ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 5 Νοέμβρη 2021
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΥΠΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Νέα κίνητρα στους επιχειρηματικούς ομίλους για «πράσινες» μπίζνες

Eurokinissi

Ολο και περισσότερα κίνητρα στα «αρπακτικά» των ΑΠΕ και άλλα τμήματα του κεφαλαίου που ασχολούνται με τις «πράσινες» μπίζνες δίνει η κυβέρνηση. Χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στη χτεσινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ο πρωθυπουργός προανήγγειλε «τέσσερις τολμηρές μεταρρυθμίσεις που αφορούν το περιβάλλον, τον ενεργειακό προσανατολισμό της χώρας προς τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας», προκειμένου να «τρέξουν» «πράσινες» μπίζνες.

Οι τέσσερις αυτές «μεταρρυθμίσεις» είναι: Πρώτον, ο κλιματικός νόμος «τον οποίον για πρώτη φορά αποκτά η χώρα». Δεύτερον, το νέο πλαίσιο παραγωγής και αποθήκευσης ρεύματος από «καθαρές» πηγές «με έμφαση στα θαλάσσια αιολικά πάρκα». Τρίτον, ο μετασχηματισμός της διαχειριστικής αρχής υδρογονανθράκων και τέταρτον, το εθνικό σχέδιο κυκλικής οικονομίας για την τετραετία 2021-2025. Ολες τους δράσεις με μπούσουλα να βρουν κερδοφόρα διέξοδο συσσωρευμένα κεφάλαια, σε βάρος του περιβάλλοντος και της ζωής του λαού.

Εξάλλου, σε πλήρη αντίθεση με την πραγματικότητα των δραματικών αυξήσεων στην Ενέργεια, που ήδη βιώνουν οι εργαζόμενοι λόγω της «πράσινης μετάβασης», αλλά και των χιλιάδων θέσεων που θα χαθούν λόγω της απολιγνιτοποίησης, ο Κυρ. Μητσοτάκης μίλησε για «ανάπτυξη η οποία από τη μια θα προσφέρει καθαρή και φθηνή Ενέργεια, αλλά ταυτόχρονα θα προσφέρει και πολλές, καλές νέες θέσεις εργασίας και καλύτερη ποιότητα ζωής στους πολίτες».

Παραπέρα περιέγραψε τις «βλέψεις» της αστικής τάξης να γίνει η Ελλάδα «κόμβος μεταφοράς καθαρής Ενέργειας στη Μεσόγειο», εμπλέκοντας όλο και περισσότερο τη χώρα στο επικίνδυνο κουβάρι των ενεργειακών και γεωπολιτικών ανταγωνισμών. «Σε αυτή την κατεύθυνση εξάλλου κινείται και η διπλωματία της Ενέργειας, την οποία ήδη δρομολογεί η Ελλάδα», είπε, φέρνοντας ως παράδειγμα την πρόσφατη συμφωνία με την Αίγυπτο για την ηλεκτρική διασύνδεση, «μέσω της οποίας θα μεταφέρεται καθαρό ρεύμα από τον ήλιο της Αφρικής στην Ελλάδα και από εκεί στην Ευρώπη», καθώς και τις συζητήσεις με τη Σαουδική Αραβία προκειμένου η Ελλάδα «να καταστεί κόμβος εισόδου πράσινου υδρογόνου».

Σε κάθε περίπτωση, με στόχο να επιταχυνθούν οι «πράσινες» μπίζνες, ο πρωθυπουργός προανήγγειλε επί της ουσίας νέα τεράστια βάρη που θα φορτωθούν στο λαό για να πληρώσει τα πανάκριβα «πράσινα» εμπορεύματα σε όλους τους τομείς, ανακοινώνοντας συγκεκριμένα μέτρα και χρονοδιαγράμματα, όπως:

-- Από το 2023 σε όλα τα νέα σπίτια που θα κατασκευάζονται θα απαγορεύεται η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου, εκεί που υπάρχει επαρκές δίκτυο φυσικού αερίου.

-- Από το 2025, όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και το 1/3 των ενοικιαζόμενων οχημάτων, θα πρέπει να είναι ή ηλεκτρικά ή οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων.

-- Από το 2030 θα απαγορεύεται η πώληση νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Το «ευνοϊκό» θεσμικό πλαίσιο

Ο υπουργός Περιβάλλοντος, Κ. Σκρέκας, παρουσίασε το «Εθνικό Σχέδιο Δράσης Κυκλικής Οικονομίας 2021 - 2025». Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις αρχικές ανακοινώσεις του υπουργείου, ο νέος «Κλιματικός Νόμος» μεταξύ άλλων ορίζει τους νέους ποσοτικούς στόχους μείωσης των εκπομπών ρύπων για τη χώρα μας στο 55% το 2030, σε σχέση με το 1990 και στο 80% στο 2040, με απώτερο στόχο την - ψευδεπίγραφη - «κλιματική ουδετερότητα» το 2050.

Οι παραπάνω στόχοι θα συγκεκριμενοποιηθούν σε 7 βασικούς παραγωγικούς τομείς με επιμέρους στόχους μείωσης των εκπομπών και συγκεκριμένα στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας, στις μεταφορές, στη βιομηχανία, στα κτίρια, στη γεωργία και κτηνοτροφία, στη διαχείριση αποβλήτων, αλλά και τις χρήσεις γης. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στις ανακοινώσεις του υπουργείου, ο σχετικός νόμος θα προβλέπει «οικονομικά κίνητρα για επενδύσεις και επιχειρηματικές δραστηριότητες που συνεισφέρουν έμπρακτα στον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης»...

Σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο για την αδειοδοτική διαδικασία των ΑΠΕ, τους σταθμούς αποθήκευσης Ενέργειας και τα Αιολικά Πάρκα, μεταξύ άλλων προβλέπεται:

«Απλοποίηση» της αδειοδότησης των ΑΠΕ με στόχο τη μείωση της διάρκειας της σχετικής διαδικασίας σε λιγότερα από δύο έτη, έτσι ώστε να επιταχυνθούν οι νέες επενδύσεις στον τομέα εκτιμώμενου ύψους, σύμφωνα με το υπουργείο, 10 δισ. ευρώ και συνολικής ισχύος 12 GW.

Νέο θεσμικό πλαίσιο για την εγκατάσταση και λειτουργία σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με την καθιέρωση τριών κατηγοριών αδειών για έργα «αμιγούς αποθήκευσης», για έργα ΑΠΕ συνδυασμένα με μονάδες αποθήκευσης και για καταναλωτές με ενσωματωμένη μονάδα αποθήκευσης.

Επίσης ρυθμίζει ζητήματα εγκατάστασης υπεράκτιων αιολικών πάρκων κυρίως χωροταξικά, τη διαδικασία επιλογής «θαλάσσιων οικοπέδων», την οικονομική ενίσχυση που θα λαμβάνουν κ.ά.

Τέλος αναφορικά με το «Εθνικό Σχέδιο Δράσης Κυκλικής Οικονομίας», το υπουργείο αναφέρει ότι θα περιλαμβάνει ρυθμίσεις «πλήρως εναρμονισμένες» με τους σχετικούς στόχους της ΕΕ σχετικά με τα απόβλητα, την «εναλλακτική» διαχείριση, τα πλαστικά μιας χρήσης κ.ά.


ΝΕΟΣ «ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ» ΝΟΜΟΣ
«Λεφτά υπάρχουν» για το κεφάλαιο

Στοχευμένα κίνητρα σε επιχειρηματικούς ομίλους και ισχυρές επιχειρήσεις, με επίκεντρο μεταξύ άλλων την «πράσινη μετάβαση», τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τη «στήριξη καινοτόμων επενδύσεων» σύμφωνα με τις προτεραιότητες της «Βιομηχανίας 4.0», περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης «Αναπτυξιακός Νόμος - Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη» που δόθηκε χτες σε διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης.

Ουσιαστικά πρόκειται για περαιτέρω διευκρινίσεις και κωδικοποίηση των «αναπτυξιακών» νόμων τόσο των προηγούμενων κυβερνήσεων όσο και της σημερινής, αλλά και άλλων διάσπαρτων διατάξεων που έχουν στόχο την προσέλκυση νέων κερδοφόρων επενδύσεων με φοροαπαλλαγές, ελαφρύνσεις, κρατικές ενισχύσεις, επιδοτήσεις και άλλα προνόμια. Μάλιστα, ευθύς εξαρχής διευκρινίζεται ότι «επενδυτικά σχέδια που ενισχύονται βάσει των καθεστώτων του παρόντος επιτρέπεται να υπαχθούν σε άλλο καθεστώς ενισχύσεων ή καθεστώς ενισχύσεων "ήσσονος σημασίας" ή να δανειοδοτηθούν με επιδοτούμενα δάνεια κρατικών ενισχύσεων».

Οι σχετικές διατάξεις προβλέπουν μεταξύ άλλων:

-- Φορολογική απαλλαγή. Μάλιστα, η έναρξη χρήσης του συγκεκριμένου κινήτρου ξεκινά με την πιστοποίηση της υλοποίησης του 50% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου, ενώ ο επενδυτής μπορεί να αξιοποιεί το σύνολο της φοροαπαλλαγής σε ορίζοντα μέχρι 15 χρόνια.

Βέβαια, τα παραπάνω πλαισιώνονται από παλαιότερης κοπής φορολογικά μέτρα ενίσχυσης των επιχειρηματικών ομίλων, π.χ. επέκταση του καθεστώτος των υπεραποσβέσεων στο 200% για ψηφιακές και «πράσινες» επενδύσεις κ.ο.κ. Το συγκεκριμένο μέτρο μπορεί να οδηγήσει μέχρι και σε εκμηδενισμό του φόρου επί των επιχειρηματικών κερδών, ειδικά για εταιρείες «έντασης κεφαλαίου» (π.χ. μεταποίηση, εφοδιαστική, τεχνολογίες).

-- Επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης. Η έναρξη της επιδότησης μπορεί να πραγματοποιείται «μετά την πιστοποίηση της δημιουργίας των συνδεόμενων με το επενδυτικό σχέδιο θέσεων εργασίας», ενώ ένα μεγάλο τμήμα της (60% του εγκεκριμένου ποσού) καταβάλλεται και πριν από την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου.

-- Κρατικές επιχορηγήσεις. Με την υλοποίηση του 25% του επενδυτικού κόστους καταβάλλεται το 25% της εγκεκριμένης κρατικής επιχορήγησης, ενώ οι κρατικές επιδοτήσεις αφορούν και περιπτώσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing).

Σε ό,τι αφορά το χρηματοδοτικό σχήμα επενδυτικών σχεδίων, προβλέπεται ότι «η οικονομική συμμετοχή κάθε φορέα στο κόστος του επενδυτικού σχεδίου μπορεί να καλύπτεται είτε με ίδια κεφάλαια είτε με εξωτερική χρηματοδότηση, με την προϋπόθεση ότι 25% του ενισχυόμενου κόστους αυτού δεν περιέχει καμία κρατική ενίσχυση, δημόσια στήριξη ή παροχή».

Ουσιαστικά ο ιδιώτης επενδυτής μπορεί να ενταχθεί στις ευεργετικές διατάξεις με την καταβολή ιδίων κεφαλαίων μόλις στο 25% του επενδυτικού σχεδίου ή και πολύ μικρότερων, έως και μηδενικών ποσών, σε περίπτωση που διασφαλίσει αντίστοιχο ύψος τραπεζικού ή άλλου δανεισμού.

Παραπέρα, σε σχετική διάταξη αναφέρεται ρητά ότι «οι επιχορηγήσεις, οι επιδοτήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης και οι επιδοτήσεις του μισθολογικού κόστους που προβλέπονται στον παρόντα καλύπτονται από τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων, στον οποίο εγγράφεται η σχετική προβλεπόμενη δαπάνη για κάθε οικονομικό έτος και προέρχονται από εθνικούς πόρους ή ευρωπαϊκά διαρθρωτικά και επενδυτικά ταμεία ή από άλλους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς».

Εξυπακούεται ότι και οι νέες φορολογικές απαλλαγές και ελαφρύνσεις στους επιχειρηματικούς ομίλους (μαζί με τις εν λόγω επιδοτήσεις) θα φορτωθούν στους κρατικούς προϋπολογισμούς και βέβαια στις πλάτες του λαού.


ΕΛΑΙΟΠΑΡΑΓΩΓΟΙ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Να αποζημιωθούν στο 100% της ζημιάς που υπέστησαν

Ερώτηση κατέθεσε στη Βουλή το ΚΚΕ

Τα προβλήματα των ελαιοπαραγωγών της Θεσσαλίας και κυρίως του δήμου Τεμπών Λάρισας (περιοχές Γόννων, Συκουρίου) και της Μαγνησίας (από τα Λεχώνια έως το Νότιο Πήλιο) αναδεικνύει το ΚΚΕ, με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή και υπογράφουν οι βουλευτές του Γιώργος Λαμπρούλης, Μαρία Κομνηνάκα, Διαμάντω Μανωλάκου και Μανώλης Συντυχάκης.

Την υποστήριξή του στους ελαιοπαραγωγούς είχε εκφράσει και ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, σε συνάντηση που είχε το προηγούμενο Σάββατο με τον δήμαρχο Τεμπών, Γιώργο Μανώλη.

Οι ελαιοπαραγωγοί αντιμετωπίζουν ζημιές λόγω των παγετών του Μάρτη και του Απρίλη, περίοδο άνθησης - καρπόδεσης των ελαιοδέντρων, που προκάλεσαν μειωμένη ανθοφορία, αλλά και έντονο το φαινόμενο της ακαρπίας στην ελαιοπαραγωγή, οδηγώντας έτσι στη μείωση της παραγωγής ελαιών και ελαιόλαδου έως και 90%, με αποτέλεσμα για τα επόμενα χρόνια να μην έχουν εισόδημα. Ταυτόχρονα, ο κανονισμός του ΕΛΓΑ δεν προβλέπει αποζημίωση σ' αυτές τις περιπτώσεις. Μάλιστα, η καταστροφή αυτή γίνεται σε μια χρονιά που αναμενόταν «βεντέμα», δηλαδή ικανοποιητική σοδειά, που δεν συμβαίνει κάθε χρόνο.

Ανάλογα προβλήματα έχουν εμφανιστεί και σε άλλες ελαιοπαραγωγικές περιοχές της χώρας, για τα οποία έχει κατατεθεί σχετική Ερώτηση (9074/16-09-2021) αλλά δεν έχει δοθεί ακόμα απάντηση από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.

Οι βουλευτές του ΚΚΕ επισημαίνουν: «Οι μικρομεσαίοι ελαιοπαραγωγοί βρίσκονται αντιμέτωποι για πολλοστή φορά με την καταστροφή στη σοδειά τους, χωρίς την πλήρη κάλυψή τους από τον κανονισμό του ΕΛΓΑ στο 100% της ζημιάς και χωρίς να διασφαλίζεται η έγκαιρη αποζημίωσή τους. Η πρόσφατη καταστροφή με τη μειωμένη καρπόδεση είναι ένα ακόμη χτύπημα στην επιβίωση των βιοπαλαιστών αγροτών. Γι' αυτήν την καταστροφή, η κυβέρνηση μοίρασε τα ψίχουλα των 30 ευρώ ανά στρέμμα για όσους είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες. Η κατάσταση αυτή επιδεινώνει τα ήδη οξυμένα προβλήματα επιβίωσης για τους μικρομεσαίους ελαιοπαραγωγούς, που βιώνουν στο πετσί τους τις συνέπειες της ΚΑΠ και των αντιλαϊκών πολιτικών διαχρονικά των κυβερνήσεων, με υπέρογκους φόρους, ασφαλιστικές εισφορές, ΕΝΦΙΑ, χαράτσια κ.λπ., που κάνουν ακόμα πιο ασφυκτική την κατάσταση. Από την άλλη, έγνοια της κυβέρνησης είναι πώς οι έμποροι και οι μεταποιητικές επιχειρήσεις θα προμηθεύονται με χαμηλές τιμές το ελαιόλαδο για να αυξάνουν συνεχώς τα κέρδη τους και όχι η στήριξη των βιοπαλαιστών ελαιοπαραγωγών».

Με την Ερώτησή του το ΚΚΕ απαιτεί από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και την κυβέρνηση να προχωρήσουν σε κατεπείγουσες ενέργειες ώστε:

-- Να υπάρξει αντικειμενική καταγραφή των ζημιών στην ελαιοπαραγωγή, από το πρόβλημα της ακαρπίας και της σχινοκαρπίας.

-- Να αποζημιωθούν από τον ΕΛΓΑ οι μικρομεσαίοι ελαιοπαραγωγοί στο 100% των ζημιών που υπέστησαν.

-- Να αλλάξει ο αναχρονιστικός κανονισμός του ΕΛΓΑ, ώστε να καλύπτεται το σύνολο των ζημιών στο 100%, από όλους τους φυσικούς κινδύνους και τις αρρώστιες, με την απαραίτητη κρατική χρηματοδότηση και την ταυτόχρονη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για τους βιοπαλαιστές αγρότες.

-- Να εξασφαλιστούν κατώτερες εγγυημένες τιμές για το ελαιόλαδο, που να καλύπτουν το κόστος παραγωγής και να αφήνουν εισόδημα επιβίωσης στους παραγωγούς.

-- Να μειωθεί το κόστος παραγωγής (π.χ. κατάργηση του ΦΠΑ στα αγροεφόδια, εργαλεία, αφορολόγητο πετρέλαιο, μείωση της τιμής του αγροτικού ρεύματος κατά 50% κ.λπ.).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ