ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 16 Οχτώβρη 2019
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ
Ζητά την άμεση ανάκληση απόφασης του ΔΣ του Εθνικού

Την άμεση ανάκληση της απόφασης του ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου, να μετονομαστεί το ισόγειο του «Ρεξ» σε Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη», ζητά η διοίκηση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ). Τη σχετική απόφαση ανακοίνωσε ο Δημήτρης Λιγνάδης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, σε προχτεσινή συνέντευξη Τύπου.

Η ανακοίνωση έχει ως εξής:

«Ερωτηματικά προκαλεί η απόφαση του Εθνικού Θεάτρου να ονομάσει μια από τις σκηνές του, που βρίσκεται στο κτίριό του στην οδό Πανεπιστημίου, σε σκηνή "Ελένη Παπαδάκη".

Γιατί το Εθνικό Θέατρο επιλέγει, ανάμεσα στους δεκάδες μεγάλους ηθοποιούς στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου την Ελένη Παπαδάκη, που παρότι ταλαντούχα καλλιτέχνιδα, αποτελεί έως τις μέρες μας μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα;

Προφανώς τα κριτήρια δεν είναι καλλιτεχνικά, αλλά πολιτικά. Μέσα από τη δραματική κατάληξη της Ελένης Παπαδάκη - που αποδεδειγμένα όχι μόνο δεν είχε την έγκριση του ΕΑΜ, αλλά ήταν εντελώς έξω από τις προθέσεις και την πολιτική του - επιδιώκει να συντηρεί και να αναπαράγει μια ζοφερή, δολοφονική εικόνα για το ΕΑΜ - ΕΛΑΣ, αντιστρέφοντας ολοσχερώς την πραγματικότητα.

Γιατί η πραγματικότητα είναι ότι μέσα από τις γραμμές του ΕΑΜ και του ΕΛΑΣ αμέτρητοι αγωνιστές έδωσαν με ανιδιοτέλεια και αυταπάρνηση την ψυχή και το αίμα τους, φυλακίστηκαν, βασανίστηκαν, εκτελέστηκαν, για να απελευθερωθεί αυτός ο τόπος από τους φασίστες κατακτητές και τους εγχώριους συνεργάτες τους. Ανάμεσά τους πολλοί καλλιτέχνες και ηθοποιοί, όπως ο Αιμίλιος Βεάκης, ο Μάνος Κατράκης, ο Τζαβαλάς Καρούσος, η Ασπασία Παπαθανασίου, ο Μίμης Φωτόπουλος, η Ολυμπία Παπαδούκα, η Αλέκα Παΐζη, η Καλή Καλό και πολλοί άλλοι. Σ' όλους αυτούς θα άξιζε πραγματικά μια επιβράβευση για το τεράστιο ψυχικό σθένος και το ηθικό μεγαλείο τους, κι ας μην, ποτέ στη ζωή τους, να επιζήτησαν τιμές.

Δεν το περιμένουμε βέβαια αυτό από την κυβέρνηση της ΝΔ και την προσκείμενή της διοίκηση του Εθνικού Θεάτρου, καθώς η πολιτική τους βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τα λαϊκά συμφέροντα που όλοι αυτοί οι καλλιτέχνες υπηρέτησαν. Απαιτούμε όμως να σταματήσουν να προκαλούν αμαυρώνοντας τη μνήμη όλων αυτών των λαϊκών αγωνιστών και μάλιστα στη σκηνή του Θεάτρου "Ρεξ", του θεάτρου - σημείου αναφοράς και συμβόλου για την αντιστασιακή δράση των ηθοποιών του ΕΑΜ και των εκατοντάδων καλλιτεχνών που συσπείρωνε στις γραμμές του.

Για τους παραπάνω λόγους απαιτούμε την άμεση ανάκληση της απαράδεκτης απόφασης του ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου».

Με αφορμή αυτό το γεγονός, ανατρέχουμε πολύ συνοπτικά στα γεγονότα γύρω από την τραγική κατάληξη της ηθοποιού Ελένης Παπαδάκη. Λίγες μέρες μετά την Απελευθέρωση της Αθήνας, το 1944, το ΔΣ του ΣΕΗ αποφάσισε τη διαγραφή ορισμένων ηθοποιών με την κατηγορία της συνεργασίας με τον κατακτητή, ανάμεσα στους οποίους και της πρωταγωνίστριας του Εθνικού Θεάτρου Ελ. Παπαδάκη. Στις μέρες του Δεκέμβρη η Ελ. Παπαδάκη συνελήφθη από τη Λαϊκή Πολιτοφυλακή Πατησίων - Γαλατσίου. Σε αντίθεση με τις εντολές που είχαν, το βράδυ της 21ης Δεκέμβρη η Ελένη Παπαδάκη δολοφονήθηκε από ομάδα, επικεφαλής της οποίας ήταν ο καπετάν Ορέστης. Οπως αποδείχτηκε στη συνέχεια, ο Ορέστης ήταν πράκτορας της Intelligence Service, ενώ όλοι οι υπαίτιοι δικάστηκαν από Ανταρτοδικείο, οι οποίοι ομολόγησαν τη σχέση τους με τις βρετανικές αρχές, καταδικάστηκαν σε θάνατο και εκτελέστηκαν δημόσια στην πλατεία Κολιάτσου. Ο Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ, Νίκος Ζαχαριάδης, σημείωνε το 1945 ότι η δολοφονία της Ελ. Παπαδάκη δεν μπορεί να βρει δικαίωση και πρέπει να καταδικαστεί ανοιχτά. Η υπόθεση της Παπαδάκη εντάχθηκε από την εποχή εκείνη κιόλας στη φαρέτρα της αστικής προπαγάνδας, για ένταση του αντικομμουνισμού και της καταστολής.

  • Αναλυτικά για την υπόθεση της Ελ. Παπαδάκη, μπορεί να ανατρέξει κανείς στο άρθρο του Κ. Σκολαρίκου με τίτλο «Για τη δολοφονία της Ελένης Παπαδάκη» που δημοσιεύτηκε στον «Ριζοσπάστη» στις 18/12/2016.
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ «ΡΟΖΑ ΙΜΒΡΙΩΤΗ»
Λογοτεχνικός περίπατος σε Πλάκα, Μοναστηράκι και Ψυρρή

Σειρά ιστορικών, λογοτεχνικών και πολιτιστικών περιπάτων στην Αττική ξεκινά ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Ρόζα Ιμβριώτη», «για να γνωρίσουμε και να θυμηθούμε γεγονότα (...) που πολλές φορές περνάμε δίπλα τους και τα προσπερνάμε», όπως λέει χαρακτηριστικά.

Η αρχή γίνεται την Κυριακή 20 Οκτώβρη, με λογοτεχνικό περίπατο στην Πλάκα, στο Μοναστηράκι και στην περιοχή του Ψυρρή, με σημείο συνάντησης την κύρια είσοδο του Εθνικού Κήπου (Αμαλίας), στις 10.30 π.μ.

Οπως σημειώνει ο Σύλλογος: «Θέλουμε να αφήσουμε τα κείμενα καταξιωμένων λογοτεχνών μας να μας "μιλήσουν" για μέρη της παλιάς Αθήνας. Θέλουμε να δούμε πού κατοίκησαν κάποιοι από αυτούς, πού σύχναζαν, τι τους ενέπνευσε η πόλη της Αθήνας. Θα συναντήσουμε τους Σουρή, Ροΐδη, Δροσίνη, Παλαμά, Καζαντζάκη, Παπαδιαμάντη, Βάρναλη κ.ά. Ο Καζαντζάκης στην "Αναφορά στον Γκρέκο" μάς μιλά για την Ακρόπολη, ο Παπαδιαμάντης μάς υποδέχεται στις φτωχικές αυλές της Πλάκας, στον Προφήτη Ελισαίο και στου Ψυρρή, ο Ροΐδης και η "Πάπισσα Ιωάννα" μάς περιμένουν στο ναό του Ηφαίστου... Θα περάσουμε από το σπίτι όπου έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Κωστής Παλαμάς, από την καρδιά της Πλάκας, όπου έζησε τα παιδικά του χρόνια ο Γεώργιος Δροσίνης, από ένα από τα σπίτια του Γιώργου Σεφέρη...».

Την ξενάγηση θα κάνει η Νατάσσα Αβραμίδου, φιλόλογος και ξεναγός. Η διάρκεια του περιπάτου είναι περίπου δύο ώρες και απαιτείται δήλωση συμμετοχής στο ΔΣ του Συλλόγου (στον Μανώλη Πετρίδη, 6986701839, και στην Σουζάνα Γλαβίνα, 6940564044).

«Χορός με τη σκιά μου»

Η τρίτη χρονιά του Κύκλου «Μάνος Χατζιδάκις» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ανοίγει με μια παραγωγή του Μπαλέτου της Λυρικής. Τέσσερα από τα πιο εμβληματικά έργα του Χατζιδάκι -«Ο κύκλος του CNS», «Ο καπετάν Μιχάλης», «Το καταραμένο φίδι», «Το χαμόγελο της Τζοκόντας»- χορογραφούνται από τον Κωνσταντίνο Ρήγο και παρουσιάζονται σε μια ενιαία παράσταση με τίτλο «Χορός με τη σκιά μου».

Η παράσταση θα ανέβει από τις 9 Νοέμβρη και για τέσσερις ακόμα παραστάσεις, στις 10, 16, 17 και 24 Νοέμβρη, στο Κέντρο Πολιτισμού «Ιδρυμα Στ. Νιάρχος», σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού. Ο Διευθυντής Μπαλέτου της Λυρικής Κωνσταντίνος Ρήγος δημιουργεί μια παράσταση χορού πάνω στη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι. Σύμφωνα με τη σύλληψη της ιδέας, οι καρποί της δημιουργικής σποράς του Μ. Χατζιδάκι μπορούν να βρεθούν στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. Ετσι, ο Κ. Ρήγος θα περιηγηθεί στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα του χατζιδακικού έργου, εντάσσοντας ισάριθμα έργα σε μια σπονδυλωτή παράσταση. Στον κόσμο που δημιουργεί ο Κωνσταντίνος Ρήγος, κάθε σημείο του ορίζοντα είναι κι ένα δωμάτιο, κάθε κατεύθυνση του ορίζοντα περικλείεται σε έναν εσωτερικό χώρο, όπου ο χορός γίνεται ένα με τη μουσική.

Συμμετέχουν οι Α' Χορευτές, οι Σολίστ, οι Κορυφαίοι και το Corps de ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Συμμετέχουν ο πιανίστας Θοδωρής Τζοβανάκης, ο βαρύτονος της ΕΛΣ Διονύσης Σούρμπης και μουσικό σύνολο.

Σταύρος Ξαρχάκος - «5 Λαϊκές Μορφές»

Το αθηναϊκό κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει ξανά την ξεχωριστή συναυλία που έδωσε ο Σταύρος Ξαρχάκος στο Ηρώδειο. Οπως ανακοίνωσε ο ίδιος ο συνθέτης, οι «5 Λαϊκές Μορφές Με Τρόπον Εντόνως Ερωτικόν», αυτό το ξεχωριστό και σπάνιο αφιέρωμα που ενώνει τη νεότερη μουσική ιστορία της χώρας, θα επαναλαμβάνεται, μέσα στο χειμώνα, τα Σάββατα στο «Gazarte». Ενα πρόγραμμα γεμάτο εικόνες, αγαπημένες μελωδίες, εντάσεις και στιγμές. Ο μαέστρος, διευθύνοντας επταμελή ορχήστρα σολίστ που τον πλαισιώνουν και φωνητικά, θα χαρίσει ένα ταξίδι ήχων και συναισθημάτων στα μουσικά έργα του ιδίου καθώς και των Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Βασίλη Τσιτσάνη και Μάρκου Βαμβακάρη.

Την επταμελή ορχήστρα απαρτίζουν οι διακεκριμένοι μουσικοί: Νεοκλής Nεοφυτίδης (πιάνο), Βασίλης Δρογκάρης (ακορντεόν), Αλέξανδρος Καψοκαβάδης (κλασική κιθάρα, νυκτά έγχορδα), Γιώργος Λιμάκης (κιθάρα), Αντώνης Τζίκας (κοντραμπάσο), Ηρακλής Ζάκκας (μπουζούκι, μπαγλαμάς, τζουράς), Δημήτρης Ρέππας (μπουζούκι, μπαγλαμάς, τζουράς).

Συναυλία με έργα των Κ. Σούμαν και Φ. Μέντελσον

Σήμερα Τετάρτη, στις 20.30, στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, θα παρουσιαστούν έργα των Κλάρας Σούμαν και Φάνι Μέντελσον από τους «Galan Trio».

Διακόσια χρόνια συμπληρώνονται φέτος από τη γέννηση της Κλάρας Σούμαν, η οποία μαζί με την Φάνι Μέντελσον θεωρούνται από τις διασημότερες γυναίκες συνθέτριες του ρομαντισμού: Η πρώτη, σύζυγος του Ρόμπερτ Σούμαν, και η Φάνι, αδερφή του Φέλιξ Μέντελσον. Δύο εντυπωσιακές πιανίστριες, δύο εκφραστικές συνθέτριες. Τραγούδια της Φάνι παρεισφρέουν σε συλλογές που εκδίδονται στο όνομα του αδερφού της, ενώ η δημιουργικότητα της Κλάρας φθίνει, καθώς επιδεινώνεται η ψυχική ασθένεια του άντρα της. Τα δύο «Tρίο για πιάνο και έγχορδα», που η Κ. Σούμαν έγραψε μόλις στα 17 της χρόνια, ενώ η Φ. Μέντελσον στα 41 της, τη χρονιά που απεβίωσε, συγκαταλέγονται στα πιο γνωστά έργα τους. Θα αποδοθούν από το «Galan Trio», το οποίο αποτελούν οι Μπάμπης Καρασαββίδης (βιολί), Μαρίνα Κολοβού (βιολοντσέλο) και Πέτρος Μπούρας (πιάνο).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ