ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 1 Σεπτέμβρη 2023
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΚΤΑΚΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΥΠΠΟ
«Ανοχύρωτες» αρχαιότητες στην πυρά...

Αποψη του αρχαιολογικού χώρου της Αρχαίας Ζώνης στην Αλεξανδρούπολη
Αποψη του αρχαιολογικού χώρου της Αρχαίας Ζώνης στην Αλεξανδρούπολη
«Την άμεση εφαρμογή ολοκληρωμένης αντιπυρικής προστασίας των αρχαίων μνημείων μας και σοβαρό σχεδιασμό προστασίας των εργαζομένων στον πολιτισμό, για να μη θρηνήσουμε στο μέλλον θύματα», απαιτεί το Πανελλήνιο Σωματείο Εκτάκτου Προσωπικού Υπουργείου Πολιτισμού, με αφορμή τις πυρκαγιές σε Αλεξανδρούπολη και Βοιωτία, όπου δεν έμειναν αλώβητα ούτε τα αρχαία μνημεία.

Κάτι που φανερώθηκε και από τις φετινές πυρκαγιές, όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση του Σωματείου, είναι ότι «τα αρχαία μνημεία είναι πλήρως "ανοχύρωτα", απροστάτευτα και αφημένα στην τύχη τους από τις πολιτικές επιλογές που ακολουθεί εδώ και πολλά χρόνια το υπουργείο Πολιτισμού».

Το υπουργείο Πολιτισμού, τόσο στην περίπτωση της Αρχαίας Ζώνης στον Εβρο όσο και στη Μονή Οσίου Λουκά στη Βοιωτία, στις ανακοινώσεις του επιμένει ότι λόγω της συστηματικής αποψίλωσης του περιβάλλοντα χώρου δεν προκλήθηκαν ζημιές στις αρχαιότητες ή στα βυζαντινά κτίσματα της μονής. Χρειάζεται βέβαια να σημειώσουμε ότι τα αρχιτεκτονικά κατάλοιπα του χώρου της Αρχαίας Ζώνης είναι σε ορισμένες περιπτώσεις κατάμαυρα, ενώ στη μονή του Αγίου Λουκά κατέρρευσε κτίριο του 19ου αιώνα...

Οπως σημειώνει το Σωματείο, «καταλαβαίνουμε ότι για το υπουργείο Πολιτισμού σοβαρή αντιπυρική προστασία αρχαίων μνημείων - και μάλιστα μνημείων εγγεγραμμένων στον Κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO - είναι η αποψίλωση των χώρων από τα ξερόχορτα! Κοινώς, από καθαρή τύχη σώθηκαν οι βυζαντινές αρχαιότητες στη Μονή Οσίου Λουκά, ενώ η τύχη αυτή δεν φαίνεται να βοήθησε ιδιαίτερα τον χώρο της Αρχαίας Ζώνης. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι το υπουργείο Πολιτισμού δεν έχει καταρτίσει σοβαρές μελέτες πυρόσβεσης για όλους τους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας, με βάση τις τοπογραφικές και αρχαιολογικές ιδιαιτερότητές τους, και αυτή η ευθύνη βαραίνει όλες τις πολιτικές ηγεσίες που έχουν περάσει από αυτό.

Τι άλλο καταλαβαίνουμε; Οτι οι πολιτικές των ιδιωτικοποιήσεων, της οικονομικής απελευθέρωσης, της εσκεμμένης υποστελέχωσης του δημόσιου φορέα, της διαρκούς υποχρηματοδότησης, που έχουν υλοποιηθεί από όλες τις κυβερνήσεις διαχρονικά, έχουν καταστροφικές συνέπειες τόσο για το φυσικό μας περιβάλλον, τόσο για τους ίδιους τους ανθρώπους, όσο και για την προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Μπορεί η παράδοση στον υπερτουρισμό να φέρνει άκρατη κερδοφορία στα ταμεία του υπουργείου Πολιτισμού, αλλά τα χρήματα αυτά χάνονται σε απροσδιόριστα μονοπάτια και ποτέ δεν διοχετεύονται στην πραγματική προστασία των εργαζομένων στον πολιτισμό, στην πραγματική προστασία των αρχαιοτήτων. Ανθρωποι και αρχαιότητες πλήττονται ανεπανόρθωτα, είναι ανοχύρωτοι μπροστά στις καταστροφές και επιβιώνουν - όποτε και αν επιβιώνουν - από καθαρή τύχη.

Αυτό που βλέπουμε δεν είναι οι ωραιοποιημένες προσεγγίσεις του ΥΠΠΟ, αλλά καμένη γη παντού: Καμένες αρχαιότητες και καμένες υποδομές. Δεν βλέπουμε καμένο "πούσι" ή "χαμερπή βλάστηση", αλλά βλέπουμε ένα συνολικά καμένο και εγκληματικό πολιτικό και οικονομικό σύστημα που δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στις ολοένα και αυξανόμενες ανάγκες, δεν μπορεί να προστατεύσει ουσιαστικά τα μνημεία και εκθέτει σε ανεπανόρθωτο κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή.

Απαντάμε: Δεν ανεχόμαστε άλλο αυτήν την πολιτική, που αφήνει πίσω της στάχτη και αποκαΐδια!».

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΥ ΠΑΤΡΕΩΝ
Το φθινόπωρο θα είναι γεμάτο από δράσεις πολιτισμού

Παρουσιάστηκαν οι εκδηλώσεις του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας που θα λάβουν χώρα τον Σεπτέμβρη.

«Το φθινόπωρο στην Πάτρα και φέτος είναι γεμάτο από δράσεις πολιτισμού, οι οποίες έχουν τη σφραγίδα του Πολιτιστικού Οργανισμού και του Διεθνούς Φεστιβάλ του δήμου Πατρέων. Εκατοντάδες εκδηλώσεις, για μία ακόμα χρονιά, πραγματοποιούνται και αγκαλιάζονται από το κοινό της πόλης και της ευρύτερης περιοχής», σημείωσε η Κατερίνα Γεροπαναγιώτη, πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού. Οπως ανέφερε, «το κόστος καλύπτεται με αποκλειστική χρηματοδότηση από τον δήμο της Πάτρας και με το 80% των εκδηλώσεων να έχει ελεύθερη είσοδο, όπως ο Δημοτικός Κινηματογράφος, το Φεστιβάλ στις γειτονιές, το Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου κ.ά.

Το μοναδικό ποσό ενίσχυσης που δόθηκε είναι 20.000 ευρώ από το υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο αφορά στη διοργάνωση του Συμποσίου Ζωγραφικής και καλύπτει μικρό μέρος της συνολικής δαπάνης. Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας δεν έδωσε ούτε ένα ευρώ, δεν αξιολόγησε και δεν στήριξε καμία από τις ενότητες του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας, ως όφειλε».

Από τη μεριά του, ο δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης, σημείωσε ότι «μέσα και από αυτές τις εκδηλώσεις θέλουμε να σηκώσουμε τον λαό της Πάτρας πιο ψηλά, να νιώσει μια ανάταση, προκειμένου να αντέξει τις δοκιμασίες που ζει σε πολλά επίπεδα». Στάθηκε και στις υποδομές που διαθέτει η πόλη, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Είδαμε όλοι πώς φτιάχτηκε το Δημοτικό Θερινό Θέατρο που από το τίποτα έγινε μια σημαντική παρέμβαση, δίνοντας τη δυνατότητα να ενισχυθεί η πνευματική κίνηση στην πόλη. Το ίδιο κάναμε και με την "Ιχθυόσκαλα", που κυριολεκτικά το τίποτα την κάναμε στολίδι».

Ανάμεσα στις εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν ξεχωρίζει το Διεθνές Χορευτικό Αντάμωμα, που θα πραγματοποιηθεί από αύριο Σάββατο έως και τη Δευτέρα 4 Σεπτέμβρη στον Πολυχώρο Πολιτισμού της «Ιχθυόσκαλας». Ακόμα, σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, από την Τρίτη 19 Σεπτέμβρη, θα πραγματοποιηθεί το Συμπόσιο Ζωγραφικής, με τίτλο «Ενας μεγάλος περίπατος μνήμης και ονείρου στην Πάτρα του 2023» και είναι αφιερωμένο στην συγγραφέα Αλκη Ζέη, ενώ από τις 22 Σεπτέμβρη θα πραγματοποιηθεί ομαδική έκθεση του Εικαστικού Εργαστηρίου, στην Αγορά Αργύρη.

Ο Ηλίας Ανδριόπουλος στο Ηρώδειο

Ο Ηλίας Ανδριόπουλος, ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες του έντεχνου ελληνικού τραγουδιού, θα συναντήσει το κοινό που αγάπησε τα τραγούδια και τη μουσική του και θα ταξιδέψει μαζί του σε μια συναυλία με τίτλο: «Ταξίδι στον Ηχο και το Χρόνο», που θα γίνει στο Ηρώδειο την Πέμπτη 5 Οκτωβρίου.

Ενα υπέροχο μουσικό ταξίδι με «στάσεις» σε μερικές από τις σημαντικότερες στιγμές αυτής της πενηντάχρονης πορείας του σπουδαίου συνθέτη.

Από τους πρώτους εμβληματικούς και καταξιωμένους στον χρόνο κύκλους τραγουδιών, «Γράμματα στον Μακρυγιάννη» 1979 (στίχοι Μ. Ελευθερίου, Μιχ. Μπουρμπούλη), και «Λαϊκά Προάστια» 1980 (στίχοι Μ. Μπουρμπούλη), τους «Προσανατολισμούς» του Οδυσσέα Ελύτη, «Ωδαί» του Ανδρέα Κάλβου, «Αργοναύτες» σε ποίηση Γ. Σεφέρη, Ν. Γκάτσου, Μ. Ελευθερίου, «Εαρινά Τραγούδια», μουσική για αρχαίο δράμα κ.ά.

Μπήκε στη μεγάλη ποίηση και στον ποιητικό στίχο με τα δικά του μουσικά φορτία, διαμορφώνοντας την προσωπική μουσική του γλώσσα, ενώ άντλησε με υψηλή αισθητική και απαράμιλλη καλλιτεχνική ευγένεια, ήχους από τους θησαυρούς της ελληνικής μουσικής παράδοσης, συστήνοντας ένα άρτιο και διαχρονικό μουσικό έργο, που επιμένει να αντιστέκεται στην ευτέλεια και να δείχνει τον δρόμο για μία σύγχρονη, ελληνική λαϊκή τέχνη.

Ερμηνεύουν οι: Μανώλης Μητσιάς, Νατάσσα Μποφίλιου, Παυλίνα Βουλγαράκη. Συμμετέχει η χορωδία «Μελωδοί».

Ποιήματα θα διαβάσει η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη.

Προπώληση εισιτηρίων: ticketservices.gr, στο τηλ: 210.7234.567 και στο εκδοτήριο (Πανεπιστημίου 39).

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΠΑΜΕ
«Η τρελή του Σαγιό» αύριο στο Λαύριο

Τις παραστάσεις με το έργο «Η τρελή του Σαγιό», του Ζαν Ζιροντού, συνεχίζει η θεατρική ομάδα του ΠΑΜΕ «Θέατρο από Εργάτες για Εργάτες». Οι φθινοπωρινές παραστάσεις ξεκινούν από το Λαύριο, αύριο Σάββατο 2 Σεπτέμβρη, στις 9 μ.μ., στο θεατράκι της Ρέμιζας. Θα ακολουθήσουν παραστάσεις το Σάββατο 9 Σεπτέμβρη στο δημοτικό θέατρο του δήμου Αγίου Δημητρίου, τη Δευτέρα 25 Σεπτέμβρη στο θέατρο Ρεματιάς στο Χαλάνδρι και το Σάββατο 30 Σεπτέμβρη στο υπαίθριο θέατρο Ηλιούπολης «Δημήτρης Κιντής».

Ο Ζιροντού γράφει το έργο το 1943, μέσα στη γερμανική φασιστική κατοχή, θέλοντας να δημιουργήσει ανάταση και αισιοδοξία στον λαό, που υποφέρει τα πάνδεινα. Με έντονα τα στοιχεία του παραμυθιού και της φάρσας, με έξυπνο χιούμορ και καυστική σάτιρα καταφέρνει να υπερασπιστεί την άποψη ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε. Η Ορελί, μια εκκεντρική και ονειροπόλα Παριζιάνα, αντιλαμβάνεται το σχέδιο κάποιων αδίστακτων κερδοσκόπων να εκμεταλλευτούν το υπέδαφος του Παρισιού και να πλουτίσουν από το πετρέλαιο που υποτίθεται ότι υπάρχει σε αυτό. Η αποκαλούμενη «τρελή του Σαγιό» μαζί με τις εξίσου ιδιόρρυθμες φίλες της αποφασίζουν ότι πρέπει να αντιδράσουν και να δράσουν.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ