Μέτρα ώστε τα σχολεία να ανοίξουν με ασφάλεια ζητούν οι γονείς με αφορμή τον προγραμματισμό της επόμενης σχολικής χρονιάς
Σε αυτή αναφέρεται πως «οι περιφερειακοί διευθυντές/τριες, οι διευθυντές/τριες ΠΕ, οι διευθυντές/τριες και οι προϊστάμενοι/ες των σχολικών μονάδων οφείλουν να συνεργάζονται με τους αρμόδιους φορείς (Τοπική Αυτοδιοίκηση κ.τ.λ.), ώστε με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς να έχουν διασφαλιστεί οι κατάλληλες συνθήκες (κτιριακές υποδομές, ασφάλεια, αισθητική και υγιεινή χώρων, εξοπλισμός) για την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων.
Πριν την ολοκλήρωση του διδακτικού έτους 2022 - 2023, σε συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων, καταγράφονται τα προβλήματα, που αφορούν στην υλικοτεχνική υποδομή της σχολικής μονάδας και διαβιβάζονται στην αρμόδια υπηρεσία του οικείου δήμου και στην οικεία Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ώστε με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς να έχουν διασφαλιστεί οι κατάλληλες συνθήκες λειτουργίας τους (κτιριακές υποδομές, ασφάλεια, αισθητική και υγιεινή χώρων, εξοπλισμός)».
Ο απολογισμός αυτής της σχολικής χρονιάς έχει να δώσει πάρα πολλά, σχεδόν καθημερινά, παραδείγματα κατάρρευσης τμημάτων των ασυντήρητων υποδομών, όπως σοβάδες, σχολείων που αναγκαστικά μένουν κλειστά λόγω τέτοιων ζημιών και προβλημάτων, ακόμα και τραυματισμούς μαθητών, ενώ δεν θα φύγει ποτέ από τη μνήμη κάθε γονιού το περιστατικό με τον θάνατο του μικρού μαθητή στις Σέρρες. Με αφορμή τα παραπάνω, τον σεισμό στην Τουρκία και τη Συρία με τον τραγικό απολογισμό, το έγκλημα στα Τέμπη, Σύλλογοι, Ενώσεις και Ομοσπονδίες Γονέων έχουν εντείνει τις διεκδικήσεις για σύγχρονη ασφαλή στέγη.
«Το υπουργείο Παιδείας επισημαίνει το αυτονόητο, που είναι η εξασφάλιση της ασφάλειας των παιδιών μας. Πρόκειται για ένα κείμενο που το υπουργείο Παιδείας στέλνει πλέον εθιμοτυπικά χωρίς καμία μέριμνα για την υλοποίησή του. Στα αλλεπάλληλα υπομνήματα και ενέργειες της Ομοσπονδίας για τα κτιριακά ζητήματα η αυτοματοποιημένη απάντηση είναι: "Είναι ευθύνη των δήμων"», τονίζει η Ομοσπονδία Γονέων. Θυμίζει παράλληλα στο υπουργείο:
«Αρα το υπουργείο Παιδείας δεν μπορεί να ισχυρίζεται ότι δεν ξέρει. Και το υπουργείο Παιδείας ξέρει και το υπουργείο Εσωτερικών και οι δήμοι. Και όλοι κάνουν τους ανήξερους γιατί θεωρούν κόστος τα παιδιά μας», σημειώνει η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής, καλώντας τις Ενώσεις Γονέων να εντείνουν τώρα τις πιέσεις τους προς τους δήμους ώστε μέσα στο καλοκαίρι να παρθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να είναι τα σχολεία ασφαλή και όμορφα. Να εξασφαλισθούν τώρα κονδύλια και το ανάλογο προσωπικό. «Δεν παίζουμε με την ασφάλεια των παιδιών μας», επαναλαμβάνουν οι γονείς.
Ο πίνακας των βάσεων (δημοσιεύουμε τον πίνακα για τα Γυμνάσια, ενώ ανάλογη είναι η εικόνα και για τα Λύκεια) προσφέρεται για ανταλλαγή σκέψεων και συμπερασμάτων, για έναν θεσμό που η κυβέρνηση έχει πολυδιαφημίσει.
Να σημειωθεί ότι φέτος έδωσαν εξετάσεις 8.405 μαθητές για 1.696 θέσεις στα 31 Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια σε 10 Περιφέρειες της χώρας. Ετσι και μόνο από αυτό το στοιχείο φαίνεται ότι ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος. Με έναν τρόπο αυτό αποτυπώνεται και στις βάσεις που διαμορφώθηκαν, αφού βλέπουμε ότι αυτές για τα πρώτα σχολεία της Αττικής είναι αρκετά υψηλές. Τα αποτελέσματα παρουσιάζονται στην εκατοσταβάθμια κλίμακα και δείχνουν ότι στα πρώτα σχολεία ο «χειρότερος» μαθητής που εισάγεται έγραψε βαθμούς 16 και 17 στα 20, ενώ προφανώς η πλειοψηφία των εισαχθέντων είναι στην κατηγορία των αριστούχων. Στην προσπάθειά τους να πετύχουν μια θέση σε Πρότυπο Σχολείο, όπου τελικά περνάει ο ένας στους πέντε, υπάρχουν οικογένειες που ξεκινούν στα παιδιά τους ειδική φροντιστηριακή προετοιμασία ακόμα και έναν χρόνο πριν!
Γίνεται έτσι κατανοητό ότι δεν ισχύει αυτό που ισχυρίζεται η κυβέρνηση της ΝΔ, πως τα Πρότυπα είναι σχολεία που απευθύνονται στον λαό, στους πολλούς. Γιατί και πάλι αυτός που δεν έχει τα μέσα (που κατά βάση είναι και οικονομικά) να προετοιμαστεί κατάλληλα, δύσκολα θα έχει ελπίδες να τα βγάλει πέρα με αυτόν τον ανταγωνισμό.
Από την άλλη, σε σχολεία που συγκεντρώνεται τόσος μεγάλος αριθμός υψηλόβαθμων μαθητών, χάνεται κάθε έννοια πειραματισμού. Οι νέες διδακτικές μέθοδοι, τα νέα εκπαιδευτικά προγράμματα που δοκιμάζονται πιλοτικά, η εκπαιδευτική, παιδαγωγική, διδακτική έρευνα, όλα αυτά δεν μπορεί να δοκιμάζονται σε ένα περιβάλλον υπερσυγκέντρωσης αριστούχων, γιατί έτσι θα είναι σαν να δοκιμάζονται σε γυάλα ειδικών συνθηκών. Προγράμματα και διδακτικές μέθοδοι που δοκιμάζονται σε τάξεις με αποκλειστικά καλούς μαθητές του 17 και του 18, είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν θα μπορέσουν να λειτουργήσουν κατόπιν σε κανονικές τάξεις με μαθητές όλων επιπέδων.
Από την άλλη, βλέπουμε ότι τα παραπάνω ισχύουν μόνο για τα σχολεία της Αττικής, ενώ από εκεί και πέρα ο πίνακας παρουσιάζει μια μεγάλη κατηγοριοποίηση μεταξύ των πρότυπων σχολείων, με σαφώς πιο υποβαθμισμένα τα σχολεία της επαρχίας. Παρατηρούμε, δηλαδή, ότι οι πρώτες έντεκα θέσεις της κατάταξης καταλαμβάνονται από τα σχολεία της Αττικής και της Θεσσαλονίκης και από τη δωδέκατη θέση και κάτω συγκεντρώνονται με χαμηλότερες βαθμολογίες όλα τα Πρότυπα Σχολεία της επαρχίας. Οι περιπτώσεις δε των δυο τελευταίων σχολείων της Τρίπολης και της Πρέβεζας μοιάζουν να είναι έως και... «απαξιωμένα», αφού οι τελευταίοι εισαχθέντες σε αυτά είχαν βαθμούς 2 και 3 στα 20 (αλήθεια, πόσο ειρωνικό αν θυμηθούμε τους αλαλαγμούς της υπουργού Παιδείας για την υπεράσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, που έλεγε ότι δεν μπορούν να μπαίνουν στις σχολές υποψήφιοι που γράφουν 4 και 5 στις πανελλαδικές)...
Από όλα τα παραπάνω καταλαβαίνουμε ότι υπάρχουν πολλά προβληματικά σημεία στο δίκτυο των Προτύπων Σχολείων που έχει φτιάξει η κυβέρνηση και που στο προεκλογικό της πρόγραμμα η ΝΔ εξαγγέλλει μάλιστα τη διεύρυνσή του. Θυμίζουμε ότι τον «ελιτίστικο» θεσμό των Πρότυπων Σχολείων, που νομιμοποιεί και εντείνει την κοινωνική ανισότητα στην Εκπαίδευση, τον είχε διατηρήσει προηγουμένως και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, παρά τις φανφάρες του τότε υπουργού Αρ. Μπαλτά ότι «η αριστεία είναι ρετσινιά»...
Την ίδια στιγμή δε, η διεύρυνση του δικτύου των Πειραματικών Σχολείων που έφερε η παρούσα κυβέρνηση και η από κοινού αντιμετώπισή τους με τα Πρότυπα (αναφέρονται συχνά από κοινού ως Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία) τόσο από την παρούσα όσο και από την προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, διαστρεβλώνει τον χαρακτήρα και τη λειτουργία των Πειραματικών Σχολείων.
Ενα σύστημα Πειραματικών - και όχι Πρότυπων - Σχολείων στην αντίληψη του ΚΚΕ έχει νόημα ύπαρξης για να μελετά και να αξιοποιεί νέα πορίσματα στον κλάδο της Παιδαγωγικής, της αναπτυξιακής ψυχολογίας, της διδακτικής κ.ά., να μελετά σε συνεργασία με τα αντίστοιχα Πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα τις εξελίξεις και να προωθεί την καινοτομία, που στη συνέχεια θα διαχέεται στο σύνολο της Εκπαίδευσης. Για να εξασφαλίζεται όμως ο πειραματικός χαρακτήρας των σχολείων αυτών, από τη μια η εισαγωγή των μαθητών σε αυτά θα πρέπει να γίνεται με κλήρωση και όχι εξετάσεις και από την άλλη τα σχολεία που χαρακτηρίζονται Πειραματικά θα πρέπει να εναλλάσσονται σε εύλογα χρονικά διαστήματα (3 - 6 χρόνια), για να εξασφαλίζεται έτσι η τυχαιότητα του δείγματος των μαθητών από διάφορες περιοχές και να μην παγιώνουν μια πιο «ελιτίστικη» φυσιογνωμία από τα σχολεία της γειτονιάς. Κι αυτό γιατί το ΚΚΕ θέλει ένα ενιαίο σχολείο χωρίς διαχωρισμούς, που θα μορφώνει ολόπλευρα όλα τα παιδιά του λαού.