ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 21 Ιούνη 2015
Σελ. /40
ΓΥΝΑΙΚΑ
Βολική για το σύστημα της εκμετάλλευσης η συζήτηση με βάση τα «ατομικά δικαιώματα»

Η οικογένεια, είναι βασικά θεσμός προστασίας των παιδιών που περιλαμβάνει την προστασία παιδιών τα οποία προκύπτουν από τη συμβίωση, τη σχέση του άνδρα και της γυναίκας. Για την ομαλή ψυχοσωματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών είναι απαραίτητο αυτά να κατανοούν τη βιολογική σχέση άνδρα - γυναίκας που προκύπτει από τη φυσιολογία του ανθρώπου.
Η οικογένεια, είναι βασικά θεσμός προστασίας των παιδιών που περιλαμβάνει την προστασία παιδιών τα οποία προκύπτουν από τη συμβίωση, τη σχέση του άνδρα και της γυναίκας. Για την ομαλή ψυχοσωματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών είναι απαραίτητο αυτά να κατανοούν τη βιολογική σχέση άνδρα - γυναίκας που προκύπτει από τη φυσιολογία του ανθρώπου.
Αρθρο της Βιβής Δάγκα, υπεύθυνης του Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ για την Γυναικεία Ισοτιμία και Χειραφέτηση, στην εφημερίδα «Athens Voice», πάνω σε πλευρές της συζήτησης που διεξάγεται με αφορμή το Σύμφωνο Συμβίωσης, την προτεινόμενη επέκτασή του στα ομόφυλα ζευγάρια και την υιοθεσία παιδιών από τα ζευγάρια αυτά, αναδημοσιεύει ο «Ρ» σήμερα. Το κείμενο αποτελεί μια πρώτη παρέμβαση εκ μέρους του ΚΚΕ στη συζήτηση, που ούτως ή άλλως γίνεται, αλλά φυσικά αναζωπυρώθηκε, αφότου το υπουργείο Δικαιοσύνης έδωσε στη δημοσιότητα το σχέδιό του για την τροποποίηση του Συμφώνου Συμβίωσης.

***

Το ΚΚΕ θεωρεί απαράδεκτες όχι μόνο τις επιθέσεις, αλλά και οποιεσδήποτε προσβλητικές συμπεριφορές σε βάρος ανθρώπων που έχουν επιλέξει ένα διαφορετικό σεξουαλικό προσανατολισμό και συμφωνεί αυτές οι επιθέσεις να τιμωρούνται αυστηρά. Γι' αυτόν το λόγο, άλλωστε, και συμφωνήσαμε με τη σχετική ρύθμιση στη Βουλή.

Από κει και πέρα, η συζήτηση για την υιοθεσία παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια είναι διαφορετική. Θα μπορούσε να γίνει συζήτηση στη Βουλή για το θεσμό της οικογένειας και να γίνουν ουσιαστικές τοποθετήσεις από τις πολιτικές δυνάμεις. Η σεξουαλική επιλογή, η συμβίωση είναι ατομική - ιδιωτική υπόθεση. Η οικογένεια, όμως, είναι βασικά θεσμός προστασίας των παιδιών που περιλαμβάνει την προστασία παιδιών τα οποία προκύπτουν από τη συμβίωση, τη σχέση του άνδρα και της γυναίκας. Για την ομαλή ψυχοσωματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών είναι απαραίτητο αυτά να κατανοούν τη βιολογική σχέση άνδρα - γυναίκας που προκύπτει από τη φυσιολογία του ανθρώπου.

Στη συμβίωση ομόφυλων ζευγαριών, αντικειμενικά, το παιδί έχει παραποιημένη, ανορθολογική, αντίληψη αυτής της βιολογικής σχέσης. Βεβαίως, παρακολουθούμε τη συζήτηση που έχει ανοίξει γι' αυτό το θέμα στην επιστημονική κοινότητα και μεταξύ διαφορετικών ειδικοτήτων, που είναι φυσικό να υπάρχουν και διαφορετικές προσεγγίσεις, χωρίς όμως αυτές να καταλήγουν σε μια ενιαία πρόταση - αντίληψη, κυρίως για το θετικό ή αρνητικό αντίκτυπο στα παιδιά των συμβιούντων ομόφυλων ζευγαριών.

Η θεσμοθέτηση του συμφώνου συμβίωσης για τα ομόφυλα ζευγάρια είναι επί της ουσίας επέκταση του θεσμού της οικογένειας και σε αυτά τα ζευγάρια. Η εμπειρία από άλλες χώρες αποδεικνύει ότι, όπου θεσμοθετήθηκε το σύμφωνο συμβίωσης ή ο γάμος ομοφυλοφίλων, άνοιξε ο δρόμος και για την υιοθεσία παιδιών. Εμείς δε συμφωνούμε σε αυτό. Μια σειρά άλλα ζητήματα θα μπορούσαν να διευθετηθούν με άλλο τρόπο, ιδιωτικό.

Συσκότιση διαχωριστικών γραμμών

Το ΚΚΕ κοντά έναν αιώνα παλεύει για μια σειρά κοινωνικά δικαιώματα (εργασιακά, ασφαλιστικά, συνταξιοδοτικά δικαιώματα, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη) που αφορούν την εργατική τάξη, το λαό, χωρίς να βάζει διαχωρισμούς ανάλογα με τη σεξουαλική επιλογή. Θεωρούμε ότι συντηρητικό και ανορθολογικό είναι να αναδεικνύεται ο σεξουαλικός προσανατολισμός ως διαχωριστική γραμμή και μάλιστα σε βάρος του ταξικού διαχωρισμού της κοινωνίας. Σε τελική ανάλυση, στο πλαίσιο της εκμεταλλευτικής κοινωνίας, είναι πολύ βολικός ο διαχωρισμός της κοινωνίας με βάση τα «ατομικά δικαιώματα», τη στιγμή που η πλειοψηφία του λαού μας στερείται την ικανοποίηση βασικών λαϊκών αναγκών και κοινωνικών δικαιωμάτων.

Θεωρούμε επίσης απαράδεκτο να κατατάσσονται οι πολιτικές δυνάμεις σε συντηρητικές και «προοδευτικές» με κριτήριο τη δήθεν ευαισθησία τους στην επέκταση του συμφώνου συμβίωσης, που, εκτός των άλλων, τους δίνει άλλοθι για τη στήριξη της αντιλαϊκής λαίλαπας. Αλλωστε, υπάρχουν συντηρητικές πολιτικές δυνάμεις, όπως για παράδειγμα ΠΑΣΟΚ και Ποτάμι, που αρνούνται την ύπαρξη της ταξικής εκμετάλλευσης και αδικίας και συμφωνούν στο σύμφωνο συμβίωσης, αλλά και αντιδραστικές δυνάμεις, όπως η Χρυσή Αυγή, που διαφωνούν με την επέκταση.


Σχετικά με την οικογένεια και το γάμο

Σύμφωνο Συμβίωσης για τα ομόφυλα ζευγάρια, πολιτικός γάμος και υιοθεσία παιδιών είναι σκαλοπάτια που οδηγεί το ένα στο άλλο, τόσο στη δημόσια συζήτηση όσο και στη νομοθετική ρύθμιση, όπως δείχνει η πορεία που ακολούθησαν μια σειρά άλλες χώρες. Η επικείμενη κατάθεση στη Βουλή της σχετικής νομοθετικής ρύθμισης για την τροποποίηση του Συμφώνου Συμβίωσης, θα δώσει την ευκαιρία για αναλυτική κριτική παρέμβαση σε μια σειρά πλευρές της πρότασης της κυβέρνησης και του υπουργείου Δικαιοσύνης. Ανεξάρτητα, όμως, από τις λεπτομέρειες της πρότασης, που σε αυτήν τη φάση τουλάχιστον δεν περιλαμβάνει το ζήτημα της τεκνοθεσίας, η ουσιαστική συζήτηση πάνω στο θέμα προϋποθέτει μια γενικότερη εξέταση της οικογένειας και του γάμου, ως νομικού της περιβλήματος.

Η οικογένεια, με βάση το ρόλο της στον καπιταλισμό, στην ουσία κατοχυρώνει τα δικαιώματα του παιδιού, και κατά κύριο λόγο τα κληρονομικά. Στη βάση της, επομένως και στη βάση του γάμου, βρίσκεται η γονική μέριμνα, οι υποχρεώσεις και δικαιώματα των γονιών απέναντι στα παιδιά. Από την αφετηρία αυτή προκύπτουν και οι υποχρεώσεις μεταξύ των συζύγων, παλιότερα του άντρα αποκλειστικά προς τη γυναίκα, σήμερα τόσο του άντρα προς τη γυναίκα, όσο και της γυναίκας προς τον άντρα. Η γενική τάση της αύξησης του γυναικείου εργατικού δυναμικού στην πορεία της καπιταλιστικής ανάπτυξης επιφέρει αλλαγές και τροποποιήσεις και στο αστικό Δίκαιο. Ετσι, ό,τι στο παρελθόν υπήρχε ως υποχρέωση του άντρα προς τη γυναίκα, σήμερα ισχύει και ως αντίστοιχη υποχρέωση της γυναίκας προς τον άντρα, όσον αφορά ασφαλιστικά - συνταξιοδοτικά δικαιώματα, κληρονομικά και φορολογικά ζητήματα, διατροφή και άλλα παρόμοια. Δεν πρόκειται για τη ρύθμιση απλά και μόνο της συμβίωσης αλλά της συμβίωσης που τείνει να οδηγεί στην αναπαραγωγή του είδους, που δυνάμει οδηγεί στην απόκτηση απογόνων.

Τα όρια για τη συμβίωση

Τα όρια που τίθενται στο πλαίσιο της εκμεταλλευτικής κοινωνίας σε οποιαδήποτε μορφή κοινωνικής συμβίωσης, όρια που αφορούν κατά κύριο λόγο τα κληρονομικά και τη γονική μέριμνα, δεν μπορούν να ξεπεραστούν με ατομικό τρόπο. Στο έδαφος των ορίων αυτών εμφανίζονται και μια σειρά φαινόμενα όπως τα παρακάτω: Για παράδειγμα, υπάρχουν σήμερα ζευγάρια που παίρνουν εικονικά διαζύγιο, ενώ εξακολουθούν να έχουν κοινή ζωή, μόνο και μόνο για να ενταχθούν στη ρύθμιση για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Αντίστροφα, υπάρχουν ζευγάρια που δεν χωρίζουν για οικονομικούς λόγους, παραμένοντας σε μια σχέση που δεν τους ικανοποιεί και δε θα ήταν επιλογή τους κάτω από άλλες συνθήκες. Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση στοιχεία του Κέντρου Ερευνών για Θέματα Ισότητας (ΚΕΘΙ) οι 7 στις 10 γυναίκες που απευθύνονται στις δομές για κακοποιημένες γυναίκες είναι άνεργες μητέρες. Πρόκειται, με άλλα λόγια, για γυναίκες τις οποίες οι οικονομικοί όροι της ζωής τους, μαζί με την έλλειψη δημόσιων και δωρεάν κοινωνικών υπηρεσιών, εγκλωβίζουν σε μια βίαιη κοινωνική συμβίωση. Ακόμα και για τα ζευγάρια που αποφασίζουν να χωρίσουν, σε πολλές περιπτώσεις αναγκάζονται να ακολουθήσουν τη νομική οδό για να διευθετήσουν θέματα όπως η επιμέλεια των παιδιών, η διατροφή, τα κληρονομικά, φτάνοντας ανάλογα με την περίπτωση ακόμα και στα δικαστήρια.

Η ατομική οικογένεια δεν μπορεί να ξεπεραστεί στο πλαίσιο της καπιταλιστικής κοινωνίας, της κοινωνίας που βασίζεται στην ατομική ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής. Το ξεπέρασμά της, η αντικατάστασή της από κάτι διαφορετικό, μπορεί να γίνει μόνο στο έδαφος των αναπτυγμένων κομμουνιστικών σχέσεων παραγωγής.

Στις συνθήκες του σοσιαλισμού, όταν εκλείψουν κάθε είδους οικονομικοί, κοινωνικοί ή και πολιτιστικοί καταναγκασμοί, όταν η σχέση μεταξύ δύο ανθρώπων θα είναι αποτέλεσμα επιλογής, βασισμένης αποκλειστικά στην αμοιβαία έλξη, τότε θα είναι περιττό κάθε νομικό συμβόλαιο, είτε αυτό ονομάζεται πολιτικός γάμος, είτε σύμφωνο συμβίωσης, είτε και κάπως αλλιώς. Δυο άνθρωποι θα ζουν μαζί για όσο το επιλέγουν, ενώ θα έχουν απαλλαγεί από αυτό που ο Ενγκελς περιέγραψε ως ανάγκη που επιβάλλει στους ανθρώπους «να τσαλαβουτάνε μέσα από την άχρηστη λάσπη μιας δίκης διαζυγίου», όταν επιλέξουν να θέσουν τέρμα στην κοινή τους ζωή.

Θα παραμένει, βέβαια, η υποχρέωση των γονιών απέναντι στο βιολογικό ή θετό τους παιδί. Την υποχρέωση αυτή θα περιφρουρεί η κοινωνία, η οποία άλλωστε θα αναλαμβάνει και ως δική της υπόθεση την ανατροφή του παιδιού, δίπλα στους γονείς, με το δίκτυο των κοινωνικών υπηρεσιών που θα καλύπτουν τις ανάγκες του, από τη βρεφική ηλικία μέχρι την ενηλικίωση.


Ψ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ