Οι σχετικές ρυθμίσεις, που δημοσιεύτηκαν χτες στον Τύπο, παραπέμπουν σε μια εκτεταμένη εμπορευματοποίηση παραλιών και αιγιαλού
Eurokinissi |
Σύμφωνα, λοιπόν, με το ρεπορτάζ, «οι ρυθμίσεις είναι στην κατεύθυνση της διευκόλυνσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας στην ακτογραμμή εις βάρος της κοινοχρησίας της. Μάλιστα, περιλαμβάνει και ρύθμιση με την οποία ο (δημόσιος) παλαιός αιγιαλός θα μπορεί να παραχωρείται σε ιδιώτες και να οικοδομείται. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι επίμαχες ρυθμίσεις δεν είναι σίγουρο ότι θα συμπεριληφθούν στο «αναπτυξιακό» νομοσχέδιο, καθώς συνεκτιμώνται πολιτικά και οι αντιδράσεις που πιθανότατα θα συναντήσουν».
Οι ρυθμίσεις προβλέπουν:
-- Καταργείται η ρύθμιση, με την οποία το ελάχιστο πλάτος μιας παραλίας (πλην εξαιρέσεων) οριζόταν στα 30 μέτρα από τη γραμμή του αιγιαλού.
-- Καταργείται ρύθμιση που περιόριζε στο 60% ενός αιγιαλού τον χώρο που παραχωρείται σε ομπρελοκαθίσματα. Επανέρχεται αντ' αυτού η ελάχιστη απόσταση των 100 μέτρων ανάμεσα στις διαδοχικές παραχωρήσεις, που μπορούν να καλύψουν την υπόλοιπη παραλία.
-- Ο (εξ ορισμού δημόσιος, εκτός αν υπάρχουν ιδιωτικά δικαιώματα) παλαιός αιγιαλός παύει να θεωρείται ανεπίδεκτος χρήσης ιδιωτικών δικαιωμάτων και υποχρεωτικά κοινόχρηστος. Αντιθέτως, χαρακτηρίζεται ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου και δύναται να παραχωρείται και να οικοδομείται.
-- Ως προς το μίσθωμα για την απλή χρήση ενός αιγιαλού, προτείνεται να υπολογίζεται όχι η αντικειμενική και μισθωτική αξία του πλησιέστερου ακινήτου, αλλά του πλησιέστερου εκτός σχεδίου ακινήτου. Η ρύθμιση αυτή είναι δεδομένο ότι θα μειώσει τα μισθώματα, άρα τα έσοδα του Δημοσίου.
-- Στις περιπτώσεις στρατηγικών επενδύσεων, δίνεται η δυνατότητα απευθείας παραχώρησης στον επενδυτή του αιγιαλού και της παραλίας που βρίσκεται όχι μόνο σε επαφή με το ακίνητο, αλλά και σε παρακείμενο χώρο.
-- Δίνεται η δυνατότητα απευθείας παραχώρησης της χρήσης του αιγιαλού σε επιχειρηματικά πάρκα με μέτωπο στη θάλασσα.
-- Σήμερα, η παραχώρηση αποκλειστικής χρήσης αιγιαλού και παραλίας (όχθης, πυθμένα κ.λπ.) απαγορεύεται, εκτός αν επιβάλλεται για λόγους υπέρτερου δημόσιου συμφέροντος, εθνικής άμυνας, δημόσιας τάξης, ασφάλειας, υγείας ή προστασίας αρχαιοτήτων και περιβάλλοντος. Με νέα ρύθμιση, το δικαίωμα αυτό επεκτείνεται και σε περιπτώσεις «ασφάλειας βιομηχανικών ή ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων», μια επιδεχόμενη πολλές ερμηνείες αναφορά.
-- Καταργείται ρύθμιση, με την οποία δινόταν δυνατότητα ανάκλησης της παραχώρησης ενός αιγιαλού, προς αποκατάσταση του κοινόχρηστου χαρακτήρα του.
-- Παρατείνεται αυτοδικαίως η χρήση αιγιαλού, όταν αφορά έργα που εξυπηρετούν λατομικές και μεταλλευτικές επιχειρήσεις, όσο χρόνο υφίσταται το σχετικό δικαίωμα.
Αξίζει να επισημάνουμε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ πατά πάνω σε νόμο (4607/2019) της προηγούμενης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, τον οποίο και ψήφισε στη Βουλή, όπως άλλωστε και το ΠΑΣΟΚ. Με εκείνον το νόμο (είχε καταψηφίσει το ΚΚΕ) ο οποίος είχε χαρακτηριστεί «περιβαλλοντικό έγκλημα» από οργανώσεις και φορείς, μεταξύ άλλων, προβλέπεται:
-- Δεν θίγονται τα δικαιώματα που απέκτησαν οι όμιλοι στον «παλαιό αιγιαλό», δηλαδή στις εκτάσεις που δημιουργήθηκαν με επιχωματώσεις της θάλασσας κυρίως μέσω συμβάσεων παραχώρησης.
-- Δόθηκε η δυνατότητα (άρθρο 31) απευθείας παραχώρησης αιγιαλού, παραλίας κ.τ.λ. «στους ΟΤΑ α' βαθμού και στις δημοτικές τους επιχειρήσεις», για «απλή χρήση», ακόμη και σε περιοχές NATURA! Οι ΟΤΑ α' βαθμού μπορούν με τη σειρά τους να πουλήσουν τη χρήση του παραχωρηθέντος αιγιαλού, παραλίας κ.λπ. σε μεγαλοεπενδυτές για εκμετάλλευση. «Σε περίπτωση που ο παραχωρησιούχος είναι ΟΤΑ α' βαθμού, είναι, κατ' εξαίρεση, δυνατή η περαιτέρω παραχώρηση προς τρίτους, με αντάλλαγμα», αναφέρεται χαρακτηριστικά στη διάταξη.
-- Επιτράπηκαν πλήθος επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που κατονομάζονται συγκεκριμένα. Μεταξύ αυτών, προβλέπονται: Υποδομές για την εκτέλεση «συγκοινωνιών κάθε μορφής», εγκαταστάσεις σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και κάθε συνοδό έργο για την παραγωγή και διανομή του ηλεκτρικού ρεύματος. Γίνεται ειδική αναφορά και στην παραχώρηση χρήσης αιγιαλού, παραλίας, βραχονησίδων και για οτιδήποτε άλλο «εξυπηρετεί τη διείσδυση των ΑΠΕ».
-- Επιτράπηκαν έργα σε αιγιαλό και παραλία που έχουν χαρακτηριστεί «Τουριστικά Δημόσια Κτήματα» ή για τα οποία έχει εκδοθεί σχετική Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου καθώς και στον «συνεχόμενο ή παρακείμενο θαλάσσιο χώρο». Χώροι δηλαδή «φιλέτα» για αναπτυξιακά έργα του κεφαλαίου.
-- Επιτράπηκε το ξεπούλημα στους επιχειρηματικούς ομίλους «της χρήσης νησίδων, βραχονησίδων, υφάλων, σκοπέλων και αβαθών θαλασσίων εκτάσεων καθώς και του συνεχόμενου αιγιαλού και της παραλίας», ευαίσθητων οικοσυστημάτων, για πλήθος έργων όπως τουριστικά, ενεργειακά, υδατοκαλλιέργειες.
Στην επόμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου
Στο γραπτό αίτημά της, σημειώνει ανάμεσα σε άλλα:
«Η απερχόμενη Διοίκηση Δούρου, όχι μόνο δεν έκλεισε τη χωματερή όπως διατυμπάνιζε, αλλά λίγες μέρες πριν από τη λήξη της θητείας της ανέλαβε να κάνει τη "βρώμικη δουλειά" για λογαριασμό της νέας Περιφερειακής Αρχής του κ. Πατούλη, να στρώσει το έδαφος, για να συνεχιστεί το έγκλημα σε βάρος του λαού της Δυτικής Αττικής.
Επιπλέον, μετά τον πρόσφατο σεισμό των 5,1 Ρίχτερ της 19ης Ιούλη στην Αττική, με επίκεντρο τη Μαγούλα, ήρθε ξανά στην επιφάνεια με οξυμένο τρόπο το πρόβλημα της αντισεισμικής θωράκισης. Σχολεία χαρακτηρίστηκαν ως ακατάλληλα, άλλα υπέστησαν υλικές ζημιές και χρήζουν επισκευών.
Λίγες μέρες πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, δεν έχουν αντιμετωπιστεί τα ζητήματα αυτά, ενώ παραμένει μεγάλος ο αριθμός των σχολικών κτιρίων που δεν έχουν ελεγχθεί στοιχειωδώς για τυχόν φθορές».
Τονίζει ότι επανειλημμένως η «Λαϊκή Συσπείρωση» έχει ζητήσει η Περιφέρεια Αττικής να εξασφαλίσει χρηματοδότηση (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ΕΣΠΑ κ.λπ.), ώστε να υπάρξει ένα πρόγραμμα που θα διασφαλίζει τον έλεγχο και τη θωράκιση όλων των κτιρίων όπου συναθροίζονται καθημερινά χιλιάδες κόσμου, όπως σχολεία, νοσοκομεία, χώροι εργασίας, αθλητικές εγκαταστάσεις κ.ά.
Και καταλήγει, αναφέροντας:
«Ζητάμε να ενταχθούν αυτά τα σοβαρά θέματα στην ημερήσια διάταξη της αμέσως επόμενης συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου, ώστε:
1) Να καταγγελθεί η με αριθμ. 248/2019 απόφαση της ΕΕ του ΕΔΣΝΑ, που καταδικάζει το λαό της Δυτικής Αθήνας και του Θριασίου να συνεχίσει να ζει μέσα στα σκουπίδια και,
2) να γίνουν άμεσα όλες οι απαραίτητες ενέργειες για τον έλεγχο και τη θωράκιση των κτιρίων μεγάλου ενδιαφέροντος».
Ο Σύλλογος «Σεφέρης» αναφέρει τις περιπτώσεις των Δημοτικών Σχολείων Ηρακλείου 4ου και 5ου που παρουσίασαν προβλήματα, καταγγέλλοντας ότι «ο δήμος Ηρακλείου και το ΥΠΕΘ προσανατολίζονται στη λήψη ημίμετρων επικεντρώνοντας στην αποκατάσταση των ζημιών, ζητώντας από γονείς και εκπαιδευτικούς λύσεις για το πού και πώς θα κάνουν τα παιδιά μάθημα».
Αντίστοιχα, ο Σύλλογος «Σωκράτης» σημειώνει ότι «ιδιαίτερα στο δήμο Αχαρνών πολλά σχολεία επλήγησαν από το σεισμό με κίνδυνο σε κάποια από αυτά (6ο - 12ο και 8ο) να μην αποκατασταθούν οι ζημιές εγκαίρως, ώστε να υποδεχθούν τους μαθητές με το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς».
Οι δύο Σύλλογοι τονίζουν ότι «η εξασφάλιση σύγχρονων, ασφαλών, δημόσιων σχολικών υποδομών, η λήψη άμεσα μέτρων για την αντιμετώπιση των ζημιών και τον έλεγχο των σχολικών μονάδων αφορούν τη σωματική ακεραιότητα και τη ζωή χιλιάδων ανθρώπων. Αποτελούν ζήτημα ύψιστης προτεραιότητας», υπογραμμίζουν και απαιτούν να αποκατασταθούν άμεσα και έγκαιρα όλες οι φθορές που προκλήθηκαν, να επιταχθούν ασφαλή κτίρια ή να παραχωρηθούν κτίρια του κράτους και των ΟΤΑ, ώστε να λειτουργήσουν αυτήν τη σχολική χρονιά τα σχολεία που κρίθηκαν ακατάλληλα, να ελεγχθούν όλα τα σχολικά κτίρια, να δρομολογηθούν σύγχρονα αντισεισμικά κτιριακά συγκροτήματα κ.ά.