ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 7 Μάρτη 2023
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΓΑΛΛΙΑ
Νέες απεργίες και συγκεντρώσεις ενάντια στο αντιασφαλιστικό νομοσχέδιο

Πρωτοβουλίες συντονισμού και ενίσχυσης της πάλης από αγωνιστικά συνδικάτα

Σε νέες 24ωρες απεργιακές κινητοποιήσεις και συγκεντρώσεις σε όλη τη χώρα προχωρούν σήμερα οι εργαζόμενοι της Γαλλίας, ενάντια στο αντιασφαλιστικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης Μακρόν.

Το κάλεσμα για «μέρα πανεθνικής δράσης» που έχουν απευθύνει τριτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις έχει μετατραπεί ήδη, με κηρύξεις απεργιών από Ομοσπονδίες και Συνδικάτα σε μια σειρά κλάδους, σε απόφαση να «νεκρώσουν» και σήμερα μεγάλοι και μικροί χώροι δουλειάς, στέλνοντας για μια ακόμα φορά ηχηρό αγωνιστικό μήνυμα.

Εργαζόμενοι και αγωνιστικά συνδικάτα έχουν καταδικάσει από τη πρώτη στιγμή τις νέες αντιασφαλιστικές ανατροπές που προωθεί η κυβέρνηση για να υπερασπιστεί την ανταγωνιστικότητα του γαλλικού κεφαλαίου, σε πλήρη εναρμόνιση με τις αντιλαϊκές κατευθύνσεις της ΕΕ, αυξάνοντας τα γενικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης από τα 62 έτη που είναι σήμερα στα 64, αλλά και θέτοντας τα 43 χρόνια δουλειάς ως προϋπόθεση για πλήρη σύνταξη.

Σε 24ωρη απεργία καλούν σήμερα οι Ομοσπονδίες Εργαζομένων στη Χημική Βιομηχανία, στα Ορυχεία και την Ενέργεια, στους Σιδηροδρόμους, σε Λιμάνια και Αποβάθρες, στο Γυαλί και στα Κεραμεικά.

Οι 5 αυτές Ομοσπονδίες της CGT την περασμένη Παρασκευή προχώρησαν σε σύσκεψη συντονισμού, με πάνω από 500 εκπροσώπους εργαζομένων και τη συζήτηση να αναδεικνύει την ανάγκη μαζικής συμμετοχής στη σημερινή απεργία, αλλά και αποφασιστικής ενίσχυσης της περαιτέρω αγωνιστικής δράσης για όλα τα δικαιώματα των εργαζομένων. Μάλιστα οι 5 αυτές οργανώσεις προσανατολίζονται σε κλιμάκωση, με απεργίες όλη τη βδομάδα.

Σε 24ωρη απεργία σήμερα καλούν επίσης οι Ομοσπονδίες Εργαζομένων σε Εμπόριο - Υπηρεσίες και στις Κατασκευές, που σύμφωνα με σχετικά ρεπορτάζ πρόκειται να πάρουν μέρος σε επόμενη σύσκεψη συντονισμού κλαδικών Ομοσπονδιών.

Στα καλέσματα για μαζική συμμετοχή στην απεργία τονίζεται μεταξύ άλλων: «Μπλοκάρουν τους μισθούς, τις συντάξεις μας, καταστέλλουν τις κατακτήσεις μας, ας μπλοκάρουμε κι εμείς τα κέρδη τους...». Και υπογραμμίζουν: «Εκείνος που παλεύει μπορεί και να ηττηθεί, αλλά εκείνος που δεν παλεύει έχει ήδη ηττηθεί, έλεγε ο Γερμανός ποιητής Μπ. Μπρεχτ. Ξεκινώντας από τις 7 Μάρτη, ας επιφέρουμε πλήγματα στην εργοδοσία και στην κυβέρνηση».

Αλληλεγγύη από το ΠΑΜΕ

Το ΠΑΜΕ σε ανακοίνωσή του «εκφράζει την αλληλεγγύη του στους εργαζόμενους της Γαλλίας, που συνεχίζουν τον μεγάλο, πολύμηνο αγώνα τους». Μεταξύ άλλων τονίζει ότι στη χώρα μας, μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο αγώνας για ασφαλείς μεταφορές «κλιμακώνεται με απεργία στις 8 Μάρτη, με το σύνθημα "Η θλίψη μας και η οργή μας να γίνει δύναμη αγώνα"» και προσθέτει:

«Σε αυτές τις στιγμές, η μεγάλη απεργία στις 7 Μάρτη στη Γαλλία αποκτά και για εμάς ιδιαίτερη σημασία, καθώς είναι ένας μεγάλος αγώνας για τη ζωή, για το παρόν και το μέλλον των εργατών ενάντια στο σύστημα που μας σκοτώνει και μας εκμεταλλεύεται. Είναι ένας μεγάλος αγώνας για τους λαούς και τους εργαζόμενους της Ευρώπης και γι' αυτό θα είμαστε στο πλευρό σας!».

Αγώνες που δυναμώνουν σε χώρους δουλειάς

Τις δυνάμεις που απελευθερώνει η οργάνωση του συλλογικού αγώνα ανά κλάδο αλλά και τόπο δουλειάς επιβεβαιώνουν οι αγώνες που συνεχίζονται στη Γαλλία για την υπεράσπιση μισθών, ενάντια στην εργοδοτική τρομοκρατία κ.λπ.

Τέτοιο παράδειγμα αποτελούν οι πολυήμερες απεργιακές κινητοποιήσεις στη βιομηχανία «Βostik» (θυγατρική της πολυεθνικής «Arkema»), με τις οποίες οι εργαζόμενοι πέτυχαν αύξηση μισθού 100 ευρώ, απέναντι σε μια εργοδοσία που μέχρι πρότινος αρνιόταν οποιαδήποτε ουσιαστική διαπραγμάτευση, παρά τα 40 εκατ. ευρώ κέρδη που τσέπωσε μόνο το 2022.

Αλλά και οι εργαζόμενοι της εταιρείας «Babcock Wanson» (κατασκευής βιομηχανικών λεβήτων) μετά από τετραήμερη απεργία πέτυχαν αυξήσεις 7,2% για τους χαμηλόμισθους της μονάδας και 5% - 6% για τους υπόλοιπους, παρότι η εργοδοσία πρότεινε αυξήσεις 4%.

Αυξήσεις στους μισθούς πέτυχαν και οι εργαζόμενοι στις μονάδες του ομίλου «Herkel» σε Αρνάς και Επερνιόν.

  • Στο μεταξύ, καθώς η αντιασφαλιστική επίθεση κλιμακώνεται σε όλη την ΕΕ, την περασμένη Παρασκευή η Κάτω Βουλή της Τσεχίας ψήφισε περικοπή της προβλεπόμενης αναπροσαρμογής των κρατικών συντάξεων με βάση τον πληθωρισμό. Σε μία περίοδο ταχείας αύξησης των τιμών και του κόστους ζωής, η κυβέρνηση δήλωσε ότι με αυτόν τον τρόπο ο κρατικός προϋπολογισμός θα «εξοικονομήσει» φέτος σχεδόν 20 δισ. κορώνες (906 εκατ. δολάρια), εάν η αλλαγή εγκριθεί πριν από την επόμενη αναπροσαρμογή των συντάξεων, που έχει προγραμματιστεί για τον Ιούνη.

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Οι ράγες των κερδών οδηγούν με βεβαιότητα στις τραγωδίες

Προσπαθώντας να διαχειριστούν τη λαϊκή οργή και να διασωθούν από την κατακραυγή, τα αστικά επιτελεία διαδίδουν το ψέμα ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα στο Ευρωδικαστήριο γιατί δεν συμμορφώθηκε με τους κανόνες ασφαλείας των σιδηροδρόμων που τάχα προβλέπει η νομοθεσία της ΕΕ. Η αλήθεια είναι ότι η Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα γιατί δεν συμμορφώθηκε με την υποχρέωση που προβλέπει η Οδηγία 2012/34 (ΕΕ) να συναφθεί σύμβαση μεταξύ της «εθνικής αρμόδιας αρχής» και του «διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής», του ΟΣΕ, μέχρι τις 16/6/2015. Η συγκεκριμένη Οδηγία, λοιπόν, αναφερόμενη στη σύμβαση που πρέπει να υπογραφεί, θέτει μεταξύ πολλών άλλων και την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών στον Προκρούστη της μείωσης του κόστους.

Η Οδηγία 2012/34 για τον «ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο» αποτελεί τμήμα μιας δέσμης νομοθετικών μέτρων της ΕΕ για την απελευθέρωση - ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρομικών μεταφορών σε όλα τα κράτη - μέλη. Με βάση τις τέσσερις «δέσμες σιδηροδρομικών οδηγιών» της ΕΕ, το σιδηροδρομικό έργο έσπασε σε δύο κομμάτια: Στο μεταφορικό έργο και στην εγκατάσταση - συντήρηση των υποδομών. Το πρώτο κομμάτι το ανέλαβαν οι «σιδηροδρομικές επιχειρήσεις», οι οποίες πρέπει με βάση την Οδηγία να έχουν «ανεξάρτητο καθεστώς» από το κράτος. Το κομμάτι των υποδομών το ανέλαβε ο «διαχειριστής υποδομής», υπεύθυνος «για την εγκατάσταση, τη διαχείριση και τη συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής, συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης της κυκλοφορίας και του ελέγχου - χειρισμού και της σηματοδότησης».

* * *

Με την ίδια Οδηγία, τα κράτη - μέλη υποχρεώθηκαν να «μεριμνούν ώστε οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να προσαρμόζουν τις δραστηριότητές τους στην αγορά», αλλά και να παρέχουν «δικαίωμα πρόσβασης» στη σιδηροδρομική υποδομή τους σε κάθε ιδιωτική επιχείρηση που θέλει να πραγματοποιεί μεταφορές κάθε τύπου, είτε εθνικές είτε διεθνείς. Ετσι, το «φιλέτο» του μεταφορικού έργου το ανέλαβαν οι ιδιώτες, με το δικαίωμα να χρησιμοποιούν σχεδόν δωρεάν και με κρατικές επιδοτήσεις τις υποδομές που χρυσοπλήρωσε ο λαός και να βγάζουν κέρδος από την πρώτη στιγμή, ενώ το κοστοβόρο κομμάτι των υποδομών το ανέλαβαν οι κρατικές επιχειρήσεις, που επιβαρύνθηκαν με τις δαπάνες συντήρησης, εκσυγχρονισμού, επέκτασης κ.λπ. του σιδηροδρομικού δικτύου.

Πάλι ο λαός δηλαδή πληρώνει για τις υποδομές που χρησιμοποιούν τζάμπα οι σιδηροδρομικοί όμιλοι. Ετσι, στην Ελλάδα προέκυψαν ο ΟΣΕ («διαχειριστής υποδομών») και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ («σιδηροδρομική επιχείρηση»), η οποία στην πορεία παραδόθηκε στον ιταλικό επιχειρηματικό όμιλο «Ferrovie dello Stato Italiane - Hellenic Train». Βέβαια, και ο «κρατικός» ΟΣΕ λειτουργεί με τα ίδια κριτήρια «κόστους - οφέλους» της ΕΕ, με τα κριτήρια της αγοράς, της μείωσης του «λειτουργικού κόστους», της ανάθεσης έργων στους εργολάβους, σε βάρος τόσο της ασφάλειας του δικτύου, των υποδομών και των δρομολογίων, όσο και των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Για τη χρήση των υποδομών οι επιχειρήσεις το μόνο που πληρώνουν είναι ένα «τέλος».

* * *

Η σύμβαση λοιπόν που τα αστικά παπαγαλάκια παρουσιάζουν ως εγγύηση ασφάλειας, είναι μια συμφωνία μεταξύ της «αρμόδιας εθνικής αρχής» (στην Ελλάδα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων) και του ΟΣΕ («διαχειριστή υποδομής») που υποχρεώνει τον ΟΣΕ να χρεώνει στον ιδιώτη «Hellenic Train» «αμερόληπτα τέλη» σταθερά για μια 5ετία, τις υπηρεσίες που υποχρεώνεται να του παρέχει, καθώς και προβλέψεις για τις επιδόσεις των συρμών (π.χ. όσον αφορά την ταχύτητα των γραμμών), τη χωρητικότητα του δικτύου, τον όγκο των μεταφορών, επίπεδα ασφάλειας και προστασία του περιβάλλοντος. Στη σύμβαση αυτή μάλιστα πρέπει να προβλέπονται «κίνητρα στους διαχειριστές υποδομής για τη μείωση του κόστους παροχής της υποδομής και του επιπέδου τελών πρόσβασης», όπως «πριμ για τους διευθύνοντες συμβούλους, ώστε να μειώνονται τα τέλη πρόσβασης και οι δαπάνες παροχής υποδομής».

Η σύμβαση αυτή δηλαδή αφορά τις υποχρεώσεις του ΟΣΕ προς την «Hellenic Train», για τις σιδηροδρομικές υποδομές που της διαθέτει, για το ύψος και τις μειώσεις των «τελών» που εισπράττει για τη χρήση τους. Αυτός είναι ο «καημός» της ΕΕ και όχι η ασφάλεια και οι ζωές επιβατών και εργαζομένων. Οποιος παρουσιάζει στον λαό μας, αυτές τις ώρες, τη σύμβαση μεταξύ ΡΑΣ και ΟΣΕ για τις διευκολύνσεις και τις εκπτώσεις που θα παρέχει ο ΟΣΕ στην «Hellenic Train», ως «εγγύηση» για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, εξαπατά διαστρεβλώνοντας ωμά την αλήθεια.

* * *

Η απελευθέρωση της αγοράς (και) των σιδηροδρομικών μεταφορών που προώθησαν από κοινού ΕΕ και αστικές κυβερνήσεις, μαζί τους και όλες οι ελληνικές, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, υπηρετώντας την καπιταλιστική κερδοφορία των ομίλων και τη λογική του «κόστους - οφέλους», είτε πρόκειται για τις ιδιωτικές είτε για τις «κρατικές» επιχειρήσεις, είναι το έδαφος πάνω στο οποίο θυσιάζονται η ασφάλεια, η υγεία και η ζωή των λαών. Οι ράγες των κερδών των λίγων οδηγούν με βεβαιότητα σε τέτοιες τραγωδίες τον λαό. Για να πάψει ο λαός μας να θρηνεί κάθε τρεις και λίγο αδικοχαμένες ζωές, πρέπει να ξεμπερδέψει με αυτήν την πολιτική. Με την πάλη του και τις πολιτικές επιλογές του μπορεί να φτάσει το μαχαίρι στο κόκαλο. Το σάπιο εκμεταλλευτικό σύστημα, την ΕΕ και τα κόμματα που το υπηρετούν.


Π.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ