Στο υπό κατασκευή τμήμα του δρόμου από την Αρτα έως τα Γιάννενα περιόδευσε την Τρίτη αντιπροσωπεία του Κόμματος
Το συνολικό έργο, από το Αντίρριο μέχρι τα Γιάννενα, μήκους 196 χιλιομέτρων, το έχει αναλάβει η ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ ΑΕ και πάνω από το 80% των εργασιών γίνονται από υπεργολάβους. Οταν παραδοθεί στην κυκλοφορία, ο δρόμος θα συνδέει την Εγνατία Οδό με τη γέφυρα Ρίο - Αντίρριο. Το έργο περιλαμβάνει 24 γέφυρες, τέσσερις σήραγγες και 100 άνω και κάτω διαβάσεις. Τέσσερις σταθμοί διοδίων θα εξασφαλίζουν την κερδοφορία του διαχειριστή του δρόμου, μετά την ολοκλήρωσή του.
Πρώτος σταθμός της περιοδείας ήταν η Γέφυρα του Γυμνότοπου, 25 περίπου χιλιόμετρα έξω από την Αρτα. Σκαρφαλωμένοι στο κατάστρωμα της γέφυρας, σε ύψος που ξεπερνάει τα 15 μέτρα, 20 περίπου οικοδόμοι μετακινούν και «στρώνουν» βαριά σίδερα, για να πέσει από πάνω το μπετό.
Ισως αυτό να είναι και το μοναδικό μέσο ατομικής προστασίας, αν εξαιρέσει κανείς ένα υποτυπώδες προστατευτικό κιγκλίδωμα από σίδερα, πρόχειρα δεμένα μεταξύ τους, στερεωμένο στο τμήμα της γέφυρας απ' όπου περνάει το αντίθετο ρεύμα κι όχι αυτό στο οποίο γίνονται τώρα οι εργασίες. Το κενό ανάμεσα στα δυο ρεύματα απειλεί όποιον ξεθαρρέψει, ζαλιστεί ή παραπατήσει...
«Το έργο τρέχει, άλλα πράγματα δεν τρέχουν», ήταν τα πρώτα λόγια των οικοδόμων, στην πλειοψηφία τους σιδεράδες, στην αντιπροσωπεία του ΚΚΕ. «Στις πληρωμές είμαστε σταθερά ένα μήνα μέσα και εκεί γύρω στα Χριστούγεννα τα πράγματα ήταν ακόμα χειρότερα» λένε. «Τα μέτρα ασφαλείας πώς είναι;» ρωτάμε και μας απαντούν δείχνοντας το ένα βήμα που τους χωρίζει από το κενό: «Τι ρωτάς τώρα, δεν βλέπεις;».
Το μεροκάματο είναι στα 35 με 45 ευρώ, σχεδόν στο μισό απ' ό,τι ήταν πριν από την κρίση. Με αυτά τα λεφτά πρέπει να ζήσουν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους, αλλά να κάνουν και ...αποταμίευση, αφού όσο προχωράει το έργο, τόσο πιο κοντά έρχεται η ώρα που θα επιστρέψουν στην ανεργία και το επίδομα δεν φτάνει για τίποτα. Χώρια που πολλοί μπορεί και να μην το πάρουν, αν δεν έχουν συμπληρώσει τα προβλεπόμενα ένσημα.
Στα έξοδα προστίθενται η βενζίνη για τη μετακίνηση στα εργοτάξια, αλλά και τα νοίκια για όσους εργάτες δεν είναι από τη γύρω περιοχή και αναγκάστηκαν να ξεσπιτωθούν για να βγάλουν ένα μεροκάματο. «Ευτυχώς βρήκα ένα δωμάτιο με 100 ευρώ και τα κουτσοβολεύω», μας είπε ένας εργάτης από το Αγρίνιο και συμπλήρωσε: «Στο σπίτι μου πάω κάθε 15 μέρες κι αυτό αν βολέψει από τη δουλειά και τον καιρό...». «Κανονικός μετανάστης, 100 χιλιόμετρα από την πόλη του», σχολίασε ένας συνάδελφός του. «Αν βάλεις κάτω τα έξοδα, τελικά το μόνο που σου μένει είναι το ένσημο», είπε ένας άλλος.
«Είναι απαράδεκτο το μεροκάματο στις Κατασκευές να βρίσκεται σε αυτά τα επίπεδα» είπε ο Νίκος Μωραΐτης. «Οι εταιρείες εκβιάζουν ότι υπάρχει κρίση, ότι δεν πρέπει να διεκδικείτε γιατί θα σταματήσει το έργο. Πρέπει να σηκώσουμε κεφάλι, να κλείσουμε τα αυτιά μας στους εκβιασμούς» συνέχισε ο βουλευτής του ΚΚΕ και συμπλήρωσε:
«Εχουν ισοπεδώσει τα πάντα. Για τις κατασκευαστικές εταιρείες, όμως, έχουν μόνο να δίνουν. Για παράδειγμα, η ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ που κατασκευάζει αυτόν εδώ το δρόμο, πέτυχε το 2013 αναπροσαρμογή της σύμβασης με το κράτος και πήρε 132 εκατ. ευρώ παραπάνω, όταν τα δικά σας μεροκάματα είναι 50% κάτω σε σχέση με πριν την κρίση. Γι' αυτό οι μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι καταγράφουν αύξηση του τζίρου τους, που φτάνει για ορισμένους από αυτούς και το 53%».
Ο Νίκος Μωραΐτης επισήμανε τις μεγάλες ελλείψεις στα μέτρα ασφαλείας και θύμισε ότι οι σκοτωμοί και οι σοβαροί τραυματισμοί δεν έλειψαν ούτε από αυτό το έργο. «Αμα θες να καταραστείς άνθρωπο, στείλ' τον στην οικοδομή, σιδερά ή καλουπατζή», απάντησε ένας από τους εργάτες, για να περιγράψει τα ανύπαρκτα μέτρα ασφαλείας, τα διαλυμένα μεροκάματα, τις δύσκολες συνθήκες της δουλειάς.
«Δεν μπορεί μόνο να διαπιστώνουμε ότι υπάρχει πρόβλημα, πρέπει να διεκδικούμε και μέτρα. Σας περιμένουν οι οικογένειες, τα παιδιά, οι μανάδες σας. Πρέπει να οργανωθείτε και μαζί με το συνδικάτο να διεκδικήσετε μέτρα προστασίας. Μην ξεχνάτε ότι θρηνήσαμε νεκρούς στην Αιτωλοακαρνανία», απάντησε ο Νίκος Μωραΐτης.
Θυμίζουμε ότι γι' αυτό ακριβώς το θέμα είχε γίνει τον περασμένο Μάρτη ημερίδα στην Αρτα, με πρωτοβουλία του τοπικού Εργατικού Κέντρου και τη συμμετοχή των Εργατικών Κέντρων Αγρινίου, Αρτας, Θεσπρωτίας, Λευκάδας - Βόνιτσας, Μεσολογγίου, Πρέβεζας και σωματείων της περιοχής...
Από τη συζήτηση του Νίκου Μωραΐτη με τους οικοδόμους στη Γέφυρα του Γυμνότοπου
«Κοιτά γύρω σου: σίδερα έχει μπόλικα, μεροκάματα δεν έχει... Δεν τον φτιάχνουν για εμάς τον δρόμο, αλλά για το λιμάνι (σ.σ. Ηγουμενίτσα)», λέει ένας σιδεράς, συμπληρώνοντας όσα έλεγε προηγουμένως ο Νίκος Μωραΐτης, ότι το έργο αυτό έρχεται να υπηρετήσει την ανάπτυξη για τους επιχειρηματικούς ομίλους, που θέλουν να μεταφέρουν ταχύτερα τα εμπορεύματα και τις πρώτες ύλες και όχι το λαό.
Οπως είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ, όταν φτιαχτεί ο δρόμος, από την Πρέβεζα στην Αθήνα με επιστροφή θα πληρώνει κανείς πάνω από 70 ευρώ μόνο για διόδια, κι αυτά με τις σημερινές τιμές. Δηλαδή, θα χρειάζεται δυο μεροκάματα για να πάει και να έρθει στην Αθήνα! Μάλιστα, αν και το έργο της Ιονίας Οδού προβλέπεται να παραδοθεί το 2017, οι σταθμοί των διοδίων στα τμήματα που ολοκληρώνονται έχουν ήδη κατασκευαστεί και περιμένουν να δοθεί ο δρόμος στην κυκλοφορία.
«Δεν υπάρχει ενδιαφέρον για τον νομό μας από την κυβέρνηση και τους βουλευτές», λέει ένας άλλος εργάτης, προσπαθώντας να εξηγήσει τη φτώχεια και τις δυσκολίες της ζωής. «Η αντιλαϊκή πολιτική δεν έχει σύνορα», απαντάει ο βουλευτής του ΚΚΕ. «Ιδια είναι η κατάσταση για το λαό και στην Πρέβεζα, και στο Αγρίνιο και στα Γιάννενα. Θυμάσαι τι σας έλεγαν; Οτι με την εκτροπή του Αχελώου θα μας πάρει το νερό η Λάρισα! Και σήμερα, η περιοχή έχει δυο ποτάμια και πέντε λίμνες κι όμως τα χωράφια δεν αρδεύονται!».
Η συζήτηση επιστρέφει στο ζήτημα της ανεργίας. «Τα έργα τελειώνουν. Μέχρι το Πάσχα, όλοι εμείς θα είμαστε υπάλληλοι του ΟΑΕΔ. Αλλο έργο δεν προβλέπεται στην περιοχή και αν γίνει σου λένε έλα με 30 ευρώ, γιατί πίσω σου περιμένουν 1,5 εκ. άνεργοι. Πού θα πάει αυτή η κατάσταση;» είπε ένας από τους σιδεράδες.
«Εμείς διεκδικούμε μέτρα ουσιαστικής προστασίας των ανέργων και στηρίζουμε τα αιτήματα που έχει το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα», απάντησε ο Νίκος Μωραΐτης. «Ωστόσο - συνέχισε - δεν είναι αλήθεια ότι δεν υπάρχουν έργα να γίνουν. Απλά, δεν τα επιλέγουν επειδή δεν αποδίδουν κέρδος στο κεφάλαιο. Δείτε εδώ την περιοχή. Χρειάζονται αντιπλημμυρικά έργα, συντήρηση σχολείων και νοσοκομείων, άλλα έργα υποδομής για την αγροτιά. Κι όμως, τίποτα δεν γίνεται, αν και θα μπορούσαν να δημιουργηθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας. Δείτε τι έγινε με τις πρόσφατες πλημμύρες στην περιοχή και από τότε κανένα έργο δεν έγινε, κανένα μέτρο δεν πάρθηκε. Η πλειοψηφία των δημόσιων κτιρίων είναι από τη δεκαετία του '70».
«Σκεφτείτε πόσα προβλήματα θα μπορούσε να λύσει ένα πρόγραμμα για την εξασφάλιση λαϊκής στέγης», είπε ακόμα ο Νίκος Μωραΐτης και ένας από τους εργάτες σχολίασε: «Τώρα, η λαϊκή στέγη έγινε τραπεζική στέγη...».
«Το ΚΚΕ - συνέχισε ο βουλευτής του Κόμματος - έχει ολοκληρωμένη πρόταση για ενιαίο κατασκευαστικό φορέα, με ευθύνη του κράτους, που θα υπόκειται στον κεντρικό σχεδιασμό, στο πλαίσιο μιας άλλης εξουσίας και οικονομίας που θα υπηρετεί τα λαϊκά συμφέροντα και όχι το κέρδος των καπιταλιστών. Μόνο έτσι θα πάρει μπροστά η οικοδομή και εσείς θα δουλεύετε με ασφάλεια, θα μπορείτε να ζήσετε με αξιοπρέπεια τις οικογένειές σας».
Η συζήτηση έκλεισε με την αναφορά ενός εργαζόμενου στους αγώνες της μικρομεσαίας αγροτιάς. Ο απόηχος από το μπλόκο στην γέφυρα της Αρτας, όπου συγκεντρώθηκαν μέχρι και 75 τρακτέρ, η προσπάθεια του Εργατικού Κέντρου να συντονίσει τα βήματα εργατών - αγροτών, έφτασε μέχρι τα εργοτάξια. «Οι αγρότες αγωνίστηκαν και πήραν το ρεγάλο τους», ακούστηκε να λέει κάποιος πάνω στην κουβέντα. «Το ίδιο πρέπει να κάνουμε κι εμείς».
«Οι αγρότες πήραν δεσμεύσεις για ορισμένα από τα αιτήματά τους επειδή αγωνίστηκαν μαζί με τους εργάτες. Στη 48ωρη απεργία πρέπει να γίνει νέο μεγάλο βήμα στην κοινή δράση εργατιάς - αγροτιάς και εδώ στην περιοχή», είπε ανάμεσα σε άλλα ο Νίκος Μωραΐτης, λίγο πριν η αντιπροσωπεία αναχωρήσει για το επόμενο εργοτάξιο.