thomas daskalakis ndp photo ag |
Αμέσως μετά ξεκινά την καλοκαιρινή της περιοδεία, με πρώτο σταθμό τη Θεσσαλονίκη, όπου θα παιχτεί στις 5, 6 και 7 Ιούνη, στο Θέατρο «Αμαλία». Προπώληση: Ταμείο Θεάτρου «Αμαλία», καθημερινά 10.00 - 15.00 και 17.30 - 21.30. Πληροφορίες - κρατήσεις στα τηλέφωνα 2310842509 και 2310257218.
Το αντιπολεμικό αριστούργημα «Ο Τζόνι πήρε το όπλο του» γράφτηκε το 1939 και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Βιβλίου των ΗΠΑ. Μεταφέρθηκε από τον ίδιο τον Τράμπο στον κινηματογράφο το 1971 και απέσπασε το Διεθνές Βραβείο του Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Καννών. Το έργο του σπουδαίου και κυνηγημένου από τον Mακαρθισμό σεναριογράφου είναι μία από τις πιο συγκλονιστικές αντιπολεμικές φωνές. Ο Τζο, ένας νεαρός Αμερικανός στρατιώτης, τραυματίζεται φρικτά κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου από μια οβίδα. Ακρωτηριασμένος στα χέρια και στα πόδια, χωρίς όραση και ακοή, με διαλυμένο πρόσωπο και - σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των γιατρών - με κατεστραμμένο εγκέφαλο, μεταφέρεται στο νοσοκομείο με την προοπτική να χρησιμοποιηθεί ως πειραματόζωο. Αυτό το κατακρεουργημένο σώμα, καθηλωμένο στο κρεβάτι της φρίκης, αυτό το ασώματο σώμα που του λείπουν σχεδόν τα πάντα, αυτός ο ζωντανός που είναι νεκρός, ο νεκρός που είναι ζωντανός, έχει διατηρήσει το πιο σημαντικό ανθρώπινο χαρακτηριστικό: Την ικανότητα της σκέψης.
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης. Σκηνογραφία - κοστούμι: Ηλένια Δουλαδήρη. Μουσική: Τάσος Σωτηράκης.
Ο Σύλλογος σημειώνει πως «η Αγία Σοφία Τραπεζούντας αποτελεί ένα εξέχον βυζαντινό μνημείο του Πόντου, ίδρυμα του Μανουήλ Α' Κομνηνού (1238-1263), διακοσμημένο με μοναδικής τέχνης τοιχογραφίες. Αποτελεί αντιπροσωπευτικό μνημείο όχι μόνο για την ιστορία και τον πολιτισμό της Τουρκίας, αλλά και για όλο τον κόσμο».
Το μνημείο λειτουργούσε ως μουσείο μέχρι το 2013, οπότε επανήλθε σε θρησκευτική χρήση, γεγονός που, όπως σημειώνει ο Σύλλογος των Αρχαιολόγων, περιορίζει την πρόσβαση των επισκεπτών στους χώρους της Αγίας Σοφίας και τους αποκλείει από τη δυνατότητα κατανόησης και απόλαυσης του μνημείου.
«Θα θέλαμε να υπογραμμίσουμε ότι, σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες, κάθε χώρα θα πρέπει να προσφέρει καθολική πρόσβαση στα πολιτιστικά αγαθά και μνημεία της επικράτειάς της. Επιπλέον, εκφράζουμε την αγωνία μας για το μέλλον του μοναδικού αυτού κτιρίου, με αφορμή δημοσιεύματα για νέες επικείμενες εργασίες στο μνημείο, με τις οποίες θα αλλοιωθεί περαιτέρω ο αυθεντικός ιστορικός χαρακτήρας του», σημειώνει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων που ζητά η Αγία Σοφία Τραπεζούντας να επανέλθει στο καθεστώς των μουσείων, ώστε «όλοι οι επισκέπτες να έχουν ελεύθερη πρόσβαση σε αυτό το εμβληματικό μνημείο της Τουρκίας, χωρίς να υποτιμάται ή να αλλοιώνεται η ιστορική και καλλιτεχνική του αξία».
Το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Δημοτικό Θέατρο στις 21/1/1915 και για πρώτη φορά από την Εθνική Λυρική Σκηνή για 39 παραστάσεις στο Θέατρο Παρκ της λεωφόρου Αλεξάνδρας τον Ιούλη του 1957. Στη σκηνική αναβίωση της «Πριγκίπισσας της Σάσσωνος» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, τη μουσική διεύθυνση έχει αναλάβει ο αρχιμουσικός Μιχάλης Παπαπέτρου, ενώ τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Βίκτωρ Αρδίττης. Ο ίδιος σημειώνει: «Η ορχήστρα εδώ θα είναι πίσω και οι τραγουδιστές - ηθοποιοί πραγματικά πολύ κοντά στους θεατές, εκτεθειμένοι στο σήμερα. Με εργαλεία τη δημιουργική ελαφρότητα και τον γόνιμο αναχρονισμό μπορούμε ίσως να πετύχουμε μια παράσταση για την Ελλάδα του τώρα (και όχι του χτες)».
Τα σκηνικά είναι του Αντώνη Δαγκλίδη, τα κοστούμια της Αλεξίας Θεοδωράκη, η κίνηση της Ιριδας Νικολάου και οι φωτισμοί της Μελίνας Μάσχα.
Συμμετέχει ένα καστ καταξιωμένων πρωταγωνιστών της ΕΛΣ, καθώς και η Συμφωνική Ορχήστρα και η Χορωδία του δήμου Αθηναίων.
Ο αστείρευτος stand up comedian, καυστικός και απρόβλεπτος όπως πάντα, στην παράσταση «Viva Comedia» βάζει στο στόχαστρό του τα κοινωνικοπολιτικά δρώμενα της χώρας και όχι μόνο. Με διάθεση πάντα να σατιρίζει τη φαιδρή πλευρά της καθημερινότητας και ανατρεπτικό χιούμορ, δε θα αφήσει τίποτα ασχολίαστο.
Ο ίδιος ο Χριστόφορος Ζαραλίκος δηλώνει: «Στη χώρα που ο Τσίπρας είναι αριστερός, ο Μητσοτάκης αυτοδημιούργητος, το Αδωνι φιλελεύθερο, ο Καμμένος σοβαρός, ο Πολάκης μάγκας, οι μητροπολίτες αποδομούν τον Χόκινγκ και την ύπαρξη του σύμπαντος κι ο Κόκκαλης είναι γιος του παππού του, εγώ δεν χρειάζεται να γράφω κείμενα. Η γνωστή αυτορύθμιση της σάτιρας».
Την Κυριακή 26 Μάη «έφυγε» από τη ζωή σε ηλικία 95 ετών ο αρχαιολόγος Γεώργιος Παπαθανασόπουλος.
Την επιστήμη του τη σπούδασε στα χρόνια της Κατοχής, οπότε και εντάχθηκε στις γραμμές της ΕΠΟΝ και του ΕΛΑΣ, ενώ είχε συμμετάσχει στον αποκιβωτισμό των αρχαίων της Κατοχής και στην Επανέκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, με κυριότερο έργο του την προετοιμασία της Εκθεσης της Κυκλαδικής Συλλογής.
Εργάστηκε στην Εφορεία της Ολυμπίας, όπου τον Σεπτέμβρη του 1966 ανέλαβε προϊστάμενός της, ενώ αργότερα μετατέθηκε στην Εφορεία της Σπάρτης, όπου ξεκίνησε την ανασκαφική έρευνα στο Νεολιθικό Σπήλαιο Διρού Μάνης. Ο Γεώργιος Παπαθανασόπουλος πρωτοστάτησε στην ίδρυση της Εφορείας Παλαιοανθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας, καθώς και της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων. Από το 1981 έως το 1982 υπηρέτησε ως προϊστάμενος της Α' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και ως διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης. Από το 1975 έως το 1990 διετέλεσε μέλος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου του υπουργείου Πολιτισμού και από το 1978 έως το 1983 υπήρξε εκπρόσωπος του υπουργείου Πολιτισμού στο Συμβούλιο της Ευρώπης για την επεξεργασία των άρθρων Διεθνούς Σύμβασης για την προστασία της Υποβρύχιας Ευρωπαϊκής Κληρονομιάς στις Συνόδους των Παρισίων και του Στρασβούργου.
Καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του συμμετείχε σε μια σειρά σημαντικότατες ανασκαφικές έρευνες, οργάνωσε εργαστήρια συντήρησης, εκθέσεις, συνέγραψε επιστημονικά συγγράμματα για τις αρχαιότητες σε διάφορες περιοχές.
Τα θερμά συλλυπητήρια για την απώλεια του Γ. Παπαθανασόπουλου εκφράζει με ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων.