Eurokinissi |
Θυμίζουμε ότι ο ...«θησαυρός» των περίφημων «υπερκερδών», πάνω στα οποία η κυβέρνηση της ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ είχαν χτίσει διάφορα αφηγήματα ψέματος και κοροϊδίας σε βάρος των νοικοκυριών, αποδείχτηκε «άνθρακες». Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι η κυβέρνηση έκανε δεκτά τα αιτήματα των προμηθευτών για τον τρόπο υπολογισμού των υπερκερδών. Οπως άλλωστε έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) υπολόγισε τα υπερκέρδη για όλους τους ομίλους της Ενέργειας για το χρονικό διάστημα Οκτώβρη 2021 - Ιούνη 2022 στο... υπέρογκο ποσό των 373,55 εκατ. ευρώ! Από αυτά θα φορολογηθεί το 90% και το τελικό ποσό που προκύπτει φτάνει τα 336,1 εκατ. ευρώ...
Για να αντιληφθούμε για τι μεγέθη μιλάμε, αλλά και για την κοροϊδία κυβέρνησης ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, αρκεί να αναφέρουμε τα εξής:
- Μόνο το δίμηνο Σεπτέμβρη - Οκτώβρη 2022 η ΔΕΗ είχε έσοδα 1,1 δισ. ευρώ.
- Πριν από λίγες μέρες ενεργειακός όμιλος ανακοίνωσε τα κέρδη του το πρώτο 9μηνο του 2022 που αυξήθηκαν κατά 171% με συνολικό κύκλο εργασιών 4,5 δισ. και καθαρά κέρδη 312 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση με ρύθμιση στη Βουλή προχωρά στην αύξηση των χρεώσεων για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας που θα πληρώνουν τα νοικοκυριά μέσω των λογαριασμών. Και μάλιστα με απόφαση υπουργού οι χρεώσεις αυτές από 1.11.2022 θα μπορούν να αυξάνονται κατά το δοκούν. Από αυτό θα προκύψει μια επιβάρυνση της τάξης των 300 εκατ. ευρώ τον χρόνο για τις λαϊκές οικογένειες.
Στη ρύθμιση της κυβέρνησης, ως πρώτο χρονικό διάστημα εφαρμογής του μηχανισμού ανάκτησης ορίζεται το χρονικό διάστημα από 1η Αυγούστου 2022 έως 31η Οκτώβρη 2022, ενώ η διαδικασία θα επαναλαμβάνεται σε τριμηνιαία βάση. Ο προσδιορισμός των πρόσθετων εσόδων θα γίνει με τον ορισμό για κάθε μήνα μιας «εύλογης τιμής» για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας. Επομένως, εάν και εφόσον τα κέρδη μιας εταιρείας υπερβαίνουν αυτήν την τιμή τον έναν μήνα και τον επόμενο είναι κάτω από τον προαναφερόμενο πήχη, τότε θα γίνεται συμψηφισμός. Τα υπερέσοδα θα είναι η τυχόν θετική διαφορά που θα προκύψει από το ισοζύγιο όλου του τριμήνου. Είναι λοιπόν προφανές ότι στην τελική εκκαθάριση δεν αποκλείεται να προκύψουν ακόμα και μηδενικές καταβολές από τους ομίλους.
Η «εύλογη τιμή» ονομάζεται στην τροπολογία «Εύλογη Μέγιστη Τιμή Λιανικής», η οποία για κάθε μήνα και για κάθε προμηθευτή θα συγκριθεί με τις ονομαστικές χρεώσεις που έχει αυτός ανακοινώσει, δηλαδή τη «Μέση Τιμή Χρέωσης». Για τη θέσπιση και εφαρμογή του μηχανισμού ανάκτησης θα ακολουθηθεί η ίδια διαδικασία με αυτή για τα υπερκέρδη των ηλεκτροπαραγωγών. Ετσι, η διάταξη παραπέμπει σε Κοινή Απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Τους υπολογισμούς θα αναλάβει και πάλι η ΡΑΕ.
Οσον καιρό παραμείνει σε ισχύ το μέτρο, από τα προς ανάκτηση ποσά κάθε τριμήνου θα καταβάλλεται άμεσα το 60%, ενώ το υπόλοιπο 40% θα αποδοθεί μετά το τέλος «ενεργοποίησης» του μηχανισμού. Για το πρώτο τρίμηνο εφαρμογής, η ανάκτηση του 60% θα γίνει έως τις 23 Δεκέμβρη 2022. Επίσης, με το πέρας ισχύος του μέτρου, θα γίνει συνολική εκκαθάριση της εισφοράς που αντιστοιχεί στα τυχόν υπερβάλλοντα έσοδα του συνόλου της περιόδου.
Σε κάθε περίπτωση αυτό που έχουν δει μέχρι τώρα τα λαϊκά νοικοκυριά είναι: Να επιδοτούνται με δικά τους χρήματα οι όμιλοι, είτε μέσω του κρατικού προϋπολογισμού είτε μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, όπου πληρώνονται τα πρόστιμα για τους ρύπους, αφού πρώτα οι εταιρείες τα μετακυλήσουν στους λογαριασμούς. Επιπλέον, οι όποιες διαφορές στα ποσά, πεδίο στο οποίο αντιπαρατίθεται ο ΣΥΡΙΖΑ, αποτελούν απροκάλυπτο εμπαιγμό, αφού κάνουν ότι δεν ξέρουν πως το Χρηματιστήριο Ενέργειας (που ο ΣΥΡΙΖΑ θέσπισε), στο πλαίσιο της «απελευθερωμένης» αγοράς Ενέργειας, χαρίζει τεράστια κέρδη στους ομίλους. Και κάνουν επίσης πως δεν ξέρουν ότι είναι ο ίδιος ακριβώς μηχανισμός που επιτρέπει την τεράστια κλοπή των λαϊκών νοικοκυριών.
Στο μεταξύ, στην επιβολή ανώτατου ορίου τιμής προμήθειας στο φυσικό αέριο (πλαφόν) φαίνεται να καταλήγει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με έγγραφο που αποκάλυψε το «Βloomberg», στο οποίο προβλέπεται ότι θα μπορεί να ανασταλεί άμεσα από την Επιτροπή σε περίπτωση που διαπιστωθεί «κίνδυνος στην ασφάλεια προμήθειας». Στην περίπτωση δηλαδή που οι προμηθευτές αρνηθούν να προσαρμοστούν στο ανώτατο όριο τιμής που θα καθορίζει η Επιτροπή, ενδεχόμενο πολύ πιθανό. Aλλωστε, η Επιτροπή, σύμφωνα με το δημοσίευμα, έχει λάβει ακριβώς αυτό υπόψη για τον καθορισμό του πλαφόν, ενώ οδηγός για τον καθορισμό του ανώτατου ορίου τιμής θα είναι τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης (futures) που έχουν ήδη συναφθεί μεταξύ προμηθευτών και κρατών - μελών, σε μια περίοδο δηλαδή που οι τιμές είναι έτσι κι αλλιώς σε ιστορικά υψηλά. Ακόμη κι έτσι αυτό το πλαφόν, που έχει σχεδιαστεί στα μέτρα των μεγάλων ομίλων προμήθειας, φαίνεται ότι συνεχίζει να μην είναι αποδεκτό από ένα μπλοκ κρατών με πυρήνα Γερμανία και Ολλανδία.
Αντί για ουσιαστικά μέτρα στήριξης των ατόμων με αναπηρία, η κυβέρνηση προχώρησε στην ενσωμάτωση Οδηγίας της ΕΕ η οποία, αντιμετωπίζοντας την αναπηρία ως εμπόρευμα, ενισχύει την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στο χρυσοφόρο πεδίο δράσης της προσβασιμότητας των ΑμεΑ. Πρόκειται για την Οδηγία 2019/882 «σχετικά με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας προϊόντων και υπηρεσιών και άλλες επείγουσες διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης», η οποία ψηφίστηκε χτες στην Ολομέλεια της Βουλής.
Το νομοσχέδιο ψήφισαν από κοινού ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ και Ελ. Λύση, ενώ το ΜέΡΑ25 ψήφισε «παρών».
Οι βουλευτές του ΚΚΕ, τόσο ο ειδικός του αγορητής Γιώργος Λαμπρούλης όσο και η Διαμάντω Μανωλάκου ως κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του Κόμματος, καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο ανέδειξαν ότι καθώς τα άτομα με αναπηρία αποτελούν μια τεράστια «αγορά» σε επίπεδο ΕΕ, άνω των 120 εκατομμυρίων, ενώ στην Ελλάδα υπολογίζονται σε πάνω από 500 χιλιάδες οι βαριά ανάπηροι, στόχος της Οδηγίας είναι η απρόσκοπτη πρόσβαση των επιχειρηματικών ομίλων σε αυτήν την «αγορά». Δηλαδή να διαμορφωθούν οι ενιαίοι κανόνες και προδιαγραφές στην παραγωγή εμπορευμάτων και υπηρεσιών, όπως τεχνικά βοηθήματα, νέες τεχνολογίες, προϊόντα κ.λπ. που θα αγοράζουν αυτά τα άτομα, προκειμένου να είναι αυτόνομα και αξιοποιήσιμα από το κράτος και τις επιχειρήσεις για να δουλεύουν. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι περίοπτη θέση στην Οδηγία έχει η πολιτική της ΕΕ για τη λεγόμενη «ενεργό γήρανση».
«Βγαίνει δηλαδή στην επιφάνεια όλη η απανθρωπιά αυτού του εκμεταλλευτικού συστήματος. Η αναπηρία αντιμετωπίζεται ως πεδίο κερδοφορίας και εκμετάλλευσης. Εξάλλου, η ίδια η Οδηγία δεν αναφέρει πουθενά οικονομική συμβολή του κράτους γι' αυτές τις κοινωνικές ανάγκες. Παράλληλα, το κράτος αναδεικνύεται σε ρόλο τροχονόμου και ρυθμιστή των κανόνων» ανάμεσα στους επιχειρηματικούς ομίλους που θα διεισδύσουν σε αυτήν την «αγορά», ανέφερε ο Γ. Λαμπρούλης.
Και πρόσθεσε: «Σε όλους τους τομείς που αφορούν την ικανοποίηση των αναγκών των ΑμεΑ και των ηλικιωμένων δεν χωράει καμία επιχειρηματική δράση, καμία εμπορευματοποίηση. Ολα πρέπει να είναι κατοχυρωμένα και δωρεάν από το κράτος. Εμείς δεν μιλάμε για πρόσβαση η οποία εξαρτάται από την οικονομική δυνατότητα του καθενός, αλλά για καθολικό και δωρεάν δικαίωμα, εξασφαλισμένο από το κράτος».
Ενώ η Δ. Μανωλάκου ανέφερε αναλυτικά πώς αντιμετωπίζονταν τα ΑμεΑ στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες, φέρνοντας συγκεκριμένα παραδείγματα για τη δωρεάν θεραπεία και αποκατάσταση, εκπαίδευση, ένταξη στην αγορά εργασίας ανάλογα με τις δυνατότητές τους. Επεσήμανε ότι στην ΕΣΣΔ από το 1960 ήταν εξασφαλισμένη η καθολική εξέταση όλων των παιδιών από 12 διαφορετικές ειδικότητες και ότι τα ΑμεΑ εντάσσονταν σε εξειδικευμένα κέντρα για την αποκατάστασή τους, τη μόρφωση και την εκπαίδευσή τους, με όλα να καλύπτονται δωρεάν από το κράτος. Αλλά και μετά την αποφοίτησή τους από τα Ειδικά Σχολεία, τα ΑμεΑ εργάζονταν ανάλογα με τις δυνατότητές τους, από εργάτες σε εργοστάσια μέχρι επιστημονικά στελέχη.
Στο μεταξύ, κατά τη διαδικασία της ακρόασης εξωκοινοβουλευτικών φορέων στην Επιτροπή τοποθετήθηκε για το νομοσχέδιο ο Χάρης Χουρδάκης, εκπρόσωπος της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Αναπήρων (ΣΕΑΑΝ), και ανέδειξε ότι οι ανάπηροι και χρονίως πάσχοντες κινδυνεύουν αυτήν την περίοδο να μην έχουν ρεύμα και τρόφιμα, λόγω της ενεργειακής φτώχειας και της ακρίβειας.
Σχετικά με το νομοσχέδιο, τόνισε ότι το κράτος δεν έχει εξασφαλίσει τα άκρως απαραίτητα τεχνολογικά βοηθήματα για τους ανάπηρους, για την καθημερινή ζωή τους, την εκπαίδευση και την ένταξη στην παραγωγή.
Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι μόνο οι ασφαλισμένοι καλύπτονται για ένα μικρό μέρος, π.χ. για ένα αναπηρικό αμαξίδιο, ενώ οι ανασφάλιστοι είναι πλήρως αποκλεισμένοι.
«Απευθύνεστε μόνο σε αυτούς που έχουν να αγοράσουν», είπε χαρακτηριστικά για την Οδηγία, ενώ κλείνοντας επεσήμανε ότι το αγωνιστικό αναπηρικό κίνημα κινητοποιείται και καλεί σε ετοιμότητα, καθώς «μόνο με συλλογικό αγώνα μπορούμε να υπερασπίσουμε τις ζωές μας».
Στη Ρώμη βρέθηκε χτες ο υπουργός Εξωτερικών, Ν. Δένδιας, για επαφές με τον Ιταλό ομόλογό του, Α. Ταγιάνι.
Στις δηλώσεις τους ο Ν. Δένδιας σημείωσε ότι «υπάρχει ένας σαφής κανόνας, μια ξεκάθαρη αρχή, ένα σχέδιο, για το πώς επιλύουμε τα μεσογειακά ζητήματα. Και υπάρχουν εξέχοντα παραδείγματα, όπως η ιταλοελληνική συμφωνία για την οριοθέτηση της ΑΟΖ» - που προβλέπει μειωμένα κυριαρχικά δικαιώματα για την Ελλάδα - «και πρόσφατα η συμφωνία μεταξύ Λιβάνου και Ισραήλ για οριοθέτηση», συμφωνία που υπό την επίβλεψη των ΗΠΑ προβλέπει συνεκμετάλλευση, ευχόμενος τα παραδείγματα αυτά να ακολουθήσουν και οι άλλες χώρες της περιοχής, βασικά η Τουρκία.
Ενημέρωσε επίσης για την προγραμματισμένη για σήμερα επίσκεψή του στη Βεγγάζη, όπου αναμένεται να συναντήσει τον πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων της Λιβύης, Αγκίλα Σάλεχ Ισα, και άλλους αξιωματούχους, «μεταφέροντας δύο μηνύματα», όπως είπε: «Την ανάγκη διασφάλισης μιας διαδικασίας που θα επιτρέψει τη διεξαγωγή εκλογών στη Λιβύη, με την απόσυρση ξένων δυνάμεων», όπως και για τα «παράνομα μνημόνια που έχει υπογράψει η κυβέρνηση της Τρίπολης με την Τουρκία». Στο μενού φυσικά βρίσκεται και η προσπάθεια να ξαναζεσταθούν οι διεργασίες για την οριοθέτηση ΑΟΖ, για τις οποίες η ελληνική κυβέρνηση έχει ζητήσει διαμεσολάβηση των ΗΠΑ.
Ο δε Ταγιάνι σημείωσε ότι «η Ιταλία τασσόταν πάντα υπέρ της σταθερότητας στη Μεσόγειο» και ότι «χρειάζεται μια ισχυρή παρουσία της Ευρωπαϊκής Ενωσης», όπως και ότι «χρειάζεται μια κοινή ευρωπαϊκή εξωτερική πολιτική και άμυνας», επιβεβαιώνοντας ότι μπίζνες και στρατιωτική εμπλοκή πάνε μαζί.
Στο μεταξύ, η τουρκική Πολεμική Αεροπορία προχώρησε, χτες, εντός ΝΑΤΟικού πλαισίου σε άλλο ένα κρεσέντο προκλήσεων στο Αιγαίο με 104 παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου.