ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 21 Μάρτη 2023
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΤΑΥΡΟΣ ΞΑΡΧΑΚΟΣ
Μουσικό οδοιπορικό από τον Πόντο έως την Κρήτη

Ενα μεγάλο συναυλιακό αφιέρωμα στον ανεκτίμητο πλούτο της δημοτικής μουσικής, με τίτλο «Ερόδισ' η ανατολή και ξέφεξεν η δύση - Από τον Πόντο ως την Κρήτη» παρουσιάζει ο σπουδαίος συνθέτης Σταύρος Ξαρχάκος τη Δευτέρα 27 Μάρτη, στο Θέατρο «Παλλάς» στις 21.00.

«Το παρελθόν μας είναι η βάση για το μέλλον μας» και αυτό ο Σταύρος Ξαρχάκος το γνωρίζει πολύ καλά, ως ένας συνθέτης που ακουμπάει στην παράδοση και εμπνέεται από αυτή, τη σπουδάζει σε ολόκληρη τη ζωή του, ενσωματώνει από νωρίς στοιχεία της στο έργο του και επιτυγχάνει να τη διαδώσει στις νεότερες γενιές.

Οπως έγινε τον Σεπτέμβριο του 2021 σε ένα κατάμεστο Ηρώδειο, στο πλαίσιο της συναυλίας «Θέλει αρετή και τόλμη το... Τραγούδι», και συνεχίζεται τώρα με το συναυλιακό αφιέρωμα στη δημοτική μουσική.

Αυτήν τη φορά ο μουσικός χάρτης είναι «διευρυμένος», καθώς η μουσική αναζήτηση εκτείνεται από την Κρήτη έως τον Πόντο και συνοδοιπόροι του Σταύρου Ξαρχάκου στη σκηνή, πέρα από την Ηρώ Σαΐα, γνωστή για την αγάπη της και τη δεξιοτεχνία της στο δημοτικό τραγούδι, είναι ερμηνευτές - εκπρόσωποι της αυθεντικής κρητικής παράδοσης, ο «Χαΐνης» Δημήτρης Αποστολάκης, και του ποντιακού τραγουδιού ο Αλέξης Παρχαρίδης.

Το Θέατρο «Παλλάς» θα πλημμυρίσει από μελωδίες που πέρασαν από γενιά σε γενιά, αφηγήσεις που παρέμειναν ζωντανές από στόμα σε στόμα και διαχρονικά, ιστορικά δημοτικά τραγούδια θα έχουν την τιμητική τους, μιας και εκείνη τη βραδιά θα παρουσιαστούν μέσα από την ευρηματική ενορχηστρωτική ματιά του μεγάλου συνθέτη, ο οποίος γνωρίζει ιδανικά να «γεφυρώνει» το παρελθόν με το σήμερα.

Παίζουν οι μουσικοί: Νεοκλής Νεοφυτίδης (πιάνο), Βασίλης Δρογκάρης (ακορντεόν), Ηρακλής Ζάκκας (μπουζούκι), Γιώργος Παππάς (λαούτο, νυκτά έγχορδα), Γιάννης Ταυλάς (κιθάρες, λαούτο), Μιχάλης Νικόπουλος (λαούτο), Βαγγέλης Πασχαλίδης (σαντούρι), Γιώργος Ατματσίδης (ποντιακή λύρα), Γιάννης Δίσκος (πνευστά), Στέφανος Χατζηαναγνώστου (φλάουτο), Δημήτρης Καζάνης (βιολί), Ειρήνη Σαχταρίδου (αγγείο), Χάρης Κελλάρης (ηλεκτρικό μπάσο), Τάκης Βασιλείου (ντραμς, κρουστά).

Εισιτήρια από 15 ευρώ (προπώληση: 11876 και στο viva.gr).

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΤΗΣ ΛΥΡΙΚΗΣ
Μ. Θεοδωράκης και Μ. Μπλίτσταϊν

Μια ξεχωριστή συναυλία, αφιερωμένη στο εμβληματικό έργο «Ενας όμηρος» του Μίκη Θεοδωράκη και στα πολιτικά τραγούδια του Αμερικανού συνθέτη Μαρκ Μπλίτσταϊν, έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού - Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» την Κυριακή 26 Μάρτη, στις 19.30, στο πλαίσιο του τριετούς κύκλου «Μίκης Θεοδωράκης».

Ερμηνεύουν το ντουέτο της μεσοφώνου Αναστασίας Κότσαλη και του ακορντεονίστα Κωνσταντίνου Ζιγκερίδη, συνοδευόμενο σε αυτήν την περίσταση από τον πιανίστα Γιώργο Κωνσταντίνου.

Το πολιτικό μουσικό θέατρο στην Ελλάδα σφραγίστηκε από την εργογραφία του Μίκη Θεοδωράκη, ο οποίος έδωσε το στίγμα του ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του '60, όταν αποφάσισε να μελοποιήσει για τον θίασο του Λεωνίδα Τριβιζά τα τραγούδια του απόλυτα σύγχρονου θεατρικού έργου «Ενας όμηρος» του Ιρλανδού ποιητή Μπρένταν Μπίαν, εμπνευσμένου από τον απελευθερωτικό αγώνα του ιρλανδικού λαού ενάντια στους Βρετανούς. Την ίδια περίοδο, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, με την ανάσα της μακαρθικής υστερίας ακόμα ζεστή στην πλάτη του, ο πιο φιλοσοβιετικός των Αμερικανών λόγιων συνθετών - τουλάχιστον για τα δεδομένα των ΗΠΑ - Μαρκ Μπλίτσταϊν καταθέτει το δικό του όραμα για το πολιτικό μουσικό θέατρο, διαμορφώνοντας μια ξεχωριστή «γλώσσα», με έργα όπως τα «Ρούμπεν Ρούμπεν» και «Σάκκο και Βαντσέττι».

Το πρόγραμμα της ιδιαίτερης αυτής συναυλίας αναζητεί σημεία επαφής ανάμεσα στις ιδιότυπες αυτές εκδοχές ελληνικού και αμερικανικού πολιτικού μουσικού θεάτρου, αναμειγνύοντας τα τραγούδια του Θεοδωράκη με σπάνια αποσπάσματα έργων σε στίχους και μουσική του πολυτάλαντου Μπλίτσταϊν, αλλά και κομμάτια του Αμερικανού πρωτοπόρου Μίλτον Μπάμπιτ και των Μπέρτολτ Μπρεχτ και Κουρτ Βάιλ, των οποίων την «Οπερα της πεντάρας» ο Μπλίτσταϊν προσάρμοσε για το αμερικανικό μουσικό θέατρο τη δεκαετία του '50, σε μια απόδοση που χρησιμοποιήθηκε ευρέως ακόμη και στις ποπ εκδοχές των Μπόμπι Ντάριν και Λούις Αρμστρονγκ.

Ιδιαίτερη θέση ανάμεσα στα έργα της συναυλίας κατέχει το θρυλικό μουσικοθεατρικό πόνημα του Μπλίτσταϊν «Το λίκνο θα σειστεί» (1937) σε σκηνοθεσία του Ορσον Γουέλς. Η πολυτάραχη πρεμιέρα του έργου χρησίμευσε αργότερα ως βάση για το ομώνυμο, αυτοβιογραφικό σενάριο του Γουέλς, καθώς και για την κινηματογραφική ταινία του Τιμ Ρόμπινς «Οι αντάρτες του Μπρόντγουεϊ» (1999).

«Οι Υπάκουοι ή Reunion» στο θέατρο «Βαφείο»

Στο Θέατρο «Βαφείο - Λάκης Καραλής» (Αγίου Ορους 16, Αθήνα) ανεβαίνει η ενδιαφέρουσα παράσταση «Οι Υπάκουοι ή Reunion» της Αννας Ετιαρίδου, σε σκηνοθεσία Κώστα Δελακούρα.

Μία παρέα παλιών συμμαθητών καλούνται σ' ένα reunion στην Αράχωβα για να γιορτάσουν την Πρωτοχρονιά. Σαρανταπεντάρηδες πλέον, φορτώνονται και πάλι τις «σχολικές τους τσάντες» και ετοιμάζονται να γιορτάσουν «όπως τότε», προσπαθώντας να βρουν το νήμα που τους συνδέει με τη νιότη τους και, για τρεις μόνο μέρες, να ξαναγίνουν ξένοιαστοι έφηβοι.

Το reunion, αυτό το σμίξιμο των εφηβικών εαυτών τους, τους ξυπνάει τρυφερές αναμνήσεις αλλά τους φέρνει και αντιμέτωπους με έναν αναπόφευκτο απολογισμό ζωής. Ευάλωτοι στις αλήθειες, προσπαθούν να εξηγήσουν τη ζωή τους, τις επιλογές τους και τον δρόμο που διάλεξαν, να κατανοήσουν την εποχή τους, αλλά και την πορεία της γενιάς τους. Ομως, η αποκάλυψη ενός καλά κρυμμένου μυστικού θα αποκαλύψει τα όρια της ανοχής, της αντοχής και των αξιών τους.

Μετά τους «Επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου», το νέο έργο της Αννας Ετιαρίδου είναι η βαθιά ενδοσκόπηση μιας γενιάς που νιώθει να ζει μονίμως σε αντίστροφη μέτρηση. Οι ήρωες του έργου - γεννημένοι όλοι το 1974 - είναι μια γενιά που προχωράει «αλυσοδεμένη» σφιχτά με την πορεία της χώρας τα τελευταία τριάντα χρόνια, πολεμώντας να αφήσει τη δική της σφραγίδα στην Ιστορία, δίχως όμως να μπορεί να δει καθαρά ποια είναι. Οι ήρωες αναμετριούνται με τους εαυτούς τους και τους συνομήλικούς τους, ψάχνοντας να βρουν απάντηση στο δύσκολο ερώτημα: Τι θα αφήσουμε πίσω μας...;

Μέρες και ώρες παραστάσεων: Σάββατο στις 9 μ.μ. & Κυριακή στις 8 μ.μ.

ΚΤΗΜΑ ΤΑΤΟΪΟΥ
Υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας με το ίδρυμα του Κάρολου

Υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και του φιλανθρωπικού ιδρύματος «The Prince's Foundation» για την αξιοποίηση του Τατοΐου.

Σύμφωνα με την υπουργό Πολιτισμού, Λ. Μενδώνη, «η συνεργασία με το The Prince's Foundation του βασιλιά Καρόλου Γ' θα ενισχύσει την πολύπλευρη αξιοποίηση του Τατοΐου, με την εφαρμογή καλών πρακτικών για τη διαχείριση του κτήματος και την πληρέστερη αξιοποίηση του αποθέματός του, ώστε να αποτελέσει ένα κέντρο πολιτισμού, έναν πνεύμονα πρασίνου και έναν σημαντικό παράγοντα ενίσχυσης της οικονομίας. Με την υπογραφή του Μνημονίου προωθείται ο ρόλος που διαδραματίζουν αγαθά της πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως το Τατόι και το Dumfries House, ως υποδείγματα για την αναγέννηση ευρύτερων περιοχών, με γνώμονα τον πολιτισμό και το πολιτιστικό απόθεμα, συμπεριλαμβάνοντας ευκαιρίες προβολής του ρόλου που μπορούν να διαδραματίσουν τα στοιχεία του πολιτισμού και της πολιτιστικής κληρονομιάς στην προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης».

Θυμίζουμε ότι το μοντέλο του Dumfries House, ανακτορική κατοικία του Καρόλου που διαχειρίζεται το ίδρυμά του, το οποίο υποτίθεται θα μεταφερθεί και στο Τατόι, δεν είναι παρά μια από τις μπίζνες που αναπτύσσει η βασιλική οικογένεια της Μεγάλης Βρετανίας, η οποία, μάλιστα, παρουσιάζεται ως μια δραστηριότητα που επιστρέφει ως «προσφορά πολιτισμού και περιβαλλοντικής ευαισθησίας» στον λαό, που πρώτα τους έχει χρυσοπληρώσει...

Πρόκειται για άλλον έναν κρίκο στην αξιοποίηση του κτήματος όχι προς προς όφελος του λαού του Λεκανοπεδίου, μαζί με την αποκατάσταση και προστασία του παρακείμενου δάσους, αλλά στην επιχειρηματική εκμετάλλευση μιας ολόκληρης περιοχής - «φιλέτο» μακριά από τις λαϊκές ανάγκες. Και βέβαια, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε ότι η διαμόρφωση του Τατοΐου από το ίδρυμα ενός βασιλιά θα αποτελέσει ένα μεγάλο «πλυντήριο» της βασιλείας, αυτού του αναχρονιστικού θεσμού, που ο λαός μας έχει βάλει, οριστικά, στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας...

Οι καλλιτεχνικές σχολές ανοίγουν και ο αγώνας συνεχίζεται

Με κοινή τους ανακοίνωση οι Σύλλογοι Σπουδαστών Δραματικής Σχολής ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, Εθνικού Θεάτρου, Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης δηλώνουν ότι σταματάνε τις καταλήψεις και ο αγώνας συνεχίζεται με άλλες μορφές.

Απαιτούν:

-- Την άμεση τροποποίηση του ΠΔ 85/2022, με την υπαγωγή όλων των καλλιτεχνών στη βαθμίδα ΤΕ (όπως ίσχυε για τους/τις διπλωματούχους μέχρι το 2003) ή τη δημιουργία αποδεδειγμένης ισότιμης βαθμίδας με την ΤΕ. Συμπερίληψη όλων των αποφοίτων.

-- Την παροχή σίτισης, στέγασης, δωρεάν συγγραμμάτων, κρατικών υποτροφιών και οικονομικής στήριξης στο σπουδαστικό σώμα των εποπτευόμενων από το ΥΠΠΟΑ σχολών.

-- Την περαιτέρω στελέχωση των δημόσιων σχολών παραστατικών τεχνών με το απαραίτητο προσωπικό και τον απαραίτητο εξοπλισμό για τη διενέργεια των σπουδών.

-- Την άμεση ίδρυση δημόσιου και δωρεάν πανεπιστημίου και νέων πανεπιστημιακών τμημάτων παραστατικών τεχνών σε όλη την Ελλάδα. Διαδικασίες εξομοίωσης για τους αποφοίτους των ανώτερων καλλιτεχνικών σχολών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ