ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 29 Ιούλη 2001
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Τζουλιάνι... είσαι ωραίος σαν Ελληνας

Εκείνο το πρωί, πριν κατέβει στη διαδήλωση στη Γένοβα, ο Κάρλο Τζουλιάνι άφησε ένα σημείωμα στη μάνα του: «Από παιδάκι κατοικώ σε τόπο χλοερό/ η Γένοβα απόλυτη στα χέρια μου παγώνει/ ο εστεμμένος κόνδορας εγώ/ κι ο κόσμος πάνω μου στολίδι και αγχόνη./ Κοιλάδα μάταια περίμενες/ τα δάκρυα τα δικά μου/ έγιναν άστρα και ήσυχα/ πέφτουν μες στη σιωπή/ μιας Γένοβας που στα χέρια της/ κρατάει την καρδιά μου/ άλλοι τη λένε μάνα μου/ άλλοι τη λεν ζωή». Η απάντηση σ' αυτό ήρθε από τον Τζουζέπε Ουνγκαρέτι, μέσα από την «Αγρύπνια» του, στο Υψωμα Τέσσερα κατά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο: «Μια ολόκληρη νύχτα/ πεσμένος πλάι/σ' ένα σφαγμένο σύντροφο/ με το στόμα/ να χάσκει/ στην πανσέληνο/ με τα παράλυτα/ χέρια του/ να διαπερνούν/ τη σιωπή μου/ έγραψα/ γράμματα γεμάτα έρωτα./ Ποτέ δεν ήμουν/ τόσο δεμένος/ με τη ζωή».

Ο χάρτης της Γένοβας από δω και στο εξής θα έχει το σχήμα του σώματος του Κάρλο Τζουλιάνι.

Κάρλο, Καρλίτο Τζουλιάνι, είδα πολλές φορές τη σκηνή του θανάτου σου. Αντί για ψαλμούς υπήρχαν μόνο οι φωνές των συντρόφων σου. Δεν είσαι παρά ένας εξάγγελος αυτού του «Τρομερού» που έρχεται. Απέχεις από κάθε κέρδος, μικρέ μου αδελφέ, μικρέ μου Ιγνάθιο Σάντσεθ Μεχίας. Σκαλί σκαλί ανέβηκες όχι μόνο το θάνατό σου, αλλά και τον δικό μας. Από τον Προμηθέα ως εσένα (ας μην είμαστε τσιγκούνηδες με τους ήρωες) όλα πληρώνονται με το συκώτι μας, που, όπως λένε οι επιστήμονες, «ο πολφός του ήπατος, λαμβανόμενος διά παρακεντήσεως ημίσειαν ώραν μετά τον θάνατον, παρέχει όξινον αντίδρασιν, ερυθραίνων τον κυανούν χάρτην του ηλιοτροπίου». Πόσα «ηλιοτρόπια» τέτοια ακόμα θα δούμε;

Κάρλο, Καρλίτο, έλα στην Αθήνα, στην αττική γη, τη συκοφαντημένη. Ελα, με το κεφάλι σου γεμάτο θαύματα, κεφάλι που άνοιξε το μαρτυρολόγιο της γενιάς σου, για την οποία έλεγαν ότι δεν ενδιαφέρεται για τίποτα, ότι δεν έχει μνήμη, ότι κοιτάει μόνο να «σερφάρει» μέσα στην πραγματικότητα. Να λοιπόν που ο χορός των μαχητικών διαδηλώσεων απλώνεται στην Ευρώπη που βουλιάζει. Ελα, να πάρεις μέρος στο χορό των δικών μας αγίων και μαρτύρων.

Κάρλο, Καρλίτο, έδωσες τη ζωή σου, γιατί, δίχως να το ξέρεις, έτσι μόνο γίνεται αδιάσπαστη και μακροχρόνια η παράδοση που ενώνει μυστικά όλους τους λαούς. Δε διάβασες τα Απομνημονεύματα του στρατηγού Μακρυγιάννη, αλλιώς θα ζητούσες να γίνει κατά χάριν πατέρας σου. Ακουσε τη φωνή σου μέσα από το τοπίο της παιδικής του ηλικίας: «Τότε μ' έπιασε σε όλον τον κόσμον, ομπρός και με πέθανε εις το ξύλο. Δε μ' έβλαβε το ξύλο τόσο, περισσότερον η ντροπή του κόσμου. Τότε όλοι τρώγαν και πίναν και εγώ έκλαιγα. Αυτό το παράπονον δεν ηύρα άλλον κριτή να το ειπώ να με δικιώσει, έκρινα εύλογον να προστρέξω εις τον Αϊ-Γιάννη, ότι εις το σπίτι του μόγινε αυτεινή η ζημιά και η ατιμία. Μπαίνω τη νύχτα μέσα εις την εκκλησιά του και κλειώ την πόρτα κι αρχινώ τα κλάματα με μεγάλες φωνές και μετάνοιες: τ' είναι αυτό οπούγινε σ' εμέναν, γομάρι είμαι να με δέρνουν; Και τον περικαλώ να μου δώσει άρματα καλά κι ασημένια και δεκαπέντε πουγγιά χρήματα και εγώ θα του φκιάσω ένα μεγάλο καντήλι ασημένιον. Με τις πολλές φωνές κάμαμεν τις συμφωνίες με τον άγιον».

Κάρλο, Καρλίτο, φοβερίζοντας τους αγίους, πατώντας πάνω στον διάβολο, μας δείχνεις τη θάλασσα που έρχεται, που δε φοβάται τίποτα και το θάνατο κατακλύζει.


Γιώργος ΚΑΚΟΥΛΙΔΗΣ


Με χώμα, νερό και μεράκι

Σταμνί, στάμνα, κανάτα, κιούπι, τσουκάλι, κουρούπι, μαστραπάς, κουλές, πιθάρι... Αγγεία για τη φύλαξη υγρών, για το μαγείρεμα, το σερβίρισμα του φαγητού, για τις αγροτικές και κτηνοτροφικές εργασίες... Λέσβος, Σίφνος, Αίγινα, Πελοπόννησος, Κρήτη, είναι μερικές από τις περιοχές της χώρας μας που το όνομά τους συνδέθηκε με την παραδοσιακή κεραμική.

Ο «ταπεινός» πηλός είναι το κοινό σημείο που συνδέει τις τρεις ενδιαφέρουσες εκθέσεις, που πραγματοποιούνται αυτές τις μέρες στη Φολέγανδρο, τη Σίφνο και το Μανταμάδο Λέσβου. Τρεις ξεχωριστές παρουσιάσεις με αφετηρία το χώμα και το νερό, το ταλέντο και το μεράκι ανθρώπων που επιμένουν να ασχολούνται με την τέχνη της αγγειοπλαστικής.

Ενα μικρό νησάκι, χαμένο μέσα στα κύματα του Αιγαίου, η Φολέγανδρος, σε όλες τις ιστορικές περιόδους, έζησε μια περιθωριακή ζωή, αμέτοχη στις πολιτικές και πολιτιστικές εξελίξεις. Με το γύρισμα των καιρών, όταν ανακαλύφθηκε η ιδιαιτερότητα του φυσικού της τοπίου, συνυφασμένη με την ιδιότυπη οικιστική της σύνθεση, η ζωή της άλλαξε ρυθμούς. Στην πολιτιστική της αναβάθμιση, ξεχωριστή ήταν η συμβολή του Πολιτιστικού Συλλόγου «Η Φολέγανδρος», που ιδρύθηκε με εμπνευστή τον Φολεγάνδριο «ζωγράφο του Αιγαίου», Μάρκο Βενιό.

«Τα κεραμικά στη Φολέγανδρο» είναι ο τίτλος της έκθεσης που διοργανώνει ο παραπάνω σύλλογος και φιλοξενείται έως τις 30 Σεπτεμβρίου στην αίθουσα πολιτιστικών εκδηλώσεων στη Χώρα. Τα εκθέματα ανήκουν στις συλλογές του Μουσείου και στις συλλογές των: Μάρκου Βενιού, Φώτη Γαβαλά και Ελένης Μπεχράκη.

Από τα τέλη του 19ου αιώνα έως τα μέσα του 20ού, Σιφνιοί αγγειοπλάστες ίδρυσαν περιστασιακά και μόνιμα εργαστήρια, σχεδόν σε όλα τα νησιά των Κυκλάδων. Ενα από αυτά ήταν και η Φολέγανδρος. Στις δεκαετίες του '20 και του '30, επισκέπτονταν το νησί κάθε καλοκαίρι, οι Σιφνιοί αγγειοπλάστες Κοπολάτης, Δημήτριος και Ντίνος Λεμονής. Στην Πάνω Μεριά, στη θέση Τσικαλαριό, είχαν στήσει τα εργαστήριά τους. Την περίοδο 1940 - 1944, εγκαταστάθηκαν μόνιμα στη Φολέγανδρο οι αγγειοπλάστες Νίκος και Γιώργος Ψαράφτης, επίσης Σιφνιοί. Στην Πάνω Μεριά, σε μια εγκαταλειμμένη «θεμωνιά» ίδρυσαν το εργαστήριο κι έχτισαν το καμίνι τους.


Η κατασκευή των αγγείων στη Φολέγανδρο είναι ίδια με αυτή της Σίφνου, με μικρές διαφορές σε κάποια συγκεκριμένα είδη, στη διακόσμηση και στις ονομασίες. Οι αγγειοπλάστες προμηθεύονταν την απαραίτητη πρώτη ύλη, το κοκκινόχωμα, από την Πάνω Μεριά. Απλωναν το χώμα σε εξωτερικό χώρο του εργαστηρίου, το «κοπάνιζαν», το κοσκίνιζαν και το τοποθετούσαν σε δεξαμενές για να το αναμείξουν με νερό. Μετά, ο έτοιμος πηλός ζυμωνόταν με τα πόδια.

Ολα τα αγγεία στη Φολέγανδρο κατασκευάζονταν στον ποδοκίνητο τροχό. Τα έτοιμα αγγεία τοποθετούνταν σε υπαίθριο χώρο του εργαστηρίου για να στεγνώσουν. Στο στάδιο αυτό, τα διακοσμούσαν με ζωγραφιές, χαράγματα ή επίθετα στολίδια. Τα γεωμετρικά και φυτικά κοσμήματα κυριαρχούσαν στο θεματολόγιο των αγγειοπλαστών που εργάστηκαν στη Φολέγανδρο. Αξιοσημείωτη είναι η συνήθειά τους να χαράζουν τη χρονολογία κατασκευής, αλλά και να υπογράφουν τα αγγεία τους.

Το τελευταίο στάδιο στην κατασκευή των αγγείων ήταν το ψήσιμο σε πετρόκτιστα αγγεία.

Χειροποίητα κεραμικά

Εγκαινιάστηκε πριν λίγες μέρες στο ιστορικό σχολείο του Κάστρου στη Σίφνο, η έκθεση της συλλογής χειροποίητων σιφνέικων κεραμικών του Κοσμά Ξενάκη. Την έκθεση οργανώνει το Σωματείο «Φυρόγια» και την επιμελούνται οι: Ιωάννα Κουτσουδάκη, Κέη Σαρλή. Ο Κοσμάς Ξενάκης, αρχιτέκτονας, ζωγράφος και γλύπτης, μαζί με τη σύζυγό του, άρχισαν από τη δεκαετία του '60 να συγκεντρώνουν χειροποίητα σιφνέικα κεραμικά, για να διαμορφώσουν με πολλή αγάπη και μεράκι, μια μοναδική σήμερα συλλογή παλιών χειροποίητων σιφνέικων κεραμικών.

Οπως ανέφερε η Κ. Ξενάκη «... Κάποια στιγμή τα διάφορα αγγεία που τόσο καιρό μαζεύαμε δεν τα χωρούσε το μικρό μας σπίτι στον Ελεήμονα και αποφασίσαμε να τα βάλουμε στο στάβλο μιας θεμωνιάς που είχαμε αγοράσει πίσω απ' τον Ελεήμονα... Ετσι, το 1979 στηρίξαμε τη στέγη του στάβλου, πλακώσαμε το δάπεδο και βάλαμε όλα τα αντικείμενα που είχαμε μαζέψει ως τότε. Τα σχεδιάσαμε, τα μετρήσαμε, σημειώσαμε πού τα βρήκαμε, πού κατασκευάστηκαν, σε τι τα χρησιμοποιούσαν, ποιος τα δώρισε ή τα πούλησε και τα αριθμήσαμε. Τελικά σκαλίσαμε σε μια πέτρα πάνω από την εξώθυρα "Συλλογή χειροποίητων"». Η συλλογή του Κ. Ξενάκη, η οποία σταμάτησε να εμπλουτίζεται με το θάνατό του, παρουσιάζεται για πρώτη φορά. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 17 Αυγούστου.

  • Εγκαινιάστηκε πριν λίγες μέρες η «6η Παλλεσβιακή έκθεση κεραμικής στη Μηχανή τ' Αγιού» (Πολύκεντρο Μανταμάδου). Η έκθεση συνδιοργανώνεται από το υπουργείο Αιγαίου και το δήμο Μανταμάδου και θα διαρκέσει έως τις 26 Αυγούστου. Συμμετέχουν οι επαγγελματίες και ερασιτέχνες κεραμίστες: Ν. Αναστασίου, Αν. Γαββέ, Ζ. Γεροντιδάκη, Γ. Ζαχαριάδη, Μ. Κρητικού, Π. Μπαβέα, Δ. Σταμάτης, Σ. Τσώκος, Α. Φωντή, Δ. Χατζηγιάννης κ.ά. Η έκθεση θα είναι ανοιχτή καθημερινά από 10.30π.μ. έως 2.30μ.μ. και 6.30μ.μ. έως 2.30μ.μ. Κυριακές και αργίες θα λειτουργεί από τις 10.30π.μ. έως τις 2.30μ.μ.

Ηλ. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ