ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 5 Οχτώβρη 2023
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Με το βλέμμα στην επόμενη βδομάδα...

ΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ ΚΟΣΜΟΣ
ΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ ΚΟΣΜΟΣ
Η τελευταία κινηματογραφική βδομάδα για το 29ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας», που ρίχνει την αυλαία του στις 9 Οκτώβρη, και παράλληλα τελευταία πριν τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές. Και αφού την περασμένη βδομάδα αναφερθήκαμε στον αγώνα της «Λαϊκής Συσπείρωσης» για τους κινηματογράφους στο κέντρο της Αθήνας, σε αυτή που διανύουμε θα κλείσουμε τη μικρή παρένθεση με το γεγονός ότι ο πολιτισμός δεν είναι κάτι μακρινό και απλησίαστο, μόνο για λίγους. Πολιτισμός είναι να έχουμε σύγχρονα σχολεία και παιδικές χαρές για τα παιδιά μας, πάρκα και πλατείες καθαρές και προσβάσιμες για όλους, αθλητικές υποδομές και χώρους πολιτισμού δημόσιους και δωρεάν σε όλες τις γειτονιές των πόλεών μας. Και, για να το πούμε κινηματογραφικά, ο πολιτισμός δεν θα έπρεπε να είναι ταινία επιστημονικής φαντασίας - θα έπρεπε να είναι καθημερινό ντοκιμαντέρ για όλους τους θεατές...

Μικρή διανομή αυτήν τη βδομάδα, λόγω των «Νυχτών Πρεμιέρας», οπότε ετοιμαστείτε για την επόμενη, που περιλαμβάνει πλούσιο ρεπερτόριο. Ξεχωρίζουμε την επανέκδοση της ταινίας «Απαγορευμένα Παιχνίδια» του Ρενέ Κλεμάν, όπου η 6χρονη Πολέτ, που βρίσκεται ορφανή στη δίνη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, μετά τον βομβαρδισμό του Παρισιού, συναντάει στον δρόμο της τον 10χρονο Μισέλ, βρίσκει καταφύγιο στη φιλία τους και γίνεται μέλος της οικογένειάς του. Μια ταινία που αναφέρεται στις τραγικές παράπλευρες απώλειες του πολέμου και είναι από τις λιγότερο γνωστές του σκηνοθέτη.

Ο Μικρός Αδερφός / Un petit frere / Λεονόρ Σεράιγ / 2022 / 106 λεπτά

Οταν η Ροζ φτάνει στη Γαλλία, εγκαθίσταται στο διαμέρισμα φίλων στα προάστια του Παρισιού, μαζί με τους δύο γιους της, Ζαν και Ερνέστ. Η δημιουργία και η διάλυση μιας οικογένειας από το τέλος της δεκαετίας του '80 μέχρι τις μέρες μας. Μπροστά της βρίσκεται η ευκαιρία μιας νέας ζωής, ελεύθερης από τις συμβάσεις της προηγούμενης καθημερινότητάς της, αλλά και μια σειρά από προκλήσεις για μια νέα γυναίκα με δυο παιδιά σε μια ξένη χώρα.

Δυστυχώς τούτη η ταινία, ενώ έχει πολύ καλά στοιχεία, επίκαιρη θεματολογία και ιδιαίτερες ερμηνείες, δεν έχει στιβαρό σενάριο, ανοίγει πολλαπλά μέτωπα και ουσιαστικά δεν κλείνει κανένα, και ενώ θέλει να διαπραγματευτεί ένα θέμα οικουμενικό, καταλήγει να αφηγείται μια πολύ προσωπική ιστορία που σίγουρα δεν είναι χαρακτηριστική του συνόλου. Πρέπει δε να σκεφτείς πολύ για να καταλάβεις πού ακριβώς θέλει να επικεντρώσει η σκηνοθέτιδα. Καταλήγεις ότι τα παιδιά είναι πάντα τα θύματα των επιλογών των γονιών. Τετριμμένο, θα έλεγε κανείς.

Ενας Αλλος Κόσμος / Un Autre Monde / Στεφάν Μπριζέ / 2021 / 96 λεπτά

Ο Φιλίπ Λεμέλ, ανώτερο στέλεχος σε αμερικανικό βιομηχανικό όμιλο, παρακολουθεί τη διάλυση της οικογένειάς του και ταυτόχρονα καλείται να διαχειριστεί τις παράλογες απαιτήσεις των αφεντικών του για 10% περικοπές προσωπικού στο εργοστάσιο που διευθύνει, τη στιγμή μάλιστα που η επιχείρηση είναι κερδοφόρα. Οταν η ασφυκτική αυτή καθημερινότητα αρχίζει να επιδρά με απρόσμενο τρόπο στην οικογένειά του, η κατάσταση ξεπερνά τα όρια της αντοχής του...

Ο Στεφάν Μπριζέ, γνωστός για τις ταινίες «Ο Νόμος της Αγοράς» και «Σε Πόλεμο», κλείνει εδώ την άτυπη τριλογία του για τον εργασιακό μεσαίωνα. Για άλλη μια φορά επιλέγει για τον πρωταγωνιστικό ρόλο τον εξαιρετικό Βενσάν Λιντόν, σίγουρο «χαρτί», που μοιράζεται μαζί μας μια στιβαρή ερμηνεία. Η ταινία αυτήν τη φορά είναι από την οπτική ενός μεγαλοστελέχους που έχει «ανθρώπινες αδυναμίες» και λυγίζει κάτω από τις πιέσεις, τόσο ώστε να «συμμεριστεί τις ανάγκες» της εργατικής τάξης.

Ας εξετάσουμε λοιπόν τις προθέσεις του σκηνοθέτη. Η ταινία μάς δείχνει το σκεπτικό της συμπίεσης και της εντατικοποίησης, με μόνο στόχο την απόσπαση επιπλέον υπεραξίας και περισσότερων κερδών για τους μεγαλομετόχους της πολυεθνικής, πάντα από την πλευρά των αφεντικών. Εκεί η ταινία τα πάει πάρα πολύ καλά, είναι ρεαλιστικότατη και αφοπλιστικά ειλικρινής. Η διάλυση της οικογένειας του πρωταγωνιστή κατέχει πολύ μεγάλο μέρος της ταινίας, χωρίς να προσφέρει κάτι στο σενάριο - αντιθέτως, κυρίως θέλει να μας δείξει ότι «άνθρωποι είναι κι αυτοί», «έχουν προβλήματα σαν τους υπόλοιπους κοινούς θνητούς», «δικαιολογείστε τους»...

Ο πρωταγωνιστής ωστόσο προτείνει στην εταιρεία ένα «εναλλακτικό σχέδιο διαχείρισης», ώστε να μη πραγματοποιηθούν οι απολύσεις. Μαντέψτε τη συνέχεια... Υπάρχει άραγε εναλλακτικό σχέδιο διαχείρισης των πολυεθνικών; Εξανθρωπίζεται ο καπιταλισμός; Αυτό το εναλλακτικό σχέδιο μας προτείνει ο σκηνοθέτης άραγε; Και οι απορίες συνεχίζονται. Δεν μπορούν τα μεγαλοστελέχη να «συνειδητοποιήσουν» τον τρόπο που δουλεύει ο κόσμος γύρω τους και να αλλάξουν πλευρά; Μα μήπως δεν τον ξέρουν ήδη; Μπορεί κανείς να περάσει στην άλλη όχθη με τις αυταπάτες της διαχείρισης; Αγαπημένε μας Στεφάν Μπριζέ, ιδίως μετά τις προηγούμενες δύο ταινίες σας, περιμέναμε μια πιο ρηξικέλευθη πρόταση.

Αουτσάιντερς / Dumb Money / Κρεγκ Γκιλέσπι / 2023 / 105 λεπτά

Ιστορία «Δαβίδ εναντίον Γολιάθ», βασισμένη στα θεότρελα, αληθινά γεγονότα μιας ομάδας καθημερινών ανθρώπων που αναστάτωσαν τη Wall Street και πλούτισαν μετατρέποντας την Gamestop (ένα κατάστημα βιντεοπαιχνιδιών) στην πιο «καυτή» εταιρεία της Αμερικής. Στο επίκεντρο βρίσκεται ο Κιθ Γκιλ, ο οποίος αρχίζει να δημοσιεύει στο διαδίκτυο τις επενδύσεις του. Η δημοφιλία των επενδυτικών του συμβουλών εκτοξεύεται...

Η ιστορία του Κιθ Γκιλ, με το ψευδώνυμο «Βρυχώμενο Γατάκι», συνέβη μέσα στην καραντίνα του 2021 και έχει ενδιαφέρον, όπως όλες οι ταινίες που αναφέρονται στη Wall Street. Για του λόγου το αληθές, αυτή η ιστορία έφτασε μέχρι την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ. Η ταινία έχει ενδιαφέρον, όχι τόσο γιατί μας δείχνει την απληστία των hedge funds και ότι ενδεχομένως το σύστημα «νικιέται από τα μέσα», δεν έχουμε αυταπάτες, όσο για το ότι ο απλός κόσμος πιστεύει ότι με τέτοιους τρόπους γίνονται «ρωγμές» που τσιγκλάνε το θηρίο.

Είναι βασισμένη στο βιβλίο του Μπεν Μέζρικ, «The Antisocial Network», και έχει διπλή «χρησιμότητα»: Για το πώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν τον κόσμο και τον κάνουν να ποντάρει τις οικονομίες του σε έναν τομέα που δεν γνωρίζει, αλλά και για το πώς το σύστημα έχει τις δικλίδες ασφάλειας του και μπορεί να καταστείλει τέτοιες κινήσεις. Είναι σαν να παίζει κανείς με σημαδεμένη τράπουλα με τους ιδιοκτήτες του πλούτου, αλλά πρόσκαιρα να φαίνεται ότι νικάει. Ποιος θα χάσει άραγε, εκείνος που ποντάρει τον μισθό του ή εκείνος που τζογάρει τα εκατομμύρια που μας έχει κλέψει; Ρητορικό το ερώτημα.

Γυρισμένη με ντοκιμαντερίστικη υφή και χιουμοριστική διάθεση, γιατί μόνο έτσι αντιμετωπίζονται αυτά τα «ατοπήματα», παραπέμπει στις γνωστές ταινίες των τελευταίων ετών «The Big Short», «Ο Λύκος της Wall Street», «Margin Call» κ.λπ., με τη διαφορά ότι γυρίστηκε σχεδόν αμέσως μετά την αληθινή ιστορία. Παράλληλα με τον κεντρικό πρωταγωνιστή παρακολουθούμε και δευτερεύοντες χαρακτήρες, που εκείνη τη στιγμή ρισκάρουν τις οικονομίες τους θεωρώντας ότι «κάνουν επανάσταση» και «γράφουν Ιστορία»... Γνωρίζοντας τι πρόκειται να δείτε όπως πηγαίνετε στην αίθουσα, ξεσκονίζοντας λίγο την ορολογία των συναφών ταινιών και έχοντας σκωπτική διάθεση, είναι σίγουρο ότι θα διασκεδάσετε στη διάρκειά της.


Π. Α.


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΚΤΑΚΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΥΠΠΟ
Απήργησαν χθες οι συμβασιούχοι εργαζόμενοι

Σε 24ωρη απεργία προχώρησαν χθες οι συμβασιούχοι εργαζόμενοι του υπουργείου Πολιτισμού, μετά από απόφαση της πολύ μαζικής Γενικής Συνέλευσης του Πανελλήνιου Σωματείου Εκτάκτου Προσωπικού του ΥΠΠΟ.

«Δεν συμβιβαζόμαστε. Αγωνιζόμαστε και διεκδικούμε μόνιμη και σταθερή δουλειά, δουλειά με δικαιώματα και αυξήσεις μισθών». Με αυτό το σύνθημα να αναγράφεται στο πανό, δεκάδες εργαζόμενοι συγκεντρώθηκαν έξω από τον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης και κατευθύνθηκαν με πορεία προς το Μουσείο της Ακρόπολης, απαιτώντας μαζικές προσλήψεις προσωπικού στο τραγικά υποστελεχωμένο υπουργείο Πολιτισμού και άμεση μονιμοποίηση των συμβασιούχων. Ταυτόχρονα, και με τη χθεσινή απεργία οι εργαζόμενοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς η λήξη προγραμμάτων του ΕΣΠΑ στο τέλος του χρόνου αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο εκατοντάδες συμβασιούχοι να βρεθούν στον δρόμο.

Στο πλευρό τους βρέθηκαν και αντιπρόσωποι από άλλα Σωματεία από τον χώρο του Πολιτισμού, που συμμετέχουν στον αγώνα ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις, στους εργολάβους, στο ξεπούλημα της πολιτιστικής κληρονομιάς. Ιδιαίτερα θερμή ήταν και η ανταπόκριση των επισκεπτών του αρχαιολογικού χώρου, στους οποίους διακινήθηκε η απόφαση της Γενικής Συνέλευσης στα Ελληνικά και στα Αγγλικά. Μάλιστα, οι εργαζόμενοι προχώρησαν και σε ολιγόλεπτο συμβολικό αποκλεισμό της εισόδου της Ακρόπολης, ενώ κατήγγειλαν την ισχυρή αστυνομική παρουσία.

Το Σωματείο εκφράζει την κάθετη αντίθεσή του στο να περάσει η υλοποίηση του πολιτιστικού έργου (αρχαιολογική έρευνα, αποκατάσταση, φύλαξη κ.λπ.) σε εργολάβους και επιχειρήσεις. Απέναντι σε αυτήν την πρόθεση της κυβέρνησης, οι εργαζόμενοι στον χώρο της πολιτιστικής κληρονομιάς ορθώνουν το ανάστημά τους και δηλώνουν σε όλους τους τόνους ότι βρίσκονται σε αγωνιστική ετοιμότητα για κλιμάκωση του αγώνα τους το επόμενο διάστημα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ