ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Ιούνη 2020
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΔΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ
Συνεχίζεται το «φαγοπότι» για τους κατασκευαστικούς ομίλους

MotionTeam

Το απίστευτο «φαγοπότι» με χορό εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που έχουν στήσει στις πλάτες του λαού, διαδοχικά η μία κυβέρνηση μετά την άλλη, μπουκώνοντας τους κατασκευαστικούς ομίλους για τα «μεγάλα έργα» των οδικών αξόνων, ανέδειξε με παρέμβασή του στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος.

Στην Επιτροπή είχε κληθεί ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, προκειμένου να ενημερώσει σχετικά με το πού βρίσκεται η ολοκλήρωση του οδικού άξονα Πάτρας - Πύργου. Τελικά στη συζήτηση χάθηκε ο ...λογαριασμός με τα εκατομμύρια που έχουν πάρει οι κατασκευαστικοί όμιλοι από αυτό το έργο.

Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα όσα βγήκαν στη φόρα, η πρώτη δημοπράτηση ξεκίνησε το 2007 και η δεύτερη το 2014 με προϋπολογισμό 443 εκατ. ευρώ και με τους εργολάβους να εισπράττουν χωρίς να παραδίδουν έργο. Ηρθε η επόμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, το 2015, ακύρωσε τον διαγωνισμό, έσπασε το έργο σε 8 εργολαβίες με συνολικό προϋπολογισμό 510 εκατ. ευρώ. Επαναλήφθηκε και εδώ το ίδιο έργο. Π.χ. στην 8η εργολαβία, ενώ ο ανάδοχος είχε εισπράξει πάνω από 1 εκατ. ευρώ παρέδωσε «έργο εργασιών» 40.000 ευρώ.

Τώρα ήταν η σειρά της κυβέρνησης της ΝΔ να ακυρώσει τις συμφωνίες του ΣΥΡΙΖΑ, παραδίδοντας το έργο σε μία εταιρεία, προϋπολογίζοντας άλλα 310 εκατ. ευρώ. Οπως ο υπουργός επιβεβαίωσε, η κυβέρνηση εξασφάλισε στην εταιρεία επιπλέον παραχώρηση του οδικού άξονα έως το 2045 (!) και διόδια με 0,06 ευρώ το χιλιόμετρο (δηλαδή «πήγαινε - έλα» 12 ευρώ). «Ο χρήστης πληρώνει. Θέλω να είμαι ειλικρινής», σημείωσε ο υπουργός, προαναγγέλλοντας ότι διόδια θα μπουν και στον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης και στον Ε65.

Ολα για τους επιχειρηματικούς ομίλους

Ο Ν. Καραθανασόπουλος ανέφερε ότι αυτό που γίνεται εδώ και δεκαετίες από όλες τις κυβερνήσεις είναι «έργα ανολοκλήρωτα, χορός εκατομμυρίων ευρώ, λεόντειες συμβάσεις που πληρώνει ο φορολογούμενος στενάζοντας από τη φορολογία, με τις κυβερνήσεις να ξοδεύουν εκατομμύρια για να εξυπηρετήσουν η καθεμιά τους δικούς της εργολάβους».

Σημείωσε ότι όλα αυτά φέρουν τη σφραγίδα της ΕΕ, η οποία «προωθεί έργα που εξυπηρετούν τις ανάγκες των πολυεθνικών, τα διευρωπαϊκά δίκτυα, τα διαμετακομιστικά κέντρα. Τα υπόλοιπα έργα θα γίνουν εφόσον και αν υπάρχει η επιλεξιμότητα, στη λογική του κόστους - οφέλους, αν δηλαδή, το όφελος γι' αυτόν που θα κατασκευάσει το έργο θα είναι μεγαλύτερο από το κόστος το οποίο θα έχει». Σε αυτό οφείλονται άλλωστε και οι καθυστερήσεις του δρόμου Πάτρας - Πύργου που δεν έχει ιδιαίτερες δυσκολίες αφού το μεγαλύτερο μέρος του δρόμου περνάει από κάμπο.

Κατήγγειλε ως λεόντεια και τη νέα σύμβαση. Ζήτησε να γίνει νέα χάραξη όπως απαιτούν οι κάτοικοι ώστε ο δρόμος να μην περνάει μέσα από τον οικιστικό ιστό της Πάτρας. Απαίτησε να κατασκευαστεί ο δρόμος Πύργου - Καλού Νερού - Τσακώνας και να συνεδριάσει εκ νέου η Επιτροπή για να πει ο υπουργός τι θα γίνει με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

ΣΕΒ - ΣΒΕ
Η «πολιτική σταθερότητα» όρος για την ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου

Κεντρικό ζητούμενο για τη βελτίωση της «ανταγωνιστικότητας» των ελληνικών επιχειρήσεων «ήταν και παραμένει η πολιτική σταθερότητα», σημείωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), Αθανάσιος Σαββάκης, με αφορμή τη δημοσίευση χθες της ετήσιας έκθεσης των στοιχείων του Institute for Management Development (IMD) της Ελβετίας, για την ανταγωνιστικότητα σε 63 οικονομίες του πλανήτη, σύμφωνα με την οποία η εγχώρια καπιταλιστική οικονομία το 2019 παρουσίασε άνοδο κατά 9 θέσεις.

Με αφορμή τη δημοσιοποίηση της έκθεσης, ο πρόεδρος του ΣΒΕ επαίνεσε το αντεργατικό έργο της κυβέρνησης, δηλώνοντας πως «η βελτίωση των δημόσιων οικονομικών και οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για βελτίωση του γενικότερου περιβάλλοντος λειτουργίας των επιχειρήσεων» συνέβαλαν αποτελεσματικά στις «επιδόσεις» του ιδιωτικού τομέα και ζήτησε από αυτήν να θέσει με έμπρακτο τρόπο τη μεταποιητική δραστηριότητα και τη βιομηχανία στην «πρωτοπορία ενίσχυσης», μέσω επενδύσεων στη βιομηχανία, πρόσβαση των επιχειρήσεων σε κεφάλαια χρηματοδότησης, ακόμα «φιλικότερο» φορολογικό πλαίσιο, θέσπιση ειδικών προγραμμάτων ενίσχυσης δυναμικών και εξωστρεφών κλάδων κ.ά.

Οπως αποτυπώνεται και στην έκθεση, ανάμεσα στους δείκτες που βελτιώθηκαν σημαντικά σε σχέση με το προηγούμενο έτος ήταν και αυτοί της «προσαρμοστικότητας της κυβερνητικής πολιτικής» και της «κυβερνητικής αποτελεσματικότητας» στις ανάγκες του κεφαλαίου.

Χαρακτηριστικό άλλωστε παράδειγμα της «προσαρμοστικότητας» και «αποτελεσματικότητας» ήταν και ο «διαγωνισμός» στην προχτεσινή ετήσια Γενική Συνέλευση του ΣΕΒ μεταξύ του νυν και του πρώην πρωθυπουργού, Κυρ. Μητσοτάκη και Αλ. Τσίπρα, αντίστοιχα, για το ποιος είναι ο ικανότερος «διευθυντής» που μπορεί να εξασφαλίσει τα συμφέροντα των βιομηχάνων, με τον νέο πρόεδρο του ΣΕΒ Δ. Παπαλεξόπουλο, να δίνει τα εύσημα και διαγράφοντας μονοκοντυλιά κάθε ψευδεπίγραφη γραμμή αντιπαράθεσης ανάμεσα στη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ, να σημειώνει πως «τα τελευταία χρόνια έσπασαν ταμπού του παρελθόντος. Είναι ιδιαίτερα θετικό ότι, παρά τις όποιες επιμέρους διαφωνίες, υπάρχει ευρεία συναίνεση στο ότι απαιτούνται επενδύσεις και ρίσκο για να πάει μπροστά ο τόπος».

ΚΚΕ: Μητσοτάκης και Τσίπρας διαγωνίστηκαν μπροστά στο κοινό του ΣΕΒ

Στο μεταξύ, σε σχόλιό του για τις ομιλίες Μητσοτάκη - Τσίπρα στη Γενική Συνέλευση του ΣΕΒ, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:

«Μητσοτάκης και Τσίπρας διαγωνίστηκαν κυριολεκτικά μπροστά στο κοινό του ΣΕΒ, για το ποιος είναι ο πιο ικανός "διευθυντής" των συμφερόντων τους.

Ο μεν Μητσοτάκης παρουσιάστηκε ως ο τεχνοκράτης "manager" που δεν διστάζει μπροστά σε τίποτα για να στηρίξει τα κέρδη της επιχείρησης, ο δε Τσίπρας ως ο φιλεύσπλαχνος "manager" που μπορεί να εξασφαλίσει αυτά τα κέρδη, μέσω της "κοινωνικής συνοχής", δηλαδή της ταξικής συνεργασίας και της εξαπάτησης των εργαζομένων.

Πίσω, όμως, απ' το διαγωνισμό τους κρύβεται η κοινή στήριξή τους στη γραμμή του κεφαλαίου και της ΕΕ: Απ' τη μια ενίσχυση των μεγάλων επιχειρήσεων με άφθονο κρατικό χρήμα και απ' την άλλη διατήρηση και επέκταση της εργασιακής ζούγκλας».

«ΚΟΚΚΙΝΑ» ΔΑΝΕΙΑ
Διαχειριστικά ζόρια και νέα αντιλαϊκά μέτρα στα «σκαριά»

Σημαντική αύξηση της μάζας με τα «κόκκινα» δάνεια που έχουν μεταβιβαστεί από τις τράπεζες σε άλλους εμπλεκόμενους παίκτες καταγράφουν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, ενώ η κυβέρνηση «τρέχει» τις διαδικασίες για τη διαμόρφωση του νέου πτωχευτικού κώδικα, που συγκαταλέγεται στα προαπαιτούμενα του 7ου κύκλου ενισχυμένης εποπτείας.

Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε χτες η ΤτΕ, στο τέλος του α' τριμήνου 2020 τα «κόκκινα» δάνεια που έχουν μεταβιβαστεί από τις τράπεζες και τα διαχειρίζονται «Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις» ανήλθαν - σε όρους ονομαστικής αξίας - στα 30,8 δισ. ευρώ, από 23,5 δισ. ευρώ στο τέλος Δεκέμβρη 2019 με αύξηση 7,3 δισ. σε ένα τρίμηνο.

Ειδικότερα, το ποσό αυτό αφορά σε επιχειρηματικά δάνεια ύψους 8,85 δισ., ενώ τα δάνεια προς ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες και ατομικές επιχειρήσεις, που έχουν περάσει στη διαχείριση των διαφόρων funds, φτάνουν σε 5,6 δισ., τα καταναλωτικά δάνεια σε 11,8 δισ. και τα στεγαστικά σε 4,4 δισ., πάντα σε όρους ονομαστικής αξίας.

Στα «σκαριά» η νέα δέσμη αντιλαϊκών μέτρων

Την ίδια ώρα, παρά και το «ανάχωμα» των παρεχόμενων κρατικών εγγυήσεων σε επιχειρηματικά δάνεια αλλά και της χαλάρωσης και των διευκολύνσεων προς τους τραπεζικούς ομίλους της Ευρωζώνης, τα «κόκκινα» δάνεια, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις και τις προβλέψεις, επανέρχονται σε ρότα διόγκωσης.

Σε αυτό το πλαίσιο, προωθούνται συμπληρωματικές παρεμβάσεις, σε συνέχεια βέβαια του σχεδίου «Ηρακλής», όπως έχουν ονομάσει το πακέτο των κρατικών εγγυήσεων προς τις τράπεζες. Μεταξύ αυτών ο νέος πτωχευτικός κώδικας που αναμένεται να κατατεθεί και να ψηφιστεί από τη Βουλή μέσα στο καλοκαίρι, προκειμένου να ισχύσει από 1η Γενάρη 2021, σύμφωνα και με τις σχετικές συστάσεις του Γιούρογκρουπ, για «κατάργηση του τρέχοντος πλαισίου για την προστασία της πρώτης κατοικίας στο τέλος Ιουλίου του 2020».

Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, η Τράπεζα της Ελλάδας ετοιμάζει νέα πρόταση σχετικά με τη συγκρότηση «κακής τράπεζας» (bad bank), στην οποία θα περιέλθουν τα «κόκκινα» δάνεια και άλλα «προβληματικά» τμήματα των εγχώριων τραπεζών. Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, σε πρώιμη φάση βρίσκονται τα παζάρια γύρω από τη συγκρότηση «κακής» τράπεζας σε επίπεδο Ευρωζώνης, εν αναμονή και του βαθμού διόγκωσης των «κόκκινων» δανείων τους επόμενους μήνες.

Μάλιστα, για επόμενη φάση εξετάζεται το ενδεχόμενο χρηματοδότησής της από τα κεφάλαια του «Ταμείου Ανάκαμψης», σε συνέχεια βέβαια της πρότασης που έχει υποβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφορικά με το πακέτο στήριξης συνολικά των επιχειρηματικών ομίλων της ΕΕ. Αυτό σε συνδυασμό με τον πολυετή προϋπολογισμό της ΕΕ (2021-2027) θα συζητηθεί στη Σύνοδο Κορυφής αυτή την Παρασκευή, και όπως φαίνεται οι τελικές αποφάσεις ενόψει κάποιου συμβιβασμού παραπέμπονται για επόμενη συνεδρίαση.

Εκδήλωση - συζήτηση με εκπαιδευτικούς

Το Σάββατο 20 Ιούνη, στις 7 μ.μ., σε εκδήλωση - συζήτηση της Τομεακής Οργάνωσης Εκπαιδευτικών Αττικής του ΚΚΕ, στο Ανοιχτό Θεατράκι Σχολείων της Γκράβας, θα μιλήσει η Λουίζα Ράζου, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του Κόμματος.

Ο Γ. Πρωτούλης στο παραλιακό μέτωπο της Αττικής

Περιοδεία στο παραλιακό μέτωπο του Σαρωνικού και στη μαρίνα της Βουλιαγμένης θα πραγματοποιήσει σήμερα Τετάρτη, στις 10 π.μ., ο Γιάννης Πρωτούλης, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Αττικής, ενόψει και της συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου που θα γίνει την ίδια μέρα και περιλαμβάνει θέματα που αφορούν την περιοχή.

Περιοδεία του Νίκου Καραθανασόπουλου στην Αχαΐα

Ο Νίκος Καραθανασόπουλος, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και βουλευτής του Κόμματος, θα παρευρεθεί σε συγκέντρωση στον Ερύμανθο την Κυριακή 21 Ιούνη, στις 11 π.μ.

Τη Δευτέρα 22 Ιούνη, στις 11 π.μ., θα επισκεφθεί το Κέντρο Εκπαίδευσης Τεχνικού - το στρατόπεδο στα Ταμπάχανα στην Πάτρα. Το απόγευμα της ίδιας μέρας θα κάνει περιοδεία στις συνοικίες της Πάτρας, Προσφυγικά και Γύφτικα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ