ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 29 Ιούλη 2023 - Κυριακή 30 Ιούλη 2023
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΦΟΝΙΚΗ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗ ΓΕΦΥΡΑΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
Ηταν έγκλημα εργοδοτικό και όχι η κακιά στιγμή!

Μιλάει στον «Ριζοσπάστη» ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Πάτρας, Δημήτρης Μαρμούτας

Κυριακή μεσημέρι, καύσωνας. Αφύλαχτο εργοτάξιο, παραβίαση όλων των κανόνων και μέτρων ασφάλειας σε ένα έργο που σαν το «γεφύρι της Αρτας» έχει γίνει εδώ και χρόνια το ...«γεφύρι της Πάτρας». Εργαζόμενοι που η εργοδοσία τούς βάζει «το μαχαίρι στον λαιμό» για να πάνε κυριακάτικα για δουλειά, εργαζόμενοι Ρομά, που με ανοχή αν όχι προτροπή των αναδόχων του έργου παλεύουν ανασφάλιστοι με τα παλιοσίδερα για ένα μεροκάματο.

Μέσα σε λίγα λεπτά της ώρας αποκαλύφθηκε για μια ακόμα φορά το εγκληματικό πρόσωπο της εργοδοσίας και του κράτους της. Με την κυβέρνηση και το υπουργείο Εργασίας όλη τη βδομάδα να λιβανίζουν τα «υποχρεωτικά» μέτρα προστασίας από τον καύσωνα, τη διακοπή εργασιών σε χώρους όπως εργοτάξια, διανομές κ.λπ., η κατάρρευση της περιμετρικής γέφυρας στην Πάτρα ήρθε να βγάλει στην επιφάνεια όλη την «ασυλία» που απολαμβάνουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι.

Υπενθυμίζεται ότι την ώρα που κατεδαφιζόταν τμήμα της γέφυρας, και με βαριά μηχανήματα να χτυπάνε το «κατάστρωμά» της χωρίς να υπάρχουν προληπτικά μέτρα ασφαλείας, από κάτω ομάδες Ρομά συγκέντρωναν παλιοσίδερα. Η κατάρρευση άφησε πίσω της έναν νεκρό και πάνω από 10 τραυματίες, προκαλώντας από την πρώτη στιγμή μεγάλο κύμα αντιδράσεων.

Για την επόμενη κιόλας μέρα, τη Δευτέρα, το Εργατικό Κέντρο Πάτρας και σωματεία που βρέθηκαν άμεσα στο σημείο προκηρύσσουν παμπατραϊκή απεργία, ενώ την Τρίτη πραγματοποιείται νέο συλλαλητήριο καταδίκης του εργοδοτικού εγκλήματος. Μια άμεση αντίδραση που έφερε στο επίκεντρο τις διεκδικήσεις των εργαζομένων για να μην πεθαίνουν στο μεροκάματο.

Κέρδη βουτηγμένα στων εργατών το αίμα...

Ο «Ριζοσπάστης» συζητά για το νέο αυτό έγκλημα με τον Δημήτρη Μαρμούτα, πρόεδρο του Εργατικού Κέντρου Πάτρας.

Ηταν η κακιά στιγμή λοιπόν; Ο συνδικαλιστής ξεκαθαρίζει: «Οχι! Ηταν ένα ακόμη προδιαγεγραμμένο έγκλημα κράτους και εργοδοσίας», και εξηγεί:

«Η "κακιά στιγμή" έφταιγε που πάνω από 20 εργάτες δούλευαν στο λιοπύρι, ενώ ήταν σε ισχύ υπουργική απόφαση για παύση εργασιών κατά το χρονικό διάστημα μεταξύ των ωρών 12.00-17.00; Εφταιγε η "κακιά στιγμή" που δεν τηρήθηκε κανένα μέτρο ασφαλείας, ούτε τα στοιχειώδη; 'Η ήταν η κακιά στιγμή που έφταιγε για την ανυπαρξία ελέγχων από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές σε ένα τόσο μεγάλο και σημαντικό έργο, όπως η κατεδάφιση μιας γέφυρας;

Δεν υπάρχει κακιά στιγμή! Το μόνο που υπάρχει είναι εργοδοτική ασυδοσία και ένα κράτος που εγκληματεί σε βάρος των εργαζομένων και του λαού συνολικότερα. Το μόνο που υπάρχει είναι η ευθύνη και αντιλαϊκή πολιτική όλων των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων (ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) που μετέτρεψαν τους χώρους δουλειάς σε κρεματόρια, που "απελευθέρωσαν" τους εργοδότες απ' το περιττό "κόστος" των μέτρων υγείας και ασφάλειας».

«Η οργή μας ξεχειλίζει!», σημειώνει ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Πάτρας. Και αναδεικνύει ότι «η διοίκησή του μαζί με τα πρωτοβάθμια σωματεία θα συνεχίσει τις καθημερινές παρεμβάσεις σε εργοστάσια, εργοτάξια και επιχειρήσεις για την τήρηση των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας στους χώρους δουλειάς. Θα συνεχίσουμε να απαιτούμε καθημερινούς ελέγχους από τους αρμόδιους ελεγκτικούς μηχανισμούς.

Δεν κάνουμε πίσω! Θέλουμε κάθε μέρα να πηγαίνουμε στη δουλειά και να γυρνάμε πίσω στην οικογένειά μας ασφαλείς και ζωντανοί».

Η ασφάλεια των υποδομών στο ζύγι «κόστους - οφέλους»

Η γέφυρα της Περιμετρικής της Πάτρας που κατέρρευσε το μεσημέρι της Κυριακής 23 Ιούλη, την ώρα που σε αυτήν εκτελούνταν εργασίες κατεδάφισης, αποτελεί τμήμα ενός έργου που εξαγγέλθηκε λίγο μετά τη μεταπολίτευση, ξεκίνησε το 1982 και «εγκαινιάστηκε» δύο φορές το 1993 επί κυβέρνησης Μητσοτάκη, αλλά λόγω κακοτεχνιών ανακατασκευάστηκε και τον Δεκέμβρη του 2002 επί κυβέρνησης Σημίτη.

Το 2008 το ελληνικό κράτος, ως κύριος του έργου κατασκευής του Αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, παραχώρησε σε κοινοπραξία κατασκευαστικών εταιρειών τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου για μια περίοδο 30 ετών και αυτή με τη σειρά της σε άλλη κοινοπραξία (με τη συμμετοχή της πλειοψηφίας των ίδιων εταιρειών) την κατασκευή - επισκευή του έργου, ενώ η μια εξ αυτών είχε την εργολαβία στο συγκεκριμένο τμήμα. Μια σύμπραξη λοιπόν ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, για να υλοποιήσει ένα έργο υποδομής για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου.

* * *

Τα ερωτήματα μια βδομάδα μετά την κατάρρευση είναι τεράστια. Πάρθηκαν μέτρα ασφαλείας κατά τη διάρκεια του έργου; Εφαρμόστηκαν οι μελέτες; Γιατί οι εργαζόμενοι δούλευαν Κυριακή μεσημέρι σε συνθήκες καύσωνα, ενώ απαγορευόταν; Πού ήταν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί; Με ποιου ευθύνη και άδεια οι εργάτες Ρομά βρέθηκαν κάτω από τη γέφυρα για να συλλέξουν τα σίδερα της κατεδάφισης;

Οι εργασίες κατεδάφισης στη γέφυρα έγιναν, όπως όλα δείχνουν, με κατάφωρη παραβίαση όλων των μέτρων ασφαλείας και κανονισμών, με περιορισμένο χρόνο για την ολοκλήρωσή τους, και φυσικά με άγνωστο το αν υπήρξε και αν τηρήθηκε η μελέτη κατεδάφισης.

Είναι γεγονός πως σε τέτοια εγκλήματα, κράτος και κατασκευαστικές διαχέουν τις ευθύνες μέσα από τις κοινοπραξίες και με την παράλληλη ανάθεση τμημάτων έργων σε υπεργολάβους. Η επιχειρηματική λειτουργία με γνώμονα το κέρδος σημαίνει συμπίεση του λεγόμενου «κόστους» και αύξηση του «οφέλους» με συρρίκνωση των μέτρων ασφαλείας, μείωση του προσωπικού και της εκπαίδευσής του, εκπτώσεις στην ποιότητα των υλικών και συνολικά στην ασφάλεια των κατασκευών. Την ίδια ώρα βέβαια ο λαός έχει πληρώσει διπλά και τρίδιπλα την υλοποίηση των έργων, από την ίδια τη φορολογία του, και θα χρυσοπληρώνει και τη χρήση τους όταν ολοκληρωθούν.

* * *

Σε αυτό το ζύγι «κόστους - οφέλους» μπαίνουν καθημερινά τα μέτρα για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, από όλες διαχρονικά τις κυβερνήσεις ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ και τους επιχειρηματικούς ομίλους. Κάθε μέρα ο λαός μας γίνεται μάρτυρας ενός νέου εγκλήματος στην Ηλεία, στο Μάτι, στην Εύβοια, στα Τέμπη, στη Ζώνη, στην Περιμετρική, στη Ρόδο, στη Μαγνησία. Γιατί αυτό το σύστημα έτσι λειτουργεί, αφήνοντας στάχτη και νεκρούς για να κερδίζει μια χούφτα μεγαλοεπιχειρηματιών, και δεν μπορεί να φτιασιδωθεί όσο και αν προσπαθούν να μας πείσουν για το αντίθετο. Οι ένοχοι είναι γνωστοί και εμείς μετράμε κάθε μέρα τους νεκρούς μας.

* * *

Εργα υποδομής, ασφαλή και δωρεάν για τον λαό, μπορούν να εξασφαλιστούν αν βγάλουμε από τη μέση αυτό το «ζύγι» που θυσιάζει την ανθρώπινη ζωή. Ο σοσιαλισμός, το κοινωνικό σύστημα που κριτήριό του δεν έχει πια το κέρδος, αλλά τη συνδυασμένη ικανοποίηση του συνόλου των λαϊκών αναγκών που διευρύνονται, με κεντρικό σχεδιασμό, κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής, με την εργατική τάξη, τον λαό στο τιμόνι της εξουσίας, μπορεί να κάνει πράξη και αυτή τη ζωτική ανάγκη του λαού: Τα αναγκαία έργα υποδομών, μεγάλης και μικρής κλίμακας, πρέπει να υλοποιούνται και να σχεδιάζονται από κρατικό φορέα κατασκευών. Εργα ασφαλή και με εφαρμογή όλων των μέτρων ασφαλείας κατά την υλοποίησή τους, με σχεδιασμό για τη μέγιστη οικονομία ανθρώπινων και άλλων πόρων, με ελαχιστοποίηση του κόστους και της επίδρασης στο φυσικό περιβάλλον.

Σε απόλυτη αντιδιαστολή με τη σημερινή, δολοφονική πραγματικότητα, όπου οι ανταγωνισμοί μεταξύ ομίλων, οι στόχοι «ανάπτυξης» και η διαμόρφωση «ευνοϊκού επενδυτικού περιβάλλοντος» βγάζουν εκτός κάδρου τόσο τα αναγκαία για την προστασία του λαού έργα (αντιπυρικά - αντιπλημμυρικά - αντισεισμικά), όσο και την ασφάλεια των εργαζομένων στα έργα που υλοποιούνται σε επίπεδο κατασκευής, αλλά και μέτρων ασφαλείας των εργαζομένων.

Και το πρόσφατο έγκλημα της Πάτρας ανέδειξε την ανάγκη να δυναμώσει η διεκδίκηση των εργαζομένων μέσα από τα σωματεία τους, ώστε με ευθύνη κράτους και εργοδοσίας να μην κινδυνεύουν οι εργαζόμενοι στο μεροκάματο, να επιστρέφουν όρθιοι στα σπίτια τους, ειδικά σήμερα που υπάρχουν πολύ περισσότερες δυνατότητες σε σχέση με το παρελθόν για την ουσιαστική πρόληψη από εργατικά «ατυχήματα» στους χώρους δουλειάς. Σε αυτή την πάλη θα συνεχίσουμε να είμαστε στην πρώτη γραμμή!


Κατερίνα ΣΙΜΟΥ
Αρχιτέκτονας Μηχανικός ΠΕ, Πολιτικός Μηχανικός ΤΕ. Μέλος του Γραφείου της ΤΕ Αχαΐας του ΚΚΕ

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΤΕ ΑΧΑΪΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
«Τα κέρδη τους - οι ζωές μας»

Εκδήλωση της Τομεακής Επιτροπής Αχαΐας του ΚΚΕ θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 2 Αυγούστου, στις 8 μ.μ. στον Πολυχώρο Πολιτισμού της Ιχθυόσκαλας στην Πάτρα, με αφορμή την κατάρρευση της γέφυρας στην Περιμετρική και θέμα: «Τα κέρδη τους - οι ζωές μας. Οταν τα μέτρα προστασίας της ανθρώπινης ζωής μπαίνουν στο ζύγι κόστους - οφέλους». Κεντρική ομιλήτρια θα είναι η Κατερίνα Σίμου, αρχιτέκτονας μηχανικός ΠΕ, πολιτικός μηχανικός ΤΕ και μέλος του ΤΓ Αχαΐας του ΚΚΕ. Θα ακολουθήσουν παρεμβάσεις από τους Θωμά Χόνδρο, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Πατρών, μηχανολόγο μηχανικό, Μάνθο Ιμπριάλο, πολιτικό μηχανικό, και Χρήστο Κορδά, αντιδήμαρχο Αρχιτεκτονικού Εργου, Η/Μ έργων και έργων υποδομής δήμου Πατρέων, πολιτικό μηχανικό.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ