ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 5 Απρίλη 2001
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΔΑΝΕΙΑ ΑΓΡΟΤΩΝ - ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΩΝ
Να ρυθμιστούν αποτελεσματικά τα χρέη τους

Τροπολογία βουλευτών του ΚΚΕ για την ανακούφιση από τους τοκογλυφικούς μηχανισμούς που συνθλίβουν μικρομεσαίους και αγρότες.

Προτείνεται να θεωρούνται εξοφλημένα, εάν έχει καταβληθεί το διπλάσιο ποσό των αρχικών δανείων.

Την ανακούφιση των αγροτών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, από τα δυσβάσταχτα χρέη τους -και λόγω τοκογλυφίας- στις εμπορικές τράπεζες και την ΑΤΕ, προτείνει το ΚΚΕ, με σχετική τροπολογία που κατατέθηκε χτες στη Βουλή. Η τροπολογία για τη ρύθμιση των χρεών των αγροτών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων κατατέθηκε στο νομοσχέδιο για «έρευνες ατυχημάτων και συμβάντων της Πολιτικής Αεροπορίας», στο οποίο επίσης έχει κατατεθεί από την κυβέρνηση και η τροπολογία για τα πανωτόκια.

Στην εισηγητική έκθεση της τροπολογίας που υπογράφουν οι βουλευτές του ΚΚΕ Σπ. Στριφτάρης, Δ. Τσιόγκας, Στ. Σκοπελίτης, Αγγ. Τζέκης και Αντ. Σκυλλάκος αναφέρεται:

«Η χρεοκοπία των μικρομεσαίων αγροτών και κτηνοτρόφων έχει πάρει μαζικές διαστάσεις και αν δεν αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά, έστω και τώρα καθυστερημένα, θα οδηγήσει στο ξεκλήρισμά τους, προς σημαντική βλάβη της οικονομίας της χώρας».

Ως βασικοί λόγοι που οδήγησαν τους μικρομεσαίους αγροτοκτηνοτρόφους στη χρεοκοπία, τονίζεται στην έκθεση, είναι η γενικότερη αντιαγροτική πολιτική των ελληνικών κυβερνήσεων που εφαρμόζεται στα πλαίσια της ΚΑΠ και του ΠΟΕ και πιο συγκεκριμένα:

  • Η τοκογλυφική πολιτική της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδας η οποία επιβάλλει υψηλά επιτόκια δανεισμού και επιβαρύνει τα χρέη των οφειλετών με υπέρογκους τόκους υπερημερίας.
  • Η αλλαγή του τρόπου πληρωμής που επέβαλε η νέα ΚΑΠ σε όλα σχεδόν τα αγροτικά προϊόντα, σύμφωνα με την οποία η εξόφληση των προϊόντων γίνεται ένα σχεδόν χρόνο μετά τη συγκομιδή.
  • Η μεγάλη χρονική διάρκεια ανακύκλωσης των κεφαλαίων στην αγροτική παραγωγική διαδικασία, η οποία ξεπερνάει τον ενάμιση χρόνο.
  • Οι πολλοί και μεγάλοι «επιχειρηματικοί» κίνδυνοι στην αγροτική παραγωγική διαδικασία με δεδομένη την εξάρτηση του αγροτικού εισοδήματος από τις καιρικές συνθήκες και τις λειψές αποζημιώσεις του ΕΛΓΑ.
  • Η χαμηλή και επισφαλής απόδοση των χρησιμοποιούμενων κεφαλαίων στην αγροτική παραγωγική διαδικασία.

Οι βουλευτές υπογραμμίζουν ότι όλες οι προηγούμενες ρυθμίσεις των αγροτικών χρεών που έγιναν κάτω από την πίεση και των αγροτικών κινητοποιήσεων ήταν αναποτελεσματικές για τους μικρομεσαίους αγροτοκτηνοτρόφους επειδή στόχο τους είχαν την εξυγίανση του χαρτοφυλακίου της ΑΤΕ για να ιδιωτικοποιηθεί μέσα από το χρηματιστήριο.

Οι λόγοι αυτοί, αναφέρεται στην τροπολογία, αλλά και η ανάγκη να σταματήσουν οι κατασχέσεις και να επιβιώσουν τα μικρομεσαία αγροτικά νοικοκυριά για να παραμείνουν οι αγρότες στην ύπαιθρο, σε μία περίοδο που η ανεργία έχει προσλάβει εκρηκτικές διαστάσεις, επιβάλλουν στην κυβέρνηση με κονδύλια του κρατικού προϋπολογισμού, να προχωρήσει άμεσα σε αποτελεσματική ρύθμιση των αγροτικών χρεών με στόχο να συνεχιστεί απρόσκοπτα η παραγωγική διαδικασία.

Οσο δε για τους μικρομεσαίους τονίζεται: «Ο άνισος ανταγωνισμός των μικροεπιχειρήσεων από τις μεγάλες επιχειρήσεις, η πτώση του τζίρου τους από την υπέρογκη φορολογία και υψηλά επιτόκια οδήγησαν πολλούς αυτοαπασχολούμενους και μικροεπιχειρηματίες στην οδυνηρή θέση να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των τραπεζών από δάνεια που πήραν για να βελτιώσουν, να αναπτύξουν και να συντηρήσουν την οικογένεια και τις επιχειρήσεις τους, αν και σε πολλές περιπτώσεις έχουν πληρώσει στο διπλό και τριπλό το αρχικό κεφάλαιο».

Το περιεχόμενο της τροπολογίας

Για την ικανοποίηση των δίκαιων αιτημάτων του αγροτικού συνδικαλιστικού κινήματος αλλά και των μικροεπιχειρήσεων - αυτοαπασχολούμενων, το ΚΚΕ προτείνει με την τροπολογία που κατέθεσαν οι βουλευτές του, τα εξής:

  • «Οι αγροτοκτηνοτρόφοι αναλαμβάνουν να καταβάλουν το διπλάσιο ποσό των αρχικών τους δανείων για ληξιπρόθεσμες μέχρι την 31.12.2000 οφειλές προς την ΑΤΕ.
  • Εάν οι αγροτοκτηνοτρόφοι - δανειολήπτες έχουν καταβάλει στην ΑΤΕ μέχρι τη δημοσίευση της παρούσας ρύθμισης ποσό ίσο τουλάχιστον με το διπλάσιο των αρχικών ληξιπρόθεσμων δανείων θεωρούνται εξοφλημένα τα δάνειά τους και ουδεμία οικονομική υποχρέωση έχουν προς την ΑΤΕ για τα δάνεια αυτά.
  • Εάν όμως έχουν καταβάλλει μέρος του διπλάσιου των αρχικών δανείων το υπόλοιπο ποσό μετατρέπεται σε μεσομακροπρόθεσμο δάνειο, το οποίο εξοφλείται με κυμαινόμενο επιτόκιο διπλάσιο του επίσημου πληθωρισμού.
  • Τα ποσά των οφειλών προς την ΑΤΕ από τα οποία απαλλάσσονται οι αγροτοκτηνοτρόφοι σύμφωνα με τις προηγούμενες παραγράφους, παραγράφονται όσα οφείλονται σε ανατοκισμούς και τόκους υπερημερίας, ενώ τα υπόλοιπα αναλαμβάνει να τα καλύψει το ελληνικό δημόσιο με έκδοση ειδικού ισόποσου ομολογιακού δανείου (άρθρα 31 και 32 του νόμου 1914/90), οι ομολογίες του οποίου θα διατεθούν στην ΑΤΕ.
  • Η παρούσα ρύθμιση αφορά αγρότες που έχουν καθαρό οικογενειακό αγροτικό ετήσιο εισόδημα για την τριετία 1998-2000 μέχρι 3.000.000 δρχ, σύμφωνα με τα στοιχεία των επιτροπών καθορισμού του καθαρού αγροτικού εισοδήματος για τη φορολόγηση των αγροτών και για συνολικό ποσό αρχικών δανείων μέχρι 15 εκατομμύρια δρχ.
  • Για τους αγρότες που δεν πληρούν τις δύο προϋποθέσεις της προηγούμενης παραγράφου, παραγράφονται οι οφειλές τους προς την ΑΤΕ που προέρχονται από ανατοκισμούς και τόκους υπερημερίας και το υπόλοιπο της οφειλής που προκύπτει από το αρχικό κεφάλαιο των δανείων και τους συμβατικούς τόκους αφαιρουμένων των ποσών που καταβλήθηκαν για εξόφληση θεωρείται μεσομακροπρόθεσμο δάνειο που εξοφλείται με κυμαινόμενο επιτόκιο διπλάσιο του επίσημου πληθωρισμού.
  • Ως αγρότες για την εφαρμογή του παρόντος θεωρούνται αυτοί που ασκούν προσωπικά ή με τα μέλη της οικογένειάς τους η με μισθωτούς ή εργάτες τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις που προβλέπονται στα εδάφια α, β και ε της παραγράφου 3 του άρθρου 34 του νόμου 1642/1986 και τις υπηρεσίες που προβλέπονται στην παράγραφο 4 πλην του εδαφίου η, του άρθρου 34 του νόμου 1642/1986.
  • Οι αυτοαπασχολούμενοι και μικροεπιχειρηματίες που απασχολούν 1-5 άτομα στην επιχείρησή τους και το εισόδημα από την επιχείρηση δεν υπερβαίνει τα 4.000.000 δρχ στην τριετία 1998-2000, όπως προκύπτει από τη φορολογική τους δήλωση και το συνολικό ποσό των αρχικών τους δανείων είναι μικρότερο των 20.000.000 δρχ αναλαμβάνουν να καταβάλουν το διπλάσιο ποσό των αρχικών τους δανείων για ληξιπρόθεσμες μέχρι την 31.12.2000 οφειλές προς τις τράπεζες».

ΟΤΕ
Αλλο ένα 15% βορά στους ιδιώτες

Την παραπέρα ιδιωτικοποίηση του ΟΤΕ, με κάθε τρόπο, επιδιώκει η κυβέρνηση. Μετά την αποτυχία της να βρει «στρατηγικό σύμμαχο» και να του παραδώσει μέχρι και 20% των μετοχών του Οργανισμού, τώρα καταφεύγει σε έκδοση ομολογιακού δανείου και παραχώρηση μετοχών σε τράπεζες.

Χτες, σε σύσκεψη όπου συμμετείχαν οι πολιτικές ηγεσίες των υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Μεταφορών - Επικοινωνιών, η διοίκηση του ΟΤΕ και παράγοντες από εταιρίες - συμβούλους της κυβέρνησης επί ζητημάτων ιδιωτικοποίησης, αποφασίστηκε:

Το δημόσιο θα περιορίσει την άμεση συμμετοχή του στο 36%, από 51% που είναι σήμερα. Η έμμεση συμμετοχή του, μέσω της Αγροτικής Τράπεζας ανέρχεται σε 54,5%.

Για την εκχώρηση ενός 5% θα εκδοθεί από το δημόσιο ομολογιακό δάνειο, μετατρέψιμο σε μετοχές του ΟΤΕ. Θα έχει διάρκεια 3-5 χρόνια και θα διατεθεί σε τράπεζες και θεσμικούς επενδυτές. Το ομόλογο θα τιμολογηθεί πιθανότατα με βάση τη μέση τιμή της μετοχής του ΟΤΕ κατά τον τελευταίο μήνα πριν από την υπογραφή του.

Ποσοστό 10% θα διατεθεί σε όμιλο τραπεζών, που θα έχουν την υποχρέωση διακράτησης για 18 μήνες. Ακολούθως, θα διατεθεί στο «στρατηγικό σύμμαχο», εάν τελικά βρεθεί, αφού οι σχετικές προσπάθειες θα συνεχιστούν. Γι' αυτό, οι τράπεζες που θα αγοράσουν το ποσοστό είναι η «Credit Suisse First Boston» και η «UBS Warburg», που έχουν αναλάβει σύμβουλοι στη διαδικασία εξεύρεσης «συμμάχου».

Θα συνεχιστεί η επαναγορά ιδίων μετοχών από την αγορά μέχρι ποσοστού 10%, όπως είχε αποφασίσει παλαιότερα η Γενική Συνέλευση (ΓΣ) του ΟΤΕ. Κατά πληροφορίες, η κίνηση στόχο έχει την ενίσχυση της τιμής της μετοχής. Οι επαναγορασθείσες μετοχές πιθανά να διαγραφούν αργότερα, προκειμένου να ενισχυθεί ο δείκτης απόδοσης ιδίων κεφαλαίων. Ο ΟΤΕ έχει ήδη αγοράσει το 3% του μετοχικού κεφαλαίου.

Επακόλουθα, θα μειωθεί η εκπροσώπηση του δημοσίου στη ΓΣ του ΟΤΕ. Η εκλογή διευθύνοντος συμβούλου και προέδρου θα γίνεται πλέον από τη ΓΣ. Θα αυξηθεί ο αριθμός των «ανεξάρτητων» μελών του ΔΣ, αναλογικά με τη συμμετοχή των ιδιωτών μετόχων στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας. Τα μέλη αυτά θα εκλέγονται, επίσης από τη ΓΣ.

Από τις προαναφερόμενες κινήσεις, η κυβέρνηση προσδοκά έσοδα, ύψους 500 δισεκατομμυρίων δραχμών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ