ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 4 Οχτώβρη 2019
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΔΗΜΟΣ ΠΑΤΡΑΣ
Τιμά τα 75 χρόνια από την απελευθέρωση της πόλης

Κορυφώνονται οι τριήμερες εκδηλώσεις με ομιλία του δημάρχου Πάτρας, Κώστα Πελετίδη

Από το δρώμενο που παρουσιάστηκε το απόγευμα της Τετάρτης στο «Achaia Clauss»
Από το δρώμενο που παρουσιάστηκε το απόγευμα της Τετάρτης στο «Achaia Clauss»
Με ομιλία του δημάρχου Πατρέων Κώστα Πελετίδη, σήμερα Παρασκευή, στις 8 το βράδυ, στην πλατεία Γεωργίου, κορυφώνονται οι τριήμερες εκδηλώσεις που διοργανώνει ο Πολιτιστικός Οργανισμός του δήμου, για τα 75 χρόνια από την απελευθέρωση της Πάτρας από τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής.

Θα πραγματοποιηθεί και παράσταση από το Χορευτικό Τμήμα και τη Λαϊκή του Ορχήστρα. Σε περίπτωση βροχής η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στον πολυχώρο «Αίγλη». Επίσης, σήμερα στις 10 π.μ. θα πραγματοποιηθούν δοξολογία στη Μητρόπολη Πατρών και θα ακολουθήσει κατάθεση στεφάνων στα Ψηλά Αλώνια, τόπο εκτέλεσης αγωνιστών της αντίστασης, και ομιλία της προέδρου του Πολιτιστικού Οργανισμού Κατερίνας Γεροπαναγιώτη - Θεοδωρακοπούλου.

Οι εκδηλώσεις ξεκίνησαν την Τετάρτη το απόγευμα στο χώρο της «Achaia Clauss», μέσα από δρώμενο που επιμελήθηκε το Χορευτικό Τμήμα και παρουσίαζε το χρονικό της απελευθέρωσης της πόλης. Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με τη συμμετοχή του κουιντέτου εγχόρδων του Δημοτικού Ωδείου, που παρουσίασε τους 5 ελληνικούς χορούς του Νίκου Σκαλκώτα, καθώς και με προβολή βίντεο.

Την εκδήλωση άνοιξε ο πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, Πέτρος Βάης, ο οποίος αναφέρθηκε στο χρονικό απελευθέρωσης της Πάτρας και τα μηνύματα που απορρέουν από αυτό, μηνύματα που - όπως τόνισε - είναι πάντα επίκαιρα και τα οποία φτάνουν μέχρι τις μέρες μας.

«Θυμόμαστε την απελευθέρωση της πόλης μας από τους Γερμανούς κατακτητές την 4η Οκτώβρη 1944, τη μάχη της Πάτρας. Την Ιστορία που έγινε συνειδητή προσπάθεια να κρυφτεί και να ξεχαστεί. Που δεν την θυμόνταν η πολιτεία και η πόλη, που δεν μπήκε ποτέ στα σχολικά βιβλία», ανέφερε χαρακτηριστικά. Σε άλλο σημείο της ομιλίας του σημείωσε: «Αναδείξαμε αυτόν τον χώρο του "Clauss", όπως και άλλα σημεία της πόλης, γιατί δεν μπορούμε να περνάμε αδιάφορα από τόπους αγώνων και θυσιών, γιατί εδώ την παραμονή ήταν το στρατηγείο της τελικής επίθεσης, γιατί εκεί έπεσε ο λοχίας του ΕΛΑΣ Γ. Ράμμος και στον άλλο δρόμο ο ΕΠΟΝίτης Ορέστης Βασιλακόπουλος, 18 ετών».

Κλείνοντας την ομιλία του ο Π. Βάης τόνισε: «Τιμάμε τους αγωνιστές της αντίστασης και της απελευθέρωσης της Πάτρας, στηριγμένοι στην ιστορική αλήθεια και έχοντας διδαχθεί ότι η αντιμετώπιση του φασισμού και η απομόνωσή του μπορεί να γίνει μόνο από το λαό, σε μια πατρίδα που δεν θα μπει κάτω από ξένη σημαία, που θα ανοίξει τον δικό του δρόμο με τη δική του εξουσία, τη Λαϊκή Εξουσία». Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν αντιπροσωπεία του δήμου με επικεφαλής τον δήμαρχο Κ. Πελετίδη, καθώς και πλήθος κόσμου.

Χτες Πέμπτη στην αίθουσα «Αίγλη» προβλήθηκε η τελευταία ταινία του Παντελή Βούλγαρη, «Το τελευταίο σημείωμα».

ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
Συνεχίζεται η Εκθεση Γλυπτικής στο Βυζαντινό Μουσείο

Στη διάρκεια της ξενάγησης
Στη διάρκεια της ξενάγησης
Την έκθεση Γλυπτικής που διοργανώνει το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (ΕΕΤΕ) στον αύλειο χώρο του Μεγάρου της Δουκίσσης, του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου (Βασιλίσσης Σοφίας 22, Αθήνα, Μετρό «Ευαγγελισμός»), επισκέφθηκε την Τετάρτη ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.

Τον Δ. Κουτσούμπα υποδέχθηκαν η Εύα Μελά, πρόεδρος του ΕΕΤΕ, καθώς και άλλοι εικαστικοί και σπουδαστές της Σχολής Καλών Τεχνών και τον ξενάγησαν στην έκθεση. Οπως σημείωσε η Εύα Μελά, στην Εκθεση εκτίθενται γλυπτά από 121 καλλιτέχνες, είναι μεσαίου μεγέθους (από 0,50 έως 1.50 μ.), που δημιουργήθηκαν από το 2008 και μετά. Το θέμα της Εκθεσης είναι ελεύθερο, αλλά όπως φάνηκε και μέσα από την ξενάγηση, οι καλλιτέχνες εμπνέονται από το «σήμερα» και δημιουργούν. Το Προσφυγικό, η μετανάστευση και ο ξεριζωμός είναι θέματα που απασχολούν τους καλλιτέχνες, κάτι το οποίο εκφράζεται και μέσα από το έργο τους.

Τον ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ καλωσόρισαν στο χώρο και εκπρόσωποι του Βυζαντινού Μουσείου, η Κ. Καλαφάτη και ο Π. Επιτροπάκης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος είναι ο συλλογικός φορέας των εικαστικών καλλιτεχνών και στη μακρόχρονη πορεία του είχε πάντα την πολιτική να προβάλλει το καλλιτεχνικό έργο των μελών του στην κοινωνία, χωρίς εμπόδια, χωρίς μεσάζοντες, πραγματοποιώντας μεγάλες εκθέσεις όλων των ειδικοτήτων που καλύπτει. Σε αυτήν την κατεύθυνση εντάσσεται και η ετήσια υπαίθρια Εκθεση Γλυπτικής, με στόχο την προβολή της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας στη γλυπτική και μάλιστα στον ανοιχτό χώρο.

Η Εκθεση θα διαρκέσει έως τις 28 Οκτώβρη και η είσοδος είναι ελεύθερη.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
«Joker» (2019) του Τοντ Φίλιπς

Το «Joker» αναμένεται να είναι το επόμενο μεγάλο blockbuster και ήδη στην Αμερική έχουν προκληθεί αντιδράσεις πριν καν προβληθεί. Σύμφωνα με τον αμερικανικό Τύπο, η ταινία ανοίγει το φλέγον για την αμερικανική κοινωνία ζήτημα της οπλοκατοχής και της χρηματοδότησης πολιτικών εκστρατειών από τη ΝRA (Εθνική Ενωση Οπλων).

Το «Joker» εγκαινιάζει μια νέα εποχή στο εμπορικό σινεμά. Αν και είναι ταινία βασισμένη σε ήρωα των κόμικς, στέκεται αυτόνομα. Αυτό αναμένεται να ανοίξει μια καινούργια σελίδα στον «πόλεμο» εκατομμυρίων δολαρίων μεταξύ των δύο μεγαλύτερων εταιρειών κόμικς διεθνώς, DC και «Marvel».

Ενα ψυχολογικό θρίλερ με κοινωνιολογικές προεκτάσεις. O Τζόκερ, o γνωστός κακός από τις ταινίες του Μπάτμαν, έχει επιτέλους όνομα: Είναι ο Αρθουρ Φλεκ, ένας άνθρωπος κακοποιημένος στην παιδική του ηλικία, με σοβαρές ψυχικές διαταραχές, που ανήκει στα φτωχότερα κοινωνικά στρώματα. Εργάζεται ως κλόουν για να βγάλει τα προς το ζην και να συντηρήσει την επίσης άρρωστη μητέρα του. Οι δυο τους ζουν σε ένα μικρό διαμέρισμα σε μια φτωχή γειτονιά της Γκόθαμ. Ο Αρθουρ ανεβαίνει τον Γολγοθά του αβοήθητος, είναι κοινωνικά περιθωριοποιημένος, και αποτελεί τον εύκολο στόχο χλευασμού των πάντων, από τους συναδέλφους του μέχρι τους περαστικούς στο δρόμο. Ακόμα και η δομή όπου παίρνει τα φάρμακά του κλείνει, στο όνομα των περικοπών του κράτους. Μέχρι τη μέρα που ένας συνάδελφός του του δίνει ένα όπλο. Εκείνος αρχικά φοβάται, αλλά στην επόμενη απρόκλητη επίθεση που δέχεται, και όντας μόλις απολυμένος από τη δουλειά του, χρησιμοποιεί το όπλο και τότε η «νέμεση» βρίσκει την αρχή του νήματος. Η ταυτότητα των θυμάτων, χωρίς να το γνωρίζει ο ίδιος, δεν είναι τυχαία. Πρόκειται για τρεις επιφανείς πολίτες της Γκόθαμ, η κοινωνική θέση των οποίων αποτελεί αφορμή για να ξεκινήσει η κατακραυγή των ΜΜΕ ενάντια στον άγνωστο μέχρι εκείνη τη στιγμή κλόουν - δολοφόνο. Η δήλωση του άρχοντα της πόλης Τόμας Γουέιν ότι βλέπει εκείνους που δεν κατάφεραν κάτι στη ζωή τους σαν κλόουν ξεσηκώνει τους περιθωριοποιημένους της Γκόθαμ, που ταυτίζονται με τον κλόουν - δολοφόνο, κι έτσι μια κοινωνική αναταραχή πρωτοφανής στα χρονικά, κάτι σαν εξέγερση, ξεσπάει... Φτωχοί εναντίον πλουσίων.

Σεναριακά και σκηνοθετικά πρόκειται για ένα σφιχτοδεμένο θρίλερ εξαιρετικά καλογυρισμένο, που ξεφεύγει από το μύθο του Μπάτμαν και σε κρατάει μέχρι το τέλος. Είναι επηρεασμένο από τις ταινίες του Μάρτιν Σκορτσέζε και εκτυλίσσεται το 1981, αλλά οι αναφορές του αντικατοπτρίζουν ένα μεγάλο μέρος των κοινωνικών ανισοτήτων στην Αμερική τού σήμερα. Ανεργία, φτώχεια, ανασφάλεια, ανυπαρξία κοινωνικής φροντίδας, βία σε κάθε πτυχή της ζωής, κυρίαρχα ΜΜΕ που υπνωτίζουν και χλευάζουν τους αδύναμους, κράτος που εξυπηρετεί τα επιχειρηματικά συμφέροντα, με μια λέξη: Καπιταλισμός. Η ταινία προσπαθεί να αντιστρέψει τη μέχρι τώρα αφήγηση του κακού Τζόκερ, ανασκευάζοντας τον ήρωα. Μας δείχνει έναν αδύναμο και άρρωστο άνθρωπο, που ζητάει προσοχή και αποδοχή, έναν άνθρωπο που δεν θα αισθάνεται αόρατος για τους γύρω του, όπως εκείνοι θέλουν να τον θεωρούν.

Ο Τζόκερ σε προβληματίζει, δεν τελειώνει με τους τίτλους τέλους, τόσο που σε κάνει να αναρωτιέσαι αν ο καπιταλισμός σού δείχνει την παρακμή του για να σε κάνει να τη συνηθίσεις. Το ασυγκράτητο γέλιο του Χοακίν Φίνιξ είναι τόσο βαθιά πικρό που είναι κυριολεκτικά σπαραγμός, η συγκλονιστική του ερμηνεία είναι ίσως το μεγαλύτερο ατού της ταινίας.


Π. Α.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ