ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 25 Μάρτη 2015
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Θερμό χειροκρότημα για τους «Ελεύθερους Πολιορκημένους»

Παρουσιάστηκαν την Κυριακή 22 Μάρτη, στην κατάμεστη αίθουσα «Αλ. Τριάντη» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, οι «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι», σε ποίηση του Διονυσίου Σολωμού και μουσική του Γιάννη Μαρκόπουλου. Την παράσταση παρακολούθησε και ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.

Ο Γιάννης Μαρκόπουλος άρχισε να συνθέτει πάνω στους «Ελεύθερους Πολιορκημένους» από το 1963. Η οριστική μορφή του έργου δόθηκε το 1975, με τη μορφή «Λαϊκής λειτουργίας». Οπως σημειώνεται στο πρόγραμμα της παράστασης: «Στα δύσκολα χρόνια της δικτατορίας (1972-1974), συνέθεσε τα μέρη "Μητέρα μεγαλόψυχη", "Αραπιάς άτι", "Πειρασμός", "Εξοδος" και "Η θέλησή μου βράχος"». Αλλωστε, όπως σημειώνεται, πολλές μουσικές του σκέψεις υπαγορεύτηκαν και εκφράστηκαν στα γεγονότα της Νομικής και του Πολυτεχνείου.

«Οι "Ελεύθεροι Πολιορκημένοι" κυκλοφόρησαν σε δίσκο το 1977, με ερμηνευτές τους Νίκο Ξυλούρη, Λάκη Χαλκιά, Ηλία Κλωναρίδη και αφηγήτρια την ηθοποιό Ειρήνη Παππά. Συμμετείχε η ερασιτεχνική Μικτή Χορωδία Πρέβεζας, σε διδασκαλία Γιώργου Κακίτση και ορχήστρα 18 οργάνων, στα οποία συμπεριλαμβάνονταν και ελληνικά όργανα. Ετσι, μαζί με την τρομπέτα, το τρομπόνι, το κλαρινέτο, το όμποε, τα έγχορδα, τα τυμπάνια και το πιάνο, συνήχησαν το λαούτο, το λαϊκό κλαρίνο, η λύρα, οι κιθάρες, το κανονάκι και το νταούλι. Η πρώτη συναυλία δόθηκε στο γήπεδο του Παναθηναϊκού, το καλοκαίρι του '78».

Την Κυριακή, το έργο παρουσιάστηκε εξαιρετικά από τους Γιώργο Νταλάρα, Vassilikos, Κωστή Κωνσταντάρα, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Χορωδία «ΔΕΗ-ΔΕΔΔΗΕ» και την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΝΕΡΙΤ. Η ενορχήστρωση του έργου αλλά και η διεύθυνση έγινε από τον ίδιο το συνθέτη.

Μέρα Θεάτρου με Μπέκετ

FOTOVISI0N.GR

Το θέατρο «Τζένη Καρέζη» και ο θίασος που παρουσιάζει το έργο «Τέλος του Παιχνιδιού» του Σάμουελ Μπέκετ, με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Μέρας Θεάτρου, 27η Μάρτη, θα τιμήσουν τον μεγάλο Ιρλανδό συγγραφέα.

Ο Φαίδων Πατρικαλάκις, σκηνογράφος του έργου και μελετητής του Μπέκετ (τον οποίο είχε γνωρίσει προσωπικά, στα χρόνια που έζησε στο Παρίσι) δραματοποίησε τη ζωή και το έργο του, που θα παρουσιαστούν στη σκηνή του θεάτρου «Τζένη Καρέζη» υπό μορφήν Αναλογίου. Η παρουσίαση, διάρκειας 1 ώρας, θα γίνει την Παρασκευή 27 Μάρτη, στις 7 μ.μ. Θα προλογίσει ο Κώστας Γεωργουσόπουλος και ο Φαίδων Πατρικαλάκις θα κάνει μια σύντομη εισήγηση. Στην παρουσίαση συμμετέχουν οι ηθοποιοί της παράστασης «Τέλος του Παιχνιδιού»: Κώστας Καζάκος, Κωνσταντίνος Καζάκος, Γιώργος Μωρόγιαννης, Νίνα Γιαννίδη. Στο ρόλο της συζύγου του Μπέκετ, που στάθηκε το στήριγμα και η έμπνευσή του, μέχρι το τέλος των ημερών του, η Κερασία Σαμαρά. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Το συγγραφικό έργο του Σάμουελ Μπέκετ, ένα έργο ιδιαίτερα πλούσιο που υπηρετεί την υπόθεση της ανθρώπινης χειραφέτησης, αποτελείται από ποιήματα, πεζά (διηγήματα και μυθιστορήματα) και θεατρικά έργα, τα σημαντικότερα από τα οποία γράφτηκαν στις δεκαετίες του '50 και του '60. Η ομορφιά των έργων του Μπέκετ βασίζεται στο ότι αντιμετωπίζει με το πιο λιτό, ακραίο χιούμορ τα σοβαρότερα πράγματα και με την πλέον αριστοκρατική σοβαρότητα τις πιο αστείες καταστάσεις. Το έργο «Περιμένοντας τον Γκοντό» είναι μαζί με το «Τέλος του Παιχνιδιού» και τις «Ευτυχισμένες μέρες» τα αριστουργήματα του Μπέκετ. Στις 13 Απρίλη συμπληρώνονται 109 χρόνια από τη γέννησή του, ενός από τους σημαντικότερους συγγραφείς του 20ού αιώνα, που το έργο του συνδέθηκε με την εμφάνιση του Θεάτρου του Παραλόγου. Ο Μπέκετ γεννήθηκε στο Δουβλίνο το 1906 και πέθανε το Δεκέμβρη του 1989 στο Παρίσι. Το 1969 του απονεμήθηκε το Νόμπελ Λογοτεχνίας, το οποίο αποδέχθηκε μεν, αλλά αρνήθηκε να ταξιδέψει στη Στοκχόλμη.

Αδερφοί Καραμάζoφ

Το μνημειώδες μυθιστόρημα του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι«Αδερφοί Καραμάζoφ» ανεβαίνει σε σκηνοθεσία της Νατάσας Τριανταφύλλη, διασκευή του Διονύση Καψάλη και πρωτότυπη μουσική της Μόνικας, στο Υπόγειο του «Θεάτρου Τέχνης» -ένα σκηνικό χώρο, τοπίο και μνημείο-, από την Τρίτη 14 Απρίλη έως την Τετάρτη 10 Ιούνη. Τους ρόλους ερμηνεύουν οι Aντίνοος Αλμπάνης, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Μελέτης Ηλίας, Λένα Παπαληγούρα, Βασιλική Τρουφάκου, Αινείας Τσαμάτης. Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη. Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη. Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος.

Εικόνες, πρόσωπα, σχέσεις, ατμόσφαιρες, ήχοι που συνδυάζουν τις πιο ασυμβίβαστες αντιφάσεις. Που αποκαλύπτουν «τον καραμαζοφικό άνθρωπο», ικανό να κινείται και να βλέπει, ταυτόχρονα, ψηλά τον κόσμο των ιδανικών και κάτω τον κόσμο της πτώσης και των πολυαίμακτων παθών του. Τον άνθρωπο που αγωνίζεται να βρει την Αγάπη. Ενα ταξίδι των ηρώων σε ατμόσφαιρες οριακές. Σε τοπία και μνημεία που αναγκάζουν τους ήρωες να έρθουν αντιμέτωποι με τα βαθύτερα άκρα της ανθρώπινης συνείδησης, που μάχεται μεταξύ του κοσμικού και του μεταφυσικού. Μια οικογένεια χωρίς μητέρα. Μια πατροκτονία που επισφραγίζει την κυκλική περιπλάνηση της ανθρώπινης ψυχής από τον κόσμο της Πίστης στον κόσμο του Λόγου και της Εξουσίας. Μοναξιές που σμίγουν με το Πάθος. Γυναίκες που υπερνικούν τη λογική, που ακολουθούν τον Ερωτα, που αποδεικνύουν την Πίστη. Ενας αδελφός που επιμένει να συγχωρεί και να συμπονά. Μια δίκη που καταδεικνύει τον ένοχο. Αλλά και το δρόμο της Αλήθειας. Μια αναζήτηση για την αποδοχή της συνύπαρξης του Καλού και του Κακού σε κάθε ανθρώπινη ύπαρξη. Ενα ταξίδι για το πρόσωπο της Αγάπης, που κρύβεται σε σκοτάδια, όταν θέλει να αποκαλυφθεί και να ανακαλυφθεί.

«Τα 4 πόδια του τραπεζιού» από την ομάδα «Εκτός Σχεδίου»

Η Θεατρική Σκηνή «Εκτός Σχεδίου» ανεβάζει «Τα 4 πόδια του τραπεζιού» του Ιάκωβου Καμπανέλλη.

Εφτά αδέλφια, κληρονόμοι ενός οικονομικού κολοσσού, ζουν κάτω απ' την τυραννία της «παρουσίας» ενός υπέργηρου πατέρα - «φυτού», που διατηρεί το 51% των μετοχών. Πυροδοτούνται ανελέητες ραδιουργίες και λυσσαλέοι καβγάδες ανάμεσά τους, με στόχο την εξασφάλιση της ηγεσίας. Διαπιστώνουν ότι κυνηγούν μια τελειωμένη υπόθεση και ότι επενδύουν σ' ένα μέλλον που δεν το ορίζουν οι ίδιοι και που αργά ή γρήγορα θα τους ξεπεράσει...

Οι παραστάσεις πραγματοποιούνται κάθε Σάββατο και Κυριακή, στις 21.00, στο χώρο των Εργατικών Κατοικιών Γεροβουνού (Θεοτόκου 33, Καματερό).

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Αντίο στα περασμένα

Το έργο «Addio Del Passato» (αντίο στα περασμένα) της Λείας Βιτάλη παρουσιάζεται στο θέατρο «ΚΑΠΠΑ» κάθε Δευτέρα και Τρίτη, σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη, με την Ράνια Οικονομίδου και την Χρύσα Παππά. Σκηνογραφία: Θάλεια Ιστικοπούλου.

Μία μάνα (Ράνια Οικονομίδου) και μία κόρη (Χρύσα Παππά) συναντιούνται στο πατρικό σπίτι για να εκτελέσουν μια οικογενειακή ιεροτελεστία: Το παραδοσιακό κέικ της Τετάρτης. Μέσα στα σκεύη και τα υλικά της κουζίνας θα ανακατέψουν και τις μνήμες της κοινής τους ζωής, ανασύροντας μυρωδιές, ήχους, στιγμές και εν τέλει συναισθήματα. Το ταξίδι αυτό θα τις οδηγήσει αναπόφευκτα σε ένα ξεχασμένο τραύμα που έχει μείνει ανοιχτό. Ηρθε η ώρα ν' ακουστεί ή θα μείνει σιωπηλό για πάντα;

Με εναλλαγές χιούμορ και συγκίνησης, ο Γιώργος Παλούμπης χτίζει σιγά σιγά την ατμόσφαιρα που θα οδηγήσει τις δύο ηρωίδες σε αμοιβαίες εξομολογήσεις κι αποκαλύψεις. Η μουσική μοιάζει να αποτελεί συνεκτικό στοιχείο ανάμεσα στη μάνα και την κόρη και αποκτά ακόμη πιο ενεργό ρόλο με την παρουσία ενός νεαρού κοριτσιού που παίζει επί σκηνής βιολί (Κόνυ Ζήκου). Αλλωστε, και ο τίτλος του έργου παραπέμπει ευθέως στην «Τραβιάτα» του Βέρντι...

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΘΝΙΚΗΣ ΛΥΡΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ
Εκλογές αύριο Πέμπτη 26 Μάρτη

Κάλεσμα των υποψηφίων που συντάσσονται με το ΠΑΜΕ προς τους συναδέλφους τους

Εκλογές διεξάγονται αύριο Πέμπτη, 26 Μάρτη, στο Σωματείο Εργαζομένων Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Οι υποψήφιοι που συντάσσονται με το ΠΑΜΕ, σε κείμενό τους προς τους συναδέλφους τους καλούν: «Σε συμπόρευση με το ΠΑΜΕ που θα ενισχύσει το μαχητικό αταλάντευτο χαρακτήρα του σωματείου».

Οι υποψήφιοι είναι οι:Αναστάσιος Δημεγγελλής (Χορωδός), Ερμηνία Νάστου (Μουσική εκγυμνάστρια), Γιώργος Σαμαρτζής (Χορωδός), Νεκτάριος Σαμαρτζής (Χορωδός), Νικόλαος Σαρρής (Μουσικός), Κωνσταντίνος Θεοχάρης (Χορωδός), Αθανασία Μπακαλέξη (Αμπιγιέζ).

Στο κείμενο, μεταξύ άλλων, αναφέρουν: «Οι μόνοι κερδισμένοι από τη διάλυση των εργασιακών μας δικαιωμάτων είναι οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι, που συγκεντρώνουν σταδιακά την πολιτιστική παραγωγή, ελέγχοντας ασφυκτικά το περιεχόμενό της. Η τέχνη και ο πολιτισμός αντιμετωπίζονται ολοένα πιο ξεδιάντροπα σαν εμπόρευμα».

Οσον αφορά στις εκλογές υπογραμμίζουν: «Η συμπόρευση με το ΠΑΜΕ θα ενισχύσει το μαχητικό αταλάντευτο χαρακτήρα του σωματείου μας. Θα ενώσει τους αγώνες μας με τα συνολικότερα συμφέροντα των εργαζομένων. Θα διασφαλίσει την ανεξαρτησία μας από τη λογική του εργοδοτικού και κυβερνητικού συνδικαλισμού, που αλλάζει σήμερα πρόσωπο για να μπορέσει να ενσωματώσει περισσότερους. Θα είναι τείχος απέναντι στις λογικές του συμβιβασμού, των κοινωνικών διαλόγων, της συμφιλίωσης εργοδοτών και εργαζομένων, κεφαλαίου και εργατικής τάξης, που τόσα δεινά έφεραν στους εργαζόμενους τα προηγούμενα χρόνια. Θα συνδέσει τους αγώνες μας με το κομμάτι των εργαζομένων που έδωσε τους μεγαλύτερους και δυσκολότερους αγώνες το προηγούμενο διάστημα και που είναι εγγυητής της αταλάντευτης συνέχειάς τους τις δύσκολες μέρες που έρχονται».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ