίν): Νίκος Μαστοράκης. Σκηνικά - κοστούμια: Νίκος Μαστοράκης. Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος. Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης. Κίνηση: Αμάλια Μπένετ. Παίζουν: Μαρίνα Ασλάνογλου, Βίκυ Βολιώτη, Μαρία Ζορμπά, Δανάη Κατσαμένη, Θύμιος Κούκιος, Δημήτρης Μαύρος, Υβόνη Μαλτέζου, Γιούλικα Σκαφιδά, Μηνάς Χατζησάββας, Νίκος Ψαρράς, κ.ά. Πιάνο: Λήδα Μανιατάκου.

Πωλείται για δεύτερη φορά η τελευταία κατοικία του Καζαντζάκη

Προσπάθεια να εξεταστούν όλες οι δυνατές περιπτώσεις απόκτησης και προοπτικές αξιοποίησης της τελευταίας κατοικίας του Νίκου Καζαντζάκη, στην Αντίμπ (στη Νότια Γαλλία, κοντά στις Κάννες), επιχειρούν το Μουσείο Καζαντζάκη, ο Δήμος Ηρακλείου, η Διεθνής Εταιρεία Φίλων Νίκου Καζαντζάκη και οι Εκδόσεις Καζαντζάκη.

Το ιστορικό, όπως μας πληροφορεί το Μουσείο Καζαντζάκη, έχει ως εξής: «Τον Μάιο του 1948, ο Νίκος Καζαντζάκης παραιτείται από την Ουνέσκο και εγκαθίσταται στην Αντίμπ. Στην αρχή κατοικεί σε σπίτια που ενοικιάζει, στη Βίλα Ρόζα (από το Μάιο του 1948 έως τον Απρίλιο του 1949) και στη Βίλα Μανολίτα (από τον Απρίλιο του 1949 έως τον Ιούνιο 1954). Ακολούθως αγοράζει ένα μικρό σπίτι στην οδό Bas Castelet (Παλιά Πόλη) και κατοικεί εκεί από τον Ιούνιο του 1954 έως τον Ιούνιο του 1957. Η τελευταία αυτή κατοικία, το "Κουκούλι", όπως την ονόμαζε ο μεγάλος Κρητικός, πωλείται σήμερα. Μετά το θάνατο του Καζαντζάκη, η Ελένη το πούλησε και εγκαταστάθηκε στη Γενεύη. Το σπίτι άλλαξε άλλες δύο φορές ιδιοκτήτες. Το 2011, η Διεθνής Εταιρεία Φίλων Νίκου Καζαντζάκη (ΔΕΦΝΚ) πληροφορήθηκε ότι το σπίτι πωλείται ξανά. Η Εταιρεία απευθύνθηκε στο Δήμο της Αντίμπ, για να ζητήσει τη βοήθειά τους ώστε να αγοραστεί το "Κουκούλι" και να γίνει "Οίκος Συγγραφέων", με δεδομένο ότι στην Αντίμπ είχαν ζήσει και άλλοι γνωστοί συγγραφείς εκτός από τον Καζαντζάκη, όπως ο Audiberti. Η προσπάθεια αυτή όμως δεν ευοδώθηκε τότε λόγω πολύ μεγάλης τιμής πώλησης».

Τον περασμένο Σεπτέμβρη, έγινε γνωστό ότι πωλείται ξανά, σε τιμή πολύ χαμηλότερη από την αρχική. Ετσι, στο τέλος Νοέμβρη, ο πρόεδρος της ΔΕΦΝΚ στη Γενεύη, Γιώργος Στασινάκης, και ο γενικός πρόξενος της Ελλάδας στη Μασσαλία θα συναντήσουν στην Αντίμπ τον υπεύθυνο του μεσιτικού γραφείου και τη δημοτική αρχή της Αντίμπ. Καλούνται όλα τα ενδιαφερόμενα πρόσωπα και φορείς που έχουν συγκεκριμένες προτάσεις για την αγορά και την αξιοποίηση της εν λόγω κατοικίας να απευθυνθούν στο Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη, στη Μυρτιά (Κρήτη, τηλ. 2810.741.689, info@kazantzaki.gr).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ