ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 23 Μάρτη 2001
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Στο δρόμο της διάλυσης με τρία ΠΔ

Στόχος της κυβέρνησης είναι η μετατροπή του ΕΟΤ σε υπάλληλο του ιδιωτικού κεφαλαίου του τουρισμού. Η ΕΣΑΚ Δημοσίου ΕΟΤ τονίζει ότι ακόμα δεν είναι αργά και καλεί τους εργαζόμενους να ανατρέψουν με τον αγώνα τους τα κυβερνητικά σχέδια

Το δρόμο προς το Συμβούλιο της Επικρατείας που είναι το προτελευταίο στάδιο πριν από το γραφείο του Προέδρου της Δημοκρατίας πήραν τα Προεδρικά Διατάγματα (ΠΔ) που με το πρόσχημα της αναβάθμισης του ΕΟΤ και της βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών η κυβέρνηση ετοιμάζεται να κάνει «φύλλο και φτερό» τον Οργανισμό, αφήνοντας μετέωρους τους 300 περίπου εργαζόμενους σε αυτόν.

Οπως ανακοινώθηκε προχτές, τα σχετικά ΠΔ υπογράφτηκαν ήδη από τους συναρμόδιους υπουργούς Ανάπτυξης Ν. Χριστοδουλάκη, Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης Β. Παπανδρέου και Οικονομικών Γ. Παπαντωνίου. Πρόκειται για τρία ΠΔ που αφορούν το ένα τη σύσταση Γενικής Γραμματείας Τουρισμού στο υπουργείο Ανάπτυξης, το δεύτερο τον ΕΟΤ σαν «φορέα σχεδιασμού και οργάνωσης της τουριστικής αγοράς» και το τρίτο τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Τουρισμού.

«Στόχος των ΠΔ είναι να διαμορφωθούν καλύτερες συνθήκες ώστε να ανταποκριθεί ο τομέας του τουρισμού αποτελεσματικότερα στις σύγχρονες ανάγκες της τουριστικής αγοράς», σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης. Στην ουσία, δηλαδή, αποκαλύπτεται ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η μετατροπή του ΕΟΤ σε υπάλληλο του ιδιωτικού κεφαλαίου του τουρισμού, σε ένα όργανο που θα διευκολύνει με κάθε τρόπο τα επιχειρηματικά σχέδια των ιδιωτών και την απεμπόληση κάθε ίχνους κοινωνικής πολιτικής που θα μπορούσε να ασκεί ο οργανισμός. Εξάλλου, η ενίσχυση των επιχειρηματιών και το ξεπούλημα ολόκληρης της περιουσίας του Οργανισμού καθώς «ο ΕΟΤ δεν μπορεί να ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα» είναι οι «σύγχρονες ανάγκες της τουριστικής αγοράς» όπως τις αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση και κατά καιρούς την «κωδικοποιούν» με άλλα λόγια οι πολιτικοί προϊστάμενοι του ΕΟΤ.

Ειδικότερα, αποκαλυπτικό του ρόλου που επιφυλάσσει η κυβέρνηση για τον ΕΟΤ είναι οι αρμοδιότητες που του αναθέτει με το σχετικό ΠΔ. Σ' αυτό προβλέπεται ότι ο ΕΟΤ θα ασχολείται με την «προβολή και διαφήμιση της χώρας στο εσωτερικό και στο εξωτερικό» και, μεταξύ άλλων, θα χορηγεί άδειες, θα κάνει... έρευνες - για λογαριασμό των επιχειρηματιών - θα «αναδεικνύει νέες μορφές τουρισμού» - αυτές που θέλουν κάθε φορά οι επιχειρηματίες - κ.ο.κ. Μάλιστα, μετά το 2004, ο ΕΟΤ δε θα έχει ούτε την αρμοδιότητα χορήγησης αδειών σε ξενοδοχειακές μονάδες της Αττικής, η οποία περιέρχεται στην Περιφέρεια Αττικής. Τέλος, με το ΠΔ που αφορά τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Τουρισμού ο Οργανισμός αποψιλώνεται και από μια σειρά άλλες αρμοδιότητες, οι οποίες μεταφέρονται στις Περιφέρειες και στο υπουργείο Ανάπτυξης. Σ' αυτό προβλέπεται, επίσης, ότι «για την αποτελεσματική άσκηση των μεταβιβαζομένων αρμοδιοτήτων συστήνονται οργανικές μονάδες και θέσεις στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Τουρισμού, οι οποίες κατά κύριο λόγο θα στελεχωθούν από υπαλλήλους του ΕΟΤ που διαθέτουν την απαιτούμενη εμπειρία και τεχνογνωσία». Δε θέλει και πολλή φαντασία για να καταλάβει κανείς τις συνέπειες τέτοιων ρυθμίσεων για τους υπαλλήλους, για τους οποίους δε διευκρινίζεται ούτε πόσοι θα «χρειάζονται» στο εξής, ούτε, βεβαίως, σε ποιο μέρος της Ελλάδας θα βρεθούν.

Η ΕΣΑΚ Δημοσίου ΕΟΤ τονίζει ότι ακόμα δεν είναι αργά. Με τον αγώνα τους καλεί τους υπαλλήλους του Οργανισμού να ανατρέψουν τα σχέδια της κυβέρνησης για πλήρη αποδιοργάνωση του Οργανισμού και για καταστρατήγηση των εργασιακών τους δικαιωμάτων. Τους καλεί, επίσης, στις εκλογές που θα γίνουν αυτές τις μέρες, να ενισχύσουν εκείνες τις δυνάμεις που με αγωνιστική συνέπεια και ξεκάθαρες θέσεις παλεύουν για τα δικαιώματα των εργαζομένων και για έναν ΕΟΤ δημόσιο στην υπηρεσία του λαού και όχι των μεγαλοεπιχειρηματιών.

ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2001
Αυξημένα τα έσοδα - καθηλωμένες οι δαπάνες

Προβληματικός ο στόχος για πλεόνασμα

Με ρυθμό σχεδόν τετραπλάσιο του πληθωρισμού κινούνται τα κάθε είδους κρατικά έσοδα, σε αντίθεση με τις κρατικές δαπάνες, οι οποίες σε πραγματικές τιμές παραμένουν καθηλωμένες στα περσινά επίπεδα.

Από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χτες το υπουργείο Οικονομικών προκύπτει ότι τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού στο δίμηνο Γενάρη-Φλεβάρη του 2001 έφτασαν το 1,88 τρισ. δρχ. Η αύξησή τους σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα είναι 11,9% και ξεπερνά ακόμη και το στόχο 8,2% του προϋπολογισμού. Στο σκέλος των εσόδων ο ΦΠΑ εμφανίζει σημαντική αύξηση σε ποσοστό 11,2% και κινείται πάνω από το στόχο (10,4%) του προϋπολογισμού. Τα «λοιπά έσοδα» σημείωσαν αύξηση 12,2% και επίσης διαμορφώνονται πολύ πάνω από το ετήσιο στόχο 7,3%. Το υπουργείο Οικονομικών δεν παραθέτει αναλυτικά στοιχεία, ωστόσο από τη σχετική ανακοίνωση προκύπτει ότι η αύξηση των «λοιπών εσόδων» προέρχεται από «τις αυξημένες εισπράξεις του φόρου εισοδήματος».

Σε αντίθεση με τα έσοδα, οι δαπάνες στο δίμηνο Γενάρη-Φλεβάρη αυξήθηκαν μόλις κατά 3,1%. Σε πραγματικές τιμές είναι χαμηλότερες και από τις περσινές, καθώς ο πληθωρισμός «τρέχει» με ρυθμό 3,5%. Το υπουργείο Οικονομικών αποδίδει τη συγκράτηση των πρωτογενών δαπανών (1,26 τρισ. στο πρώτο δίμηνο του 2001) «στο γεγονός ότι το 2000 είχαν καταβληθεί αυξημένες προκαταβολές σε επιχορηγούμενους φορείς (ΟΓΑ, ΙΚΑ κλπ.)» και βέβαια ήταν αποτέλεσμα της κυβερνητικής ψηφοθηρίας με χρήματα του δημοσίου ενόψει των βουλευτικών εκλογών του Απρίλη του 2000. Σε κάθε περίπτωση τα ποσά που δαπανήθηκαν φέτος κινήθηκαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, καθώς ο προϋπολογισμός προβλέπει αύξηση κατά 7,9%.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι πληρωμές για τόκους στο δίμηνο έφτασαν τα 910 δισ. δρχ. Οι πρωτογενείς δαπάνες μαζί με τις καταβολές τόκων έφτασαν σε 2,172 τρισ. έναντι 1,882 τρισ. των εσόδων. Ετσι, οι δανειακές ανάγκες στο δίμηνο διαμορφώθηκαν σε 290 δισ. και ο ρυθμός μείωσής τους σε σχέση με πέρσι υπολείπεται κατά πολύ του στόχου για επίτευξη πλεονάσματος στον προϋπολογισμό. Είναι προφανές ότι τα έσοδα του δημοσίου, από τα επίσημα τουλάχιστον στοιχεία, πηγαίνουν πολύ καλά. Αυτό που τίθεται εν αμφιβόλω είναι η επίτευξη του πλεονάσματος, δηλαδή της πολιτικής εκείνης που αποφασίστηκε από την ΕΕ και η οποία σε τελευταία ανάλυση είναι μια αντιαναπτυξιακή πολιτική. Πάντως, τα στοιχεία του πρώτου διμήνου δεν ενδείκνυνται για εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων.

Οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ήταν 87 δισ. δρχ., έναντι 260 δισ. στο αντίστοιχο διάστημα του 2000.

ΛΕΣΒΟΣ
Απλήρωτοι οι εργαζόμενοι στη δακοκτονία
Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή

Απλήρωτοι παραμένουν εδώ και τρεις μήνες οι 177 εργαζόμενοι στα συνεργεία δακοκτονίας από όλο το νομό Λέσβου. Το θέμα αυτό έφερε στη Βουλή με την κατάθεση Επίκαιρης Ερώτησης, ο βουλευτής του ΚΚΕ Στ. Σκοπελίτης. Οπως τονίζεται στην Επίκαιρη Ερώτηση, τα χρήματα που οφείλονται στους εργαζομένους αφορούν την περίοδο εργασίας από τον Ιούνη έως τον Οκτώβρη του 2000 και κανονικά θα έπρεπε να τους καταβληθούν μέχρι το Δεκέμβρη του ίδιου έτους, όπως πάντα γίνονταν, χωρίς όμως να έχουν ακόμη πληρωθεί. Εκτός αυτού, σημειώνεται ότι δεν έχουν καταβληθεί και οι ασφαλιστικές εισφορές στο ΙΚΑ, με άμεση συνέπεια να μην έχουν θεωρήσει τα βιβλιάριά τους για το 2001 και να μη δικαιούνται ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Με βάση τα παραπάνω, ο βουλευτής του ΚΚΕ, ρωτά τον υπουργό Γεωργίας γιατί μέχρι σήμερα δεν έχουν καταβληθεί τα δεδουλευμένα των εργαζομένων στη δακοκτονία και τι μέτρα θα πάρει ώστε να πληρωθούν άμεσα και να τους καταβληθούν οι εισφορές στο ΙΚΑ.

ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ
Τετραπλασίασε τα κέρδη το 2000

Σαν οποιαδήποτε άλλη εμπορική τράπεζα λειτουργεί πλέον η κατ' όνομα και μόνο «Αγροτική» Τράπεζα της Ελλάδας (ΑΤΕ). Αυτό προκύπτει, τόσο από τη διάρθρωση των κερδών που πέτυχε στο 2000, όσο και από τους σχεδιασμούς για «επενδυτικά» προγράμματα που αφορούν την ίδρυση νέων εταιριών του χρηματοοικονομικού τομέα. Τα οργανικά κέρδη εκμετάλλευσης (δηλαδή οι καθαρά τραπεζικές εργασίες) έφτασαν σε 66,7 δισ. δρχ. από 17,8 δισ. το 1999, εξέλιξη, που, σύμφωνα με τη διοίκηση της τράπεζας, οφείλεται «στην πολύ μεγάλη αύξηση των καθαρών εσόδων από τόκους και στην πολιτική συγκράτησης των δαπανών». Το ενεργητικό παρουσίασε αύξηση στα 5,31 τρισ. δρχ. και σε ποσοστό 9,6%, παρά το γεγονός ότι οι προβλέψεις για επισφαλείς απαιτήσεις από πελάτες καθορίστηκαν σε 358,2 δισ. δρχ. Τα καθαρά προ φόρων κέρδη διαμορφώθηκαν σε 83,9 δισ. δρχ. από 113,1 δισ. το 1999. Η μείωση αυτή προέρχεται κατά κύριο λόγο από την περυσινή υποχώρηση των μετοχών στο Χρηματιστήριο. Το διοικητικό συμβούλιο της ΑΤΕ ενέκρινε τον ισολογισμό και τις οικονομικές καταστάσεις για την οικονομική χρήση του 2000 και προτείνει τη διανομή μερίσματος 50 δρχ. ανά μετοχή.

Προσύμφωνο αγοραπωλησίας που προβλέπει την απόκτηση από τη «Shell Gas» της «BP Helas», που δραστηριοποιείται στον τομέα του εμφιαλωμένου υγραερίου για βιομηχανικούς πελάτες και τελικούς καταναλωτές της, υπογράφτηκε χτες μεταξύ των δύο εταιριών. Το προσύμφωνο θα υποβληθεί για έγκριση από τις ελληνικές αρμόδιες αρχές.

Αύξηση σε ποσοστό 24% εμφανίζουν τα κέρδη της εταιρίας «Alpha Αστικά Ακίνητα». Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις που έγιναν στη Γενική Συνέλευση των μετόχων, τα καθαρά κέρδη για το 2000 έφτασαν σε 1,925 δισ. δρχ. και το μέρισμα ανά μετοχή ορίστηκε στις 55 δρχ. Για το 2000 η εταιρία «Alpha Επενδύσεων» ανακοίνωσε καθαρά κέρδη 29,8 δισ. δρχ. και διανομή μερίσματος 230 δρχ. ανά μετοχή.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ