ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 2 Φλεβάρη 2023
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
Δίνει τη χαριστική βολή στις Συλλογικές Συμβάσεις και τα δικαιώματα των ναυτεργατών

INTIME NEWS

Τη χαριστική βολή στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και συνολικά στα δικαιώματα των ναυτεργατών επιχειρεί τώρα να δώσει η κυβέρνηση της ΝΔ με το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (ΚΙΝΔ), του οποίου η συζήτηση άρχισε χτες στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.

Το ΚΚΕ με την έναρξη της συζήτησης απαίτησε την απόσυρσή του εδώ και τώρα. Οπως επισήμανε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου, πρόκειται για τερατούργημα και δίκαια οι ναυτεργάτες απαντάνε με 48ωρη απεργία στις 8 - 10 Φλεβάρη απαιτώντας να πεταχτεί στα σκουπίδια, την υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων με αυξήσεις, την προστασία και διεύρυνση των εργασιακών, κοινωνικοασφαλιστικών, συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων, την κατάργηση των αντεργατικών νόμων.

Πιο συγκεκριμένα, με την αναμόρφωση του ΚΙΝΔ αυτό που επιδιώκεται είναι η Σύμβαση Ναυτολόγησης, οι όροι εργασίας και τα δικαιώματα των ναυτεργατών να ρυθμίζονται από τη λεγόμενη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας που κυρώθηκε από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ το 2012. Η Σύμβαση αυτή καθορίζει τους ελάχιστους όρους, για τους μισθούς, γενικότερα τις αμοιβές των ναυτεργατών και τα εργασιακά δικαιώματα ώστε διαρκώς να οδηγούνται προς τα κάτω, να γίνονται οι ναυτεργάτες φτηνότεροι, σύγχρονοι δούλοι.

Για παράδειγμα, προβλέπει 72 ώρες δουλειά τη βδομάδα, μισό μισθό σε σύγκριση με την κλαδική σύμβαση των ποντοπόρων, άδεια 2,5 μέρες τον μήνα, όταν οι ναυτεργάτες έχουν κατακτήσει στην κλαδική σύμβαση 8 μέρες τον μήνα και πάει λέγοντας. Με τη Σύμβαση αυτή έχουν συμφωνήσει τα συμβιβασμένα συνδικάτα μεταφορών της ΕΕ, η ITF (Διεθνής Ομοσπονδία Μεταφορών) και βέβαια η πλειοψηφία της ΠΝΟ.

Η Διαμάντω Μανωλάκου επισήμανε ότι δεν αρκούν στους εφοπλιστές οι μέχρι τώρα φοροαπαλλαγές, τα αμέτρητα προνόμια, επιδοτήσεις, επιχορηγήσεις αλλά θέλουν και άλλα προκλητικά, με την κατάργηση των ΣΣΕ να είναι στρατηγικής σημασίας γι' αυτούς, αφού συμβάλλει καθοριστικά στην ενίσχυση και θωράκιση της κερδοφορίας και ανταγωνιστικότητάς τους. Μέτρα που είναι ταυτόχρονα επικίνδυνα όχι μόνο για τις συνθήκες δουλειάς και διαβίωσης των ναυτεργατών στα καράβια, αλλά και για την προστασία και ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Είναι χαρακτηριστικό, σημείωσε η Δ. Μανωλάκου, ότι στα ποντοπόρα πλοία, οι εφοπλιστές, με τη στήριξη των κυβερνήσεων ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ και βέβαια του εργοδοτικού, κυβερνητικού συνδικαλισμού στην ΠΝΟ, έχουν να υπογράψουν ΣΣΕ από το 2010!

Κερδοφορία χωρίς προηγούμενο και θέλουν και άλλα

Βέβαια, την ίδια περίοδο που οι εφοπλιστές, με τις κυβερνήσεις τους, ρίχνουν τα ναυτεργατικά δικαιώματα στα τάρταρα και πέφτουν βροχή τα προνόμια που με τη συνυπογραφή ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ είναι και συνταγματικά κατοχυρωμένα, συνεχίζουν να καταρρίπτουν το ένα ρεκόρ κερδών μετά το άλλο.

Εντελώς ενδεικτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέθεσε η Δ. Μανωλάκου, «η ελληνόκτητη Ναυτιλία ελέγχει το 21% του παγκόσμιου και το 59% του ευρωπαϊκού στόλου. Το 32% των δεξαμενόπλοιων, το 25% των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, το 22% των καραβιών του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Οι εφοπλιστές κτίζουν εκατοντάδες νέα και αγοράζουν μεταχειρισμένα πλοία. Μόνο μέσα στο 2021 και 2022 παρήγγειλαν αντίστοιχα 135 και 117 πλοία, διέθεσαν για νεότευκτα και μεταχειρισμένα πλοία το τεράστιο ποσόν των 14,3 δισ. δολαρίων. Χορός δισεκατομμυρίων! Από το 2018 έως το 2022 η αξία του ελληνόκτητου στόλου αυξήθηκε κατά 92%, έφτασε στα 158,9 δισ. δολάρια, σε μια 5ετία».

Η συμβολή, τόνισε, σε αυτήν την απίστευτη κερδοφορία των μέχρι τώρα κυβερνήσεων είναι αμέριστη και αν τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ λόγω προεκλογικής περιόδου «έβαλε τη μάσκα του μονομάχου» με τη ΝΔ, «είναι και για να κρύψει τη συμφωνία του σε μεγάλα ζητήματα» του κεφαλαίου, όπως είναι και η στήριξη των εφοπλιστών.

Η αναφορά της Δ. Μανωλάκου επιβεβαιώθηκε από τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, Χ. Καλαματιανό, ο οποίος βρήκε ότι «η διαδρομή της κυβέρνησης δεν επιδεικνύει σεβασμό» στη ναυτιλία, ότι ο νέος Ναυτικός Κώδικας χαρακτηρίζεται από «προχειρότητα» και δείχνει την «άρνηση του υπουργείου να δει τη ναυτιλία με συμπεριληπτικό τρόπο». Ούτε κιχ για το συντριπτικό χτύπημα που επιχειρεί σε βάρος των ναυτεργατικών δικαιωμάτων.

Ο δε υπουργός Ναυτιλίας, Γ. Πλακιωτάκης, είπε πως αυτό το έκτρωμα είναι «ό,τι πιο σύγχρονο μπορεί να συναντήσει κανείς σε παγκόσμιο επίπεδο» και πως βέβαια κάνει «το ελληνικό νομοθετικό πλαίσιο ελκυστικότερο» για τους εφοπλιστές.

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Στο «εκτελεστικό απόσπασμα» η κυριακάτικη αργία

...και το ήδη ξεχειλωμένο ωράριο

Στην τελική ευθεία για την πλήρη κατάργηση της κυριακάτικης αργίας επιχειρεί να περάσει η κυβέρνηση της ΝΔ, επιδιώκοντας να ολοκληρώσει το έργο που ξεκίνησαν βήμα βήμα όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις για το ξήλωμά της.

Με νομοσχέδιο που ήδη συζητείται στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής και αφορά την ενσωμάτωση Οδηγιών για την υποτίθεται «προστασία των καταναλωτών», αφού ενσωματώνει όλες τις απαράδεκτες ρυθμίσεις που έχουν «περάσει» μέχρι τώρα και αφήνουν λίγες Κυριακές που τα εμπορικά καταστήματα είναι κλειστά, βάζει και το «κερασάκι», προβλέποντας ότι θα επαφίεται πλέον σε δημάρχους και τοπικές αρχές αν θα ισχύει ή όχι η κυριακάτικη αργία!

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής από την πρώτη στιγμή απαίτησε την απόσυρση των σχετικών άρθρων (18 και 19), τα οποία αίρουν, όπως σημείωσε, τα όποια εμπόδια υπήρχαν μέχρι σήμερα, δίνοντας τη δυνατότητα για μαγαζιά ανοιχτά όλες τις Κυριακές του χρόνου. Επισήμανε ότι στο όνομα της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας για το μεγάλο εμπορικό κεφάλαιο χτυπιούνται τόσο τα δικαιώματα των εργαζομένων που απασχολούνται στο Εμπόριο όσο και των μικρών αυτοαπασχολουμένων, που θα δουλεύουν νυχθημερόν για να ανταγωνιστούν τις μεγάλες αλυσίδες και τα πολυκαταστήματα.

Την απόσυρση των άρθρων αυτών απαίτησε και η πρόεδρος του Συλλόγου Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας Ντίνα Γκογκάκη, τονίζοντας ότι κυριακάτικη αργία και ωράριο στήνονται πια «στο εκτελεστικό απόσπασμα», ικανοποιώντας ουσιαστικά την πάγια απαίτηση των επιχειρηματικών ομίλων για 7ήμερη, 24ωρη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων και των επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών.

Υπενθύμισε ότι από το 2013 οι κυβερνήσεις μεθοδικά άρχισαν το ξήλωμα της κυριακάτικης αργίας. Το 2017, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ νομοθέτησε για ανοιχτές όλες τις Κυριακές του χρόνου από τον Μάιο έως τον Οκτώβριο σε συγκεκριμένες περιοχές και τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ, συνεχίζοντας το «σημαντικό» έργο του ΣΥΡΙΖΑ, θέλει να την αποτελειώσει.

Τόνισε ότι οι εμποροϋπάλληλοι λιώνουν με 12ωρα, σε συνθήκες εντατικοποίησης, με προσχήματα όπως εορταστικό ωράριο, εκπτωτικές περίοδοι, «black Friday», «κόκκινες και λευκές» νύχτες κ.ο.κ.

Η τοποθέτησή της προκάλεσε την αντίδραση του υπ. Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδη, ο οποίος θέλοντας να υπερασπιστεί τους μεγαλοεπιχειρηματίες του κλάδου και το πάγιο αίτημά τους για ένταση της εκμετάλλευσης των εργαζομένων, επικαλέστηκε το γνωστό αντεργατικό κλισέ, ότι οι εργαζόμενοι πρέπει να είναι και ευχαριστημένοι, όταν η δουλειά του εργοδότη «πάει καλά»...

Απάντηση στον υπ. Ανάπτυξης έδωσε ο Γ. Δελής, τονίζοντας πως η πληρωμή των εμποροϋπαλλήλων δεν είναι χάρη εκ μέρους της κυβέρνησης ή των εργοδοτών, αλλά υποχρέωσή τους. Μάλιστα, επισήμανε ότι αυτή η αμοιβή είναι ελάχιστη μπροστά στην εξουθένωση των εργαζομένων αλλά και στους μισθούς πείνας που έχουν κατοχυρώσει η σημερινή αλλά και οι προηγούμενες κυβερνήσεις.

Οσο για το «καλάθι του νοικοκυριού», που και χτες ο υπουργός Ανάπτυξης το παρουσίασε ως προστασία του καταναλωτή, ο Γ. Δελής τόνισε πως αν ήθελε η κυβέρνηση να βοηθήσει τους οικονομικά αδύνατους και όχι να κοροϊδεύει, θα δεχόταν τις προτάσεις νόμου του ΚΚΕ για κατάργηση του ΦΠΑ στα είδη πλατιάς κατανάλωσης, κατάργηση των ειδικών φόρων στην Ενέργεια και τα καύσιμα, για γενναία μείωση και πλαφόν στα βασικά είδη κατανάλωσης, γενναίες αυξήσεις σε μισθούς - συντάξεις, επαναφορά 13ου - 14ου μισθού και συντάξεων. Επίσης, θα επανέφερε τις τριετίες που τις έχουν κόψει όλες οι κυβερνήσεις, μειώνοντας παραπέρα τους μισθούς.

Σε 48ωρη απεργία οι ναυτεργάτες

Απεργούν σήμερα και αύριο οι εκπαιδευτικοί της Ναυτικής Εκπαίδευσης

Δεμένα στα λιμάνια όλης της χώρας θα μείνουν τα πλοία στις 8 και 9 Φλεβάρη, καθώς οι ναυτεργάτες προχωρούν σε 48ωρη προειδοποιητική πανελλαδική απεργία σε όλες τις κατηγορίες πλοίων για τη διεκδίκηση Συλλογικών Συμβάσεων. Η απεργία θα ξεκινήσει στις 6 το πρωί της Τετάρτης 8 Φλεβάρη και θα ολοκληρωθεί στις 6 το πρωί της Παρασκευής 10 Φλεβάρη.

Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ καλούν σε απεργιακή συγκέντρωση την Τετάρτη 8 Φλεβάρη, στις 11 π.μ. στα πλοία «Blue Star» (σταθμός ΗΣΑΠ), ενώ από τα χαράματα της ίδιας μέρας θα δώσουν τη μάχη της απεργιακής περιφρούρησης.

«Ολοι στον απεργιακό αγώνα, στους καταπέλτες των πλοίων, να μη λύσει κάβος, να μη γυρίσει προπέλα» είναι το κάλεσμα που απευθύνουν τα σωματεία.

Διεκδικούν: Ανανέωση και εφαρμογή των ΣΣΕ σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, με ουσιαστικές αυξήσεις, πάνω από 12%, που να καλύπτουν τον πληθωρισμό. Οργανικές συνθέσεις και συνθήκες εργασίας ενάντια στην υπονόμευση της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής. Απόσυρση των αντιναυτεργατικών διατάξεων στην αναθεώρηση του ΚΙΝΔ. Θέσεις εργασίας με συγκροτημένα δικαιώματα, μέτρα προστασίας των ανέργων, της Υγείας.

Στο μεταξύ, σε 48ωρη πανελλαδική απεργία σήμερα και αύριο (2 και 3 Φλεβάρη) προχωρούν οι εκπαιδευτικοί της Ναυτικής Εκπαίδευσης, μετά από απόφαση του σωματείου τους, της Πανελλήνιας Ενωσης Εκπαιδευτικών Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης (ΠΕΕΔΝΕ). Αύριο Παρασκευή η Ενωση καλεί σε συγκέντρωση στις 10 π.μ. στο αμφιθέατρο ΚΕΣΕΝ (Αλ. Φλέμινγκ 43, Αγ. Ι. Ρέντη), προκειμένου να πραγματοποιηθεί Γενική Συνέλευση. Θα ακολουθήσει διαμαρτυρία στο υπουργείο Ναυτιλίας.

Η ΠΕΜΕΝ εκφράζει την αλληλεγγύη της και καλεί εκπαιδευτικούς, μετεκπαιδευόμενους και σπουδαστές να δυναμώσουν τον αγώνα για ενιαία, αποκλειστικά δημόσια, δωρεάν και ανώτατη Ναυτική Εκπαίδευση και Μετεκπαίδευση, με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή με βάση τις σύγχρονες ανάγκες.

Καταγγέλλουν την παραβίαση της Σύμβασης

Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ καταγγέλλουν την παραβίαση της ΣΣΕ Ακτοπλοΐας από την εταιρεία «Blue Star Ferries» στα Ε/Γ-Ο/Γ πλοία «Νήσος Σάμος» και «Διαγόρας». Συγκεκριμένα, η εργοδοσία δεν αποδίδει το ποσό αποζημίωσης ίσης με ένα μεροκάματο που προβλέπει η Σύμβαση (άρθρο 16) για κάθε προβλεπόμενη διανυκτέρευση των ναυτεργατών στο λιμάνι αφετηρίας ή προορισμού που δεν πραγματοποιείται. Τα σωματεία απαιτούν «την εξόφληση όλων των μηνών που δεν έχουν αποδοθεί από την εταιρεία», ενώ καλούν τα όργανα της ΠΝΟ να συζητήσουν και να αποφασίσουν ενέργειες «για την αποκατάσταση αυτής της αδικίας, που κλέβει τον μόχθο των συναδέλφων και τους στερεί την επαφή με τις οικογένειές τους».

ΕΔΥΕΘ - ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΑΚΗ ΠΑΡΟΙΚΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Πικετοφορία την Παρασκευή

Πικετοφορία διαμαρτυρίας, την Παρασκευή 3 Φλεβάρη, στις 7 μ.μ., στη διασταύρωση των οδών Τσιμισκή και Αριστοτέλους, διοργανώνουν η Παλαιστινιακή Παροικία Θεσσαλονίκης και η Επιτροπή για τη Διεθνή Υφεση και Ειρήνης Θεσσαλονίκης, προκειμένου να εκφραστεί μαζικά η απαίτηση να σταματήσουν οι επιθέσεις του Ισραήλ κατά του Παλαιστινιακού λαού.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΑΤΡΑΣ ΤΗΣ ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ
Κόβει την πίτα την Κυριακή 5 Φλεβάρη

Εκδήλωση για την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του για το 2023 θα πραγματοποιήσει το Παράρτημα Πάτρας της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ την Κυριακή 5 Φλεβάρη, στις 10.30 π.μ., στην αίθουσα εκδηλώσεων της ΟΕΒΕΣΝΑ (Αράτου 21, 1ος όροφος).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ