ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 11 Φλεβάρη 2001
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ
«Χορός» δισεκατομμυρίων για πολυεθνικές και ΔΟΕ

 «Χωρίς τους χορηγούς δε θα υπήρχαν Ολυμπιακοί Αγώνες»... Αυτή η φράση - ομολογία του προέδρου της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, Χ. Α. Σάμαρανκ, αποκαλύπτει την τεράστια αθλητική βιομηχανία των πολυεθνικών που έχει «στηθεί» στη Λοζάνη 

Αρχαιοπρεπές περιβάλλον υπό την ευγενική χορηγία του... χάμπουργκερ. Η φωτογραφία είναι από την παρουσίαση στο Ζάππειο, ενός από τους χορηγούς της ΔΟΕ, ενόψει 2004

Sportidea

Αρχαιοπρεπές περιβάλλον υπό την ευγενική χορηγία του... χάμπουργκερ. Η φωτογραφία είναι από την παρουσίαση στο Ζάππειο, ενός από τους χορηγούς της ΔΟΕ, ενόψει 2004
Μια τεράστια βιομηχανία -που εμπορεύεται το πιο ακριβό ίσως «προϊόν» της παγκόσμιας αγοράς- έχει «στήσει» η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή στη Λοζάνη. Το προϊόν - όπως το έχει μετατρέψει η ΔΟΕ - με την ονομασία «Ολυμπιακοί Αγώνες» αποφέρει κάθε χρόνο εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια στους «αθανάτους» και τις πολυεθνικές επιχειρήσεις που συνεργάζονται μαζί τους.

Απαραίτητη, ώστε το «προϊόν» να γίνει ελκυστικό στην παγκόσμια αγορά, είναι η διακόσμησή του με τα Ολυμπιακά Ιδεώδη, στο όνομα των οποίων τα κέρδη της ΔΟΕ και των πολυεθνικών αυξάνονται ραγδαία χρόνο με το χρόνο. Η Αθήνα προσφέρει μια πολύ καλή ευκαιρία για μπίζνες, δεδομένου ότι οι αγώνες επιστρέφουν στη γενέτειρά τους, γεγονός που θα προσελκύσει ακόμα περισσότερους «πελάτες»...

Η συνεργασία της ΔΟΕ με τις πολυεθνικές εταιρίες που την περιθάλπουν - οι λεγόμενοι χορηγοί της - είναι αυτή που διατηρεί σε ζωή το ιερατείο της Λοζάνης. Ο ίδιος ο πρόεδρος της ΔΟΕ Χ. Α. Σάμαρανκ έχει παραδεχτεί ότι «χωρίς τους χορηγούς δε θα υπήρχαν Ολυμπιακοί Αγώνες». Ενώ αυτή την πραγματικότητα ομολογεί με παρόμοιες δηλώσεις του και ο Μάικλ Πέιν, διευθυντής του Τμήματος Μάρκετινγκ της ΔΟΕ. «Με το τεράστιο μέγεθος και την πολυπλοκότητα των σημερινών Ολυμπιακών Αγώνων, φτάσαμε στο σημείο όπου, εάν δεν υπήρχαν χορηγοί, δε θα υπήρχαν αγώνες»...

Η ΔΟΕ σε συνεργασία με τις κυβερνήσεις των κρατών που αναλαμβάνουν τη διοργάνωση Ολυμπιάδων, έχουν υποτάξει πλήρως τον αθλητισμό, στους κανόνες της ελεύθερης αγοράς. Και αποτελεί μια αστείρευτη πηγή κερδοσκοπίας και κερδοφορίας του μεγάλου κεφαλαίου σε βάρος των εργαζομένων όλου του κόσμου.

Η καλοστημένη επιχείρηση

Σε αντάλλαγμα για τη στήριξη των πολυεθνικών, η ΔΟΕ έχει παραχωρήσει αποκλειστικά σε αυτές, όλα τα δικαιώματα διαχείρισης των Ολυμπιακών Αγώνων. Από τη χρήση του Ολυμπιακού εμβλήματος (πέντε κύκλοι) και των εκάστοτε Ολυμπιακών Σημάτων των πόλεων που διοργανώνουν τους αγώνες, έως τη δυνατότητα να καθορίζουν μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων, για τις ανάγκες προβολής των προϊόντων τους. Ταυτόχρονα, οι πολυεθνικές «αγοράζουν» αντί υψηλότατου τιμήματος το δικαίωμα ιδιοκτησίας των λέξεων: «Ολυμπιάδα», «Ολυμπιονίκης», «Ολυμπιακοί Αγώνες».

Οπως κάθε επιχείρηση έτσι και η ΔΟΕ έχει οργανώσει το δικό της εμπορικό πρόγραμμα. Για να εξυπηρετηθεί καλύτερα ο στόχος της αύξησης των εσόδων της από τα συγκεκριμένα προγράμματα, έχει συσταθεί Τμήμα Μάρκετινγκ που λειτουργεί από το 1989. Από το 1980 μέχρι σήμερα η ΔΟΕ έχει εισπράξει πάνω από 15 δισεκατομμύρια δολάρια, μόνο από τα προγράμματα μάρκετινγκ! Δηλαδή από την πώληση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων, την πώληση της χρήσης των Ολυμπιακών Σημάτων και εμβλημάτων σε επιχειρήσεις και τα εμπορικά προγράμματα.

Την τετραετία 1997-2000 η ΔΟΕ εισέπραξε 1,4 τρισ. δρχ. (3,6 δισ. δολάρια). Οπως αναφέρεται στον ετήσιο απολογισμό της ΔΟΕ για το 2000, «τα κέρδη αυτά θα προσφέρουν στην Ολυμπιακή Οικογένεια τη μεγαλύτερη υποστήριξη από κάθε άλλο πρόγραμμα μάρκετινγκ στην ιστορία». Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα έγιναν δύο διοργανώσεις Ολυμπιακών Αγώνων (Ναγκάνο - 1998 και Σίδνεϊ - 2000). Ο τζίρος της ΔΟΕ κατανέμεται ως εξής:

  • από πώληση τηλεοπτικών δικαιωμάτων 719 δισ. δρχ.
  • από πρόγραμμα παγκόσμιων χορηγών 214 δισ. δρχ.
  • από την πώληση εισιτηρίων 177 δισ. δρχ.
  • από τους εθνικούς χορηγούς 245 δισ. δρχ.
  • από την εμπορία προϊόντων και τα εμπορικά προγράμματα 24 δισ. δρχ.
Η εξουσία των χορηγών και τα τηλεοπτικά δικαιώματα

«Ποτέ πριν δεν είχαν συνδεθεί τόσα πολλά χρήματα, όσα με τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Ατλάντα. Αξιζε; Οι χορηγοί των αγώνων είπαν ναι. Αξιζε».

Η παραπάνω φράση δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «USA Today» στις 5 Αυγούστου 1996, με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Ατλάντα και αποδεικνύει το πόσο κερδοφόρα είναι για τις εταιρίες η χορηγία των Ολυμπιακών Αγώνων. Σύμφωνα με ανάλυση οικονομικών στοιχείων από τη ΔΟΕ σε συνεργασία με τις επιχειρήσεις -χορηγούς, προκύπτει ότι:

  • Η τράπεζα «Γουέστ Μπανκ» που ήταν χορηγός των Ολυμπιακών Αγώνων του Σίδνεϊ έρχεται πλέον πρώτη στις προτιμήσεις των Αυστραλών από τέταρτη που ήταν πριν την ανάληψη της χορηγίας.
  • Η αυστραλιανή αεροπορική εταιρία «Ασετ» αύξησε τα έσοδά της κατά 12 φορές από το ποσό που επένδυσε για τη χορηγία.
  • Τα έσοδα της εταιρίας «VISA» (παγκόσμιος χορηγός) αυξήθηκαν κατά 23% στην αγορά της Αυστραλίας, λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων.

Η ανάδειξη των παγκόσμιων χορηγών προκύπτει από απευθείας διαπραγματεύσεις των ενδιαφερομένων με τη ΔΟΕ. Ενα από τα προνόμια των χορηγών αυτής της κατηγορίας είναι η αποκλειστική χρήση των Ολυμπιακών Σημάτων στα προϊόντα τους και τη διαφημιστική τους εκστρατεία, πληρώνοντας τεράστια ποσά γι' αυτό το σκοπό στη ΔΟΕ. Στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Βαρκελώνης, οι εταιρίες «Κόκα Κόλα» και «Μαρς» πλήρωσαν από 30 εκατομμύρια δολάρια η κάθε μία για να εξασφαλίσουν την παγκόσμια αποκλειστικότητα προβολής των προϊόντων τους μέσω των Ολυμπιακών Αγώνων.

Αυτά τα χρήματα οι επιχειρήσεις τα παίρνουν πίσω διπλάσια και τριπλάσια, αφού στην πραγματικότητα το κόστος της χορηγίας το πληρώνουν οι ίδιοι οι καταναλωτές. Κι αυτό γιατί τα χρήματα που δαπανούν οι εταιρίες για να αναδειχτούν χορηγοί, προστίθενται στην τελική τιμή των προϊόντων που κυκλοφορούν στην αγορά, κατά συνέπεια οι εισπράξεις είναι πολλαπλάσιες. Στην ουσία οι Ολυμπιακοί Αγώνες αποτελούν την καλύτερη ευκαιρία για τζάμπα διαφήμιση των πολυεθνικών εταιριών σε όλο τον κόσμο, «διακοσμημένη» και με την Ολυμπιακή Ιδέα.

Προνόμια και «Εθνικοί Χορηγοί»

Οι «εθνικοί χορηγοί» ανακηρύσσονται σε επίπεδο χώρας κατόπιν διαπραγματεύσεων με τους αντίστοιχους φορείς που διοργανώνουν του αγώνες. Η ΔΟΕ υποδεικνύει τις κατηγορίες χορηγιών από τις οποίες μπορεί η Οργανωτική Επιτροπή να επιλέξει χορηγούς. Αυτό συμβαίνει ώστε οι εθνικοί χορηγοί να μην ανταγωνίζονται χορηγούς της ΔΟΕ.

Τα προνόμια που απολαμβάνουν οι «εθνικοί χορηγοί» των Αγώνων του 2004 είναι τα εξής:

  • Με νόμο απαλλάσσονται από τη φορολογία του ποσού της χορηγίας.
  • Δικαίωμα πρώτης επιλογής στην αγορά διαφημιστικού χρόνου - χώρου.
  • Αποκλειστικότητα ανά κατηγορία προϊόντων και δικαίωμα χρήσης των σημάτων της «Αθήνα 2004».
  • Ισχύ χορηγικών δικαιωμάτων μόνο στην ελληνική επικράτεια με δυνατότητα επέκτασης και σε άλλες χώρες, κατόπιν συμφωνίας με τις Εθνικές Ολυμπιακές Επιτροπές.
  • Δικαίωμα ενοικίασης προκαθορισμένου αριθμού δωματίων σε ξενοδοχεία ή κρουαζιερόπλοια και συγκεκριμένων χώρων στις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις για τη φιλοξενία πελατών και συνεργατών.
  • Δικαίωμα αγοράς εξασφαλισμένου αριθμού προνομιακών εισιτηρίων.
  • Δικαίωμα αποκλειστικής παρουσίας σε ειδικά προκαθορισμένους χώρους των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων.

Ο πρώτος εθνικός χορηγός για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 - στην κατηγορία «Συμβατική και κινητή τηλεφωνία» - είναι η κοινοπραξία ΟΤΕ - COSMOTE - OTENET αντί 20 δισ. δρχ. (10 σε χρήμα και και 10 σε υλικό εξοπλισμό και υποδομές). Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία ανακήρυξης εθνικών χορηγών και στις υπόλοιπες κατηγορίες (ναυτιλία, τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρίες, αυτοκινητοβιομηχανία, αεροπορικές εταιρίες, καύσιμα, ενέργεια, ζυθοποιία, γαλακτοβιομηχανία).

Τα τηλεοπτικά δικαιώματα

«Από το 1950 έως σήμερα, καμία βιομηχανία δεν ήταν τόσο κρίσιμη για την επιτυχία των Ολυμπιακών Αγώνων και το Ολυμπιακό Κίνημα όσο η τηλεοπτική». Η παραπάνω δήλωση ανήκει στον Χ.Α. Σάμαρανκ και περιγράφει με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο το πόσο σημαντική είναι η πώληση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων, που αποτελεί το «φιλέτο» της ΔΟΕ.

Το τηλεοπτικό κοινό σε όλο τον κόσμο φτάνει τα 3,5 δισεκατομμύρια θεατές και η προβολή των Ολυμπιακών Αγώνων αποφέρει δισεκατομμύρια δολάρια στα τηλεοπτικά δίκτυα που αγοράζουν τα δικαιώματα. Τα χρήματα που εισπράττει η ΔΟΕ από την πώληση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων είναι σχεδόν τα μισά από τα ετήσια έσοδά της.

Τα τηλεοπτικά δικαιώματα των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας έχουν αγοράσει: για τις ΗΠΑ το NBC αντί 240 δισ. δρχ., για τον Καναδά το CBC αντί 11,1 δισ. δρχ., για τη Λατινική Αμερική το OTI αντί 5,1 δισ. δρχ., για την Αυστραλία το δίκτυο «Seven» αντί 15,1 δισ. δρχ., για τη Νέα Ζηλανδία το TVNZ 3 δισ. δρχ., για την Ευρώπη το EBU (Γιουροβίζιον) 118,2 δισ. δρχ., για την Ασία το ABU 4,3 δισ. δρχ., για την Ιαπωνία το Japan Pool 46,5 δισ. δρχ., για τη Μέση Ανατολή το ASBU 2,5 δισ. δρχ.

Οπως προκύπτει από τους αριθμούς, η τηλεοπτική βιομηχανία αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς. Και τα κέρδη των τηλεοπτικών κολοσσών από τις διαφημίσεις είναι πολύ περισσότερα από όσα πληρώνουν για να αγοράσουν τα δικαιώματα.

Κώστας ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΣ


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ