ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 22 Μάρτη 2018
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ
Ηχηρά σινιάλα και «σενάρια» για την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής

Eurokinissi

Στο κάδρο των αναδιαρθρώσεων που προωθούνται γύρω από την «εμβάθυνση» της Οικονομικής και Νομισματικής Ενωσης (ΟΝΕ), εξελίσσονται οι διεργασίες και τα παζάρια αναφορικά με το είδος της αντιλαϊκής εποπτείας για την περίοδο μετά το 2018 σε ό,τι αφορά την Ελλάδα. Στην κατεύθυνση αυτή «έδειξε» σε χτεσινές δηλώσεις του ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) Κλ. Ρέγκλινγκ, λέγοντας ότι από κοινού με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει η προετοιμασία αναφορικά με μελλοντικά προγράμματα στήριξης. Σύμφωνα με τον ίδιο, «καθώς το ΔΝΤ αποσύρεται, στο μέλλον ο ESM θα μπορούσε μαζί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να σχεδιάζει, να διαπραγματεύεται και να παρακολουθεί τα νέα προγράμματα βοήθειας», ενώ θα μπορούσε να προσφέρει και την «ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους και να οργανώνει τις διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Την ίδια ώρα, υψηλόβαθμος αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διατυπώνει ενστάσεις αναφορικά με προβλέψεις και τις εκθέσεις που αναμένεται να δημοσιοποιήσει το ΔΝΤ για την ελληνική οικονομία, για το ύψος των «πλεονασμάτων» στα επόμενα χρόνια, αλλά και για τα «επίδικα» της βιωσιμότητας ή όχι του ελληνικού κρατικού χρέους και της «κεφαλαιακής επάρκειας» των εγχώριων τραπεζικών ομίλων.

Στο πλαίσιο της έντασης της αντιλαϊκής επίθεσης, ενόψει της 4ης «αξιολόγησης» αλλά και της ολοκλήρωσης του προγράμματος, αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δίνουν έμφαση σε ζητήματα της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων: Στην πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, στη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων (θα παραμείνει ως μόνιμο «προαπαιτούμενο» και για την επόμενη φάση), στην «κατάλληλη» στελέχωση και λειτουργία του κρατικού μηχανισμού.

Σε ό,τι αφορά το ρόλο του ΔΝΤ στην Ελλάδα, επισημαίνουν πως εμφανίζεται να «βιάζεται και να θέλει να μπει στο πρόγραμμα», αλλά σε κάθε περίπτωση το ζήτημα δεν έχει κλειδώσει ακόμη.

Σε αυτό το φόντο, τα «σινιάλα» που αποστέλλει η πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αφορούν και στους παρακάτω άξονες:

-- Εμφανίζονται καταρχήν επιφυλακτικοί ως προς το σενάριο για τη διαμόρφωση της «προληπτικής γραμμής» στήριξης προς το ελληνικό κράτος για την περίοδο μετά το 2018. Οπως εκτιμούν, από τη μια πλευρά θα λειτουργούσε ως δικλίδα ασφαλείας, αλλά ταυτόχρονα ενδεχομένως να υπονόμευε τη λεγόμενη «ιδιοκτησία των μεταρρυθμίσεων», δηλαδή με άλλα λόγια την πορεία κλιμάκωσης της αντιλαϊκής πολιτικής, με ευρύτερες συναινέσεις, ανεξάρτητα από εκλογικούς κύκλους και κυβερνήσεις που θα βρίσκονται στο «τιμόνι» της αστικής διαχείρισης. Επιπλέον, σύμφωνα με την Κομισιόν, η προληπτική γραμμή θα χρειαζόταν να εγκριθεί από εθνικά κοινοβούλια κρατών της Ευρωζώνης, κάτι που «θα δημιουργούσε ευρύτερα πολιτικά θέματα με επίδραση και στη συνέχιση της εφαρμογής μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα». Ωστόσο, το σενάριο της «προληπτικής γραμμής» παραμένει ανοιχτό στην περίπτωση εκδήλωσης αναταράξεων στις χρηματαγορές, στη διάρκεια των επόμενων μηνών, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.

-- Επισημαίνουν ότι η ελληνική οικονομία παραμένει ακόμη σε χαμηλές θέσεις στους πίνακες ανταγωνιστικότητας, λόγω των «εμποδίων» στην επιχειρηματικότητα που προέρχονται συχνά από τα υπουργεία και τη Δικαιοσύνη.

-- Ανοιχτό παραμένει και το ζήτημα της εξαγοράς των δανείων του ΔΝΤ από την ευρωπαϊκή πλευρά. Μάλιστα, για το σκοπό αυτό θα μπορούσαν να διατεθούν ποσά ύψους 27 δισ. ευρώ, από αυτά που θα μείνουν αδιάθετα από τη δανειακή σύμβαση του 3ου μνημονίου. Βέβαια, και σε αυτήν την περίπτωση, το «πακέτο» θα συνοδεύεται από συμπληρωματικά αντιλαϊκά μέτρα, με αναβαθμισμένο το ρόλο του ESM.

-- Ως πρόσθετο εργαλείο για τη χρηματοδότηση εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων εξετάζεται η επιστροφή των κερδών από τα «ακούρευτα» ελληνικά κρατικά ομόλογα που αγόρασαν η ΕΚΤ και κεντρικές τράπεζες της Ευρωζώνης πριν από το «κούρεμα» του χρέους το 2012. Λόγος γίνεται για τμηματική επιστροφή κεφαλαίων ύψους 4 δισ. ευρώ, αποκλειστικά για «αναπτυξιακούς σκοπούς».

Στην «ημερήσια διάταξη» οι κατασχέσεις και η φοροληστεία

Την ίδια ώρα, κυβέρνηση και φοροεισπρακτικός μηχανισμός, βάζοντας στο στόχαστρο τις ληξιπρόθεσμες «οφειλές» λαϊκών νοικοκυριών, προχωρούν σε ένα μπαράζ κατασχέσεων, ενώ από την 1η Μάη ενεργοποιείται και η νομοθετική ρύθμιση για την έναρξη των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και για χρέη προς τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό και τα ασφαλιστικά ταμεία για τους αυτοαπασχολούμενους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), οι κατασχέσεις που διενεργήθηκαν το φετινό Γενάρη έφτασαν σε 17.780 ή περίπου σε 740 κατασχέσεις ανά εργάσιμη μέρα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ που αφορούν στο μήνα Γενάρη του 2018:

  • Οι «οφειλέτες υπό αναγκαστικά μέτρα είσπραξης» έφτασαν σε 1.067.857, από 1.050.077 στο τέλος Δεκέμβρη 2017.
  • Οι «οφειλέτες στους οποίους δύναται να ληφθούν αναγκαστικά μέτρα είσπραξης», δηλαδή βρίσκονται στο «παρά 5» της επιβολής τους, έφτασαν το Γενάρη το 1,75 εκατομμύριο!
  • Η μάζα των ληξιπρόθεσμων χρεών διογκώθηκε στη διάρκεια του μήνα κατά 766 εκατ. ευρώ, ενώ το συσσωρευμένο χρέος περασμένων ετών διαμορφώνεται πλέον στα 101,3 δισ. ευρώ.

Βέβαια, το συντριπτικά μεγαλύτερο τμήμα από τα παλιά ληξιπρόθεσμα χρέη αποτελείται από «φέσια» και μεγάλα επιχειρηματικά «κανόνια» και πλέον θεωρείται οριστικά ξεγραμμένο. Σε αυτό το φόντο, η επίθεση και οι εκβιασμοί κλιμακώνονται στη μεγάλη μάζα των λαϊκών νοικοκυριών που εμφανίζονται να χρωστούν μικρά ποσά.

Μάλιστα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, μόλις το 0,17% (7,3 χιλιάδες οφειλέτες) του συνολικού αριθμού των οφειλετών συγκεντρώνει το 80% του συνολικού φορολογικού χρέους, ενώ η οφειλή για τη συντριπτική πλειοψηφία (84%) δεν υπερβαίνει τις 3.000 ευρώ.

ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΚΚΕ
Καταγγέλλει το μπαράζ νέων διοδίων με Ερώτησή της στην Κομισιόν

Το μπαράζ νέων διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους που συνεχίζεται καταγγέλλει με Ερώτησή του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Κώστας Παπαδάκης.

Στην Ερώτηση αναφέρεται:

«Μετά την έγκριση πλευρικών διοδίων σε Βαρυμπόμπη και Αγ. Στέφανο, τους πρόσθετους σταθμούς στον αυτοκινητόδρομο Ε65 της Θεσσαλίας και την αύξηση των τιμών στην Πατρών - Αθηνών, ξεκίνησε η κατασκευή νέων στους κόμβους Βελεστίνου και Κιλελέρ, στην Εθνική οδό Αθήνας - Θεσσαλονίκης. Τα χαράτσια των διοδίων όχι μόνο φορτώνουν τα βάρη στους εργαζόμενους που έχουν διπλά και τριπλά πληρώσει τους δρόμους με τη φορολεηλασία τους, αλλά θέτουν και σε κίνδυνο την ασφάλειά τους, καθώς πολλοί αναγκάζονται να επιλέγουν εναλλακτικούς δρόμους που βρίσκονται σε πολύ κακή κατάσταση. Το συνολικό τίμημα χρήσης των διοδίων είναι πλέον δυσθεώρητο, κάνοντας απαγορευτική τη μετακίνηση για μεγάλο τμήμα των λαϊκών στρωμάτων. Στην πράξη πρόκειται για άρνηση του ίδιου του δικαιώματος μετακίνησης των εργαζομένων απ' το σύστημα.

Παράλληλα, προετοιμάζεται από την κυβέρνηση το νέο σύστημα "ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων" που προβλέπει χρέωση με το χιλιόμετρο και δρομολογεί ουσιαστικά τη γενικευμένη επιβολή διοδίων που θα οδηγήσει σε νέες αβάσταχτες επιβαρύνσεις στο ήδη τεράστιο κόστος μετακίνησης των λαϊκών στρωμάτων. Πρόκειται για υλοποίηση των αντιλαϊκών κατευθύνσεων της ΕΕ που υπερασπίστηκε η Επιτροπή σε απάντησή της σε προηγούμενη Ερώτηση του ΚΚΕ, υποστηρίζοντας ότι "ο χρήστης και ο ρυπαίνων πληρώνουν" που καταλήγει στο να πληρώνουν μόνο οι εργαζόμενοι, καθώς τα μονοπώλια του κλάδου με τις προκλητικού περιεχομένου "συμβάσεις παραχώρησης" και τα αλλεπάλληλα πανωπροίκια (με την υπογραφή όλων ανεξαιρέτως των κυβερνήσεων) έχουν εγγυημένα κέρδη από τα διόδια και τις εθνικές και ευρωενωσιακές χρηματοδοτικές ενισχύσεις. Αποδεικνύεται πως η καπιταλιστική ανάπτυξη έχει κερδισμένους τους μονοπωλιακούς ομίλους και χαμένους τους εργαζόμενους.

Για αυτόν το λόγο, τα διόδια, ανάμεσα σε άλλα, είναι ένα άδικο "χαράτσι" που στόχο έχει να διασφαλίσει τα κέρδη των κατασκευαστικών ομίλων. Στις δίκαιες κινητοποιήσεις του λαού για πλήρη κατάργηση των διοδίων η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ απαντάει με διώξεις όσων αγωνίζονται και καταστολή».

Ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ με βάση τα παραπάνω υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το παρακάτω ερώτημα:

«Πώς τοποθετείται η Επιτροπή στο δίκαιο αίτημα των εργαζομένων για πλήρη κατάργηση των διοδίων και για παύση κάθε ποινικής δίωξης για όσους αγωνίζονται ενάντια στην επιβολή τους;»

Αποπροσανατολισμός από το υπουργείο Υποδομών

Κι ενώ η κυβέρνηση υλοποιεί «κατά γράμμα» τις κατά τ' άλλα... απαράδεκτες συμβάσεις με τους παραχωρησιούχους που «κληρονόμησε», φυτεύοντας παντού νέα διόδια κι αυξάνοντας κατακόρυφα το κόστος μετακινήσεων των λαϊκών στρωμάτων, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών βρήκε ευκαιρία για πανηγυρισμούς με αφορμή την έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με την οποία το δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων που έχει κατασκευαστεί στη χώρα είχε αυξημένο κόστος ανά χιλιόμετρο έως και 69% έναντι του αρχικού προϋπολογισμού.

Η δημοσιοποίηση της Εκθεσης αξιοποιήθηκε αρχικά από το υπουργείο Υποδομών, για να υποστηρίξει τον ισχυρισμό του ότι η «σκληρή» διαπραγμάτευση της σημερινής κυβέρνησης με τους παραχωρησιούχους είχε ως αποτέλεσμα τη «μείωση» των αποζημιώσεων που τους χορήγησε. Πέρα από τα όσα υποστηρίζει το υπουργείο Υποδομών, η αλήθεια είναι ότι οι παραχωρησιούχοι έλαβαν γερό «πακέτο» και από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για την επανεκκίνηση έργων που ο ελληνικός λαός τα είχε ήδη χρυσοπληρώσει μία φορά και συνεχίζει σήμερα να χρυσοπληρώνει μέσω των υπέρογκων διοδίων που καταβάλλει.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η Εκθεση, επί της ουσίας, αποτελεί μια πρόταση «εκσυγχρονισμού» του «θεσμικού και νομικού» πλαισίου των ΣΔΙΤ με κεντρικό μέλημα την ενίσχυση της θέσης των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων που συμμετέχουν σε τέτοιες συμπράξεις με το Δημόσιο. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην έκθεση συνιστάται να «μετριαστεί ο οικονομικός αντίκτυπος των καθυστερήσεων και των αναδιαπραγματεύσεων στο κόστος των ΣΔΙΤ που βαρύνει τον εταίρο από τον δημόσιο τομέα»...

ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ
Προτάσεις συνταγματικής αναθεώρησης σε αναζήτηση «σταθερότητας»

Τις προτάσεις του Κινήματος Αλλαγής για τη συνταγματική αναθεώρηση κατέθεσε χτες, σε ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ, ζητώντας τους να τοποθετηθούν, η επικεφαλής του φορέα, Φώφη Γεννηματά. Τα μέτρα που προτείνει, τα οποία εντάσσονται στην επιδίωξη εξασφάλισης της σταθερότητας του αστικού πολιτικού συστήματος περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων: Τη «Λελογισμένη ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του Προέδρου της Δημοκρατίας» και «Σταθερό εκλογικό κύκλο», προκειμένου «να ενισχυθεί το κλίμα πολιτικής σταθερότητας». Πιο συγκεκριμένα αν δεν εξασφαλίζονται 180 ψήφοι στην 3η ψηφοφορία στη Βουλή για εκλογή ΠτΔ να παρατείνεται η θητεία του νυν Προέδρου για ένα χρόνο. Αν ούτε τότε σχηματίζεται πλειοψηφία 180, να απαιτούνται 160 ψήφοι. Μπαίνει και πρόταση για τη συγκρότηση «ειδικού εκλεκτορικού Σώματος για την εκλογή του ΠτΔ». Επίσης, «η διάλυση της Βουλής και η πρόωρη προσφυγή σε εκλογές από την κυβέρνηση επικαλούμενη την ανάγκη αντιμετώπισης "εθνικού θέματος εξαιρετικής σημασίας", να αποφασίζεται από τη Βουλή με πλειοψηφία 3/5», ώστε να «είναι πιο δύσκολη η κατάχρηση του συγκεκριμένου άρθρου».

Στην πρόταση περιλαμβάνονται επίσης η «Κατάργηση προνομίων του πολιτικού συστήματος», αλλαγές στο άρθρο 86, «περί ευθύνης υπουργών», και αναθεώρηση του άρθρο 62 περί ασυλίας βουλευτών. Ακόμα προβλέπονται μέτρα για τον «Ελεγχο των οικονομικών των κομμάτων και των εκλογικών δαπανών» από επιτροπή υπό την προεδρία υποδιοικητή της ΤτΕ, η οποία συγκροτείται κατά πλειοψηφία από ανώτατους δικαστικούς λειτουργούς. Τέλος, προτείνεται η ίδρυση «Μη κρατικών πανεπιστημίων» με αναθεώρηση του άρθρου 16.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ