Είναι φανερό ότι όλα τα παραπάνω αποτελούν τις πρώτες «τροχιοδεικτικές βολές». Μάλιστα, προκειμένου να εξειδικευτεί η λίστα με τις αντιλαϊκές μεταρρυθμίσεις, ενόψει και της αυριανής συνεδρίασης των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, ο υπουργός Οικονομικών, Γ. Βαρουφάκης, απέστειλε νέα, συμπληρωματική επιστολή προς τον πρόεδρο του Γιούρογκρουπ, Γ. Ντάισελμπλουμ. Στην επιστολή του, ο Γ. Βαρουφάκης ζητάει να ξεκινήσουν άμεσα οι συζητήσεις κυβέρνησης - «θεσμών» (Κομισιόν, ΕΚΤ, ΔΝΤ) για ένα «Συμβόλαιο για την Ανάκαμψη και την Ανάπτυξη της Ελληνικής Οικονομίας» (όπως βαφτίζουν τη νέα συμφωνία - μνημόνιο) που θα εφαρμοστεί από τον Ιούλη και προτείνει να διεξάγονται στις Βρυξέλλες οι τεχνικές διαβουλεύσεις για το «πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων» που πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Απρίλη. «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκεται σε στενή επαφή με τις ελληνικές αρχές, με συζητήσεις τόσο στην Αθήνα, όσο και απευθείας από τις έδρες των οργανισμών, και στο πλαίσιο αυτό η Επιτροπή δηλώνει έτοιμη να στείλει πρόσθετους εμπειρογνώμονες στην Αθήνα εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο». Αυτό δήλωσε, την περασμένη βδομάδα, η εκπρόσωπος του επιτρόπου Οικονομικών Υποθέσεων της ΕΕ Π. Μοσκοβισί, Α. Μπράιτχαρτ, υποστηρίζοντας ότι δεν έχουν ξεκινήσει οι εργασίες για ένα τρίτο πακέτο χρηματοδοτικής στήριξης προς την Ελλάδα. Η ίδια τόνισε ότι «επικεντρωνόμαστε τώρα στην εξειδίκευση του καταλόγου των μεταρρυθμίσεων που υπέβαλαν οι ελληνικές αρχές, ώστε να υπάρξει συμφωνία με τους θεσμούς μέχρι τα τέλη Απριλίου».
Την ίδια ώρα, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και στο πλαίσιο της πρόσφατης αντιλαϊκής συμφωνίας στο Γιούρογκρουπ, δεσμεύεται να αποπληρώνει τα δάνεια των μεγαλοπιστωτών (Ευρωζώνη και ΔΝΤ) στο «ακέραιο και εγκαίρως». Ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) ανταποκρίθηκε στην προχτεσινή «χρηματοδοτική υποχρέωση» ύψους 310 εκατ. ευρώ προς το ΔΝΤ μετά το «σάρωμα» των αποθεματικών δημόσιων φορέων στο οποίο προχώρησε τις τελευταίες μέρες η συγκυβέρνηση, μέσω του αναγκαστικού εσωτερικού δανεισμού. Μέχρι το τέλος του Μάρτη «τρέχουν» πρόσθετες υποχρεώσεις για ακόμη 1,3 δισ. ευρώ προς τους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς και έπεται συνέχεια. Σε αυτό το πλαίσιο, και η είσπραξη των ληξιπρόθεσμων «μνημονιακών» φόρων (εθνικό χρέος, λέει η συγκυβέρνηση!) προορίζεται μέχρι και την τελευταία δεκάρα για την αποπληρωμή των μεγαλοπιστωτών.
Και βέβαια, οι αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, όχι μόνο δεν αποτελούν «κεραυνό εν αιθρία», αντίθετα ήταν και αναμενόμενες και απόλυτα σύμφωνες με το κανονιστικό πλαίσιο και τις γενικότερες αντιλαϊκές συμφωνίες που ισχύουν στη λυκοσυμμαχία της Ευρωζώνης και της ΕΕ.
Σε ό,τι αφορά το κρίσιμο, για το κεφάλαιο, ζήτημα χρηματοδότησης του ελληνικού κράτους, των ελληνικών τραπεζικών και άλλων επιχειρηματικών ομίλων, οι αποφάσεις της ΕΚΤ, όπως ανακοινώθηκαν από τον πρόεδρό της, Μ. Ντράγκι, συνοψίζονται στους παρακάτω άξονες:
1. Απορρίφθηκε το αίτημα της συγκυβέρνησης και της Τράπεζας της Ελλάδας σχετικά με την αύξηση του πλαφόν (15 δισ. ευρώ) που ισχύει στις εκδόσεις εντόκων γραμματίων. Πρόκειται για εξαιρετικά βραχυπρόθεσμες εκδόσεις κρατικού χρέους, μέσω των οποίων καλύπτονται οι υποχρεώσεις προς τις τράπεζες για προηγούμενα δάνεια. Ο Μ. Ντράγκι ξεκαθάρισε πως η ΕΚΤ δεν είναι «πολιτικό ίδρυμα», προσθέτοντας ότι «οι κανόνες απαγορεύουν την έμμεση ή άμεση χρηματοδότηση ενός κράτους».
2. Τα «αδιαβάθμητα» ελληνικά κρατικά ομόλογα δεν γίνονται αποδεκτά ως «εγγύηση», προκειμένου να αποδοθούν κεφάλαια από τα προγράμματα «ποσοτικής χαλάρωσης». Και βέβαια, το ίδιο ισχύει και για τα κάθε είδους «επιλέξιμα» ιδιωτικά χρεόγραφα. Σύμφωνα με τον Μ. Ντράγκι, η ΕΚΤ «έχει δανείσει μέχρι σήμερα στην Ελλάδα 100 δισ. ευρώ» (μέσω ELA και απευθείας από την ΕΚΤ). Επιπλέον, επανέλαβε ότι η ΕΚΤ δεν μπορεί μέχρι τον Ιούλη ή τον Αύγουστο να προχωρήσει σε αγορές ελληνικών τίτλων στο πλαίσιο του προγράμματος «χαλάρωσης», δεδομένου - εκτός των άλλων - ότι ήδη οι τίτλοι που κατέχει υπερβαίνουν το όριο που τέθηκε (για την αγορά χρέους) ανά κράτος (33%) και έτσι θα πρέπει πρώτα να γίνουν αποπληρωμές χρέους και μετά οι αγορές. Σε κάθε περίπτωση, η «επιλεξιμότητα» συνδέεται με την ολοκλήρωση της αντιλαϊκής αξιολόγησης.
3. Η χρηματοδότηση των ελληνικών τραπεζών, μέσω του «έκτακτου μηχανισμού ρευστότητας» (ELA), ενισχύθηκε κατά 500 εκατ. ευρώ (στα 68,8 δισ. ευρώ), έναντι αιτήματος για αύξηση ύψους 2 δισ. ευρώ που υπέβαλε, σύμφωνα με πληροφορίες, η Τράπεζα της Ελλάδας.
Σύμφωνα με τους κυβερνητικούς κύκλους, η «πρώτη δέσμη» των μεταρρυθμίσεων ενόψει της ολοκλήρωσης της συμφωνίας, τον Απρίλη, περιλαμβάνει τους παρακάτω 7 άξονες:
«Η πολιτική του ΦΠΑ θα εξορθολογιστεί σε σχέση με τους συντελεστές και θα εκσυγχρονιστεί με τρόπο που θα μεγιστοποιεί τα πραγματικά έσοδα χωρίς αρνητική επίπτωση στην κοινωνική δικαιοσύνη, και με σκοπό να περιοριστούν οι εξαιρέσεις, εξαλείφοντας ταυτόχρονα τις παράλογες εκπτώσεις», τονίζεται χαρακτηριστικά στην αρχική λίστα που απέστειλε η συγκυβέρνηση στο πλαίσιο της «τμηματικής ολοκλήρωσης» της αντιλαϊκής συμφωνίας στο Γιούρογκρουπ. Η πολιτική αυτή θα εξειδικευτεί στη συνέχεια με την κατάθεση νομοσχεδίου. Ωστόσο, οι ιμπεριαλιστικοί οργανισμοί (ΟΟΣΑ, ΔΝΤ, Κομισιόν) ήδη έχουν υποδείξει μέτρα για την «ενοποίηση» των συντελεστών ΦΠΑ, σε μια εξέλιξη που θα απογειώσει τη φορο-ληστεία που επιβάλλεται μέσω του ΦΠΑ πάνω σε κατηγορίες εμπορευμάτων μαζικής λαϊκής κατανάλωσης.
-- Η κυβέρνηση δεσμεύεται «να εκσυγχρονίσει τον κώδικα φορολογίας εισοδήματος και να εξαλείψει εξαιρέσεις του φορολογικού κώδικα και να τις αντικαταστήσει, όταν είναι απαραίτητο, με μέτρα που θα ενισχύουν την κοινωνική δικαιοσύνη». Οι «εξαιρέσεις», για τις οποίες κόπτονται, αφορούν σε κατηγορίες φοροελαφρύνσεων λαϊκών οικογενειών. Η «αντικατάστασή» τους, και μάλιστα «όταν είναι απαραίτητο», αφορά στη διαχείριση φαινομένων απόλυτης φτώχειας, ακριβώς στη λογική που διαπερνά και τα κάθε είδους «κοινωνικά» επιδόματα.
-- Νέο ψαλίδι προβλέπεται στις δαπάνες για τη δημόσια Υγεία. Οπως επισημαίνεται, «η κυβέρνηση σκοπεύει να βάλει στο τραπέζι συγκεκριμένες προτάσεις σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τον ΟΟΣΑ».
Μετά και από όλες τις αντιλαϊκές περικοπές της προηγούμενης περιόδου, αναφέρεται ρητά ότι «οι ελληνικές αρχές θα ελέγξουν δαπάνες σε κάθε τομέα κυβερνητικών δαπανών». Μάλιστα, ως παράδειγμα αναφέρονται Παιδεία, Αμυνα, Μεταφορές, ΟΤΑ, κοινωνικά επιδόματα. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι φανερό ότι δρομολογείται η κατάθεση συμπληρωματικών μέτρων για το 2015...
-- Προαναγγέλλονται μέτρα εξοικονόμησης κόστους, μέσω μιας ενδελεχούς επανεξέτασης των δαπανών κάθε υπουργείου και του εξορθολογισμού των μη μισθολογικών και μη συνταξιοδοτικών δαπανών. Σε αυτό το πλαίσιο, δρομολογούνται άμεσα οι περικοπές των κάθε είδους επιδομάτων στο στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Η συμμετοχή των τραπεζών της Ευρωζώνης υπόκειται σε συγκεκριμένους κανόνες και κριτήρια, που αφορούν την επιλεξιμότητα των τίτλων (κρατικά και ιδιωτικά ομόλογα) που γίνονται αποδεκτοί ως ενέχυρα προκειμένου να αποδοθεί η ρευστότητα στους επιχειρηματικούς ομίλους. Τα εν λόγω χρεόγραφα αποσύρονται από τις τράπεζες. Επιπλέον, οι κεντρικές τράπεζες και η ΕΚΤ δε θα μπορούν να αγοράσουν πάνω από το 33% του χρέους ενός κράτους, γεγονός που από μόνο του είναι αποτρεπτικό για νέες σημαντικές αγορές ελληνικών κρατικών ομολόγων, καθώς η ΕΚΤ ήδη κατέχει σημαντικά ποσά. Σε αυτό το πλαίσιο, τα ποσά αυτά θα πρέπει προηγουμένως να αποπληρωθούν και στη συνέχεια, εφόσον συντρέξουν και μια σειρά από άλλες αντιλαϊκές προϋποθέσεις, η ΕΚΤ ενδέχεται να εντάξει και την Ελλάδα στο περιβόητο πρόγραμμα «ποσοτικής χαλάρωσης» των μονοπωλίων της.
Σε κάθε περίπτωση, η τόνωση των καπιταλιστικών επενδύσεων και της ανάκαμψης προβλέπει συνδυασμό αντιλαϊκών μέτρων. Ο πρόεδρος της ΕΚΤ, Μ. Ντράγκι, υπογράμμισε ότι «προκειμένου να αυξηθούν οι επενδύσεις, να ενισχυθεί η δημιουργία θέσεων εργασίας και να επιταχυνθεί η παραγωγικότητα» απαιτούνται τα παρακάτω: