ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 19 Ιούλη 2001
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αγωνία στον κόσμο του Κινηματογράφου

Αδειο το ταμείο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Κινδυνεύουν και αναβάλλονται ταινίες

«Σε εντεινόμενη κρίση» βρίσκεται ο χώρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. «Η αγωνία της κινηματογραφικής κοινότητας κορυφώνεται. Χρήματα δεν υπάρχουν στο ταμείο του ΕΚΚ, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει μεγάλο μέρος της φετινής παραγωγής. Επίσης, ταινίες που βρίσκονται στο στάδιο της προπαρασκευής, αναβάλλονται επ' αόριστο, χωρίς κανένας να μπορεί να διαβεβαιώσει τους δημιουργούς πότε θα γίνουν. Μιλάμε πλέον για μια γενικευμένη κρίση, με απρόβλεπτες συνέπειες στον κινηματογραφικό κόσμο».

Την παραπάνω ανησυχητική εικόνα δίνει η Εταιρία Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ), με ανακοίνωσή της που λάβαμε χτες, σχετικά με τη συγκέντρωση - συζήτηση που πραγματοποίησε (11/7) με θέμα «Η πολιτική και ο ρόλος του Ελληνικού Κινηματογράφου σήμερα», στην οποία πολλοί κινηματογραφιστές εξέφρασαν την ανησυχία τους για τη «νέα κατάσταση που διαμορφώνεται στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου», μετά την αιφνίδια παραίτηση του προέδρου του Μάνου Ευστρατιάδη.

Η ΕΕΣ, όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή της, παρέστη στην ετήσια απολογιστική Γενική Συνέλευση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και άσκησε κριτική στα πεπραγμένα της διοίκησής του. Ο Μ. Ευστρατιάδης, αν και παρών, αποσιώπησε την παραίτησή του, με αποτέλεσμα οι παραβρισκόμενοι στη ΓΣ «να γίνουμε αποδέκτες εξαγγελιών για τη νέα κινηματογραφική χρονιά, από ένα πρόσωπο που δεν επρόκειτο να τις υλοποιήσει». Η ΕΕΣ με την ανακοίνωσή της, μεταξύ άλλων, ζητά:

«Το ταχύτερο να ξεπεραστεί το σημερινό αδιέξοδο της ελληνικής παραγωγής και να αποσαφηνιστεί η πολιτική του ΕΚΚ. Ο πρόεδρος του ΕΚΚ να είναι σκηνοθέτης ή προσωπικότητα αναγνωρισμένου κύρους στον κινηματογράφο και τον πολιτισμό γενικότερα. Το ΕΚΚ χρειάζεται διοίκηση με όραμα και κινηματογραφική παιδεία, που θα δώσει νέα πνοή στα πράγματα και όχι απλώς μια συνδιαχείριση της υπάρχουσας κατάστασης». Η Εταιρία, με διάβημά της στον υπουργό Πολιτισμού, εξέφρασε την ανησυχία της για την κρίσιμη κατάσταση. Ο σύμβουλος Κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ, Γιάννης Μπακογιαννόπουλος, όμως, απάντησε «όλα βαίνουν καλώς», ενώ ο υπουργός Πολιτισμού ότι «δεν υπάρχει κρίση στην εθνική κινηματογραφία» και ότι «η αναβολή των παραγωγών ταινιών έγινε λόγω των αλλαγών στον ΟΠΑΠ»!!!

«Χρώματα» Ξενάκη και Σκαλκώτα

Ο Νίκος Σκαλκώτας
Ο Νίκος Σκαλκώτας
Στον Ιάνη Ξενάκη, τον στοχαστή και πρωτοπόρο συνθέτη, είναι αφιερωμένη η συναυλία της «Ορχήστρας των Χρωμάτων», αύριο (9 μ.μ.), στο Ηρώδειο, σε διεύθυνση Μίλτου Λογιάδη. Η ορχήστρα θα παρουσιάσει τα έργα του «Εόντα» με σολίστ τον Ερμή Θεοδωράκη (πιάνο) και «Αής» με σολίστ τους Σπύρο Σακκά (βαρύτονος) και Δημήτρη Δεσύλλα (κρουστά) και τη «Θάλασσα» του Νίκου Σκαλκώτα. Το έργο «Εόντα» (ο τίτλος προέρχεται από συλλαβική γραφή κρητο-μυκηναϊκής προέλευσης, που εντοπίστηκε στην Κύπρο) γράφτηκε το 1963-'64 και είναι μια σύνθεση μουσικής δωματίου για πιάνο, δύο τρομπέτες και τρία τρομπόνια. Σε αυτό ο συνθέτης δίνει έκφραση στις αναζητήσεις του για τη σχέση των ήχων με το χώρο. Για τη σύνθεση αυτή, ο Ι. Ξενάκης χρησιμοποίησε την άλγεβρα του Μπουλ, ενώ από τους σολίστ απαιτείται σπάνια δεξιοτεχνία και τεχνική, προκειμένου στιγμές μοναδικής αγριότητας να βρεθούν πλάι σε άλλες, σπάνιας ευαισθησίας. Η σύνθεση «Αής» (για βαρύτονο, σόλο κρουστά και ορχήστρα) ολοκληρώθηκε το 1979 και πρωτοπαρουσιάστηκε το 1981 στο Μόναχο με τον Σπ. Σακκά και τον εξαίρετο Σίλβιο Γκουαλντά (κρουστά). Το έργο γράφτηκε σε μια εποχή που τον συνθέτη απασχολούσε ιδιαίτερα ο θάνατος της φύσης, της κοινότητας των ανθρώπων, του ανθρώπινου έργου, του παρελθόντος. Ο ίδιος σημείωνε πως στο έργο αυτό «η ορχήστρα υπογραμμίζει τα αισθήματα αυτής της διπλής φύσης που αποτελείται από ζωή και θάνατο και ακούει στο όνομα "άνθρωπος", του οποίου η ύπαρξη είναι αδιαχώριστη από τα συναισθήματα αυτά». Προκειμένου οι νέοι να επικοινωνήσουν με τη μουσική του Ξενάκη, το Ε. Φ. θα διαθέσει 1.000 εισιτήρια δωρεάν σε σπουδαστές Ωδείων και Μουσικών Σχολών.

Αφιερωμένη στον Ιάνη Ξενάκη είναι η αυριανή συναυλία της «Ορχήστρας των Χρωμάτων»
Αφιερωμένη στον Ιάνη Ξενάκη είναι η αυριανή συναυλία της «Ορχήστρας των Χρωμάτων»
Στο δεύτερο μέρος, η Ορχήστρα των Χρωμάτων θα παρουσιάσει τη «Θάλασσα» του Νίκου Σκαλκώτα. Το μουσικό - θεατρικό λαϊκό μπαλέτο, που γράφτηκε το 1949 (χρονιά του θανάτου του συνθέτη) κατά παραγγελία για χορευτική παράσταση, ανήκει στα έργα του πιο ανάλαφρης διάθεσης.


Ερμηνεία, πολύτιμο «μάθημα»

Η Ούτε Λέμπερ
Η Ούτε Λέμπερ
Υποδειγματικό «μάθημα» ερμηνείας, πολύτιμο για τους ανθρώπους της μουσικής, του τραγουδιού και του θεάτρου, έδωσε την Τρίτη το βράδυ στο Ηρώδειο η σπουδαία Γερμανίδα καλλιτέχνιδα Ούτε Λέμπερ. Η Ούτε Λέμπερ θεωρείται «τραγουδίστρια», λόγω της δισκογραφικής δουλιάς της, της σχέσης με το μιούζικαλ, των «σόου» εμφανίσεών της. Ομως ο ορισμός «τραγουδίστρια» είναι τετριμμένη έννοια, ελάχιστη για την περίπτωσή της, όπως και ο αγγλικός όρος «περφόμερ». Η Λέμπερ δεν είναι μόνο μια μεγάλη ερμηνεύτρια του τραγουδιού, με πολύπλευρη μουσική παιδεία, «δαιμόνια», «θηριώδη» εκφραστική δύναμη, φλογερή, εκπληκτικά ευπροσάρμοστη σε όλα τα μουσικά είδη φωνητική γκάμα, τεράστια τεχνική. Είναι και ερμηνεύτρια της σκηνικής τέχνης. Μια θεατρίνα με τεράστια λάμψη, ασκημένη και εκφραστικότατη κίνηση, διάνοια, ψυχή και χιούμορ. Και, επιπλέον, με μια σπάνια, ανεπιτήδευτη, θηλυκής χάρης, αμεσότητα στην επικοινωνία της με το κοινό, όταν μιλώντας του το «εισάγει» στο γιατί επέλεξε τα τραγούδια που ερμηνεύει. Μια πολυτάλαντη «σόου γούμαν», πλην όμως εντελώς αντιστάρ, της οποίας οι ρεπερτοριακές επιλογές δεν έχουν μόνο υψηλή καλλιτεχνική ποιότητα, αλλά και προοδευτικό κοινωνικό περιεχόμενο.

Η Ούτε Λέμπερ κατέχει απόλυτα τον «κώδικα» ερμηνευτικής φόρμας και περιεχομένου, το ρόλο του τραγουδιού στο μπρεχτικό θέατρο. Εχει κατακτήσει πλήρως το αποστασιοποιητικό ερμηνευτικό «γκέστους» που ζητούσε ο Μπρεχτ, για να υπογραμμίζεται το κοινωνικό περιεχόμενο και να εκπληρώνεται ο διδακτικός στόχος των τραγουδιών του. Δίκαια, λοιπόν, η Λέμπερ θεωρείται η σημερινή όχι μιμήτρια, αλλά ουσιαστική «διάδοχος» της μεγάλης ερμηνεύτριας των μπρεχτικών τραγουδιών, της Λότε Λένια. Η πανύψηλη, λεπτόκορμη, γοητευτική Λέμπερ, πράγματι θυμίζει ως «φυζίκ» αλλά και με τη φωνητική της θέρμη, τη γοητεία της Μάρλεν Ντίντριχ. Με το ερμηνευτικό της εύρος και είδος, όμως, έχει υπερβεί κατά πολύ την παλαιά ντίβα.

Αξίζει να υπογραμμιστεί ότι η Λέμπερ έχει αφομοιώσει στοιχεία από πολλές μουσικές παραδόσεις, από πολλά είδη μουσικής και τραγουδιού. Τις παραδόσεις του γερμανικού θεάτρου καμπαρέ, του πολύμορφου τραγουδιού των Μαύρων, της τζαζ, του μιούζικαλ, του κλασικού ροκ, της ποπ, αλλά και το ιδιαίτερο «στίγμα» μουσικών δημιουργών σαν του Ζακ Μπρελ, του Νικ Κέιβ, κ.ά. Η Λέμπερ σέβεται το ήθος και ύφος του τραγουδιού κάθε δημιουργού, αναδεικνύει τα μέγιστα όλα τα μορφολογικά χαρακτηριστικά του, αλλά και θέτει στο κάθε τραγούδι την μοναδικής εμβέλειας προσωπική ερμηνευτική της «σφραγίδα».

Το πρόγραμμά της στο Ηρώδειο, με τραγούδια του Μπρεχτ σε μουσική των Βάιλ και Αϊσλερ, του Γκέρσουιν, του Μπρελ, του Κέιβ, δικά της και άλλων συνθετών, με τη συνοδεία τεσσάρων εξαίρετων μουσικών (πιάνο, αρμόνιο, ακουστικές και ηλεκτρικές κιθάρες, μπάσο, ντραμς), το οποίο έκλεισε με το τραγούδι του Μακ Κιθ από την μπρεχτική «Οπερα της πεντάρας», πρόσφερε μια αλησμόνητη αισθητική απόλαυση.


Α. Ε.

Φτωχότερη η σκηνογραφία

Ο 86χρονος, διακεκριμένος σκηνογράφος - ενδυματολόγος Γιάννης Στεφανέλλης πέθανε χτες το μεσημέρι, στον «Ευαγγελισμός» όπου νοσηλευόταν. Καλλιτέχνης με πολύχρονη προσφορά, ο Γ. Στεφανέλλης γεννήθηκε στη Μυτιλήνη το 1915 και σπούδασε σε αμερικανικές σχολές σκηνογραφίας. Πρωτοεμφανίστηκε το 1942 ως σκηνογράφος στο πρώτο έργο του «Θεάτρου Τέχνης» του Κ. Κουν, την ιψενική «Αγριόπαπια». Μέχρι το 1950 ήταν ο αποκλειστικός σκηνογράφος του θεάτρου αυτού, ανεβάζοντας πολλά έργα, κυρίως σύγχρονου δραματολογίου. Από το 1951 και μετά, συνεργάστηκε με όλους τους σημαντικούς θιάσους του ελεύθερου θεάτρου, το Εθνικό Θέατρο, το ΚΘΒΕ και τη Λυρική Σκηνή. Στην ΕΛΣ προσλήφθηκε το 1958 για να οργανώσει και να λειτουργήσει την τεχνική της διεύθυνση. Επί είκοσι χρόνια διηύθυνε τα σκηνογραφικά της εργαστήρια. Παράλληλα, σκηνογράφησε έργα των Σαίξπηρ, Τσέχωφ, Μπρεχτ, Ιψεν, του νεότερου και μοντέρνου ρεπερτορίου και της όπερας: «Οθέλλος», «Ντάμα Πίκα», «Πρίγκιψ Ιγκόρ», «Λόεγκριν», «Αντρέας Σενιέ» κ.ά. Το 1977 σκηνογράφησε για πρώτη φορά στην Επίδαυρο τις «Ικέτιδες» του Αισχύλου, από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου. Συνεργαζόταν, επίσης, με την ΕΛΣ, το Φεστιβάλ Αθηνών και θέατρα του εξωτερικού, σκηνογραφώντας όπερες («Ντον Κάρλος», «Νόρμα», «Μήδεια», «Τουραντό», «Αριάδνη στη Νάξο» κ.ά). Διακρίθηκε για τη λιτότητα των λύσεών του, τη λειτουργικότητα των κατασκευών του, την ευαισθησία και πειθαρχημένη φαντασία του.

Φεστιβάλ στο Γαλαξίδι

Το Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Ηρακλείου Αττικής και ο Δήμος Γαλαξιδίου οργανώνουν για τρίτη φορά φέτος το φεστιβάλ «Γαλαξίδι-Καλοκαίρι 2001», που αφιερώνεται στην Ολυμπιάδα του 2004. Το φεστιβάλ, επιμελημένο από την πρόεδρο του ΠΚΔ Ηρακλείου Μαίρη Ιγγλέση, περιλαμβάνει τις εξής εκδηλώσεις: Αύριο (8 μ.μ.), η ημερίδα «Ολυμπιακοί Αγώνες 2004 - Δυνατότητες και προοπτικές για το Δήμο Γαλαξιδίου», η οποία θα κλείσει με πυροτεχνήματα. 21/7 (9 μ.μ.) συναυλία της ορχήστρας «ΝΑΣΤΡΑ» του ΠΚΔ Ηρακλείου. 22/7 (9 μ.μ.) χορευτικά συγκροτήματα των δύο δήμων και το Κέντρο Χορού «Χορικά». 27/7 (9 μ.μ.) παράσταση οπερέτας με τίτλο «1900-2000 Οπερέτα - Τον παλιό εκείνο τον καιρό», με συμμετοχή λυρικών καλλιτεχνών - μελών του Σωματείου Ηθοποιών Μελοδράματος - Οπερέτας. 28/7 (9 μ.μ.). Συναυλία του συγκροτήματος «Εν πλω» (λαϊκά, ρεμπέτικα, παραδοσιακά τραγούδια). 29/7 (8 μ.μ.) ο κλόουν Λίνο (Σταμάτης Κυπραίος) και η παρέα του. Στο φεστιβάλ θα λειτουργούν: Εκθεση βιβλίου, ζωγραφικής Γαλαξιδιωτών και έργων της Αναστασίας (Δήμος Ηρακλείου Αττικής).

To βιβλιοπωλείο «Σύγχρονη Εποχή» στη Θεσσαλονίκη οργανώνει τη Δευτέρα (23/7) στις 7.30μμ, στο χώρο του (Μπακατσέλου 3 και Εγνατία), παρουσίαση του νέου βιβλίου του Βασίλη Κολοβού «Οι Αγίες των ημερών τους». Το βιβλίο θα παρουσιάσει ο βουλευτής του ΚΚΕ και καθηγητής του ΑΠΘ Γιώργος Χουρμουζιάδης. Κείμενα θα διαβάσουν γνωστοί ηθοποιοί, μεταξύ των οποίων και ο συγγραφέας του βιβλίου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ