Αντιδράσεις προκαλεί η τροπολογία που ψήφισε η κυβέρνηση για τους αποφοίτους κολεγίων
Σκοπός της τροπολογίας είναι να υποχρεώσει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) να εγγράφει αποφοίτους κολεγίων, προκειμένου να ασκούν το επάγγελμα του αρχιτέκτονα μηχανικού και αντίστοιχα να υποχρεώσει το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας να εγγράφει αποφοίτους κολεγίων για να ασκούν το επάγγελμα του οικονομολόγου και του λογιστή φοροτεχνικού, ενώ προβλέπει ότι τα δικαιώματα άσκησης των παραπάνω επαγγελμάτων θα είναι τα ίδια με αυτά των πτυχιούχων των δημόσιων ελληνικών πανεπιστημίων.
Το υπουργείο Παιδείας δηλώνει ότι έτσι συμμορφώνεται με τις παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία διαπίστωσε πλημμελή ενσωμάτωση της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ. Στην πραγματικότητα, η ευρωενωσιακή Οδηγία έχει εδώ και χρόνια ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία και όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις έκαναν επιπλέον βήματα στην αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων. Ωστόσο η αναγνώριση αυτή σκόνταφτε στην άρνηση των Επιμελητηρίων να τους εγγράφουν και να αποδίδουν άδεια ασκησης επαγγέλματος. Με την τροπολογία επιχειρείται να εξαναγκαστούν τα Επιμελητήρια να κάνουν τις αντίστοιχες εγγραφές.
Οπως σημείωσε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής για την τροπολογία, πρόκειται για «μια διαδικασία που βεβαίως δεν ξεκίνησε χτες και δεν έχει ευθύνη μόνο η κυβέρνηση, αλλά αποτελεί έναν ακόμα κρίκο στην πολιτική της ΕΕ και της Συμφωνίας της Μπολόνια, που όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν στηρίξει, για υποβάθμιση των ελληνικών πτυχίων, για αντιστοίχιση των κολεγίων με τα ελληνικά πανεπιστήμια και αποσύνδεση συνολικά του πτυχίου από τα επαγγελματικά δικαιώματα», τονίζοντας ότι η κυβέρνηση «υποβαθμίζει ακόμα περισσότερο τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων των ελληνικών πανεπιστημίων».
Στην τροπολογία αντέδρασε έντονα το ΤΕΕ, το οποίο ετοιμάζει σχετικές προσφυγές και δηλώνει ότι «θα προβεί σε κάθε ενέργεια προκειμένου να μην προχωρήσει η εγγραφή αυτών των αποφοίτων μέσω της συγκεκριμένης διαδικασίας». Μάλιστα, λέει ότι η απόφαση αυτή ήταν σχεδόν ομόφωνη στην Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ, με μόλις 2 «παρών» και χωρίς καμία ψήφο «κατά», σε σώμα 220 μελών.
Αντίστοιχα η Πρυτανεία του ΕΜΠ ζητά «αναθεώρηση της πρόσφατης απόφασης για άκριτη απόδοση αδείας άσκησης επαγγέλματος σε όσους δεν κατέχουν αναγνωρισμένο δίπλωμα αρχιτέκτονα μηχανικού».
Σε ανακοίνωσή της για το θέμα η «Πανεπιστημονική Μηχανικών» καταγγέλλει την απαράδεκτη κυβερνητική πρωτοβουλία, η οποία «αποτελεί έναν ακόμα κρίκο στην υλοποίηση της αντιδραστικής πολιτικής της ΕΕ, της απαξίωσης των πενταετών ακαδημαϊκών κύκλων» που υπηρέτησαν διαδοχικά ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και πάλι ΝΔ, τονίζοντας πως «αποσυνδέει ολοκληρωτικά τα επαγγελματικά δικαιώματα απ' τον ακαδημαϊκό τίτλο», ενώ επισημαίνει πως η απόφαση «στρώνει το δρόμο για ανάλογες εξελίξεις σε πολλούς άλλους κλάδους - υγειονομικούς, δικηγόρους κ.λπ.».
Παράλληλα, σημειώνει πως κεντρικός στόχος τους «είναι η διασφάλιση φθηνότερης εργατικής δύναμης για το μεγάλο κεφάλαιο και οι αιτιάσεις για παραβίαση της ευρωενωσιακής πολιτικής απ' την κυβέρνηση είναι τουλάχιστον αστείες». Επισημαίνει τις μεγάλες ευθύνες όλων των αστικών κομμάτων ΝΔ, ΚΙΝΑΛ και ΣΥΡΙΖΑ, που προώθησαν ενεργά το πλαίσιο αποσύνδεσης πτυχίου - επαγγέλματος, αλλά και τις τεράστιες ευθύνες της ηγεσίας του ΤΕΕ που πρόσκειται σ' αυτές τις παρατάξεις και «όλο το προηγούμενο διάστημα καθησύχαζε με το ίδιο φαιδρό επιχείρημα πως το ευρωενωσιακό πλαίσιο μπορεί να λειτουργήσει θετικά και ζητούσε τη μετατροπή του ΤΕΕ σε εξεταστικό κέντρο».
ΑΣΓΜΕ και ΑΣΕ αναφέρονται στις στοχεύσεις και τις επιπτώσεις των αλλαγών στο σύστημα πρόσβασης
Η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας σε ανακοίνωσή της αναφέρεται στο σύνολο των αντιεκπαιδευτικών αλλαγών, ξεκινώντας από το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, που όπως τονίζει βρίσκεται «μακριά από την ανάγκη για ποιοτική και αναβαθμισμένη Επαγγελματική Εκπαίδευση, που την υποβαθμίζει». Οι ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, επισημαίνει η ΑΣΓΜΕ, ανατρέπουν τον προγραμματισμό και τα σχέδια των παιδιών που βρίσκονται μισό χρόνο πριν από τις πανελλαδικές εξετάσεις, «μετατρέποντας σε πειραματόζωα τους φετινούς υποψήφιους, που είναι πλέον επιβαρυμένοι, με το μεγαλύτερο μέρος της προετοιμασίας τους να το έχουν κάνει μέσω τηλεκπαίδευσης, κλεισμένοι στο σπίτι, χωρίς να μπορούν να εκτονώσουν πουθενά το βάρος αυτής της τόσο πιεστικής χρονιάς».
Αναφερόμενη στο περιεχόμενο των αλλαγών, η ΑΣΓΜΕ υπογραμμίζει ότι θα έχουν ως αποτέλεσμα πολύ λιγότεροι υποψήφιοι να πιάνουν τις σχολές της επιλογής τους, καθώς «μειώνοντας τις επιλογές των υποψηφίων μειώνουν και τις πιθανότητές τους να περάσουν σε μια σχολή, ενώ καθιστούν τη διαδικασία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού ακόμα πιο αγχωτική και ανταγωνιστική».
«Ως γονείς δηλώνουμε: Ούτε να το σκέφτεται η κυβέρνηση να φέρει τέτοιες αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης! Δεν είναι τζόγος το μέλλον των μαθητών!», τονίζει η ΑΣΓΜΕ και διεκδικεί ουσιαστικά μέτρα για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων, απαιτώντας παράλληλα: Κατάργηση του αντιεκπαιδευτικού νομοσχεδίου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση. Πραγματική κάλυψη της ύλης διά ζώσης. Αναπροσαρμογή της ύλης ανά τάξη και μείωση της εξεταστέας ύλης - ορισμό τώρα της εξεταστέας ύλης για τους μαθητές της Γ' Λυκείου. Καμία αλλαγή στον τρόπο εισαγωγής τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Κατάργηση της «Τράπεζας Θεμάτων».
«Ούτε να το σκέφτεται η κυβέρνηση να αλλάξει το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ στη μέση της χρονιάς!», δηλώνει η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαίδευτικών». Σημειώνει πως «η πρεμούρα του υπουργείου Παιδείας να ανακοινώσει αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ στη μέση της χρονιάς δείχνει την αναλγησία και την απόσταση από την εκπαιδευτική πραγματικότητα» και αναφέρεται στα όσα αυτές σηματοδοτούν: Αποκλεισμό χιλιάδων μαθητών - ιδιαίτερα των πιο φτωχών λαϊκών οικογενειών - από τα πανεπιστήμια, αφού μειώνεται ο αριθμός των εισακτέων. Βίαιη εκδίωξη χιλιάδων νέων, που ονειρεύονται να σπουδάσουν, και στροφή τους στην εφήμερη κατάρτιση. Περικοπή κάθε ελευθερίας στην επιλογή Τμήματος από τους μαθητές. Κλείσιμο Τμημάτων, σύμφωνα με την Εκθεση Πισσαρίδη.
Η ΑΣΕ στέκεται στις πρωτόγνωρες - αντίξοες συνθήκες μέσα στις οποίες οι μαθητές της Γ' Λυκείου δίνουν τη μάχη, απαιτώντας συγκεκριμένα μέτρα στήριξής τους ιδιαίτερα αυτήν τη χρονιά, λόγω της πανδημίας, και πραγματική αναβάθμιση της ποιότητας της μόρφωσης, με κάλυψη των αναγκών.
Είναι «επιτακτική ανάγκη ο δήμος να αναλάβει την ευθύνη περιοδικού ελέγχου των σχολικών κτιρίων για την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών», δηλώνει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Σωκράτης», που καταγγέλλει το γεγονός και αναδεικνύει τους κινδύνους που ελλοχεύουν για την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών, λόγω της πλημμελούς συντήρησης των σχολικών κτιρίων. Να σημειωθεί ότι έναν χρόνο πριν σημειώθηκε επίσης πτώση σοβάδων από τα στηθαία περιμετρικά του ίδιου κτιρίου.
«Είναι υποχρέωση της δημοτικής αρχής να μεριμνά για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων. Οι φωτογραφίες από το 20ό Δημ. Σχολείο είναι αποκαλυπτικές για το μέγεθος του ατυχήματος που θα μπορούσε να προκληθεί σε ώρα λειτουργίας του σχολικού προγράμματος. Η όποια ολιγωρία ή αμέλεια σε ό,τι αφορά την προστασία της ζωής μαθητών και εκπαιδευτικών είναι καταδικαστέα και δεν ευσταθεί καμιά δικαιολογία», δηλώνει ο Σύλλογος «Σωκράτης» και απαιτεί άμεσα ο δήμος να προχωρήσει σε περιοδικούς ελέγχους όλων των σχολικών κτιρίων.
Οι αγωνίες και η απάντηση των μαθητών για τις αλλαγές που προωθούνται από την κυβέρνηση, εν μέσω πανδημίας, βρέθηκαν στο επίκεντρο της διαδικτυακής συζήτησης που πραγματοποίησε το απόγευμα της Κυριακής η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας και την οποία παρακολούθησαν ζωντανά εκατοντάδες μαθητές.
Στόχος ήταν να συζητηθούν οι εξαγγελίες για αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση, αλλά και η «Τράπεζα Θεμάτων», ζητήματα με τα οποία είναι αντιμέτωποι οι μαθητές του Λυκείου. Η συζήτηση κινήθηκε σε ερωτήματα όπως γιατί γίνονται αυτές οι αλλαγές και τι ακριβώς προβλέπουν, κατά πόσο αφορούν όλους τους μαθητές της Γ' Λυκείου, πόση αλήθεια υπάρχει στις δηλώσεις από πλευράς υπουργείου ότι δεν αλλάζει κάτι στην προετοιμασία των μαθητών, και στα άλλα επιχειρήματα με τα οποία συνόδεψε τις ανακοινώσεις.
Μαθητές Γ' Λυκείου αναφέρθηκαν στα παραπάνω, ενώ το λόγο πήραν και μαθητές Α' τάξης από Αθήνα και Πειραιά, που μίλησαν για την επαναφορά της «Τράπεζας Θεμάτων» στις σημερινές ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, τα ζητήματα της «αξιολόγησης» και τα απανωτά διαγωνίσματα αυτό το διάστημα, τη στιγμή που ουσιαστικά οι μαθητές δεν έχουν διδαχθεί τη μισή ύλη.
Από την πλευρά της Συντονιστικής Επιτροπής έγιναν προτάσεις για την άμεση αντίδραση των μαθητών. Στο mathites.gr έχει ήδη αναρτηθεί κείμενο μαθητών που φέτος δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις, καλώντας να ψηφιστεί σε κάθε τμήμα και τάξη Γ' Λυκείου σε όλη την Ελλάδα, να κατατεθεί στους διευθυντές των σχολείων και στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και σε κινητοποίηση στο υπουργείο Παιδείας αύριο Τετάρτη, με όλα τα απαραίτητα μέτρα.