ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Δεκέμβρη 2023
Σελ. /24
ΝΕΟΛΑΙΑ
Ανοιγμα της αγοράς Ανώτατης Εκπαίδευσης σε Ελλάδα και Κύπρο

Στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής συζητήθηκε η Διακρατική Συμφωνία για αμοιβαία αναγνώριση πανεπιστημιακών τίτλων

Ολοκληρώθηκε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η συζήτηση της Συμφωνίας μεταξύ του ελληνικού υπουργείου Παιδείας και του αντίστοιχου της Κύπρου για την αμοιβαία ακαδημαϊκή αναγνώριση πανεπιστημιακών τίτλων σπουδών Ανωτάτων και Ανωτέρων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας έρχεται καθώς η κυβέρνηση δηλώνει ότι ετοιμάζει ρυθμίσεις για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.

Κατά του νομοσχεδίου τάσσεται το ΚΚΕ, με την βουλευτή του Α. Κτενά να αναδεικνύει προεκτάσεις της συγκεκριμένης συμφωνίας σε ό,τι αφορά τα πτυχία και την προοπτική των αποφοίτων, συνδέοντας το περιεχόμενό του με τις μέχρι τώρα εξελίξεις στο θεσμικό πλαίσιο της Ανώτατης Εκπαίδευσης και τα αποτελέσματά τους.

Μεταξύ άλλων σημείωσε ότι η συμφωνία αξιοποιεί το άρθρο 28 του Συντάγματος για τις διακρατικές συμφωνίες, στο οποίο θα στηριχθεί και το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας, τονίζοντας για μια ακόμα φορά την ξεκάθαρη θέση πως το ΚΚΕ είναι αντίθετο με την ερμηνευτική δήλωση που το συνοδεύει και με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, με όποια μορφή κι αν έρθουν αυτά.

Σε ό,τι αφορά την απλοποίηση των διαδικασιών αναγνώρισης τίτλων σπουδών από τον ΔΟΑΤΑΠ, εξέφρασε τη διαφωνία του Κόμματος με την αυτοματοποιημένη αντιστοίχηση τίτλων σπουδών - ειδικά στο σημερινό κατακερματισμένο τοπίο της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στην ΕΕ και στη χώρα μας, με τις πολλές ταχύτητες προγραμμάτων σπουδών, την πανσπερμία τίτλων σπουδών και το όλο και πιο έντονο στοιχείο της εμπορευματοποίησης. Η Α. Κτενά επισήμανε τις «αντιφάσεις και τα προβλήματα αυτής της αυτοματοποιημένης διαδικασίας που θωρακίζεται και προχωράει με διακρατικές συμφωνίες, όπως η συγκεκριμένη, ιδιαίτερα μάλιστα σχετικά με την επαγγελματική αναγνώριση που είναι και το πιο σημαντικό».

Ειδικότερα για τη Συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου επισήμανε ότι η λίστα των ελληνικών ΑΕΙ περιλαμβάνει όλα τα δημόσια ΑΕΙ, καθώς και όλα τα τριτοβάθμια ιδρύματα (Ανώτερης Εκπαίδευσης) που λειτουργούν στην Κύπρο, δημόσια και ιδιωτικά.

Στο σημείο αυτό τόνισε ότι «την ίδια στιγμή που συζητείται μια τέτοια συμφωνία - πιλότος, εκκρεμούν τα επαγγελματικά δικαιώματα δεκάδων χιλιάδων αποφοίτων των πρώην ΤΕΙ», ρωτώντας συγκεκριμένα: «Πού εντάσσονται αυτοί οι ελληνικοί τίτλοι σπουδών, αφού τα ιδρύματα προέλευσης δεν υπάρχουν πλέον, αλλά έχουν μετεξελιχθεί ή απορροφηθεί από ΑΕΙ που αναφέρονται στη λίστα; Θα έχουν δικαίωμα ακαδημαϊκής έστω αναγνώρισης; Οι σημερινοί και μελλοντικοί πτυχιούχοι των παλιών προγραμμάτων σπουδών των ΤΕΙ που τους απονέμεται τίτλος σπουδών με το λογότυπο σημερινού ΑΕΙ καλύπτονται ή όχι από αυτήν τη ρύθμιση; Εκκρεμούν ακόμα τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων προγραμμάτων integrated master π.χ. του ΠαΔΑ. Με τη συμφωνία αυτή, τι δικαιώματα αποκτούν; Θα έχουν πρόσβαση στην κυπριακή αγορά αλλά όχι στην ελληνική; Αντίστοιχα, τίτλοι σπουδών από κυπριακά πανεπιστήμια που μέχρι πρότινος δεν είχαν πρόσβαση π.χ. στο ΤΕΕ, τώρα θα έχουν;».

«Θεωρούμε ότι με αυτήν τη συμφωνία το μόνο που επιτυγχάνεται είναι να διευκολυνθεί το άνοιγμα της αγοράς της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε Ελλάδα και Κύπρο», συνόψισε η βουλευτής του ΚΚΕ, σημειώνοντας: «Η εμπειρία δείχνει ότι η κινητικότητα για σπουδές ή εργασία, η ευελιξία σε Προγράμματα Σπουδών ή εργασιακές σχέσεις και η κατηγοριοποίηση φοιτητών ή εργαζομένων συνοδεύεται από ταυτόχρονη συμπίεση μισθών και δικαιωμάτων. Και στις δυο χώρες. Ελέω ανταγωνισμού. Που ανεβάζει το κόστος σπουδών για τους φοιτητές και τις οικογένειές τους και μειώνει το κόστος μισθών για τους εργοδότες».

ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ ΑΕΝ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΥ
Κινητοποίηση στο υπουργείο Ναυτιλίας για αναβάθμιση των σπουδών τους

Αντιδράσεις προκαλεί η πρόταση για ένταξη των πτυχίων τους στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων

Αγωνιστικό αναβρασμό έχει πυροδοτήσει στους σπουδαστές της ΑΕΝ Ασπροπύργου η πρόταση που κατατέθηκε από το Ιδρυμα Ευγενίδου, να αντιστοιχηθεί το πτυχίο της ΑΕΝ με το επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (όπου κατατάσσονται τα πτυχία των ΙΕΚ και των Ανώτερων Σχολών).

Οι σπουδαστές «απάντησαν» με μαχητική πορεία χτες στο υπουργείο Ναυτιλίας, ξεκαθαρίζοντας στην κυβέρνηση ότι δεν θα δεχτούν την περαιτέρω υποβάθμιση των σπουδών τους, ενώ ανακοίνωσαν ότι θα συνεχίσουν και θα κλιμακώσουν τη δράση τους με νέα Γενική Συνέλευση και παράλληλα καλούν σε συντονισμό με τις υπόλοιπες ΑΕΝ πανελλαδικά.

Θυμίζουμε ότι το αίτημα για αντιστοίχηση των πτυχίων των ΑΕΝ με αυτά της στεριάς και για ένταξή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση (δηλαδή επίπεδο 6 όπως και τα πτυχία των πανεπιστημίων) είναι πάγιο αίτημα των σχολών εδώ και χρόνια. Αντ' αυτού όμως, βρίσκονται απέναντι σε μια πρόταση ισοτίμησής τους με τις μεταδευτεροβάθμιες επαγγελματικές σχολές.

Συγκεκριμένα, όπως καταγγέλλει και η ΠΕΜΕΝ, στην εργασία του Ιδρύματος Ευγενίδου με θέμα: «Στρατηγική Διαμόρφωσης Νέου Θεσμικού Πλαισίου της Ναυτικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα», που είχε ανατεθεί τον Απρίλη του 2020 από το υπουργείο Ναυτιλίας, προτείνεται:

  • Ναυτική εκπαίδευση μόνο για Πλοιάρχους και Μηχανικούς και όχι για όλες τις ειδικότητες των ναυτεργατών.
  • Ενταξη των διπλωμάτων για Β' και Γ' Πλοιάρχους, Μηχανικούς στο επίπεδα 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.
  • Πρόσθετα εμπόδια για την απόκτηση όλων των διπλωμάτων (Α', Β', Γ' Πλοιάρχων - Μηχανικών), εφαρμόζοντας την πιστοποίηση με επιτυχή εξέταση θεμάτων, που θα καθορίζουν και με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών.
  • Παραμονή της ναυτικής εκπαίδευσης στο υπουργείο Ναυτιλίας, με έκτακτο εκπαιδευτικό προσωπικό (σήμερα είναι στο 75%) και «επισκέπτες» καθηγητές, καθώς και προώθηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Δεν φτάνει που μαθήματα ξεκινούν έως και 2 μήνες μετά την έναρξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας λόγω των ελλείψεων σε καθηγητές, είναι απαρχαιωμένος ο εργαστηριακός εξοπλισμός και τα βιβλία, δεν καλύπτεται η σίτιση των σπουδαστών, το πάσο τους δεν καλύπτει όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (π.χ. τρένα, ΚΤΕΛ), πληρώνουν εργαλεία και υλικά για τη σχολή τους, τρέχουν από πόρτα σε πόρτα για να εξασφαλίσουν μπάρκο... τώρα τους λένε ότι θα σπουδάζουν 4 χρόνια αλλά θα είναι σαν να σπούδασαν 2!

Τα παραπάνω έχουν εξοργίσει τους σπουδαστές που διεκδικούν με τις κινητοποιήσεις τους: Ουσιαστική αναβάθμιση και ισοτιμία του πτυχίου με αυτά της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, δηλαδή επιπέδου 6. Σύγχρονες υποδομές, βιβλία και εργαστήρια που να αντιστοιχίζονται με την τεχνολογική ανάπτυξη του κλάδου. Προσλήψεις μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού. Ούτε ένα ευρώ για αναλώσιμα. Ουσιαστικά μέτρα για τη στήριξη των σπουδαστών όσον αφορά τη σίτιση και τη στέγαση.

Να σημειωθεί ότι το ΚΚΕ κατέθεσε ως Αναφορά στη Βουλή προς τον υπουργό Ναυτιλίας την απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του Συλλόγου Σπουδαστών ΑΕΝ Ασπροπύργου, στηρίζοντάς την.

Εκδηλώσεις σε πανεπιστήμια της Αθήνας

Σήμερα Πέμπτη, στις 2 μ.μ., εκδήλωση «Για το πανεπιστήμιο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας» πραγματοποιούν οι Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στην Πανεπιστημιούπολη 1 του ΠαΔΑ, στην αίθουσα Κ16.214. Θα μιλήσει η Ευτυχία Χατζηδάκη, μέλος του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ.

Επίσης σήμερα, στις 3 μ.μ., εκδήλωση με θέμα «Δυναμώνουμε τη σπίθα του αγώνα για την ισοτιμία και τη χειραφέτηση της γυναίκας. Κόντρα στα σκοτάδια της βίας, της εκμετάλλευσης, των πολέμων» πραγματοποιεί η ΟΒ ΑΣΠΑΙΤΕ της ΚΝΕ, στην αίθουσα 151. Θα μιλήσει η Γωγώ Θεοδωροπούλου, επικεφαλής της Επιτροπής του ΚΣ της ΚΝΕ για τις γυναίκες και τα νέα ζευγάρια.

Αύριο Παρασκευή, στις 2 μ.μ., εκδήλωση με θέμα «Οι εξελίξεις στις λιμενικές υποδομές. Το παράδειγμα του λιμανιού του Πειραιά» πραγματοποιούν οι Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στο Πανεπιστήμιο Πειραιά. θα μιλήσει ο Πέτρος Μαρκομιχάλης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και Γραμματέας της Τομεακής Οργάνωσης Μεταφορών Αττικής του Κόμματος.

ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΠΘ
Κινητοποίηση για τη δωρεάν σίτιση στη φοιτητική λέσχη

Κινητοποίηση πραγματοποίησαν χτες στη φοιτητική λέσχη του ΑΠΘ φοιτητικοί σύλλογοι του Ιδρύματος και των Εστιών, διεκδικώντας το δικαίωμα των φοιτητών στη δωρεάν σίτιση.

Οι Φοιτητικοί Σύλλογοι Μαθηματικού, Φυσικού, Γεωλογικού, Βιολογικού, Χωροταξίας, Δασολογίας, Οδοντιατρικής και ΠΤΔΕ, καθώς και ο ΣΟΦΕΘ αντιδρούν στην επιβολή της κάρτας σίτισης από τις πρυτανικές αρχές και τη διοίκηση της Φοιτητικής Λέσχης του ΑΠΘ.

Οι φοιτητές, παρά τη βροχόπτωση, συγκεντρώθηκαν στην πλατεία Χημείου και προχώρησαν σε παρέμβαση έξω από τη Λέσχη του ΑΠΘ. Στη συνέχεια, εκπρόσωποι των φοιτητικών συλλόγων συναντήθηκαν με τον μεταβατικό πρύτανη του ΑΠΘ, Απόστολο Αποστολίδη, στον οποίο κατέθεσαν τα αιτήματά τους για δωρεάν, καθολική και αναβαθμισμένη σίτιση για όλους τους φοιτητές στη Λέσχη του ΑΠΘ, την απόσυρση κάρτας σίτισης ή επιβολής αντιτίμου στους φοιτητές και προσλήψεις μόνιμου και σταθερού προσωπικού με πλήρη δικαιώματα για τη λειτουργία της Λέσχης.

Από την πλευρά του, ο πρύτανης δεσμεύτηκε ότι δεν θα επιβληθεί αντίτιμο στους φοιτητές και ότι το εισοδηματικό κριτήριο θα παραμείνει στα 45.000 ευρώ αλλά και ότι με ευθύνη του Πανεπιστημίου θα εξασφαλιστεί η δωρεάν σίτιση των φοιτητών στο αγρόκτημα του Τμήματος Γεωπονίας στη Θέρμη και στον Φοίνικα, όπου πραγματοποιούνται εργαστήρια του Τμήματος Δασολογίας.

ΤΟΜΕΑΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΕΡΡΩΝ ΤΗΣ ΚΝΕ
Εναν χρόνο μετά τον θάνατο του 11χρονου Βασίλη δεν ξεχνάμε!

Εναν χρόνο μετά τον θάνατο του 11χρονου Βασίλη, που έχασε τη ζωή του από έκρηξη στο λεβητοστάσιο του 9ου Δημοτικού Σχολείου, τη Δευτέρα 5/12/2022, στις Σέρρες, η ΤΟ Σερρών της ΚΝΕ πραγματοποίησε παρέμβαση - εξόρμηση, καλώντας μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς να οργανώσουν τον αγώνα τους για ασφαλή σχολεία.

Με ανακοίνωσή της η ΤΟ Σερρών της ΚΝΕ σημειώνει, μεταξύ άλλων: «Δεν ήταν ούτε "η κακιά η ώρα" ούτε "ατύχημα", όπως χαρακτηρίζεται από τους υπαίτιους του εγκλήματος. Σήμερα, έναν χρόνο μετά, συνεχίζεται η πολιτική που αντιμετωπίζει την Παιδεία, τις υποδομές στα σχολεία και την ασφάλεια των μαθητών ως κόστος. Και ενώ αποτελούν καθημερινό φαινόμενο στη σχολική ζωή η πτώση σοβάδων, ταβανιών, οι σχολικές αίθουσες με κουβάδες, αναδεικνύοντας την επικίνδυνη κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι σχολικές υποδομές, στον κρατικό προϋπολογισμό δεν αποτυπώνεται κάποια προτεραιότητα για την ενίσχυση των σχολικών υποδομών. Η πολιτική της υποβάθμισης και της υποχρηματοδότησης αφήνει σχολικά κτίρια ασυντήρητα, στα οποία δεν τηρούνται στοιχειώδεις κανόνες ασφαλείας. Πολιτική για την οποία κύρια ευθύνη έχουν η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας που ρίχνουν το μπαλάκι για τη συντήρηση των σχολείων στην εκάστοτε δημοτική αρχή, η οποία επίσης φέρει ευθύνες».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ