ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 14 Ιούλη 2022
Σελ. /24
Κοινή συνισταμένη η σύνδεση του πανεπιστημίου με την αγορά

«Διαφήμιση» του αντιεκπαιδευτικού έργου της κυβέρνησης από την υπουργό Παιδείας - Τα «ευρωπαϊκά» πρότυπα επικαλείται ο ΣΥΡΙΖΑ

Οτι η κυβέρνηση πιάνει τη σκυτάλη και επεκτείνει τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ για ένα πανεπιστήμιο - ΑΕ, στη βάση των κατευθύνσεων των ιμπεριαλιστικών οργανισμών του ΟΟΣΑ και της ΕΕ, επιβεβαίωσε από την αρχή της ομιλίας της η υπουργός Παιδείας, Ν. Κεραμέως, σημειώνοντας ότι «κωδικοποιούμε την υφιστάμενη νομοθεσία σχετικά με τη λειτουργία των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων», που δεν είναι άλλη από όλους τους αντιδραστικούς νόμους των τελευταίων δεκαετιών, που χτίζουν σκαλί σκαλί το πανεπιστήμιο - επιχείρηση, μεταξύ τους οι νόμοι Διαμαντοπούλου του ΠΑΣΟΚ και Γαβρόγλου του ΣΥΡΙΖΑ.

Από εκεί και πέρα έκανε απολογισμό του 3χρονου αντιεκπαιδευτικού έργου της κυβέρνησης της ΝΔ διαφημίζοντας ως κατόρθωμα τα σχολεία πολλών ταχυτήτων, την αξιολόγηση πάνω στους στόχους του κεφαλαίου, την «αυτονομία», δηλαδή τη σταδιακή μείωση της κρατικής χρηματοδότησης των σχολείων για να στρέφονται και να αναζητούν χορηγούς κ.ο.κ.

Ειδικά για τον νέο νόμο - πλαίσιο, μέσα από διάφορες εύηχες εκφράσεις περί καινοτομίας, εκσυγχρονισμού, αναβάθμισης σπουδών κ.ά., προσπάθησε να πείσει ότι από τη «σύνδεση των πανεπιστημίων με την επιχειρηματικότητα», όπως είπε, οι ωφελημένοι είναι οι φοιτητές, οι καθηγητές και η κοινωνία.

Στη βάση αυτή βάφτισε αναβάθμιση τις «περισσότερες επιλογές» σε «πολλαπλά πτυχία», «minor degrees», τη δυνατότητα να «επιλέγουν μαθήματα», να «μπαίνουν στη Νομική και να πηγαίνουν για 6 μήνες στην Πληροφορική» και πάει λέγοντας. Τη δημιουργία δηλαδή πτυχίων - «σούπα», πτυχίων πολλών ταχυτήτων, προγραμμάτων σπουδών με αποσπασμένη και κατακερματισμένη γνώση - συρραφή πιστωτικών μονάδων, για πτυχία που δεν θα εξασφαλίζουν επαγγελματικά δικαιώματα.

Ως «αναβάθμιση του ρόλου των φοιτητών» εμφάνισε την ανάσυρση των «συμβουλίων φοιτητών», δηλαδή τα παραμάγαζα που θέλει η κυβέρνηση να λειτουργούν ως χειροκροτητές της πολιτικής της και θα εκλέγονται με ενιαία ψηφοδέλτια, στην προσπάθεια χτυπήματος του φοιτητικού κινήματος.

Οσον αφορά τα «οφέλη» των καθηγητών από τον νόμο - πλαίσιο, η Ν. Κεραμέως έκανε λόγο για δημοκρατία και αξιοκρατία και «ανάδειξη όσων αξίζουν», οι οποίοι βέβαια θα αξιολογούνται σύμφωνα με τους στόχους του Πανεπιστημίου - ΑΕ και των επιχειρηματιών.

Οσο για τα οφέλη προς την κοινωνία και τους πολίτες η Ν. Κεραμέως εννοούσε προφανώς τους επιχειρηματικούς ομίλους που θα έχουν «εύκολη πρόσβαση σε εργαστήρια πανεπιστημίων» και στους οποίους θα διαχέονται τα αποτελέσματα της πανεπιστημιακής έρευνας, προς όφελος της ανταγωνιστικότητας και των κερδών τους.

Ο ΣΥΡΙΖΑ προσπάθησε να σηκώσει τους τόνους της αντιπαράθεσης, χωρίς όμως να αμφισβητήσει ούτε στο ελάχιστο τους πραγματικούς στόχους του νομοσχεδίου. Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Φίλης, είπε ότι «αναμφισβήτητα είναι αναγκαία η σύνδεση του πανεπιστημίου με την οικονομία», την καπιταλιστική, με την ...προϋπόθεση να γίνει με «δημοκρατικό τρόπο», με «συμμετοχικό πανεπιστήμιο».

Εξάλλου, όπως σημείωσε, στο νομοσχέδιο υπάρχουν «ρυθμίσεις που ισχύουν ή βρίσκονται εδώ και αρκετά χρόνια στους κανονισμούς και τα προγράμματα των πανεπιστημίων», που «μπορούν να αποδειχθούν θετικές ρυθμίσεις». Ο δε κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Π. Σκουρλέτης συμπλήρωσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι υπέρ του πανεπιστημίου που «θα διαβάζει την αγορά», κατηγόρησε την κυβέρνηση για αναχρονιστικές και αυταρχικές πολιτικές που στερούν από τα πανεπιστήμια τις δυνατότητες να λειτουργήσουν όπως τα «ευρωπαϊκά», όταν τα ίδια ακριβώς επιχειρήματα αξιοποιεί η κυβέρνηση για να πλασάρει το νομοσχέδιο.

Οσον αφορά την κριτική του ΠΑΣΟΚ ήταν χαρακτηριστική η τοποθέτηση της ειδικής του αγορήτριας, Χ. Κεφαλίδου, η οποία είπε: «Τρία χρόνια επί της ουσίας έχουμε ακόμη πανεπιστήμια σε κατάληψη, υπάρχει η δαιμονοποίηση της επιχειρηματικότητας και δεν έχετε καταφέρει ούτε την πανεπιστημιακή αστυνομία να φτιάξετε, που τόσο πολύ την ανεβάσατε, που την ακούμε και δεν βλέπουμε»!

Αντίστοιχα και η Ελληνική Λύση δεν αμφισβήτησε τη σύνδεση των πανεπιστημίων με τους επιχειρηματικούς ομίλους αλλά παρότρυνε με τη σειρά της να φτιαχτεί επιτέλους η αστυνομία των πανεπιστημίων και απαίτησε έξω οι παρατάξεις από τα ΑΕΙ. Στην έλλειψη δημοκρατίας επικέντρωσε την κριτική του το ΜέΡΑ25.

Σύντομο ανέκδοτο «η δημόσια και δωρεάν Παιδεία» που λέει το Σύνταγμα

Το Σύνταγμα λέει πως η Παιδεία παρέχεται δημόσια και δωρεάν, αλλά κάτι τέτοιο έχει καταντήσει το πιο σύντομο ανέκδοτο εδώ και χρόνια, από την αντιεκπαιδευτική πολιτική όλων των κυβερνήσεων, ανέφερε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Θανάσης Παφίλης, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση για την ένσταση αντισυνταγματικότητας άρθρων του νομοσχεδίου που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ.

Πρόσθεσε πως η λαϊκή - εργατική οικογένεια πληρώνει για τη μόρφωση των παιδιών της σε όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης, από τις ξένες γλώσσες μέχρι τα μεταπτυχιακά, στα οποία έχουν επιβληθεί δίδακτρα.

Σημείωσε ότι πάντα η αντισυνταγματικότητα καθορίζεται από την εκάστοτε πλειοψηφία, ωστόσο τόνισε πως το ΚΚΕ στηρίζει την ένσταση, υπογραμμίζοντας ότι το νομοσχέδιο είναι αντισυνταγματικό σχετικά με τους διορισμούς και το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων, στις διοικήσεις των οποίων θα συμμετέχουν στελέχη της αγοράς, ενώ προβλέπει πως θα κλείνουν τμήματα εάν δεν βρίσκουν χορηγούς, αφού η κρατική χρηματοδότηση μειώνεται δραματικά.

Για το επιχείρημα που ακούγεται, «έξω τα κόμματα από την Παιδεία», υπενθύμισε πως το έλεγε η ναζιστική εγκληματική Χρυσή Αυγή. Καταλήγοντας τόνισε πως η εμπορευματοποίηση της Παιδείας βασίζεται στην πολιτική της ΕΕ που όλα τα κόμματα στηρίζουν κι εφαρμόζουν. Η ένσταση αντισυνταγματικότητας απορρίφθηκε από την κυβερνητική πλειοψηφία.


ΚΥΡ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ
Πανηγύρισε για τα πτυχία - «σούπα» που... «καταργούν τα στενά επιστημονικά στεγανά»!

INTIME NEWS

Υπερασπιζόμενος τη διαρκή φοιτητική περιπλάνηση, τα προγράμματα σπουδών - «σούπα» και την πλήρη υποταγή των πανεπιστημίων στην υπηρέτηση της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, τοποθετήθηκε στη Βουλή για το κυβερνητικό νομοσχέδιο ο πρωθυπουργός, Κυρ. Μητσοτάκης.

Ξεκίνησε την ομιλία του με το παράδειγμα της περιπλάνησης μιας νέας από την Αθήνα που εισάγεται στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, περνάει από το ένα Τμήμα στο άλλο, πάει για εσωτερικό Erasmus σε άσχετο αντικείμενο σπουδών στην Κέρκυρα, συνεχίζει με μεταπτυχιακά στο Παρίσι και μετά κάνει κι ένα βιομηχανικό διδακτορικό και γίνεται ένα περιζήτητο στέλεχος επιχείρησης... Κι αυτήν την περιπλάνηση και το πασάλειμμα του ατομικού δρόμου σπουδών και της «ατομικής ευθύνης» τα παρουσίασε ως «ευκαιρίες που προσφέρει το πανεπιστήμιο των νέων οριζόντων»! Ισχυρίστηκε ότι αυτή η «σούπα» «διαμορφώνει αποφοίτους με γνώσεις σε πολλά επιστημονικά πεδία», ενώ ειδικά για το εσωτερικό Erasmus είπε ότι οι φοιτητές «θα γνωρίζουν τη ζωή σε άλλες γωνιές της πατρίδας μας»... κάτι σαν διακοπές δηλαδή, χάνοντας ένα εξάμηνο σπουδών!

«Θα ήθελα να ξεχωρίσω την ευελιξία των νέων προγραμμάτων που καταργούν τα στενά επιστημονικά στεγανά», είπε κατά λέξη ο πρωθυπουργός και σε άλλο σημείο πρόσθεσε ότι το πανεπιστήμιο «παύει να είναι προσανατολισμένο στα στενά όρια ενός επιστημονικού αντικειμένου». Ομολόγησε δηλαδή με έναν τρόπο ότι η υπονόμευση των πτυχίων, που θα φέρει η πανσπερμία προγραμμάτων πολλών ταχυτήτων, απομακρύνει τις σπουδές από την ίδια τους την επιστημονικότητα.

Παράλληλα, το δεδομένο είναι ότι θα απομακρύνει ακόμα περισσότερο τους τίτλους σπουδών από τα επαγγελματικά δικαιώματα, γι' αυτό και οι υποσχέσεις του πρωθυπουργού για «βελτίωση της πιθανότητας καλής επαγγελματικής αποκατάστασης σε αρμονία με τις ανάγκες της οικονομίας της χώρας» είναι κενό γράμμα. Εξάλλου, το λεγόμενο χάσμα δεξιοτήτων στην άναρχη καπιταλιστική οικονομία είναι προφανές ότι δεν μπορεί να απαντηθεί με τους ατομικούς δρόμους σπουδών, ενώ ας μην ξεχνάμε ότι και στο παρελθόν και τώρα έχουν δοκιμαστεί (εκτός πανεπιστημίων) διάφορα πιο σύντομα προγράμματα σπουδών, χωρίς κανένα καλύτερο αποτέλεσμα στην επαγγελματική αποκατάσταση.

Για τα μεταπτυχιακά προγράμματα ο πρωθυπουργός είπε ότι «τα πανεπιστήμια θα ορίζουν τα τυχόν δίδακτρα και τις πηγές χρηματοδότησης», ενώ για τα βιομηχανικά διδακτορικά έδειξε ποιος θα είναι ο πραγματικά ωφελούμενος λέγοντας ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις «θα αναπτύσσονται πιο γρήγορα με πυροδότη την ουσιαστική εφαρμοσμένη έρευνα».

Για τις διαφωνίες που έχουν εκφραστεί για το νέο σύστημα διοίκησης, είπε ότι αυτές αφορούν μόλις 10 άρθρα σε ένα νομοσχέδιο 500 άρθρων, ισχυριζόμενος ότι η πανεπιστημιακή κοινότητα στηρίζει το μεγαλύτερο μέρος του.

Είπε ότι το νομοσχέδιο «επιτέλους απενοχοποιεί τη σύνδεση του πανεπιστημίου με την αγορά», θεοποιώντας την επιχειρηματικότητα και «κλείνοντας το μάτι» στα ιδρύματα ότι «θα μπορούν να συγκροτούν στο εσωτερικό τους θερμοκοιτίδες νέων επιχειρήσεων» και να επεκταθούν σε κάθε είδους μπίζνες, βλέποντας τους πάντες, από τους φοιτητές έως τις επιχειρήσεις και κάθε άλλον φορέα, ως... πελάτες.

Αναφορικά με την ίδρυση, το κλείσιμο και τις συγχωνεύσεις τμημάτων και προγραμμάτων, ο πρωθυπουργός είπε ότι ο νέος ακαδημαϊκός χάρτης «θα είναι πιο ορθολογικός θεραπεύοντας και πολλές από τις αγκυλώσεις της εξαιρετικά πρόχειρης ένωσης των ΤΕΙ με τα ΑΕΙ, θα αποτυπώνει τελικά τις πραγματικές ανάγκες και της Παιδείας και της οικονομίας», δείχνοντας ότι η αγορά θα είναι αυτή που θα κρίνει τελικά τη βιωσιμότητα ενός προγράμματος κι όχι η επιστημονική του αξία.

Τέλος, απευθύνθηκε στον ΣΥΡΙΖΑ για την απουσία του Αλ. Τσίπρα λέγοντας ότι «δεν είναι εδώ διότι αν ήταν εδώ θα αναγκαζόταν να τοποθετηθεί ο ίδιος για τις απίστευτες αθλιότητες του κ. Βερναρδάκη» κι έκανε λόγο για «εκτσογλανισμό της δημόσιας ζωής, το τελευταίο σκαλοπάτι του λαϊκισμού», ενώ απευθυνόμενος στο ΠΑΣΟΚ κάλεσε τους βουλευτές του να ψηφίσουν το νομοσχέδιο επικαλούμενος την ανάγκη εθνικής ενότητας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ