ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 12 Νοέμβρη 2017
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Το τελευταίο σημείωμα»... μέσα απ' τα μάτια ενός νέου

Αλλος σκέφτεται, άλλος σκουπίζει βιαστικά τα μάτια του, άλλος αναρωτιέται «Μα καλά! Εγιναν όλα αυτά;». Ασυνήθιστες εικόνες στο τέλος μιας κινηματογραφικής προβολής... Κάπως έτσι όμως ήμασταν όλοι όσοι παρακολουθήσαμε την προηγούμενη βδομάδα το «Τελευταίο Σημείωμα»...

Το πιο θετικό στοιχείο της ταινίας είναι ότι μπορεί να δώσει ώθηση σε έναν νέο άνθρωπο να το ψάξει πιο βαθιά, να μάθει την Ιστορία του τόπου μας και του λαού μας. Να μάθει για το ποιοι ήταν αυτοί οι 200 που με την αλύγιστη στάση τους νίκησαν το φόβο και το θάνατο. Αυτήν την ιστορία, καθώς και χιλιάδες άλλες δεν θα τις βρούμε γραμμένες στα σχολικά βιβλία...

Η ταινία, βασισμένη στο αληθινό γεγονός της εκτέλεσης των 200 κομμουνιστών, έρχεται σε μία περίοδο που λυτοί και δεμένοι έχουν βαλθεί να βάλουν στο ίδιο τσουβάλι τους εκτελεστές και τους εκτελεσμένους, τους προδότες και τους ήρωες, το ναζισμό με τον κομμουνισμό. Ούτε μπορεί να ξεχάσει κανείς ότι η Καισαριανή ήταν το πρώτο ιστορικό μέρος που προσπάθησε να μαγαρίσει ο ΣΥΡΙΖΑ με την παρουσία του (τις πρώτες μέρες της εκλογής του), προσπαθώντας έτσι να ξεπλύνει την αντιλαϊκή του πολιτική.

Στο έργο ακούς και βλέπεις τους κομμουνιστές, τα μέλη του ΚΚΕ που κρατούνταν κοντά μια δεκαετία από τη δικτατορία του Μεταξά στην Ακροναυπλία και σε άλλα ξερονήσια. Μαθαίνεις για την άρνηση του Μεταξά και του καθεστώτος του να τους απελευθερώσει για να πολεμήσουν στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο όπως ζήτησαν, αλλά αντίθετα τους παρέδωσε στους ναζί. Βλέπεις πως «κάποιοι» έξω από τις φυλακές μεριμνούσαν, ώστε οι φυλακισμένοι να μαθαίνουν τα νέα, τις νίκες του Κόκκινου Στρατού και την προσφορά της ΕΣΣΔ...

Αυτές οι ιδέες παραμένουν ζωντανές κι ανίκητες όσο κι αν τις πολεμάνε

«Ο χορός του Σουκατζίδη», του Βάλια Σεμερτζίδη, 1966
«Ο χορός του Σουκατζίδη», του Βάλια Σεμερτζίδη, 1966
Βαδίζοντας στα 100 χρόνια του Κόμματός μας, όλη αυτήν την περίοδο έχουμε ψάξει, συζητήσει και διαβάσει πλευρές της Ιστορίας του. Πολλοί από εμάς έχουμε συμμετάσχει και σε εκδηλώσεις και παραγωγές του Κόμματός μας και της ΚΝΕ. Σε αυτό το πλαίσιο, η ταινία βοηθά έναν νέο άνθρωπο να οπτικοποιήσει, όσο αυτό γίνεται στο πλαίσιο μίας ταινίας, τη ζωή στη φυλακή και πρώτα και κύρια την ανάγκη οργάνωσης και δράσης των κομμουνιστών κάτω και από τις πιο δύσκολες συνθήκες. Μπορεί κάποιος να αντιληφθεί την οργάνωση που υπήρχε μέσα στη φυλακή. Μπορεί κάποιος να δει τη συντροφικότητα, την αλληλεγγύη, τη στήριξη που υπήρχε, ακόμα κι όταν κάποιος πήγαινε να λυγίσει, τη διαρκή προσπάθεια για κατάκτηση της γνώσης, την πολιτιστική καλλιέργεια. Σε βοηθά να κατανοήσεις ότι η αδιάκοπη αυτή προσπάθεια των κομμουνιστών, ακόμα και σε αυτές τις τόσο δύσκολες στιγμές, ήταν πλευρά αντίστασης σε ένα βάρβαρο καθεστώς, ήταν αγώνας για την ίδια τη ζωή.

Ολοι αυτοί - όχι μόνο οι 200 κομμουνιστές - που έδωσαν τη ζωή τους δεν ήταν υπεράνθρωποι, αλλά η αταλάντευτη στάση τους τελικά ήταν προϊόν συνειδητής στράτευσης στον αγώνα ενάντια στην αδικία, για την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, στην πίστη για την τελική νίκη. Ηταν άνθρωποι που ενώ ήταν στη φυλακή, πολλοί μάλιστα απ' αυτούς αρκετά χρόνια, σκεφτόντουσαν τον εαυτό τους έξω... Ηταν άνθρωποι, που αγαπούσαν πολύ τη ζωή, τους έλειπαν οι δικοί τους άνθρωποι. Συνειδητοποιείς ότι ήταν συνειδητή επιλογή, η προσωπική ζωή τους να βαδίζει στο πλευρό του ΚΚΕ με όποιο τίμημα. Και το Κόμμα μας, η εξέλιξη της ταξικής πάλης, η δύναμη των επαναστατικών ιδεών ήταν που μετέτρεψε συνηθισμένους ανθρώπους σε ξεχωριστούς.

Είχαν πίστη στο δίκιο του αγώνα έως και την τελευταία στιγμή κι αυτό τους έδινε τη δύναμη ακόμα και να περιφρονούν τους εκτελεστές τους. Τους έδινε όμως και τη σιγουριά ότι θα υπάρξει «εκδίκηση», όπως λέει κι ένας από τους εκτελεσθέντες.

Σε μια εποχή που θεοποιούνται ο ατομισμός, ο ανταγωνισμός, το «ο θάνατός σου η ζωή μου», εμείς μαθαίνουμε από τη στάση του Ναπολέοντα Σουκατζίδη, που δεν δέχτηκε να βάλει το «εγώ» πάνω από το «εμείς» ακόμα και στο πιο τραγικό ερώτημα «ζωή ή θάνατος». Δεν δέχτηκε να του χαριστεί η ζωή, γιατί θα ξεφτιλιζόταν, θα ήταν «ένα τίποτα». Είμαστε περήφανοι, γνωρίζοντας ότι ο Ν. Σουκατζίδης ήταν μέλος της Ομοσπονδίας Κομμουνιστικών Νεολαιών Ελλάδας από το 1927 κιόλας. Σε πολύ δύσκολες συνθήκες ανδρώθηκε πρώτα ως στέλεχος της ΟΚΝΕ και αργότερα του ΚΚΕ. Το 1936 με την ιδιότητα του προέδρου του Σωματείου Ιδιωτικών Υπαλλήλων του νομού Ηρακλείου, συλλαμβάνεται από την Ασφάλεια και εκτοπίζεται στον Αη Στράτη. Από τότε δεν ξαναγύρισε σπίτι του, παρέμεινε στις εξορίες και τις φυλακές μέχρι το τέλος της ζωής του. Σημαντικός σταθμός σ' αυτή του την πορεία η Ακροναυπλία και στη συνέχεια το Χαϊδάρι. Η αλύγιστη στάση του τόσο μέσα στη φυλακή όσο και πριν την εκτέλεση, μαρτυρά όλη αυτήν τη διαδρομή.

Κρατάμε τη φλόγα αναμμένη

Οι σημερινές συνθήκες σίγουρα δεν μοιάζουν με αυτές που περιγράφει η ταινία, που έδωσαν πράξεις ανείπωτου ηρωισμού στις φυλακές, στις εξορίες, στα εκτελεστικά αποσπάσματα. Αλλά έχουν τον δικό τους ηρωισμό, σε συνθήκες που ο τροχός της Ιστορίας μοιάζει ακίνητος... Εμείς οι νέοι κομμουνιστές παίρνουμε δύναμη από τους συντρόφους μας, από την αδιάλλακτη και περήφανη στάση τους, όπως αυτή αποτυπώνεται και στο «Τελευταίο σημείωμα». Κρατάμε τη φλόγα αναμμένη. Εχουμε την ευγενική φιλοδοξία να μάθουμε, να δρούμε, να σκεφτόμαστε σαν όλους αυτούς... Να σταθούμε αντάξιοι των ηρωικών παραδόσεων του ΚΚΕ.

«Εμείς

μερτικό δε ζητήσαμε. Τίποτα. Μόνον

θυμηθείτε το: αν η ελευθερία

δε βαδίσει στα χνάρια του αίματός μας,

εδώ θα μας σκοτώνουν κάθε μέρα. Γεια σας»

Γιάννης Ρίτσος


Α. Π.


Οπως πραγματικά είναι...

«

(...)Καλό είναι να βλέπουμε την ταινία όπως πραγματικά είναι κι όχι όπως θα θέλαμε να είναι...».

Μ' αυτήν την «παρότρυνση», που απευθύνεται στον «Ριζοσπάστη» (και εμμέσως στο ΚΚΕ), για όσα έγραψε σχετικά με την ταινία «Το τελευταίο σημείωμα» του Π. Βούλγαρη, κλείνει το άρθρο της γνωστή και μη εξαιρετέα ιστοσελίδα, που τα προηγούμενα χρόνια έχει πρωτοστατήσει στην οπορτουνιστική επίθεση ενάντια στο ΚΚΕ και στη στρατηγική του, καλώντας τα μέλη του ανοιχτά σε φραξιονισμό... Τα ίδια «μουρμουρίζουν» κι άλλες ιστοσελίδες - συγκοινωνούντα δοχεία.

Τα ίδια πάνω - κάτω λένε και διάφοροι γνωστοί διαγραμμένοι από το ΚΚΕ, άλλοι, επίσης γνωστοί, επιδιδόμενοι στο διαδικτυακό φραξιονισμό, καθώς και ορισμένοι δημοσιογραφούντες, που εμφανίζονται ως αυτόκλητοι «εκπρόσωποι» του ΚΚΕ και της κοσμοθεωρίας του. Ανάμεσά τους και κάποιοι που στο όνομα της υπεράσπισης της ταυτότητας των 200 ως μελών και στελεχών του ΚΚΕ, βγάζουν τη μεζούρα και μετράνε πόσες φορές ειπώθηκε η λέξη «κομμουνιστής», ή σε ποια πλάνα είχαν υψωμένες τις γροθιές, τι τραγούδια χόρεψαν βαδίζοντας θαρραλέα προς το θάνατο και άλλα παρόμοια. Ορισμένοι, πάλι, καταφεύγουν ακόμα και σε συγκρίσεις με άλλες πολιτικές ταινίες και το ιστορικό τους πλαίσιο, για να στοιχειοθετήσουν πάνω - κάτω τα ίδια.

Τι είναι, όμως, αυτό που δεν βλέπει ο «Ριζοσπάστης», σύμφωνα με όλους αυτούς; Τον «ιστορικό αναθεωρητισμό», το ξαναγράψιμο δηλαδή της Ιστορίας, που κατά τη γνώμη τους επιχειρεί η ταινία, η οποία, όπως γράφουν, «έντεχνα αποσιωπά» την ταυτότητα των 200 κομμουνιστών και «παρουσιάζει έναν Ναπολέοντα Σουκατζίδη κολοβωμένο στα μέτρα ενός άθλιου ιστορικού αναθεωρητισμού».

Ως «Ριζοσπάστης», έχουμε γράψει τη γνώμη μας για «Το τελευταίο σημείωμα»: Πρόκειται για μια ταινία που χωρίς να αποτελεί ντοκιμαντέρ ή να έχει την πρόθεση να διδάξει Ιστορία, σέβεται την ιστορική, χρήσιμη αλήθεια και δίνει έναυσμα, ιδιαίτερα στους νεότερους, για να ψάξουν την πρόσφατη Ιστορία της ταξικής πάλης στη χώρα μας, που σφράγισαν με τη δράση του το ΚΚΕ και με το αίμα τους οι κομμουνιστές, όπως οι 200 εκτελεσμένοι της Καισαριανής. Είναι δηλαδή μια ταινία που, ανεξάρτητα από παρατηρήσεις, γνώμες κ.λπ., παίρνει θέση στο ζήτημα της διαπάλης απέναντι στη διεθνή εκστρατεία του κεφαλαίου για ταύτιση του φασισμού με τον κομμουνισμό. Αποτυπώνοντας την ανωτερότητα και το ηθικό μεγαλείο των κομμουνιστών, την υπεροχή της οργάνωσης και της κομμουνιστικής ιδεολογίας που «στραπατσάρισε» το ναζιστικό κτήνος.

Ωστόσο, «κάποιο λάκκο έχει η φάβα» με την επιμονή ορισμένων να επικεντρώνουν στο γεγονός ότι στην ταινία δεν αναφέρεται η λέξη «κομμουνιστές» κατά την ανάγνωση της γερμανικής διαταγής πριν από την εκτέλεση, ενώ καθαρά αναφέρεται η ταυτότητα των κρατουμένων σε άλλες στιγμές της ταινίας. Πολύ περισσότερο, όταν εγκαλείται ο «Ριζοσπάστης» και κατά προέκταση το ΚΚΕ, ότι κάνει τα στραβά μάτια σε μια τόσο μεγάλη «ιστορική λαθροχειρία». Αφήνοντας ουσιαστικά υπονοούμενα ότι το Κόμμα δεν υπερασπίζεται την ιστορική διαδρομή και πορεία του, ότι «βάζει νερό στο κρασί του», ότι ανέχεται να θολώνεται η κομμουνιστική ταυτότητα των ηρώων του. Βεβαίως, προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι όλα αυτά εκπορεύονται από στόματα που όλα τα προηγούμενα χρόνια κατηγορούσαν το ΚΚΕ ότι διακατέχεται από «σεχταρισμό», «δογματισμό», «απομόνωση», ότι «ψάχνει εργαζόμενους που να είναι έτοιμοι κομμουνιστές», ότι «περιχαρακώνεται», «έχει στενή αντίληψη» στο όνομα της «ιδεολογικής καθαρότητας» και «αρνείται τις συμμαχίες». Θυμίζουμε ότι οι ίδιοι πάνω - κάτω κατηγορούσαν το ΚΚΕ για τη στάση του απέναντι στον ΣΥΡΙΖΑ, όταν διεκδικούσε την κυβέρνηση, αλλά και αργότερα όταν έγινε κυβέρνηση, για τη στάση του στο δημοψήφισμα - παρωδία του 2015 κ.ά.

Περί τίνος πρόκειται, λοιπόν; Για τυφλή αντι-ΚΚΕ στάση ή αμηχανία απέναντι στο γεγονός ότι το ΚΚΕ επιδιώκει να έρθει σε επικοινωνία με χιλιάδες νέους που παρακολουθούν αυτές τις μέρες την ταινία στους κινηματογράφους και για πρώτη φορά έρχονται σε επαφή - με αυτόν τον τρόπο - με τον ηρωισμό και τους αγώνες των κομμουνιστών; Οποιος κι αν είναι ο λόγος, η ουσία είναι μία: Οτι ρίχνουν νερό στο μύλο όσων θέλουν να βάλουν εμπόδια στην προσπάθεια νέοι άνθρωποι, που καλά - καλά δεν έχουν ακούσει ποτέ για τους 200 κομμουνιστές της Καισαριανής, για τον Σουκατζίδη και την ηρωική τους στάση, να γνωρίσουν μια πτυχή της Ιστορίας του εργατικού - λαϊκού κινήματος, του ΚΚΕ, που δεν θα μάθουν από την επίσημη αστική ιστοριογραφία... Εκεί καταλήγει η ανάλυσή τους περί «ιστορικής λαθροχειρίας» της ταινίας, με όσες περικοκλάδες κι αν προσπαθούν να τη σερβίρουν...


Γ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ