ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 1 Ιούλη 2001
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
Εις υγείαν

Και το κρασί το γέροντα τον κάνει παλικάρι

Δεν κάνουμε κέφι για κοκτέιλ σήμερα. Σήμερα, παρ' όλη τη ζέστη που μας βασανίζει, επιθυμούμε ένα ποτήρι κρασί και καλή παρέα. Διότι, το κρασί είναι ένα κοινωνικό ποτό που θέλει και παρέα και φαγητό, ξεροσφύρι δεν πίνεται ευχάριστα. Συνήθως, όμως, δίνουμε σημασία στην επιλογή του μόνο όταν οργανώνουμε ένα επίσημο γεύμα, με αποτέλεσμα να μην ξέρουμε από πού ν' αρχίσουμε. Οι γνώστες, οι φανατικοί ας τους ονομάσουμε έτσι, του οίνου ξέρουν ότι η αρμονία γεύσεων και κρασιού είναι πολύ σημαντική. Με τον καιρό, όμως, ακόμη και εμείς οι αδαείς μπορεί να εξελιχτούμε σε μαθητευόμενους μάγους, μάγους που θα είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τις διαφορετικές γεύσεις κάθε περιοχής και ποικιλίας. Μέχρι τότε μπορεί να έχουμε καταντήσει και αλκοολικοί...! Οι κανόνες της αρμονίας, λοιπόν, ορίζουν ότι τα θαλασσινά, τα ψάρια και λευκά κρέατα (κοτόπουλο και χοιρινό) ταιριάζουν με λευκό κρασί, ενώ το κόκκινο κρέας, το κρέας με σάλτσα αλλά και το κυνήγι συνδυάζονται με κόκκινο κρασί. Αν τρώτε ροκφόρ, όσο και να φαίνεται παράξενο, η αψύτητά του «μαλακώνει» με ένα γλυκό κρασί, όπως εκείνο της Σάμου, ή και το φουά γκρα. Και τώρα ας ρίξουμε μια ματιά στη σειρά με την οποία θα τα παρουσιάσουμε. Αρχίζουμε με λευκά πριν από τα κόκκινα, τα πιο ελαφρά πριν από τα δυνατά και τα νεαρά κρασιά πριν από τα παλιότερα. Φυσικά, τα ξηρά προηγούνται των γλυκών.

Αυτά τα ολίγα ενημερωτικά για σήμερα, και αν δεν έχετε συντροφιά, δεν πειράζει, ανοίξτε ένα μπουκάλι παγωμένο λευκό κρασί και πιείτε ένα μόνο ποτήρι. Εις υγείαν!!!

Καθ' οδόν: Στην Κωνσταντινούπολη

Η Ιστορία, ασφαλώς, μας παίζει απροσδόκητα παιγνίδια. Είναι αδύνατο να πιστέψουμε ότι η μικρή ομάδα των Μεγαρέων αποίκων, που δημιούργησε τον εμπορικό σταθμό στο σημείο ένωσης της Ασίας και της Ευρώπης, θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί ότι δημιουργούσε μια μεγαλούπολη, που, κάποτε, θα έπαιζε το ρόλο ακόμη και διεθνούς κέντρου διαφόρων εποχών. Ούτε μπορούσαν ποτέ να υποθέσουν ότι θα υπήρχε και δεύτερος Βύζας στη μορφή του Ρωμαίου Αυτοκράτορα Κωνσταντίνου. Η έμπνευση και απόφασή του, μέσα στη γενική κρίση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, που ο ίδιος την έβλεπε να χάνεται, να μεταφερθεί η πρωτεύουσα στη θέση της παλαιάς μεγαρικής αποικίας έδωσε την οριστική ώθηση στην πορεία προς το ιστορικό μεγαλείο.

Εκείνο που σήμερα συμβολικά επιζεί στη σημερινή Κωνσταντινούπολη, είναι η απόφαση του δεύτερου ιδρυτή της για τη μεταφορά της πρωτεύουσας στην Ανατολή. Στην εποχή του, η απόφαση αυτή δεν ήταν τίποτε άλλο από αναγνώριση του προφανούς γεγονότος ότι το νευραλγικό μέρος της Αυτοκρατορίας ήταν οι ανατολικές επαρχίες, χώρος μεγάλης οικονομικής δύναμης και αρχαίας και εδραιωμένης πολιτιστικής έντασης. Στη δική μας εποχή, φαίνεται μια άλλη πλευρά της: Το ότι η σημερινή Κωνσταντινούπολη, αφού χρημάτισε πρωτεύουσα δυο Αυτοκρατοριών, της Βυζαντινής και της Οθωμανικής, είναι σήμερα, σαν δεύτερη (ή, μήπως, σαν πρώτη, όπως μερικοί επιμένουν;) πόλη της Δημοκρατίας της Τουρκίας, μια ανατολική πόλη.

Πιο σωστά, μια ανατολική μητρόπολη. Αυτό μπορεί να το δει κανείς παντού. Μπορεί να το δει κανείς στο παρελθόν. Αν και από το βυζαντινό ιστορικό κεφάλαιο της πόλης ελάχιστα σώζονται, τα αρχαιολογικά ευρήματα της περιοχής δείχνουν καθαρά όχι τη ρωμαϊκή επιρροή, αλλά την ελληνιστική, με τον ατελείωτο και, συχνά, αινιγματικό συγκρητισμό της. Μπορεί, όμως, να το δει κανείς και στο παρόν, όπου η Ανατολή κυριαρχεί άνευ αντιπάλου.

Οδαλίσκη

Πέρα από τα μνημεία και τα άλλα παρόμοια στοιχεία, αυτό το επιβάλλει η ατμόσφαιρα. Πολλοί έχουν ως τώρα παρομοιάσει την Κωνσταντινούπολη με μια οδαλίσκη ξαπλωμένη νωχελικά στα μαξιλάρια του ντιβανιού της, δηλαδή στις όχθες των δυο ηπείρων. Αν και λίγοι ίσως ξέρουν ότι και ο όρος «οδαλίσκη» προέρχεται, πιθανότατα, ακριβώς από την Κωνσταντινούπολη και, συγκεκριμένα, από τη λέξη «ονταλίκ», που σημαίνει «(κορίτσι) του δωματίου», η παρομοίωση, όμως, είναι ακριβής.

Πόλη γιγαντιαίων διαστάσεων, η Κωνσταντινούπολη επιβάλλεται με το μέγεθός της. Θεωρείται μια από τις μεγαλύτερες πόλεις του κόσμου. Διασχίζοντάς την, έχει κανείς την αίσθηση ότι διασχίζει όχι μια πόλη, αλλά έναν ολόκληρο κόσμο. Ιδιαίτερα, μάλιστα, αν ακολουθήσει όχι τους καινούριους δρόμους, αλλά τους παλιούς και πιο παραδοσιακούς, όπου πρέπει να αντιμετωπίσει και τη δεόντως χαώδη κυκλοφορία.

Για καλό της ή για κακό της, η πόλη αυτή είναι συνώνυμη με την παράδοσή της. Ποιος μπορεί, αλήθεια, να πει ότι, στο μυαλό του, δεν ταυτίζεται η Κωνσταντινούπολη με την Αγία Σοφία, ένα από τα λίγα βυζαντινά μνημεία που επιζούν, το Καχριέ Τζαμί και τα ανάκτορα του Μπεσικτάς; Είναι, πράγματι, δύσκολο να βρεις μια πόλη, όπου το «βάρος της Ιστορίας» να είναι περισσότερο «παρών» από ό,τι εδώ. Βάρος που γίνεται εντελώς αισθητό, όχι μόνο από αυτά που υπάρχουν, αλλά και από αυτά που υπήρχαν και που, με την πανταχού παρούσα απουσία τους, σημαδεύουν ανεξίτηλα την εικόνα. Μια εικόνα, που ίσως πρέπει να βιαστεί κανείς για να τη δει, δηλαδή για να την προλάβει. Το γενικό χαρακτηριστικό της εποχής μας, η τάση προς μια ομοιομορφία, της οποίας ακόμη δεν έχουμε αντιληφθεί τις συνέπειες, δε λείπει, φυσικά, και από την Κωνσταντινούπολη και μόνο ο μεγάλος «όγκος» της πόλης ακόμη την κρατά σε κάποια απόσταση.

Η Κωνσταντινούπολη δεν ξεφεύγει και, ίσως, θα ήταν υπερβολή να της απαιτήσουμε να ξεφύγει από ένα βασικό δίλημμα της εποχής μας: Το δίλημμα ανάμεσα σ' αυτό που είναι και σ' αυτό που θα ήθελε να είναι.


Θανάσης ΠΑΠΑΡΗΓΑΣ

Μικρές ιδέες

Δροσερές ιδέες

Ετσι καθώς προσπαθούσαμε να βάλουμε κάποια τάξη στα συρτάρια μας από ένα φάκελο γλίστρησε μια φωτογραφία από ένα ευχάριστο ταξίδι που κάναμε πριν από χρόνια στη Σουηδία. Και ήταν Γενάρης μήνας, φανταστείτε το. Φυσικά, ένα τέτοιο ταξίδι μέσα στην καρδιά του χειμώνα ούτε είχε περάσει ποτέ σα σκέψη από το νου μας. Ούτε σαν υποψία. Να, όμως, που η ζωή είχε τα δικά της σχέδια και βρεθήκαμε εκεί χωρίς καλά-καλά να το πάρουμε είδηση. Αποδείχτηκε πως ήταν μια αλησμόνητη εμπειρία, πως είδαμε μια πόλη πανέμορφη, που η αρχιτεκτονική της μαρτυρούσε την ιστορία της, αφού η χώρα αυτή δεν ενεπλάκη σε κανέναν από τους μεγάλους πολέμους. Ετσι τα καλοδιατηρημένα κτίρια του 17ου αιώνα στέκονται δίπλα στα κτίρια του 19ου και του 20ού. Η Στοκχόλμη, τώρα που κάνει αφόρητη ζέστη είναι ό,τι ωραιότερο μπορεί κανείς να επιθυμήσει. Είναι μια πόλη εύθυμη, μια πόλη ζωντανή, με εξαιρετική ρυμοτομία και φυσικά αρχιτεκτονική. Ο επισκέπτης θα μπορέσει ίσως να βρει εισιτήρια για το Βασιλικό Θέατρο ή για την Οπερα και εκεί στο «τέλος» της πόλης θα μπορέσει -αν ρωτήσει κάποιον ντόπιο- να φτάσει στον ειδυλλιακό δρόμο στον οποίον ο Ινγκμαρ Μπέργκμαν έχει γυρίσει πολλές σκηνές από τις πρώτες του δημιουργίες. Μια ιδέα δροσερή ρίχνουμε στο τραπέζι, μια ιδέα και τίποτε περισσότερο. Θα επανέλθουμε, ίσως, κάποια άλλη στιγμή σ' αυτήν την όμορφη πόλη και θα μιλήσουμε για τα μουσεία της, που είναι συγκεντρωμένα σε κοντινούς χώρους και θα σας μεταφέρουμε στο υπέροχο μουσείο «Vasa»... Το «Vasa» ήταν ένα πλοίο που ναυπηγήθηκε στις αρχές του 1600 και βυθίστηκε στο παρθενικό του ταξίδι, λίγο έξω από το λιμάνι. Τα «λείψανα» του πλοίου βρέθηκαν στις αρχές του 1950 και οι Σουηδοί ειδικοί έκαναν θαύματα. Το συναρμολόγησαν!

Οικολογικές διακοπές

Από εδώ το πάμε, από εκεί το φέρνουμε, σε αντιπερισπασμούς καταφεύγουμε, για να διώξουμε την επίμονη σκέψη αλλά μάταια. Η έμμονη ιδέα, η ιδέα του καλοκαιριού είναι αμετακίνητη. Εχουμε μπροστά μας μια έκδοση του 1991 του «Λιβάνη - Νέα Σύνορα» με τον τίτλο «1001 τρόποι για να σωθεί το περιβάλλον μας». Ετσι όπως το βλέμμα μας διατρέχει τα κείμενα, ξαφνικά αιχμαλωτίζεται από ένα κεφάλαιο που φυσικά μιλά για τι άλλο, για τις διακοπές. Και ριχνόμαστε στη... μελέτη:

«Οπως δείχνουν τα πράγματα, οι διοργανωτές εκδρομών διαθέτουν ελάχιστη ή καμιά ευαισθησία για το περιβάλλον ή την τοπική κοινότητα των περιοχών που επισκέπτονται Το 1989 δωδεκάμισι εκατομμύρια Βρετανοί ταξίδεψαν σε χώρες που το όνομά τους θυμίζει κάτι εξωτικό όπως... η Ελλάδα, ή οι Σεϊχέλλες. Δυστυχώς, όμως, όλη η προετοιμασία που πρέπει να γίνει δημιουργεί προβλήματα στους κατοίκους και στο περιβάλλον. Κάντε, λοιπόν, μια χάρη στον εαυτό σας και στη χώρα που θέλετε να επισκεφτείτε και αποφύγετε να "κλείσετε" οργανωμένες εκδρομές.»

Και παρακάτω σημειώνει:

«Διαλέξτε έναν ασυνήθιστο τόπο διακοπών, αν θέλετε να ζήσετε την περιπέτεια». Δηλαδή, πού να πάμε, αναρωτιόμαστε με θλίψη. Στη Σελήνη; Είναι, άραγε, ασυνήθιστο να πας στο φεγγάρι; Κάθε βράδυ εκεί ταξιδεύουμε, κάθε βράδυ τη μαγική στιγμή που προβάλλει, μισό ή γεμάτο, κάπου εκεί βρισκόμαστε, κάπου εκεί θυμόμαστε, νοσταλγούμε, επιθυμούμε, αγαπούμε. Για πρώτη φορά αποφασίζουμε, έστω και νοερά, να πεταχτούμε μέχρι τη Γη του Πυρός. Ετσι κι αλλιώς όνειρα κάνουμε, δωρεάν είναι.

Οικολογικό πρόσωπο

Εχουμε την αίσθηση ότι πρέπει κάτι να αλλάξουμε, κάτι που να περιέχει και υγιεινή και ομορφιά.. να προσαρμόσουμε, δηλαδή, την οικολογική άποψη πάνω στο πρόσωπό μας. Να πούμε ένα μεγάλο αποφασιστικό «όχι» στους ατσαλάκωτους, χαμογελαστούς και πάνσοφους υπαλλήλους που μας προτείνουν τη μια ή την άλλη κρέμα. Σ' αυτούς που γνωρίζουν τα πάντα, που είναι παραπάνω από επιστήμονες, σ' αυτούς τους καψερούς που τίποτε δεν ξέρουν στην ουσία. Απλώς, μια δουλιά τούς ανέθεσαν και προσπαθούν να τη βγάλουν σε πέρας. Ενα «όχι» λοιπόν, ευγενικό αλλά αποφασιστικό.

Τα νύχια. Ελπίζουμε πως λίγες γυναίκες στην εποχή μας βάφουν τα νύχια τους. Κατ' αρχήν το θέαμα των βαμμένων νυχιών όχι μονάχα δεν είναι ευχάριστο, αλλά ενίοτε γίνεται και αντιαισθητικό και ανατριχιαστικό. Εκτός αυτού όμως, αλλά και το ασετόν περιέχει τοξικές ουσίες μεταξύ των οποίων είναι και η φαινόλη, το τολουόλιο, η φορμαλδεΰδη και το ξυλένιο. Τα γερά νύχια έχουν ανάγκη από αέρα, από καθαριότητα, από απλότητα.

Μαλλιά. Θα πρέπει να είμαστε προσεκτικές στις βαφές των μαλλιών, διότι είναι πολύ επικίνδυνες και δυστυχώς πολλές έχουν αποδειχτεί καρκινογόνες, αλλά παρ' όλα αυτά μέσα από νομικές «χαραμάδες» εμφανίζονται ως νόμιμες. Οι βαφές περιέχουν αμμωνία, διάφορα απορρυπαντικά, αιθανόλη, γλυκόλες, χρώματα και αρωματικές ουσίες, υπεροξείδιο του υδρογόνου, μόλυβδο και ενώσεις θείου. Αν θέλετε να βάψετε τα μαλλιά σας, χρησιμοποιήστε κάποια φυσικά υποκατάστατα όπως η χένα ή η πάπρικα ή τσάι Κεϋλάνης.

Η αναπνοή. Αν θέλετε να έχετε ευχάριστη αναπνοή τότε ξεχάστε τα στοματικά διαλύματα που περιέχουν αμμωνία, δοκιμάστε να μασήσετε λίγο γαρίφαλο. Αλλάξτε τη διατροφή σας, να επισκέπτεστε τον οδοντογιατρό σας προληπτικά και να πλένετε όσο πιο σωστά και συχνά τα δόντια σας

Τα μάτια. Προσοχή στα μάτια σας, να τα φυλάτε σαν τα ...μάτια σας. Γι' αυτό μη χρησιμοποιείτε σκιές που περιέχουν μόλυβδο.

Τα χείλη. Τι είναι το περίφημο κραγιόν το "ρουζ α λεβρ" που λένε οι Γάλλοι, που μεταμορφώνει τα χείλη μας σε φλογερά ηφαίστεια γεμάτα ηδυπάθεια; Γνωρίζετε, άραγε, με τι φτιάχνεται; Με λανολίνη, βαζελίνη, σιλικόνη, καστορέλαιο, άρωμα, χρωστικές ουσίες, με λίγα λόγια είναι ένα υποπροϊόν του πετρελαίου. Προσπαθήστε να βρείτε στην αγορά - υπάρχουν αυτό είναι σίγουρο - κραγιόν για τα χείλη που είναι αθώα. Οσο πιο αθώα γίνεται. Δεν έχουμε χώρο να συνεχίσουμε σήμερα. Την επόμενη Κυριακή, ίσως, να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε το μεγάλο θέμα που ανοίξαμε.

Το νέο Μουσείο του Πολ Κλέε

Ενα δημοψήφισμα έγινε πριν από μερικούς μήνες στη Βέρνη, που αφορά στη δημιουργία ενός μουσείου αφιερωμένου στον Πολ Κλέε. Το μουσείο θα συγκεντρώνει περίπου τέσσερις χιλιάδες έργα του ζωγράφου σε ένα κτίριο σχεδιασμένο από τον Ρέντζο Πιάνο, κοντά στο νεκροταφείο, όπου έχει ταφεί ο καλλιτέχνης. Η πόλη της Βέρνης θα δώσει ένα μεγάλο μέρος γης, καθώς και 13 εκ. δολάρια που απαιτούνται για τις αρχικές εργασίες. Ο αρχιτέκτονας Ρ. Πιάνο έχει σχεδιάσει ένα κτίριο με μια κυματιστή σκεπή, που συνορεύει με τον αυτοκινητόδρομο της Ζυρίχης. Τα έργα που κυρίως θα παρουσιάζονται στο Νέο Μουσείο Κλέε ανήκουν στο ομώνυμο Ιδρυμα που ιδρύθηκε το 1947, δηλαδή εφτά χρόνια μετά το θάνατο του καλλιτέχνη. Ο γιος του ζωγράφου Φέλιξ Κλέε πέθανε το 1990 και οι κληρονόμοι του αποφάσισαν να δώσουν τη μεγαλύτερη οικογενειακή συλλογή στο Μουσείο, που όπως λέγεται θα εγκαινιαστεί το 2005. Αν ζούμε μέχρι τότε και αν έχουμε φυσικά τη δυνατότητα μπορεί να επισκεφτούμε τη Βέρνη και το νέο Μουσείο της. Είθε!!!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ