ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 6 Νοέμβρη 2021 - Κυριακή 7 Νοέμβρη 2021
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
Με αποφασιστικότητα ετοιμάζουν τη μάχη της 48ωρης απεργίας

«Χωρίς εμάς προπέλα δεν γυρνά», διαμηνύουν τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία, καλώντας σε μαζική συμμετοχή

Δεν θα λυθεί κάβος την Τετάρτη και την Πέμπτη

Eurokinissi

Δεν θα λυθεί κάβος την Τετάρτη και την Πέμπτη
Με 48ωρη πανελλαδική απεργία που αρχίζει την Τετάρτη 10 Νοέμβρη σε όλες τις κατηγορίες πλοίων σε όλα τα λιμάνια της χώρας, οι ναυτεργάτες μπαίνουν σε νέο γύρο αγωνιστικών κινητοποιήσεων ενάντια στην ολομέτωπη επίθεση που δέχονται από τους εφοπλιστές και την κυβέρνηση, για να «καθαρίσουν» τα καράβια από Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, κοινωνικοασφαλιστικά και συνδικαλιστικά δικαιώματα, να διευρυνθεί η εργασιακή ζούγκλα, για να συνεχίσουν να αυξάνουν την ήδη τεράστια εφοπλιστική κερδοφορία.

Την ίδια ώρα που «ο ελληνικός στόλος έχει φτάσει στο ιστορικό υψηλό όλων των εποχών σε όρους χωρητικότητας και οι πλοιοκτήτες της χώρας αντιπροσωπεύουν το 11% των παραγγελιών νέων κατασκευών παγκοσμίως», όπως αναφέρουν τα τελευταία στοιχεία, όλα «βγαλμένα» από το ξεζούμισμα των ναυτεργατών και τα προκλητικά προνόμια που τους εξασφαλίζουν διαδοχικά όλες οι κυβερνήσεις, ώστε ακόμα και η φορολογία για τους εφοπλιστές να είναι εθελοντική, με τον λαό συνολικά να πληρώνει το λογαριασμό, η κυβέρνηση της ΝΔ έφτασε με νομοθετική ρύθμιση να καταργήσει και επίσημα τις κλαδικές Συλλογικές Συμβάσεις στα ποντοπόρα πλοία, ανοίγοντας τον δρόμο για όλες τις κατηγορίες πλοίων.

Την Τετάρτη, πρώτη μέρα απεργίας, τα ναυτεργατικά σωματεία καλούν σε απεργιακή προσυγκέντρωση στις 5.30 π.μ. στο λιμάνι του Πειραιά (στα «BLUE STAR» στον ηλεκτρικό), για την περιφρούρηση της απεργίας.


Η απεργιακή συγκέντρωση θα γίνει την Πέμπτη 11 Νοέμβρη, στις 10.30 π.μ., στο λιμάνι του Πειραιά, στα «BLUE STAR» στον ηλεκτρικό σταθμό.

«Βροχή» τα προνόμια στους εφοπλιστές...

Παράλληλα, με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση καταργήθηκαν οι οργανικές συνθέσεις στα ποντοπόρα πλοία, ανοίγοντας και εδώ την «προοπτική» για όλες τις κατηγορίες πλοίων. Ηδη, με πρόσχημα την πανδημία, εδώ και έναν χρόνο τα ακτοπλοϊκά πλοία ταξιδεύουν με μειωμένη οργανική σύνθεση (μείον κοντά 50%), δηλαδή λιγότερο πλήρωμα. Πρόκειται για μέτρα που εκτός των άλλων αυξάνουν τους κινδύνους και σε βάρος της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, της ανθρώπινης ζωής και του θαλάσσιου περιβάλλοντος, αφού η ασφάλεια των πλοίων είναι άμεσα συνυφασμένη με ναυτεργάτες που θα πρέπει να έχουν πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα και οργανικές συνθέσεις που να καλύπτουν τις ανάγκες των πλοίων.

Σημειώνεται επίσης ότι ενώ για τους εφοπλιστές τα προνόμια πέφτουν βροχή από όλες τις κυβερνήσεις με επιχορηγήσεις, επιδοτήσεις (μόνο στους ακτοπλόους εφοπλιστές η κυβέρνηση της ΝΔ έχει προσφέρει μέσα σε έναν χρόνο 400 εκατ. ευρώ «ζεστό» χρήμα για τις «άγονες γραμμές», με τον ΣΥΡΙΖΑ να την κατηγορεί ότι ...είναι λίγα) και ακόμα και το πετρέλαιο είναι αφορολόγητο, το επίδομα ανεργίας των ναυτεργατών έφτασε αισίως στο ...δυσθεώρητο ύψος των 350 ευρώ, από 290 ευρώ που ήταν με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Το δίκαιο διεκδικητικό πλαίσιο που προβάλλουν οι ναυτεργάτες περιλαμβάνει μεταξύ άλλων: Ανανέωση και εφαρμογή των ΣΣΕ με ουσιαστικές αυξήσεις. 7ωρο - 5ήμερο - 35ωρο. Υποχρεωτική ασφάλιση στο ΝΑΤ για όλους τους ναυτεργάτες, από όποια χώρα κι αν προέρχονται. Αμεση επίλυση του οξυμένου προβλήματος με την ανανέωση των διπλωμάτων - πιστοποιητικών. Ασφαλή επαναπατρισμό των χιλιάδων ναυτεργατών που παραμένουν εγκλωβισμένοι στα ποντοπόρα πλοία, επειδή οι εφοπλιστές αρνούνται να βάλουν το χέρι στην τσέπη και να εξασφαλίσουν όλες εκείνες τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για τον απεγκλωβισμό τους. Είναι χαρακτηριστική εδώ η επιστολή διαμαρτυρίας που έστειλε ο ανθυποπλοίαρχος του δεξαμενόπλοιου «Στροφάδες», της ναυτιλιακής εταιρείας «Eletson», για τις τραγικές συνθήκες που βιώνουν οι ναυτεργάτες του πλοίου λόγω της κατάσχεσής του, με τον πολύμηνο εγκλωβισμό τους στη Σιγκαπούρη. Παρότι είναι γνωστό το γεγονός στο υπουργείο Ναυτιλίας και στις υπηρεσίες του, όπως επισημαίνεται στην επιστολή μέχρι σήμερα δεν έχει επιλυθεί το πρόβλημα του επαναπατρισμού τους.

...και για τους ναυτεργάτες μισθοί πείνας με βάση τα «διεθνή κρατούντα»

«Οι ναυτεργάτες απέκτησαν ΣΣΕ μέσα στην πυρά του Β' Παγκοσμίου Πολέμου με μπροστάρη τη θρυλική ΟΕΝΟ, δίνοντας ακόμα και την ίδια τη ζωή τους για να αποκτήσουν δικαιώματα.

Εχουμε χρέος και καθήκον να συνεχίσουμε, με πολύτιμη παρακαταθήκη την ιστορική διαδρομή της εργατικής τάξης, να μεταλαμπαδεύσουμε αυτήν την πείρα ιδιαίτερα στη νέα γενιά, να μη σκύψει το κεφάλι στην εργασιακή ζούγκλα όπου την οδηγούν», δηλώνει στον «Ριζοσπάστη» ο πρόεδρος της Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού, Θανάσης Ευαγγελάκης, και συνεχίζει: «Το εφοπλιστικό κεφάλαιο συνεχίζει να αυξάνει τα κέρδη του, απολαμβάνει σωρεία προνομίων και επιδομάτων από τις μέχρι σήμερα κυβερνήσεις, κατέχει 4.901 πλοία ελέγχοντας το 19,42% της παγκόσμιας χωρητικότητας, το 58% στο πλαίσιο της ΕΕ, ενώ το 2020 οι παραγγελίες ναυπήγησης αντιπροσωπεύουν το 11% της παγκόσμιας χωρητικότητας στα υπό παραγγελία πλοία.

Αντίθετα, για τους ναυτεργάτες οι συνθήκες εργασίας επιδεινώνονται, με τη μη ανανέωση και εφαρμογή των ΣΣΕ, τις περικοπές μισθών, τις μειωμένες οργανικές συνθέσεις, την εντατικοποίηση της δουλειάς με τις αυξημένες απαιτήσεις των εφοπλιστών, τη διαρκή υπονόμευση της ζωής τους από ασθένειες και "ατυχήματα" που δεν καταγράφονται.

Η κυβέρνηση της ΝΔ, συνεχίζοντας την πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων, στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του εφοπλιστικού κεφαλαίου, προώθησε πρόσθετες αντεργατικές νομοθετικές ρυθμίσεις με αιχμή τον ν. 4714/2020 και υλοποίησε την απαίτηση των εφοπλιστών για την εφαρμογή των "διεθνών κρατούντων", δηλαδή κατάργηση των κλαδικών ΣΣΕ από τα διεθνή μισθολόγια ITF - ILO. Μισθολόγια πείνας που ισχύουν για τους ναυτεργάτες σε πλοία με πανιά ευκαιρίας, αλλά και για ναυτεργάτες από άλλες χώρες. Γι' αυτό λέμε για πλήρη εργασιακά δικαιώματα για όλους τους ναυτεργάτες, από οποιαδήποτε χώρα προέλευσης.

Η εξέλιξη αυτή στα ποντοπόρα, που εφαρμόζεται και με αντίστοιχες ανατροπές στις ασφαλιστικές εισφορές, δρομολογεί αντίστοιχες συνθήκες σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, με οδυνηρές συνέπειες στα εργασιακά, ασφαλιστικά, συνταξιοδοτικά δικαιώματα των ναυτεργατών».

Ο Θ. Ευαγγελάκης σημειώνει επίσης τις επιπτώσεις της πανδημίας, με σωρεία κρουσμάτων μέσα στα βαπόρια, και επισημαίνει ότι «αυτήν την περίοδο είναι μαζική η ακινησία των ακτοπλοϊκών πλοίων, με την πλειοψηφία των ναυτεργατών να έχει εργαστεί 3 μήνες και από τους άνεργους ναυτεργάτες ελάχιστοι, λόγω των προϋποθέσεων, θα πάρουν το πενιχρό επίδομα των 350 ευρώ».

Οσο για την Κοινωνική Ασφάλιση, ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ τονίζει ότι «συνεχίζονται οι απαράδεκτες συνθήκες καθυστέρησης έκδοσης κύριων - επικουρικών συντάξεων και εφάπαξ, που έχουν διαμορφωθεί με την εφαρμογή του ν. 4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου). Χειρότερες είναι οι συνθήκες στις διαδοχικές συντάξεις, ακόμα και για χήρες των ναυτεργατών εκκρεμούν περίπου 400 συντάξεις χηρείας!».

Μεγάλα είναι και τα προβλήματα στη Ναυτική Εκπαίδευση τα οποία προβάλλει η ΠΕΜΕΝ, αφού όπως αναφέρει ο Θ. Ευαγγελάκης «η κυβέρνηση και το υπουργείο Ναυτιλίας δεν πήραν κανένα ουσιαστικό μέτρο για να λειτουργήσουν οι σχολές με την έγκαιρη πρόσληψη καθηγητών και την προστασία της υγείας εκπαιδευόμενων και εκπαιδευτικών μπροστά στη νέα έξαρση της πανδημίας. Οπως δεν πήραν κανένα ουσιαστικό μέτρο για την ανανέωση των διπλωμάτων και πιστοποιητικών, οδηγώντας τους ναυτεργάτες στα τρωκτικά της ιδιωτικής Εκπαίδευσης».

«Διεκδικούμε την κατάργηση των αντεργατικών νόμων, δουλειά με δικαιώματα», τονίζει ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ και θυμίζει: «Οι απεργιακοί αγώνες που έγιναν από πέρυσι στις 26 Νοέμβρη μέχρι και τις 16 Ιούνη με αιχμή το αντεργατικό τερατούργημα Χατζηδάκη, με μαζική συμμετοχή, όπως και οι πρόσφατες κινητοποιήσεις των εργαζομένων στην "e-food", των λιμενεργατών της COSCO, των οικοδόμων, των εκπαιδευτικών, αποτελούν πολύτιμα εφόδια για κάθε κλάδο στις ταξικές συγκρούσεις που έχουμε μπροστά μας ενάντια στην αντιλαϊκή πολιτική του κεφαλαίου και των εκπροσώπων του. Λέμε: Χωρίς τους ναυτεργάτες προπέλα δεν γυρνά, χωρίς τους εργάτες γρανάζι δεν γυρνά. Μας αξίζει μια ζωή χωρίς αφεντικά, να γίνουμε κυρίαρχοι του πλούτου που εμείς παράγουμε».

Αποφασιστικός παράγοντας η οργάνωση στα ταξικά σωματεία

Ο πρόεδρος του Σωματείου Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», Αγγελος Γαλανόπουλος, μας λέει για την απεργία που προετοιμάζεται αυτές τις μέρες σε όλα τα λιμάνια:

«Αυτή είναι η απάντησή μας για την υπογραφή ΣΣΕ με ουσιαστικές αυξήσεις και ταυτόχρονα διεκδίκηση δικαιωμάτων που αφορούν τη ζωή κάθε συναδέλφου μέσα στο πλοίο.

Και αυτή η απεργία, και κάθε μορφή αγώνα που επιλέγουμε για να υπερασπιστούμε τα δικαιώματά μας, πρέπει να στοχεύουν στην αναχαίτιση του σχεδιασμού των εφοπλιστών για κατάργηση των ΣΣΕ και της Κοινωνικής Ασφάλισης σε όλες τις κατηγορίες πλοίων για όλους τους ναυτεργάτες.

Ολοι μας έχουμε πείρα, και είναι οδυνηρή, γιατί το νομικό οπλοστάσιο που επιβάλλουν μια χούφτα εφοπλιστές και υλοποιούν οι κυβερνήσεις διαχρονικά δεν υπολογίζει την ανθρώπινη ζωή. Με νόμους μειώνουν τις οργανικές συνθέσεις δημιουργώντας εξαντλητικά ωράρια. Με νόμους έχουν μειώσει τα πρόστιμα όταν παραβιάζεται ο χρόνος εργασίας και ανάπαυσης. Με νόμους υπονομεύουν την ασφάλεια των πλοίων, με παρατάσεις στα πιστοποιητικά και με εξ αποστάσεως επιθεωρήσεις, και όλα αυτά για να εξασφαλίζουν μεγαλύτερα κέρδη, και σε αυτόν τον βωμό τους έχουμε θυσιαστεί. Πέρυσι χάσαμε τον Θανάση, το 2016 τον Γεράσιμο, το 2015 τον Μάκη και αυτός ο κατάλογος είναι μακρύς, με πολλούς σακατεμένους.

Αυτό που πρέπει να πάρουμε χαμπάρι είναι ότι η οργάνωση στα ταξικά σωματεία είναι ο αποφασιστικός παράγοντας για να γυρνάμε σπίτια μας και να μπορούμε να εξασφαλίσουμε σε εμάς και στις οικογένειές μας αξιοπρεπή ζωή. Αυτό κρίνεται και τώρα με τη 48ωρη απεργία και σε κάθε αγώνα των εργατών».

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Μαγείρων Εμπορικού Ναυτικού, Γιώργος Αντωνόπουλος, επισημαίνει ότι οι ναυτεργάτες, διεκδικώντας αποφασιστικά να υπογράψουν ΣΣΕ, αντιμάχονται τους αντεργατικούς νόμους που ψήφισαν όλες οι κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια. «Πρόκειται για διακηρυγμένες πολιτικές θέσεις κατά παραγγελία των εφοπλιστών, που αγνοούν προκλητικά τις ανάγκες των οικογενειών μας. Με την αλληλεγγύη των εργαζομένων στην ευρύτερη περιοχή του λιμανιού και ενώνοντας τη φωνή μας με όλους τους εργαζόμενους που ασφυκτιούν από αυτήν την πολιτική, θα δώσουμε με αποφασιστικότητα τον απεργιακό μας αγώνα».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ