ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Μάρτη 2024
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Πάνω από 500 άνθρωποι του κινηματογράφου παίρνουν θέση ενάντια στη γενοκτονία του παλαιστινιακού λαού

«Μαμά Γκλόρια»
«Μαμά Γκλόρια»
Κινηματογραφική βδομάδα που έχει ενδιαφέρον στη διανομή και τα αφιερώματά της, και επιπλέον σήμερα ξεκινάει το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το οποίο θα έχει αναμμένους τους προβολείς του έως την Κυριακή 17 Μαρτίου 2024, τόσο σε φυσικούς χώρους όσο και online. Στο 26ο ΦΝΘ θα προβληθούν 250 ντοκιμαντέρ μικρού και μεγάλου μήκους και ανάμεσά τους 67 μεγάλου και μικρού μήκους ελληνικές ταινίες. Το Φεστιβάλ θα διεξαχθεί στην ιστορική έδρα του, στις αίθουσες «Ολύμπιον» και «Παύλος Ζάννας», στις αίθουσες του Λιμανιού, καθώς και στον κινηματογράφο «Μακεδονικόν». Παράλληλα, θα προβάλλονται ταινίες, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Φεστιβάλ online.filmfestival.gr. Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, καθώς και περισσότερες πληροφορίες για τις ταινίες, είναι διαθέσιμα στο www.filmfestival.gr. Για τις προτάσεις μας θα επανέλθουμε μέσα στην επόμενη βδομάδα.

Πριν περάσουμε στις ταινίες όμως, το δίκτυο Filmmakers for Palestine Greece, το δημόσιο κάλεσμα του οποίου υπογράφουν πάνω από 500 άνθρωποι του κινηματογραφικού και ευρύτερου καλλιτεχνικού χώρου και το οποίο έχει αποσταλεί στα κινηματογραφικά φεστιβάλ της χώρας, καλεί όλους τους φορείς του ελληνικού κινηματογράφου να πάρουν ανοιχτά θέση ενάντια στη γενοκτονία του παλαιστινιακού λαού από το Ισραήλ. Ζητούμενο του δικτύου είναι να αναδειχθεί η πραγματικότητα στη Γάζα και τη Δυτική Οχθη με την προβολή ταινιών Παλαιστίνιων σκηνοθετών/τριων και να ζητηθεί άμεση και οριστική κατάπαυση του πυρός στη Γάζα. Η συλλογή υπογραφών συνεχίζεται και εμείς θα επανέλθουμε σε επόμενο φύλλο.

Για αυτήν τη βδομάδα η στήλη δίνει ραντεβού... Πρώτα και κύρια, την Τετάρτη 13 Μάρτη στις 7 μ.μ. στον Κινηματογράφο «Studio» διοργανώνεται εκδήλωση με θέμα «Ο Λένιν για τον ρόλο του ΚΚ, της επαναστατικής πρωτοπορίας», όπου θα μιλήσει η Αλέκα Παπαρήγα, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, και θα ακολουθήσει προβολή της ταινίας «Ο Λένιν τον Οκτώβρη», με ελεύθερη είσοδο. Την εκδήλωση διοργανώνει η «Σύγχρονη Εποχή» σε συνεργασία με την «KINO PRAVDA STUDIO», στο πλαίσιο του αφιερώματος «10 Συναντήσεις, βιβλιοπαρουσιάσεις και προβολές για τον Λένιν».

Τη Δευτέρα 11 Μάρτη, η «Weirdwave» και ο κινηματογράφος «ΑΝΔΟΡΑ» διοργανώνουν αφιέρωμα στους αδερφούς Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι, θέλοντας να τιμήσουν τον σπουδαίο Πάολο Ταβιάνι, που την περασμένη Πέμπτη έφυγε από κοντά μας. Θα προβληθούν οι τρεις τελευταίες ταινίες τους: «Θαυμάσιος Βοκάκιος» (2015, 120') 17.45, «Μια προσωπική ιστορία» (2017, 84') 20.00, και η τελευταία ταινία του Πάολο Ταβιάνι, την οποία είχε αφιερώσει στον αδερφό του Βιτόριο, «Λεονόρα Αντίο» (2022, 90') 21.40.

Μια σπουδαία επανέκδοση σε 4Κ, που αξίζει κινηματογραφικής προβολής, είναι «Ο Τελευταίος Αυτοκράτορας» (The Last Emperor) του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, που θα παίζεται σε επιλεγμένες αίθουσες. Η ταινία δεν χρειάζεται συστάσεις, έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία στην πορεία της. Ο Μπερτολούτσι μας αφηγείται την ιστορία του τελευταίου αυτοκράτορα της Κίνας και συνάμα την ταραχώδη ιστορία της από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι και τον θάνατό του.

Μάμα Γκλόρια / Ama Gloria / Μαρί Αματσουκελί / 2023 / 84 λεπτά

Η εξάχρονη Κλεό αγαπά την νταντά της, την Γκλόρια, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Οταν η γυναίκα γυρίζει πίσω στην πατρίδα της, η Κλεό θα την επισκεφτεί για να περάσουν μαζί ένα τελευταίο καλοκαίρι που θα τις αλλάξει και τις δύο.

Η Αματσουκελί φτιάχνει μια πολύ τρυφερή ταινία, η οποία όμως δεν στερείται και κοινωνικού περιεχομένου, αφού αναδεικνύει το τεράστιο ζήτημα εκατομμυρίων γυναικών σε όλο τον κόσμο που αφήνουν τα δικά τους παιδιά πίσω στην πατρίδα τους και μεταναστεύουν ώστε να βρουν χρήματα να τα θρέψουν. Μια τέτοια γυναίκα λοιπόν είναι και η Γκλόρια, που έχει αφήσει τα παιδιά της στη μητέρα της πίσω στο Πράσινο Ακρωτήρι, χιλιάδες μιλιά μακριά, και φροντίζει την μικρή Κλεό στο Παρίσι. Οταν η μητέρα της Γκλόρια πεθαίνει, εκείνη «αναγκάζεται» να γυρίσει πίσω στα παιδιά της, όμως υπόσχεται στην Κλεό να περάσουν ένα τελευταίο καλοκαίρι μαζί. Μέσα από τον φακό της στο Πράσινο Ακρωτήρι, η σκηνοθέτιδα αναδεικνύει τη φτώχεια που ζουν οι άνθρωποι, δείχνοντάς μας τις συνθήκες που ανάγκασαν την Γκλόρια να μεταναστεύσει. Η Γκλόρια όλο το καλοκαίρι φροντίζει την Κλεό σαν παιδί της και προσπαθεί τρυφερά να ξεκινήσει τον «απογαλακτισμό» της Κλεό. Κι εκεί αρχίζουν τα δύσκολα και για τις δυο τους. Πόσο δυσδιάκριτα είναι τα όρια μεταξύ δουλειάς και αγάπης σε τέτοιες σχέσεις... Η πλευρά του παιδιού κυριαρχεί στην ταινία και είναι σημαντικό το στοιχείο ότι η μικρή έχει χάσει την μητέρα της και αναζητά το μητρικό πρότυπο στην νταντά... Λείπει όμως η αποτύπωση της μοναξιάς της Γκλόρια στην ξενιτιά, στοιχείο που θα έκανε την ταινία πιο ολοκληρωμένη ως προς το κοινωνικό της σκέλος.

100 Χρόνια από τον Οδυσσέα / 100 Years of Ulysses / Ρούαν Μάγκαν / 2022 / 109 λεπτά

Πριν από 100 χρόνια, στις 2 Φεβρουαρίου 1922, ο «Οδυσσέας» εκδόθηκε για πρώτη φορά σε ένα μικρό βιβλιοπωλείο στο Παρίσι. Το βιβλίο θα είχε βαθύ αντίκτυπο στη λογοτεχνία και τον πολιτισμό του επόμενου αιώνα. Κανένα μυθιστόρημα του 20ού αιώνα δεν συναγωνίστηκε τον «Οδυσσέα» στην εμβέλειά του. Αν και ο «Οδυσσέας» απαγορεύτηκε αρχικά στην Αμερική και τη Βρετανία, το έπος του Τζόις έγινε σύντομα αριστούργημα του μοντερνισμού και μια επανάσταση στη λογοτεχνική έκφραση.

Ενα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ, που αναλύει σε βάθος τόσο τη ζωή του Τζόις όσο και το αριστούργημά του «Οδυσσέας». Μιλούν ακαδημαϊκοί και μελετητές του έργου του, ρίχνοντας φως σε μια ιδιαίτερα ταραγμένη ιστορική εποχή για την Ιρλανδία, για τις δυσκολίες που συνάντησε μέχρι να το ολοκληρώσει και να το εκδώσει, και στην «αποδοχή» που συνάντησε αυτό το σπουδαίο έργο στην πατρίδα του. Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ταινία που παίζεται στον κινηματογράφο «Studio», που ίδρυσε ο επίσημος μεταφραστής του «Οδυσσέα» στην Ελλάδα, ο Σωκράτης Καψάσκης.

Οσο για την ταινία «Κάποια μέρα θα πούμε τα πάντα ο ένας στον άλλον» (Someday We'll Tell Each Other Everything) της Εμιλι Ατέφ, που διαδραματίζεται το καλοκαίρι του 1990 στην ύπαιθρο των συνόρων ανάμεσα στην Ανατολική και Δυτική Γερμανία, ενώ θέλει να περιγράψει έναν παθιασμένο έρωτα μεταξύ δυο ανθρώπων, δεν παραλείπει να ρίξει το αντικομμουνιστικό της δηλητήριο. Βεβαίως έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τέτοιες ταινίες στη διανομή και στα φεστιβάλ, δεν είναι δα και μεγάλη πρωτοτυπία η ιστορική αναθεώρηση... Εάν έλειπε το συγκεκριμένο ιστορικό πλαίσιο, με τον τρόπο που δόθηκε, θα είχε πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον η ταινία, αλλά... υπερισχύουν τα ευρωπαϊκά κονδύλια βλέπεις.


Π. Α.


Στερνό «αντίο» στον Δήμο Μούτση

Με συγκίνηση τον αποχαιρετά το ΚΚΕ

«Εφυγε» χτες από τη ζωή, σε ηλικία 85 ετών, ο σπουδαίος Δήμος Μούτσης, ο οποίος ευτύχησε να συνδέσει το όνομά του με σπουδαία τραγούδια που αγαπήθηκαν και τραγουδήθηκαν πολύ. Ενας μεγάλος συνθέτης, ένας ξεχωριστός καλλιτέχνης που άφησε το δικό του ανεξίτηλο αποτύπωμα στο ελληνικό τραγούδι.

Ο Δήμος Μούτσης γεννήθηκε στον Πειραιά. Η μεγάλη του αγάπη για τη μουσική και η επιθυμία του να τη διδαχτεί τον οδήγησαν στις πόρτες του ωδείου. Ξεκίνησε να μαθαίνει μουσική σε ένα μικρό βιολάκι, όπως έλεγε ο ίδιος.

Η «βαριά» και αυστηρή ατμόσφαιρα του ωδείου δεν τον γεμίζει, τον δυσανασχετεί... Ολα αλλάζουν όταν γνωρίζει τον Μάνο Χατζιδάκι και τον Νίκο Γκάτσο. Η γνωριμία μαζί τους, οι συζητήσεις και η παρέα με τον Οδυσσέα Ελύτη και τον Γιάννη Τσαρούχη. Ειδικά η φιλία του με τον Γκάτσο τον καθόρισε. «Ο,τι είχα κάνει τότε, ό,τι είχα διαμορφώσει μέχρι τότε άλλαξαν τελείως...».

Ο Γκάτσος ήταν αυτός που τον πήγε στο στούντιο, όταν του έδωσε «δύο μελωδιούλες» του. Το πρώτο τραγούδι του που ηχογραφήθηκε ήταν το «Μέσα στο σπίτι», που ερμήνευσε ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης. Και έτσι ξεκίνησε η διαδρομή του στο ελληνικό τραγούδι...

Μαζί με τον Γκάτσο δημιούργησαν μερικά από τα ομορφότερα τραγούδια, όπως «Με ένα παράπονο», «Μη μου χτυπάς τα μεσάνυχτα», «Αύριο πάλι». Το 1970 κυκλοφορεί τον δίσκο «Επιστροφή» σε ενορχήστρωση Μάνου Χατζιδάκι και στίχους Νίκου Γκάτσου, με ερμηνευτές τον Γρηγόρη Μπιθικώτση και την πρωτοεμφανιζόμενη Δήμητρα Γαλάνη. Την ίδια εποχή κυκλοφορεί και το «Αυτά τα χέρια», αλλά και «Στην Ελευσίνα μια φορά».

Το 1971 κυκλοφόρησε ο «Αγιος Φεβρουάριος» σε στίχους του Μάνου Ελευθερίου, ένας δίσκος - σταθμός στην ελληνική δισκογραφία, καθώς και ο «Συνοικισμός Α» με ερμηνευτές τους Βίκυ Μοσχολιού και Αντώνη Καλογιάννη. Ακολουθούν οι «Μαρτυρίες», που περιλαμβάνουν τραγούδια που έκοψε η λογοκρισία την περίοδο της χούντας, η «Τετραλογία» σε ποίηση των Ρίτσου, Καβάφη, Καρυωτάκη και Σεφέρη, η «Εργατική Συμφωνία» για το θεατρικό «Απεργία» του Γιώργου Σκούρτη κ.ά.

Το 1981 κυκλοφόρησε το «Φράγμα» με τον ίδιο και την Σωτηρία Μπέλλου στο τραγούδι με τα αγαπημένα «Δε λες κουβέντα» και «Ειρηνούλα». Ακολούθησαν το «Να!», το «Ταξιδιώτης του Παντός» και το «Για πούλημα λοιπόν!».

Ο Δήμος Μούτσης μάς αφήνει και ένα έργο υψηλών απαιτήσεων

Σε ανακοίνωσή του για τον θάνατο του Δ. Μούτση το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:

«Αποχαιρετούμε με συγκίνηση τον Δήμο Μούτση, έναν εμπνευσμένο μουσικοσυνθέτη που με το υψηλής ποιότητας έργο του άφησε μια σπουδαία παρακαταθήκη στο ελληνικό τραγούδι συμβάλλοντας σοβαρά στην εξέλιξή του. Με το εμβληματικό έργο του "Αγιος Φεβρουάριος" του 1971, σε στίχους Μάνου Ελευθερίου και με ερμηνευτές τους Δημήτρη Μητροπάνο και Πετρή Σαλπέα, άνοιξε νέους δρόμους στην ελληνική δισκογραφία.

Ο Δήμος Μούτσης αντιμετώπιζε με ταπεινότητα, μέτρο και αυτογνωσία τη δημιουργία του. Αρνούμενος την επανάληψη αναζητούσε πάντα να φέρει κάτι νέο και πρωτότυπο στη μουσική του. Αυτή του η δημιουργικότητα είναι που του επέτρεψε να κατοχυρώσει ένα εντελώς προσωπικό στίγμα. Τα πασίγνωστα τραγούδια του - συχνά με στίχους σπουδαίων στιχουργών μας - πολυαγαπιούνται από το μεγάλο λαϊκό κοινό, τραγουδιούνται όχι μόνο στις παρέες, αλλά και στις εργατικές συγκεντρώσεις και διαδηλώσεις. Δίπλα σ' αυτά ο Δήμος Μούτσης μάς αφήνει και ένα έργο υψηλών απαιτήσεων με εξαιρετικές μελοποιήσεις σε έργα κορυφαίων ποιητών μας. Αξέχαστος θα μας μείνει κι αυτός και τα τραγούδια του.

Το ΚΚΕ εκφράζει τα ειλικρινή του συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ