ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 22 Φλεβάρη 2001
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
OIKONOMIKA ΤΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ
Επικίνδυνες διατάξεις σε βάρος των «μη αρεστών»
  • Δικαστικοί και «εμπειρογνώμονες» θα ελέγχουν τα οικονομικά των κομμάτων, σύμφωνα με την κυβερνητική πρόταση στην αναθεώρηση του Συντάγματος
  • Την έντονη αντίθεση του ΚΚΕ εξέφρασε ο εισηγητής του Αντ. Σκυλλάκος

Γρηγοριάδης Κώστας

Διατάξεις επικίνδυνες για την ίδια τη λειτουργία των κομμάτων και δη των μη αρεστών στο σύστημα περιέχονται στο άρθρο 29 του Συντάγματος, η αναθεώρηση του οποίου συζητήθηκε χτες στη Βουλή.

Στην πρόταση της πλειοψηφίας προτείνεται ότι νόμος θα ορίζει «τις εγγυήσεις διαφάνειας ως προς τις εκλογικές δαπάνες και γενικά την οικονομική διαχείριση των κομμάτων», ανοίγοντας έτσι διάπλατα το παράθυρο για έλεγχο στην ουσία της ίδιας της λειτουργίας τους. Πολύ περισσότερο μάλιστα που αυτόν τον έλεγχο θα τον πραγματοποιούν δικαστές, αφού η πρόταση του Ε. Βενιζέλου αναφέρει ότι το αρμόδιο ελεγκτικό όργανο θα αποτελείται από δικαστικούς και εμπειρογνώμονες και θα προεδρεύεται από τον πρόεδρο της Βουλής. Προβλέπεται δε ότι υποψήφιοι βουλευτές που θα υπερβαίνουν το όριο των εκλογικών δαπανών θα εκπίπτουν από το αξίωμά τους.

Στην ίδια ουσιαστικά επικίνδυνη λογική για τα οικονομικά των κομμάτων κινείται τόσο η ΝΔ (απλώς θέλει ο έλεγχος να γίνεται μόνο από το Ελεγκτικό Συνέδριο) όσο και ο ΣΥΝ (προτείνει μεικτό όργανο από πολιτικούς και δικαστικούς).

Την έντονη ανησυχία του για τη συνταγματική κατοχύρωση μιας τέτοιας λύσης εξέφρασε ο εισηγητής του ΚΚΕ Αντ. Σκυλλάκος, τονίζοντας ότι σε συνθήκες όξυνσης της πολιτικής αντιπαράθεσης αυτή θα στραφεί κατά των μη αρεστών κομμάτων ή προσώπων.

Υπογράμμισε ότι είναι υποκριτική και δημαγωγική μια τέτοια ρύθμιση, αφού όπως δείχνει η εμπειρία η ουσιαστική διαπλοκή δεν είναι στο στόχαστρο των μεγάλων κομμάτων. Ανέφερε δε το παράδειγμα της προβολής των κομμάτων από τα ΜΜΕ, όπου τα δύο μεγάλα κόμματα αρνούνται την ισότιμη προβολή μέσα και από τα δελτία ειδήσεων ή τις πολιτικές εκπομπές και δε διαμαρτύρονται όταν δραστηριότητες του ΚΚΕ για παράδειγμα αποσιωπούνται συστηματικά.

Ο Αντ. Σκυλλάκος εξέφρασε την ανησυχία του για τη μη συμμετοχή των κομμάτων στην επιτροπή ελέγχου των οικονομικών την ίδια στιγμή που μπαίνουν σε αυτήν οι δικαστικοί, οι οποίοι πρακτικά θα υποκαταστήσουν ακόμα και τα καταστατικά των κομμάτων. Οι δικοί μας οπαδοί, είπε ο εισηγητής του ΚΚΕ, δε θέλουν να φαίνεται η όποια οικονομική ενίσχυση δίνουν και γιατί υπάρχει η πρόσφατη ιστορία αυτού του τόπου αλλά και γιατί θα υπάρξουν προβλήματα εάν οξυνθεί η πολιτική πάλη.

Στο σημείο αυτό υπενθύμισε απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου των ΗΠΑ τονίζοντας: «Οταν στις ΗΠΑ το Ανώτατο Δικαστήριο αποφάσισε ότι εξαιρείται από τον νόμο ο έλεγχος των οικονομικών του Κομμουνιστικού Κόμματος των ΗΠΑ, καταλαβαίνετε τι είδους φόβους έχουμε εμείς στην Ελλάδα που έχουμε τραβήξει πολλά περισσότερα από αυτά που συνέβησαν στο ΚΚΗΠΑ επί Μακάρθι, μιας και είχαμε πολύ πιο μακροχρόνια περίοδο διώξεων και με πολύ σοβαρότερες πιέσεις».

Δικομματική υπόθεση ο εκλογικός νόμος

Στην ίδια ενότητα άρθρων που συζητήθηκαν χτες υπάρχει και ρύθμιση για τον εκλογικό νόμο η αλλαγή του οποίου θα ισχύει για τις μεθεπόμενες εκλογές εκτός εάν τα δύο κόμματα (με 200 ψήφους) αποφασίσουν εφαρμογή από τις επόμενες. Επίσης, με νόμο πάλι με 200 ψήφους μπορεί να καθιερωθεί η επιστολική ψήφος των Ελλήνων που διαμένουν στο εξωτερικό.

Θεσπίζονται δε ουσιαστικά και περιορισμοί στις πολιτικές ελευθερίες των δημοσίων υπαλλήλων με το πρόσχημα της μη πολιτικής δραστηριότητας κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.

Ο Αντ. Σκυλλάκος κατήγγειλε ότι η διάταξη αυτή με τις αόριστες έννοιες που περιέχει (πολιτική δραστηριότητα κατά την άσκηση των καθηκόντων) αποτελεί ένα πισωγύρισμα από τη σημερινή κατάσταση και σκοπό έχει την επιβολή της «σιωπής τάφου» στους δημόσιους υπάλληλους.

Οσο για τον εκλογικό νόμο ζήτησε τη συνταγματική κατοχύρωση της απλής αναλογικής ως πάγιου εκλογικού συστήματος, κάτι που επιτάσσεται και από το ισχύον σύνταγμα το οποίο κάνει λόγο σε διάφορα άρθρα του για τα ίσα δικαιώματα όλων των πολιτών και για την ανόθευτη έκφραση της λαϊκής βούλησης. Αντίθετα, είπε με τα καλπονοθευτικά συστήματα που ισχύουν με τη σύμφωνη γνώμη των δύο μεγαλύτερων κομμάτων κλέβονται ψήφοι από τα μικρότερα κόμματα, όπως έγινε και στις πρόσφατες εκλογές όπου το πρώτο κόμμα έκλεψε 27 έδρες κυρίως από τα μικρότερα.

Αντίθετος δήλωσε και για την καθιέρωση της «επιστολικής ψήφου», λέγοντας ότι είναι πικρή η εμπειρία που υπάρχει στο συνδικαλιστικό κίνημα, όταν με επιστολικές ψήφους αλλοιώνονταν οι πραγματικοί συσχετισμοί.

Τέλος, πρότεινε να απαλειφθεί η διάταξη που προβλέπει την υποχρεωτική ψηφοφορία.

Στη χτεσινή συζήτηση δεν έλειψε ο γνωστός δικομματικός καβγάς, αφού ο πρόεδρος της ΝΔ επανέφερε τις καταγγελίες του για την κυβέρνηση που είναι υπηρέτης των «διαπλεκομένων», για να του απαντήσει ο Ε. Βενιζέλος ότι προσπαθεί να ποινικοποιήσει την πολιτική ζωή.

ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ
Από τη Βουλή η δίωξη των υπουργών

Στα θέματα της δίωξης των υπουργών από τη Βουλή αφιερώθηκε χτες η πρωινή συνεδρίαση της Βουλής για την αναθεώρηση του Συντάγματος.

Ο εισηγητής της πλειοψηφίας Ε. Βενιζέλος, πρότεινε την απόφαση να παίρνει η Βουλή τελικά με 151 ψήφους σε μία ψηφοφορία, αφαιρώντας την προηγούμενη πρότασή του, σύμφωνα με την οποία προηγούνταν μία ψηφοφορία στην οποία θα απαιτούνταν 180 ψήφοι. Στη συνέχεια η υπόθεση θα πηγαίνει στη Δικαιοσύνη και συγκεκριμένα στο Ειδικό Δικαστήριο.

Δέχτηκε να γίνεται προκαταρκτική εξέταση από τη Βουλή, αφού όμως έχει προηγηθεί η απόφαση για τη δίωξη του υπουργού.

Καταργούνται, είπε, οι κατήγοροι βουλευτές και τη θέση τους παίρνει εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, ενώ στην περίπτωση κατά την οποία παραπέμπεται υπουργός ενώπιον του ειδικού δικαστηρίου συμπαραπέμπονται και οι τυχόν συμμέτοχοι.

Αναπτύσσοντας τις θέσεις του ΚΚΕ ο εισηγητής του Αντ. Σκυλλάκος, είπε ότι χρειάζονται ειδικές ρυθμίσεις για το θέμα, επειδή «προκύπτουν και πολιτικά αδικήματα ή συνδέονται ορισμένες πράξεις με πολιτικές ενέργειες ή ορισμένες από τις ενέργειες ενός βουλευτή ή ενός υπουργού άπτονται και των πολιτικών τους δραστηριοτήτων είτε άμεσα είτε έμμεσα».

Με βάση αυτή τη λογική, ο Αντ. Σκυλλάκος είπε ότι για να ξεκινήσει μία δίωξη κατά υπουργού δε χρειάζεται η αυξημένη πλειοψηφία των 180 ψήφων που προτείνει η κυβέρνηση ούτε οι 151 που λέει η ΝΔ. Οπως, τόνισε, και με τις ασυλίες των βουλευτών η απλή πλειοψηφία μπορεί να οδηγήσει σε άρση της ασυλίας, το ίδιο θα πρέπει να ισχύει για να ξεκινήσει μία δίωξη κατά υπουργού.

Οσο για το ποιος μπορεί να ξεκινήσει τη διαδικασία, ο Αντ. Σκυλλάκος πρότεινε τη διαδικασία να μπορούν να την κινούν 30 βουλευτές και όχι 50 όπως πρότειναν αρχικά τα δύο μεγάλα κόμματα, πρόταση που στο κλείσιμο της συζήτησης αποδέχτηκε ο εισηγητής της πλειοψηφίας Ε. Βενιζέλος.

Περαιτέρω ζήτησε να υπάρχει και μία στοιχειώδης έρευνα από μία επιτροπή της Βουλής γιατί «δεν μπορεί να καταλήξει η Βουλή ότι ξεκινάει η δίωξη και να χειριστούν από εκεί και πέρα οι δικαστές την υπόθεση μόνο από ένα κείμενο ή κάποια δημοσιεύματα». Στην επιτροπή αυτή, είπε, πρέπει να εκπροσωπούνται όλες οι πολιτικές δυνάμεις που έχουν Κοινοβουλευτική Ομάδα.

Ο Αντ. Σκυλλάκος τάχθηκε κατά της δυνατότητας της Βουλής να διακόπτει μία δίκη υπουργού που έχει ήδη αρχίσει και να ανακαλέσει τη δίωξη, ενώ είπε ότι η επανάληψη της δίκης να μπορεί να γίνει μόνο υπέρ του κατηγορουμένου.

Η πρόταση της ΝΔ για τα συζητούμενα θέματα είναι τη δίωξη των υπουργών να την αποφασίζει η Βουλή με 151 ψήφους ύστερα από τη διεξαγωγή προκαταρκτικής εξέτασης. Η υπόθεση παραπέμπεται σε τακτική ανάκριση που ενεργείται από αρεοπαγίτη. Στο ειδικό δικαστήριο καθήκοντα εισαγγελέα ασκεί ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου και όχι οι κατήγοροι βουλευτές.

Ο ΣΥΝ πρότεινε να υπάρχει από τη Βουλή μία προκαταρκτική εξέταση πριν την τελική απόφαση για τη δίωξη, η οποία θα αποφασίζεται με απόλυτη πλειοψηφία 151 βουλευτών.

Δικομματική υπόθεση οι ψηφοφορίες και οι προτάσεις

Διαδικαστικό πρόβλημα σχετικά με τις ψηφοφορίες που θα γίνουν για τα υπό αναθεώρηση άρθρα και το ποιος έχει δικαίωμα να υποβάλλει προτάσεις, προέκυψε χτες στη Βουλή κατά τη διάρκεια της πρωινής συζήτησης.

Τα δύο μεγαλύτερα κόμματα έχουν ουσιαστικά συμφωνήσει να υποβάλλουν προτάσεις μόνο τα ίδια, αφού αποφάσισαν να υποβάλλονται προτάσεις μόνο εάν υπογράφονται από 50 βουλευτές. Επειδή κανένα από τα άλλα κόμματα δε διαθέτει αυτόν τον αριθμό, είναι προφανές ότι επιθυμούν να κάνουν την αναθεώρηση «οικογενειακή υπόθεση».

Ο εισηγητής του ΚΚΕ Αντ. Σκυλλάκος, εξέφρασε τη διαμαρτυρία του για τη διαδικασία και είπε ότι επειδή υπάρχει ένα κενό στο Σύνταγμα, πρέπει να υπάρξει μία συνεννόηση υπέρ της εξής λογικής λύσης:

Γραπτές τροπολογίες και στην πορεία και ψηφοφορίες μπορούν να γίνουν από τα πολιτικά κόμματα. Δεν έχω αντίρρηση, είπε, να μπορούν και οι ανεξάρτητοι βουλευτές να υποβάλλουν προτάσεις και γραπτές τροπολογίες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ