ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Μάρτη 2024
Σελ. /28
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Πανεπιστήμιο ακριβό για τους φοιτητές, φθηνό για το κράτος και κερδοφόρο για τις επιχειρήσεις

Ξεκίνησε χτες η συζήτηση του απαράδεκτου νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής

Μια συζήτηση που αντανακλά το μεγάλο ενδιαφέρον της κοινωνίας για το θέμα, αλλά που εν πολλοίς δεν αγγίζει την ουσία και τις συνέπειες που θα έχει η ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων (με τη μορφή ξένων παραρτημάτων) και μένει μακριά από τις σύγχρονες ανάγκες για υψηλού επιπέδου ανώτατες, αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σπουδές, ξεκίνησε χτες στην Ολομέλεια της Βουλής. Η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, με τίτλο «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου - Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων», θα συνεχιστεί σήμερα, με την προοπτική να ολοκληρωθεί αύριο με την ψηφοφορία.

Στην αρχή της συνεδρίασης κατατέθηκαν και συζητήθηκαν ξεχωριστά ενστάσεις αντισυνταγματικότητας του νομοσχεδίου, που παραβιάζει το άρθρο 16 του Συντάγματος, οι οποίες απορρίφθηκαν από την κυβερνητική πλειοψηφία.

Κατά τ' άλλα στη συζήτηση ΣΥΡΙΖΑ και «Νέα Αριστερά» στάθηκαν περισσότερο στο θέμα της υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης της δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης, επέμειναν ότι το γεγονός πως οι Ελληνες φοιτητές φεύγουν στο εξωτερικό αφορά κυρίως τα μεταπτυχιακά και όχι τα προπτυχιακά και ότι τα μεγάλα ξένα πανεπιστήμια δεν έχουν παραρτήματα, παραρτήματα έχουν μόνο τα δευτεροκλασάτα. Ωστόσο, δεν έχουν βρει ούτε μισή κουβέντα να πουν για την επιχειρηματική λειτουργία των δημόσιων πανεπιστημίων στη χώρα μας και για τον στόχο αυτή να ενταθεί, αφού ούτως ή άλλως ως κυβέρνηση την υπηρέτησαν.

Το ΠΑΣΟΚ και η Ελληνική Λύση, επίσης, με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο τάχθηκαν υπέρ των μη κρατικών πανεπιστημίων εφόσον προηγηθεί αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος. Το ΠΑΣΟΚ επίσης είπε ότι τα δημόσια πανεπιστήμια είναι κυρίαρχα στην Ευρώπη και ότι ο ανταγωνισμός λειτουργεί σωστά όταν δημόσια και ιδιωτικά λειτουργούν με ίδιους κανόνες στο ίδιο καθεστώς. Οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Λύσης επίσης κατήγγειλαν ότι οι συνταγματολόγοι που επικαλείται η κυβέρνηση για την «ερμηνεία» παράκαμψης του άρθρου 16 είναι συνδεδεμένοι επαγγελματικά - οικονομικά με κολέγια και ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, ενώ παράλληλα εξέφρασαν φόβους για ίδρυση τουρκικών, βορειομακεδονικών και άλλων παραρτημάτων πανεπιστημίων, επιχείρημα που χρησιμοποίησαν και οι «Σπαρτιάτες».

Οι εκπρόσωποι της Νίκης στάθηκαν τόσο στο θέμα της αντισυνταγματικότητας όσο και στο θέμα της αξιολόγησης και του ελέγχου από την ΕΘΑΑΕ που θεωρούν ανεπαρκή, με βάση μια ευρωπαϊκή έκθεση που επικαλούνται. Από την άλλη, οι βουλευτές της Πλεύση Ελευθερίας, πατώντας ξεκάθαρα σε δυο βάρκες, δεν τοποθετήθηκαν επί της αρχής του νομοσχεδίου, επιχείρησαν να χαϊδέψουν τα αυτιά των φοιτητών που κινητοποιούνται, αλλά είπαν ότι θα υπερψηφίσουν διατάξεις που αναβαθμίζουν τα δημόσια πανεπιστήμια και θα καταψηφίσουν ό,τι προσκρούει στην προϋπόθεση αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν Ανώτατης Εκπαίδευσης, χωρίς κι αυτοί να πουν κουβέντα για την επιχειρηματική λειτουργία των δημόσιων πανεπιστημίων.

Μόνο το ΚΚΕ και η ΚΝΕ έχουν σταθεί απέναντι με συνέπεια όλα αυτά τα χρόνια

Επί δύο μήνες, φοιτητές, μαθητές, καθηγητές, γονείς και εργαζόμενοι ζητούν να αποσυρθεί το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, όμως η κυβέρνηση αγνοεί αυτούς που τους αφορά άμεσα αυτό το έκτρωμα, τόνισε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Αφροδίτη Κτενά, στη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής. «Δεν ακούτε την πραγματική πλειοψηφία. Ποιους ακούτε; Τον ΣΕΒ, τα επιμελητήρια, τις εργοδοτικές ενώσεις», που δεν μπορούσαν να κρύψουν την ικανοποίησή τους στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για το κυβερνητικό νομοθέτημα, γιατί προσδοκούν οφέλη από φτηνό και ευέλικτο, υψηλά ειδικευμένο προσωπικό, χαμηλών προσδοκιών και μηδενικών δικαιωμάτων, είπε χαρακτηριστικά. «Εκεί στοχεύει κι αυτός ο νόμος: Να γεμίσει τις δεξαμενές απασχολήσιμων με πτυχία πολλών κατηγοριών, να έχουν να διαλέγουν οι εργοδότες», πρόσθεσε.

Στη συνέχεια αποδόμησε τα κυβερνητικά επιχειρήματα, σχολιάζοντας ότι καθένα από αυτά αναποδογυρίζει την πραγματικότητα. Οταν η κυβέρνηση μιλά για «απελευθέρωση από την κρατική γραφειοκρατία», εννοεί την απόσυρση του κράτους από τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων και αποσκοπεί σε επιχειρηματική λειτουργία του δημόσιου πανεπιστημίου, σε μείωση της κρατικής δαπάνης για την Παιδεία και σε πλήρη ιδεολογικό έλεγχο.

Οσο για τις κοινωνικές ανάγκες για υψηλά ειδικευμένο προσωπικό, που πράγματι υπάρχουν, αντί να μιλάμε για επέκταση και αναβάθμιση της δωρεάν Εκπαίδευσης για την κάλυψη των σύγχρονων απαιτήσεων, με άνοιγμα νέων τμημάτων και νέων πεδίων στα δημόσια πανεπιστήμια, θα ανοίξουν ιδιωτικά. Επίσης, τόνισε ότι για να μείνουν τα παιδιά στον τόπο τους και να σπουδάσουν αυτό που επιθυμούν, το θέμα είναι να μην πληρώνουν δίδακτρα και όχι σε ποια χώρα θα τα πληρώνουν.

Η απελευθέρωση από το κρατικό μονοπώλιο, που θέλει η κυβέρνηση, είναι προς όφελος «μερικών επενδυτών που θα κάνουν εμπόριο πτυχίων κι ελπίδων, σε βάρος νέων παιδιών και των οικογενειών τους και όλης της κοινωνίας». Μετά την Ενέργεια και τα τρένα ήρθε η ώρα να «απελευθερώσετε» και τα πανεπιστήμια για τα κέρδη των επενδυτών, είπε η Αφρ. Κτενά. Ακόμα κατήγγειλε την κυβέρνηση για την κατάργηση του ενιαίου τρόπου εισαγωγής. «Οποιος έχει χρήματα θα σπουδάζει ανάλογα με την τσέπη του», είπε χαρακτηριστικά και οι άλλοι θα σπρώχνονται στα φοιτητικά δάνεια.

Αυτό που ενοχλεί την κυβέρνηση, υπογράμμισε, είναι ότι το άρθρο 16 δεν επιτρέπει δίδακτρα στα προπτυχιακά και από αυτό θέλει να απαλλαγεί. Θύμισε ότι δίδακτρα θεσπίστηκαν από όλες τις κυβερνήσεις, σε μεταπτυχιακά, Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και τελευταία σε ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα στο πλαίσιο του «εκπαιδευτικού τουρισμού». «Από τη στιγμή που θα καταργηθεί και το τελευταίο χαρακτηριστικό της δωρεάν Εκπαίδευσης - η απαγόρευση επιβολής διδάκτρων στα προπτυχιακά - το κόστος σπουδών μόνο θα αυξάνεται, όπως έχει γίνει κι αλλού», είπε χαρακτηριστικά.

Επισήμανε ότι ιδιωτικά πανεπιστήμια και δημόσια με δίδακτρα είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος, του πανεπιστημίου της αγοράς, και τελικά με το τρίτο μέρος του νομοσχεδίου εντείνεται και διευκολύνεται η μετατροπή των πανεπιστημίων σε επιχειρήσεις και η λειτουργία τους για τις επιχειρήσεις, όπως επιτάσσει ο Ευρωπαϊκός Χώρος Εκπαίδευσης. Και τόνισε ότι αυτός ο στόχος «είναι παλιός και έχει εξυπηρετηθεί από όλους όσοι κυβέρνησαν: ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ. Μόνο το ΚΚΕ και η ΚΝΕ έχουν σταθεί απέναντι με συνέπεια όλα αυτά τα χρόνια. Καταγγέλλουν τους πραγματικούς στόχους της Μπολόνια και τώρα του ΕΧΕ και προειδοποιούν για τις επιπτώσεις τους πάνω σε φοιτητές, μαθητές, εργαζόμενους, στην κοινωνική πλειοψηφία», τόνισε.

Υπογράμμισε ότι το ΚΚΕ όχι μόνο θα το καταψηφίσει αλλά θα αγωνιστεί με τον λαό για να μην καταφέρει το νομοσχέδιο τους στόχους του. Ενώ κλείνοντας δανείστηκε τα λόγια από τη ραδιοφωνική εκπομπή «Στοιχεία για την αγορά χαλκού», που λένε: «Θα πρέπει να φανταστούμε κάποιον που προσέρχεται να ακούσει τα χάλκινα πνευστά μιας ορχήστρας, όχι επειδή τον ενδιαφέρει η μουσική, αλλά επειδή χρειάζεται κι αναζητά χαλκό»... «Εμείς θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε μαζί με τον λαό μας για τη μουσική», είπε.

Ζητάμε αναβάθμιση των πανεπιστημίων με βάση τις σύγχρονες ανάγκες της νεολαίας

Θρύψαλα έκανε την προπαγάνδα της κυβέρνησης το φοιτητικό κίνημα με τους μεγαλειώδεις αγώνες του ενάντια στην ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων, επισήμανε με τη σειρά του ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, καταγγέλλοντας ότι η κυβέρνηση «απελευθερώνει» εντελώς την αγορά στην Ανώτατη Εκπαίδευση, προκειμένου τα πανεπιστήμια να λειτουργούν ως επιχειρήσεις, είτε είναι δημόσια είτε είναι ιδιωτικά.

Ξεκαθάρισε ότι το ΚΚΕ ζητά την αναβάθμιση των δημόσιων πανεπιστημίων με βάση τις σύγχρονες ανάγκες της νεολαίας για μόρφωση και γνώση. Σήμερα, με την πολιτική που εφαρμόζεται, σημείωσε, το πανεπιστήμιο είναι ακριβό για τους φοιτητές, φθηνό για το κράτος και κερδοφόρο για τις επιχειρήσεις.

Στάθηκε ιδιαίτερα στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης που υποτίθεται ότι η κυβέρνηση αναβαθμίζει αλλά η πρυτανεία ζητά από τους φοιτητές να αδειάσουν σήμερα μία εστία! «Στην Αλεξανδρούπολη σε δύο βδομάδες μέσα ετοιμάσατε 500 κλίνες για τους ΝΑΤΟικούς, αλλά για τις εστίες τίποτα, και μετά μας μιλάτε για την αναβάθμιση του ΔΠΘ», είπε χαρακτηριστικά.

Καταλήγοντας, ανέπτυξε τη θέση του ΚΚΕ για το πανεπιστήμιο που θα αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες προς όφελος των αναγκών της μεγάλης πλειοψηφίας, τονίζοντας ότι σήμερα, αυτό που πρέπει ν' αλλάξει, «είναι το κίνητρο της οργάνωσης της κοινωνίας, να πάψει η εργατική δύναμη να είναι εμπόρευμα και να ενταχθεί μέσα από τον επιστημονικό σχεδιασμό στην εξυπηρέτηση των αναγκών της κοινωνίας. Σε αυτήν την κοινωνία, όπου το κριτήριο της οικονομικής ανάπτυξης δεν θα είναι η μεγιστοποίηση του κέρδους αλλά η μεγιστοποίηση της κοινωνικής προόδου, δεν θα υπάρχουν επιστήμονες που πλεονάζουν ούτε επιστήμες που θα θεωρούνται περιττές. Δεν θα είναι πολυτέλεια αλλά ζωτική ανάγκη οι νέοι να παίρνουν μια ολόπλευρη επιστημονική γνώση».

Αδυναμία των επιχειρημάτων της κυβέρνησης και επί της ουσίας συμφωνία από τα άλλα κόμματα

Αποκαλυπτική η χθεσινή συζήτηση επί των ενστάσεων αντισυνταγματικότητας που κατατέθηκαν

Eurokinissi

Το στρίμωγμα της κυβέρνησης από τη μία και τη συναίνεση των κομμάτων της αντιπολίτευσης από την άλλη, σε μια ενδεχόμενη αναθεώρηση του άρθρου 16, ανέδειξε η χθεσινή συζήτηση που έγινε στην Ολομέλεια για το θέμα της συνταγματικότητας ή μη του νομοσχεδίου.

Σημειώνεται ότι ένσταση αντισυνταγματικότητας υπέβαλαν το ΚΚΕ και οι κοινοβουλευτικές ομάδες των ΣΥΡΙΖΑ, Ελληνική Λύση, Νέα Αριστερά και Νίκη, οι οποίες ενστάσεις απορρίφθηκαν από την κοινοβουλευτική πλειοψηφία.

Το άρθρο 16 - τόνισε ο Γιάννης Δελής μιλώντας επί της ένστασης αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ - επιτρέπει την παροχή Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης αποκλειστικά από ΝΠΔΔ, γεγονός που έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τα άρθρα του τέταρτου μέρους του νομοσχεδίου, με τα οποία εισάγεται νέα μορφή Νομικού Προσώπου (ΝΠΠΕ), που οι διατάξεις του νομοσχεδίου δηλώνουν ότι θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικούς όρους, ιδιώτες στη διοίκηση, δίδακτρα, παράβολα, οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας, καθεστώς διδακτικού προσωπικού με σχέσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου που θα υπόκεινται στο διευθυντικό δικαίωμα (και όχι δημόσιους λειτουργούς). Είναι προφανέστατη η αντίθεση με το άρθρο 16, ξεκαθάρισε ο Γ. Δελής, προσθέτοντας ότι δεν μπορεί η ερμηνεία να γίνεται όχημα για την παραβίαση κανενός άρθρου και ότι κανένας συνταγματικός ελιγμός δεν μπορεί να δικαιολογήσει και να επιτρέψει την παραβίαση άρθρου.

Οχι μόνο αντισυνταγματικό αλλά και αντιεκπαιδευτικό, αντιδραστικό, αντιλαϊκό

Υπογράμμισε ότι το νομοσχέδιο δεν είναι μόνο αντισυνταγματικό, είναι ακόμα χειρότερο: Είναι αντιεκπαιδευτικό, γιατί υπονομεύει τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών των λαϊκών οικογενειών και ναρκοθετεί το εργασιακό τους μέλλον. Εξήγησε ότι η αντίθεση του ΚΚΕ είναι ριζική και επί της ουσίας, όχι μόνο επί της διαδικασίας όπως κάνουν ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, που προσπαθούν να κρύψουν τη συμφωνία τους με την ουσία, η οποία εκπορεύεται από την κοινή τους ευρωπαϊκή στρατηγική. «Ούτε ξεχνάμε τα βήματα αναγνώρισης των κολεγίων που έγιναν», πρόσθεσε με νόημα, αφού ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ όλοι έβαλαν το χέρι τους γι' αυτό.

Κλείνοντας σημείωσε ότι με την ένσταση αντισυνταγματικότητας, το ΚΚΕ στηρίζει τον μαζικό αγώνα των φοιτητών και της μεγάλης πλειοψηφίας της πανεπιστημιακής κοινότητας.

«Το βασικό για το ΚΚΕ είναι ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι αντιδραστικό και βαθύτατα αντιλαϊκό, οδηγεί σε περαιτέρω εμπορευματοποίηση της Εκπαίδευσης και σε περισσότερους ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση και μια επιλογή υπάρχει, αυτή που φωνάζουν οι μαθητές, οι εργαζόμενοι, το λαϊκό κίνημα: Οτι πρέπει να αποσυρθεί!». Αυτό υπογράμμισε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Κόμματος, Νίκος Καραθανασόπουλος, μιλώντας επί της ένστασης αντισυνταγματικότητας που κατέθεσε το ΚΚΕ.

Πρόσθεσε ότι το νομοσχέδιο υλοποιεί την αντιδραστική στρατηγική της ΕΕ για την Εκπαίδευση και έχει στόχο να δημιουργηθεί ένας τιμοκατάλογος αγοράς πτυχίων, ανάλογα με το κάθε βαλάντιο, ανάλογα με την κάθε τσέπη.

Ερχεται επίσης σε ευθεία αντίθεση ακόμα και με αυτό το αστικό Σύνταγμα, μιας και η απαγόρευση σύστασης ιδιωτικών πανεπιστημίων στο άρθρο 16 είναι ρητή και δεν χωρά καμία δυναμική και διασταλτική ερμηνεία.

Αραγε «τότε ο νομοθέτης δεν μπορούσε να προβλέψει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που λειτουργούσαν σε όλη την Ευρώπη και τον κόσμο;», είπε χαρακτηριστικά ο Ν. Καραθανασόπουλος, απαντώντας στη ΝΔ, που ισχυρίζεται ότι εκ των υστέρων δέχτηκε το ΣτΕ τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά και στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, γιατί όταν συντασσόταν το Σύνταγμα δεν υπήρχε τέτοιου είδους εκπαίδευση. Και πρόσθεσε ότι «όσο δεν σας εξυπηρετεί το Σύνταγμά σας, τόσο το χειρότερο γι' αυτό, το μετατρέπετε σε κουρελόχαρτο!».

Εξήγησε ότι το ΚΚΕ αξιοποιεί τη συζήτηση αυτή περί αντισυνταγματικότητας για να αναδείξει τον κραυγαλέα αντιδραστικό χαρακτήρα του νομοσχεδίου. Και πρόσθεσε ότι το ΚΚΕ δεν θα βάλει πλάτη στην κυβέρνηση, όπως κάνουν τα άλλα κόμματα, που λένε «ας αλλάξετε πρώτα το Σύνταγμα και μετά να φέρετε ιδιωτικά». Θύμισε ότι το ΚΚΕ είχε προτείνει στην τελευταία συνταγματική αναθεώρηση την επέκταση του άρθρου 16, ώστε να απαγορεύει τη δραστηριότητα ιδιωτικού τομέα στην Εκπαίδευση συνολικά, καθώς και την κατάργηση του άρθρου 28, που λέει ότι υπερισχύει το ευρωενωσιακό Δίκαιο έναντι του εθνικού, αλλά και τις δύο αυτές προτάσεις τις απέρριψαν ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ.

Αποκαλυπτικές τοποθετήσεις από τα άλλα κόμματα

Βλέποντας σαν «ευαγγέλιο» το ευρωενωσιακό Δίκαιο τοποθετήθηκαν στη συζήτηση τα υπόλοιπα κόμματα, που διαδικαστικά κατέδειξαν την ξεκάθαρη αντισυνταγματικότητα του νομοσχεδίου, ξεδιπλώνοντας την ίδια στιγμή τη συναίνεσή τους με τον έναν ή τον άλλο τρόπο στη στρατηγική της κυβέρνησης, «δείχνοντας» την αναθεώρηση του άρθρου 16.

«Η εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό Δίκαιο επιβάλλει τη συντεταγμένη αναθεώρηση εφόσον υπάρχουν οι προϋποθέσεις», είπε χαρακτηριστικά εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ η Θ. Τζάκρη, ενώ ο Π. Δουδωνής εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ είπε πως «επειδή ακριβώς είμαστε υπέρ των μη κρατικών - μη κερδοσκοπικών, είμαστε κατά αυτού του νομοσχεδίου», προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση φέρνει τη δυνατότητα παραρτημάτων ξένων ΑΕΙ αλλά όχι τη δυνατότητα ελληνικών μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων, κάτι που αποτελεί «αντίστροφη δυσμενή διάκριση»! «Είναι αντισυνταγματικό, και σας το λέει μια παράταξη που δεν είναι ενάντια στα μη κρατικά πανεπιστήμια, μια κολλημένη ιδεολογικά, αριστερή κ.λπ.», είπε από την πλευρά του ο Κ. Χήτας της Ελληνικής Λύσης, καλώντας την κυβέρνηση να κάνει αναθεώρηση και να φέρει τα ιδιωτικά «με σοβαρότητα, με διαβούλευση, όπως έγινε παντού, και όχι να το περάσετε στη ζούλα». Αντίστοιχα ο Δ. Τζανακόπουλος της Νέας Αριστεράς είπε πως «η κυβέρνηση μας λέει δήθεν ότι υπάρχει σύγκρουση με το ευρωπαϊκό Δίκαιο, ωστόσο δεν υπάρχει, γιατί η αρμοδιότητα της ΕΕ είναι συμπληρωματική», αφήνοντας να εννοηθεί ότι αν το επέβαλλε το ευρωενωσιακό Δίκαιο, η συζήτηση θα ήταν διαφορετική.

Από την πλευρά της ΝΔ, ο αντιλέγων για τις ενστάσεις Θ. Πλεύρης είπε πως «όταν λέμε ότι η ερμηνεία γίνεται και βάσει του ευρωενωσιακού Δικαίου, αυτό δεν καταργεί το Σύνταγμα». Υποστήριξε ότι το άρθρο 16 απαγορεύει τη σύσταση ανώτατων ιδρυμάτων από ιδιώτες, αλλά εδώ έχουμε εγκατάσταση ήδη υπαρχόντων ιδρυμάτων, που έρχονται να κάνουν παράρτημα. Πρόσθεσε ότι νέα στοιχεία που έχουν προκύψει είναι η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου το 2020 για την Ουγγαρία, που λέει ότι απαγορεύεται να μην επιτρέψεις την ελευθερία κίνησης και εγκατάστασης ιδρυμάτων. Αναφορικά με το καθεστώς των διδασκόντων αυτών των ιδρυμάτων, είπε ότι αυτό για τους «δημόσιους λειτουργούς» που προβλέπει το Σύνταγμα αναφέρεται στην προστασία τους και όχι στον δημόσιο χαρακτήρα του ιδρύματος που υπηρετούν. Και κατέληξε ότι αυτά είναι δύσκολα θέματα, με τα οποία θα ασχοληθεί τελικά το ΣτΕ, εκτιμώντας πως η μεταρρύθμιση είναι στα όρια που επιτρέπει το άρθρο 16.

Κλείνοντας τη συζήτηση περί αντισυνταγματικότητας, ο υπουργός Παιδείας, Κυρ. Πιερρακάκης επανέλαβε πολλά από όσα έχει πει τις τελευταίες μέρες και επικαλέστηκε τη διασυνοριακότητα, «η οποία αφορά το δικαίωμα εγκατάστασης και όχι αυτό της σύστασης» όπως είπε. Αναφερόμενος στην Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής ισχυρίστηκε ότι «διαψεύδει πανηγυρικά τους φορείς της μίας και μοναδικής αλήθειας περί αντισυνταγματικότητας του κειμένου», παρέβλεψε όμως ότι η Επιτροπή δεν υπερασπίζεται τα επιχειρήματα της κυβέρνησης. Και εν τέλει ο υπουργός παραδέχτηκε «ότι υπάρχουν δύο σχολές σκέψης, ότι εμείς υιοθετούμε αυτή τη σχολή σκέψης και ότι στο τέλος της ημέρας αυτό θα κριθεί» από τα αρμόδια δικαστήρια.

Σίγουρη την παραπομπή στο ΣτΕ θεωρεί η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής

Αν και χωρίς να παίρνει θέση επί της ουσίας για τη συνταγματικότητα ή μη του νομοσχεδίου αναφορικά με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που φέρνει η κυβέρνηση, η έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής δεν είναι ευνοϊκή για την κυβέρνηση όσο θα περίμενε κανείς.

Συγκεκριμένα, η έκθεση αναφέρεται αναλυτικά στη σχετική και ευρωπαϊκή νομολογία για το θέμα και ουσιαστικά θεωρεί δεδομένο ότι μετά την ψήφισή του το νομοσχέδιο θα παραπεμφθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) και αυτό θα είναι που θα αποφασίσει για τη συνταγματικότητα. Σημειώνει συγκεκριμένα: «Υπό το φως των ρυθμίσεων του Συντάγματος, της νομολογίας του Συμβουλίου της Επικρατείας (...) της νεότερης νομολογίας του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης (...) και της ερμηνείας του Συντάγματος νοούμενης ως αντικειμενικής, το ζήτημα θα κριθεί, όπως μπορεί σχεδόν μετά βεβαιότητας να υποτεθεί, από την ελληνική δικαιοσύνη, δεδομένου ότι τα ζητήματα που μπορούν να τεθούν από την ψήφιση του υπό συζήτηση νομοσχεδίου δεν έχουν απασχολήσει, υπό τη συγκεκριμένη μορφή τους, τη δικαιοσύνη, εθνική και ενωσιακή».

Παραπέρα, η Επιστημονική Επιτροπή θεωρεί ότι στο ΣτΕ θα υπάρχουν δυο ενδεχόμενα: «Πρώτον, η νομολογία να επιβεβαιώσει την έως σήμερα κρατούσα σε αυτήν ερμηνεία (...) κρίνοντας, πρώτον, ότι η γραμματική διατύπωση της συνταγματικής ρύθμισης αποδίδει σαφή αρνητική θέση, η οποία δεν δύναται να ανατραπεί στο πλαίσιο ερμηνευτικής προσαρμογής». Μ' άλλα λόγια θεωρεί ότι το πρώτο αυτό σενάριο συνάδει με την έως τώρα νομολογία, σε αντίθεση με το κλίμα που προσπάθησε να δημιουργήσει το υπουργείο Παιδείας.

Το δεύτερο σενάριο που εκτιμά η Επιστημονική Επιτροπή είναι «να υπάρξει μεταστροφή της νομολογίας και να γίνει δεκτό ότι η παράγραφος 5 του άρθρου 16, κατά την οποία η Ανώτατη Εκπαίδευση παρέχεται "αποκλειστικά" από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, αναφέρεται μόνο στα ημεδαπά ιδρύματα, όπως δηλαδή υπέλαβε, ερμηνεύουσα την παράγραφο 8 του άρθρου 16, η μειοψηφία στην ΟλΣτΕ 3457/1998». Και συμπληρώνει ότι «μια τέτοια ερμηνεία θα εμπνεόταν από το ότι, στον χώρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, υπάρχουν συγγενή, σε σχέση με την ημεδαπή ρύθμιση, χαρακτηριστικά, σε έννομες τάξεις (...) ώστε η κάμψη του καθολικού αποκλεισμού υπέρ αλλοδαπών ιδρυμάτων που φέρουν τέτοια χαρακτηριστικά να θεωρηθεί, ενδεχομένως, συμβατή με την ratio του Συντάγματος της χώρας».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ