Στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων συζητείται το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού
Μπορεί η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού να ισχυρίζεται ότι «με το σημερινό νομοσχέδιο δημιουργείται για πρώτη φορά ένα ισχυρό πλέγμα προστασίας, διαφύλαξης και ανάδειξης της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς μας και μια πολιτική προστασίας και διάχυσης της ελληνικής γλώσσας, βασικός φορέας της οποίας είναι το ελληνόφωνο τραγούδι», ωστόσο, μια προσεκτική ματιά στα βασικά άρθρα του νομοσχεδίου σε άλλο συμπέρασμα οδηγεί, τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, μιλώντας στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού σχετικά «με την προστασία του ελληνόφωνου τραγουδιού και των δημιουργών του».
Οπως εξήγησε, και σε αυτό το νομοσχέδιο η πρώτη και βασική του προτεραιότητα δεν είναι η καθολική πρόσβαση του λαού στην τεράστια πολιτιστική του κληρονομιά, αλλά πώς θα προωθηθεί η εμπορική εκμετάλλευση του Πολιτισμού. «Ο Πολιτισμός δηλαδή όχι σαν χώρος πλατιάς πολιτιστικής καλλιέργειας, τόσο χρήσιμη για κάθε προσωπικότητα και κάθε κοινωνία, αλλά ο Πολιτισμός ως αχθοφόρος κερδών για το τουριστικό κεφάλαιο», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Γιάννης Δέλης.
Πριν προχωρήσει στην τοποθέτησή του επί των άρθρων του νομοσχεδίου, ο βουλευτής του ΚΚΕ επισήμανε ότι προχτές έγινε απεργία στο Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, φορέα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και εθνικό συσσωρευτή του ψηφιακού πολιτιστικού περιεχομένου. Διεκδικούν συμβάσεις και συνέχεια στο έργο τους, στο οποίο προφανώς εντάσσεται και η καταγραφή, άρα και η προστασία και η διάσωση πολλών τμημάτων της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. «Και αυτό το έργο κινδυνεύει. Κατά τ' άλλα με το νομοσχέδιο θωρακίζεται η προστασία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς».
Προχωρώντας σε σχολιασμό των άρθρων, ο βουλευτής του ΚΚΕ σχολίασε την αναφορά του άρθρου 3, ότι «η προστασία, η ενίσχυση και η προώθηση του ελληνόφωνου τραγουδιού, ακόμα και η προστασία και διάχυση της ελληνικής γλώσσας» λαμβάνουν χώρα και εξαντλούνται «στους κοινόχρηστους χώρους των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, των τουριστικών καταλυμάτων και των εμπορικών κέντρων, όπως είναι οι χώροι εισόδου, υποδοχής και αναμονής, οι ανελκυστήρες, οι χώροι στάθμευσης, οι διάδρομοι...». Δηλαδή, μονάχα από όπου περνάει ο επισκέπτης, όπου κοντοστέκεται για ελάχιστο χρόνο, χωρίς βέβαια έτσι να μπορεί να απολαύσει, πολύ περισσότερο να εκτιμήσει το μουσικό έργο που ακούει. Για το ΚΚΕ, το ζητούμενο είναι η στήριξη και η ενίσχυση της ελληνικής μουσικής και του καλλιτέχνη που δημιουργεί στην Ελλάδα με πολύ συγκεκριμένα και πρακτικά μέτρα και κίνητρα.
Αναφερόμενος στο άρθρο 6, το οποίο αναφέρεται στη «Σύσταση, συγκρότηση και αρμοδιότητες της Επιτροπής για την ανάδειξη και διαφύλαξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς», ο Γ. Δελής σημείωσε ότι η σύνθεση αυτής της Επιτροπής είναι ενδεικτική και του περιεχομένου και του σκοπού της, καθώς συμμετέχουν εκπρόσωποι των υπουργείων Ανάπτυξης, Οικονομικών και Τουρισμού και απουσιάζουν εντελώς οι ενώσεις των Ελλήνων δημιουργών.
Για τα άρθρα 7, 8, 9, 10, 11, 12 και την «Παροχή κινήτρων στους ραδιοφωνικούς σταθμούς, ξενοδοχεία τουριστικά καταλύματα, εμπορικά κέντρα, καζίνο κ.λπ.», ο Γ. Δελής επισήμανε ότι ασφαλώς και είναι ζητούμενο η ενίσχυση της μετάδοσης της ελληνικής μουσικής, ωστόσο υπάρχουν θέματα ανοιχτά, και ως προς το περιεχόμενο και ως προς τη μορφή του καλλιτεχνικού έργου που θα προωθείται, ενώ μέσα από το νομοσχέδιο διαμορφώνεται και ένα πλαίσιο για οικονομικές συναλλαγές και χρηματοδότηση των μεγάλων ραδιοτηλεοπτικών σταθμών.
Σχολιάζοντας το άρθρο 12 σχετικά με τα «ελληνόφωνα τραγούδια σε οπτικοακουστικές παραγωγές και κινηματογραφικές ταινίες», σημείωσε ότι κάτω από τις αντιδράσεις αποσύρθηκαν πολλά που ορίζονταν στο αρχικό νομοσχέδιο, αλλά αν θέλει κανείς να εξετάσει το θέμα από άποψη καθαρά καλλιτεχνική, θα δεχτεί ότι η επιλογή της μουσικής οποιασδήποτε κινηματογραφικής παραγωγής καθορίζεται από το ίδιο της το περιεχόμενο.
Για το άρθρο 13 και τη «Δημιουργία ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων ελληνόφωνου τραγουδιού, ορχηστρικής μουσικής Ελλήνων δημιουργών και ηχογραφημάτων που έχουν ηχογραφηθεί στην ελληνική επικράτεια και διαδικτυακής εφαρμογής», ανέφερε ότι δημιουργείται μεν μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων και δίνεται η δυνατότητα της δημιουργίας playlist, χωρίς, όμως, να ορίζονται τα κριτήρια επιλογής.
Σχετικά με το Β' μέρος του νομοσχεδίου που περιέχει διάφορες ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της εμπορικής πολιτικής και την αντιμετώπιση υπηρεσιακών αναγκών του ΟΔΑΠ (Οργανισμού Διαχείρισης Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων), ο βουλευτής του ΚΚΕ στάθηκε στο άρθρο 16, το οποίο, εκτός των άλλων, αναφέρεται και στη «...δυνατότητα αξιοποίησης πωλητηρίων από τον ΟΔΑΠ, μέσω της μίσθωσής τους σε ιδιωτικούς φορείς...», ενώ στο ίδιο άρθρο παρέχεται η «...δυνατότητα πρόσληψης προσωπικού ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου έως 12 μήνες...». Δηλαδή, συνεχίζεται και παγιώνεται, όπως επισήμανε, το απαράδεκτο καθεστώς της πρόσληψης προσωπικού με ελαστικές σχέσεις εργασίας.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Ειρήνης Βόλου, Θεόδωρος Καραγιάννης, ευχαρίστησε τους καλλιτέχνες εικαστικούς του νομού και ιδιαίτερα την πρόεδρο του Εικαστικού Συλλόγου Βόλου, Ερρικα Γκοετενσβάγκερ, που επιμελήθηκαν την Εκθεση Εικαστικής Δημιουργίας. Ευχαρίστησε επίσης τον Δημοκρατικό Σύλλογο Γυναικών ν. Μαγνησίας για τη συνδιοργάνωση της εκδήλωσης με θέμα «Είμαστε μαχητές και μαχήτριες της ειρήνης», όπου η συγγραφέας Εύη Κοντόρα, σε διάδραση με τα παιδιά, διάβασαν, συζήτησαν και ζωγράφισαν για την ειρήνη.
Ως ελάχιστο φόρο τιμής και αγωνιστικής υπόσχεσης στον λαό της Παλαιστίνης, η Επιτροπή Ειρήνης Βόλου αφιέρωσε την εκδήλωση στους καημούς και τις λύπες, στις θυσίες και τους αγώνες του Παλαιστινιακού λαού για τη γη του και τους ανθρώπους του!
Διαβάστηκαν ποιήματα των Παλαιστίνιων ποιητών Ταουφίκ Ζαγιάντ, Σαχίμ Αλ Κασέμ και Μαχμούντ Νταρουίς. Ακούστηκαν τραγούδια των Γιάννη Μαρκόπουλου, Μάνου Λοΐζου, Ζιλφί Λιβανελί, Μίκη Θεοδωράκη, σε στίχους και αποδόσεις των Σαχίμ Αλ Κασέμ, Ναζίμ Χικμέτ, Αλί Σαμπαχαντίν, Κώστα Μύρη, Γιάννη Ρίτσου και Λευτέρη Παπαδόπουλου.
Για την υλοποίηση του καλλιτεχνικού μέρους της βραδιάς οι διοργανωτές ευχαρίστησαν τους μουσικούς Εφη Σισμανίδου (ακουστική κιθάρα, τραγούδι) και Δημήτρη Καλαντζή (ακουστική κιθάρα, μπουζούκι, τραγούδι), τον ηθοποιό Βλάσση Ζώτη (απαγγελίες ποιημάτων), τον Ηλία Μπερμπέρη για τις οπτικοακουστικές δημιουργίες και την Νάντια Χαγιαλά για την επιμέλεια των κειμένων.
Η προσφορά του Λαυράγκα στην όπερα ως θεσμό ή εθνικό οργανισμό, ήταν τόσο μεγάλη, που η Λυρική μας Σκηνή τιμητικά, πριν κλείσει τα μάτια του έστω, δεν του προσέφερε ούτε μια θέση στο πρώτο ΔΣ της, όπως μας υπενθυμίζει ο Τάκης Καλογερόπουλος στο Λεξικό του της Ελληνικής Μουσικής, ενώ για πολλά χρόνια, όπως έχουμε δημοσιεύσει με αντίστοιχη φωτογραφία ντοκουμέντο στο παρελθόν, το μπούστο του, μαζί με εκείνα των δύο στυλοβατών του Ελληνικού Μελοδράματος, Γιάννη Αγγελόπουλου και Οδυσσέα Λάππα, δέσποζε έξω... από τις τουαλέτες του κτηρίου της Καλλιθέας που κάναμε πρόβες. Και διηγώντας τα κλαις... Ο Καλογερόπουλος πιστεύει ότι το ελληνικό κράτος τον αγνόησε τότε, Κατοχικά, επειδή ήταν «ο μόνος επώνυμος μουσικός που υπέγραψε το 1930 με σθένος την αίτηση ώστε να χαριστεί η ζωή στους 2 κομμουνιστές φαντάρους, που αρνήθηκαν στο Καλπάκι να εκτελέσουν διαταγή ανωτέρου τους και να ποτίσουν ένα τηλεγραφόξυλο για ν' ανθήσει...». Αυτή ήταν η τύχη ενός ευπατρίδη, που ακόμη και σήμερα οι όπερές του δεν ανεβαίνουν ούτε τα συμφωνικά του έργα είναι στο ρεπερτόριο των κρατικών μας Ορχηστρών. Φευ!..
Στο 1ο μέρος της συναυλίας της «Φιλαρμόνιας» στο αμφιθέατρο «Ιω. Δεσποτόπουλος» του Ωδείου Αθηνών, το περασμένο Σάββατο, 6 Απριλίου, ακούστηκαν ξανά, μετά από πολλά χρόνια, μια μεγάλη επιτυχία των προηγούμενων δεκαετιών, η εισαγωγή «Ο Χαλίφης της Βαγδάτης» του Μπουαλντιέ και το «κοντσέρτο για δύο πιάνα και ορχήστρα» του Πουλένκ, με το δεξιοτεχνικότατο και μουσικό ντούο Γιώργου - Εμμανουήλ Λαζαρίδη και Ζαφείρας Αντζούς - Ράμος. Η Ορχήστρα σε όλα τα έργα έδωσε τον καλύτερο εαυτό της, όπως άλλωστε και οι κορυφαίοι της.
Τη συναυλία παρακολούθησαν τα μέλη της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, Ελένη Μηλιαρονικολάκη και Λουκάς Αναστασόπουλος.