ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 10 Μάη 2024
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Και πάνω τους η μνήμη καίει»

Εγκαινιάστηκε χτες η εικαστική δράση στο Επταπύργιο Θεσσαλονίκης

Εγκαινιάστηκε χτες το απόγευμα, παρά τις αντίξοες καιρικές συνθήκες, στο Επταπύργιο Θεσσαλονίκης, η εικαστική δράση με τίτλο «Και πάνω τους η μνήμη καίει», που συνδιοργανώνουν η καλλιτεχνική ομάδα FireArt, η Εφορία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης (ΕΦΑΠΟΘ) και το ΥΠΠΟ.

Μια δράση αφιερωμένη στην εποχή που το Επταπύργιο λειτούργησε ως φυλακή πολιτικών κρατουμένων και ως τόπος εκτέλεσης αγωνιστών. Θα διαρκέσει μέχρι τις 23 Μαΐου. Ο χώρος θα λειτουργεί 11 π.μ. με 1 μ.μ. και 5 μ.μ. με 7 μ.μ.

Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων το κοινό είχε την ευκαιρία να ξεναγηθεί από τους καλλιτέχνες στην έκθεση που απαρτίζεται από ομαδικά έργα.

Στα εγκαίνια παραβρέθηκε αντιπροσωπεία του ΚΚΕ με επικεφαλής την Θεανώ Καπέτη, μέλος του ΠΓ της ΚΕ.

Στόχος της δράσης είναι η διατήρηση της ιστορικής μνήμης, αλλά και η άντληση συμπερασμάτων από την ιστορική δράση, χρήσιμα στο σήμερα και στο αύριο.

Μιλώντας εκ μέρους της FireArt, η Χρύσα Κοφίνα, ανέφερε μεταξύ άλλων: «Ο τίτλος τη έκθεσης είναι παρμένος από το "Αξιον Εστί" του Οδυσσέα Ελύτη, ένα έργο επίσης αφιερωμένο στους αγώνες του λαού. Και είναι ιδιαίτερα συγκινητικό για μας που τα εγκαίνιά μας συνέπεσαν με δύο σημαντικές επετείους, τον Μάη του ΄36 και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών».

Αναφέρθηκε στη χρησιμοποίηση των φυλακών του Επταπυργίου τόσο στην περίοδο μετά τον Μάη του '36, με τη δικτατορία του Μεταξά που γέμισαν με αγωνιστές, όσο και στη συνέχεια μετά την απελευθέρωση της χώρας από τους κατακτητές, που οι δυνάμεις της αστικής τάξης χτύπησαν το εργατικό - λαϊκό και κομμουνιστικό κίνημα. «Εκατοντάδες αγωνιστές δικάστηκαν και καταδικάστηκαν, φυλακίστηκαν και αρκετοί εκτελέστηκαν εδώ στο Γεντί Κουλέ», είπε.

Και πρόσθεσε: «Το Επταπύργιο είναι ένας τόπος που έδωσε παράδειγμα αντίστασης και αγωνιστικότητας. Που έδειξε στην πράξη ότι όταν ένας άνθρωπος αγωνίζεται για να κάνει αυτόν τον κόσμο καλύτερο, δεν λυγίζει μπροστά στις δυσκολίες, γιατί έχει αγαπήσει τη ζωή περισσότερο από τον ίδιο. Για να υπηρετηθεί πληρέστερα ο σκοπός της ανάδειξης της ιστορικής μνήμης του Επταπυργίου μέσα από μια εικαστική δράση, η ομάδα μας προχώρησε σε ιστορική έρευνα με συγκέντρωση αρχειακού υλικού, επιτόπια μελέτη και συναντήσεις με πρώην πολιτικούς κρατουμένους στο Επταπύργιο. Επίσης συγκεντρώσαμε λογοτεχνικά κείμενα που σχετίζονται με τον χώρο και την πολιτική κράτηση και προχωρήσαμε στην παραγωγή νέων κειμένων μέσα από εργαστήριο δημιουργικής γραφής που οργάνωσε η καλλιτεχνική ομάδα για τα μέλη της. Ολα αυτά ήταν αναγκαία, έτσι ώστε το τελικό έργο να ανταποκρίνεται στον ρόλο που θέλουμε να παίζει η τέχνη, δηλαδή να αντανακλά την ιστορική και κοινωνική πραγματικότητα από τη μια και να βοηθάει το κοινό να βγάλει συμπεράσματα χρήσιμα για τη ζωή του από την άλλη».

«Αλλες εποχές» του Χ. Πίντερ στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων

Από σήμερα ανεβαίνουν στη σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων οι «Αλλες εποχές»,του Χάρολντ Πίντερ.

Παραστάσεις κάθε Τετάρτη & Κυριακή στις 20.00, Πέμπτη - Παρασκευή - Σάββατο στις 21.00.

Σε ένα απομονωμένο σπίτι δίπλα στη θάλασσα, η Κέιτ και ο Ντίλι έχουν επιλέξει να μένουν μακριά από την πραγματικότητα. Η εμφάνιση της Αννας, παλιάς φίλης της Κέιτ, μοιάζει εκ πρώτης όψεως σαν μια τυπική επίσκεψη. Ομως, σταδιακά η Αννα λειτουργεί ως καταλύτης στη σχέση του ζευγαριού, αποκαλύπτοντας ότι και οι δύο αποκρύπτουν πράγματα για το παρελθόν τους και κυρίως το ότι θυμούνται και αντιλαμβάνονται τις κοινές τους εμπειρίες εντελώς διαφορετικά. Ποια είναι η Αννα και ποιος ο ρόλος στη ζωή της Κέιτ; Ποια είναι η πραγματικότητα για το παρελθόν της Κέιτ και του Ντίλι;

Ο Χάρολντ Πίντερ σε αυτό το δημοφιλές στη χώρα μας έργο, που μέχρι τώρα έχει γίνει γνωστό με τον τίτλο «Παλιοί καιροί», μιλάει για τη διαχείριση της μνήμης, για τους άλυτους λογαριασμούς μεταξύ των ζευγαριών και για το παρελθόν που μοιάζει όλο και πιο μακρινό, όσο ο άνθρωπος μεγαλώνει. Η επικαιρότητά του αποκαλύπτεται μέσα από τη μυστηριώδη του ατμόσφαιρα, αλλά και το χιούμορ. Οι «Αλλες εποχές» προσκαλούν τον θεατή να επικεντρώσει τη ματιά του στη σχέση μεταξύ ανθρώπων που αγαπιούνται και να τους παρατηρήσει.

Οπως λέει ο σκηνοθέτης, Αρης Τρουπάκης, «το έργο μιλάει για το μεταίχμιο των γενεών. Γι' αυτή την αίσθηση ότι όλα σε προσπερνούν με ραγδαία ταχύτητα. Παρ' όλα αυτά, δεν είναι μια ιστορία για το παρελθόν, αλλά για το απόλυτο παρόν, όπου ο Πίντερ αφήνει τον θεατή ελεύθερο να σκεφτεί, χωρίς να τον ταΐζει διαρκώς με πληροφορίες για την υπόθεση».

Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους βρίσκονται ο Δημήτρης Αλεξανδρής (Ντίλι), η Δέσποινα Κούρτη (Αννα) και η Ερατώ Πίσση (Κέιτ).

Ταυτότητα της παράστασης: Μετάφραση: Ελσα Ανδριανού. Σκηνοθεσία: Αρης Τρουπάκης. Σκηνικά - κοστούμια: Θοδωρής Χρυσικός. Φωτισμοί: Δημήτρης Λογοθέτης.

Παίζουν: Δημήτρης Αλεξανδρής, Δέσποινα Κούρτη, Ερατώ Πίσση.

Προπώληση more.com.

ΜΑΛΜΕ - ΣΟΥΗΔΙΑ
Αλληλεγγύη με κάθε τρόπο στην Παλαιστίνη

Παρά τις προσπάθειες των διοργανωτών της Γιουροβίζιον, καλλιτέχνες και επισκέπτες της πόλης βρίσκουν τρόπο να εκφράσουν την απαίτηση να μπει τέλος στη γενοκτονία

Η αλληλεγγύη στον λαό της Παλαιστίνης δεν λέει να κοπάσει... Παρά τις προσπάθειες των διοργανωτών της Γιουροβίζιον, που έφτασαν μέχρι το σημείο να απαγορέψουν και τις παλαιστινιακές σημαίες μέσα στο στάδιο (επιτρέπονται μόνο οι σημαίες των χωρών που συμμετέχουν συμπεριλαμβανομένου και του Ισραήλ, καθώς και αυτή του «ουράνιου τόξου»), πολλοί είναι οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες, αλλά και οι κάτοικοι και επισκέπτες του Μάλμε στη Σουηδία, που βρίσκουν τον τρόπο να εκφράσουν τη στήριξή τους στον παλαιστινιακό λαό απαιτώντας να μπει τέλος στη γενοκτονία.

Από τον πρώτο ημιτελικό ήταν φανερό ότι η Γιουροβίζιον έχει διαλέξει πλευρά. Η εμφάνιση του Σουηδού καλλιτέχνη με το παλαιστινιακό μαντήλι δεν «ανέβηκε» ποτέ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της διοργάνωσης. Αντίστοιχα, στην προσπάθεια των διοργανωτών να σβηστεί ό,τι μπορεί να παραπέμψει σε αλληλεγγύη στην Παλαιστίνη, φτάσαμε στο σημείο να... λογοκρίνεται μέχρι και η αρχαία ιρλανδική γλώσσα Ογκχαμ. Ετσι, υποχρέωσαν και την Bambie Thug, που εκπροσωπεί την Ιρλανδία, να σβήσει από το σώμα της το μακιγιάζ το οποίο έγραφε «Ελευθερία στην Παλαιστίνη» και «Κατάπαυση του πυρός». Η τραγουδίστρια απάντησε σε ανάρτησή της στο Ινσταγκραμ, χρησιμοποιώντας το γνωστό πλέον χάσταγκ #eyesonrafah, μεταξύ άλλων: «Είμαι υπέρ της δικαιοσύνης και της ειρήνης και αυτό δεν θα αλλάξει ποτέ, ελπίζω μόνο μέσω της πλατφόρμας να μπορέσω να φτάσω στα αυτιά περισσότερων λαών. Η καρδιά και οι προσευχές μου είναι με τον λαό της Παλαιστίνης και για να είμαι ξεκάθαρη ότι είμαι υπέρ των Παλαιστινίων, δεν σημαίνει ότι είμαι αντισημίτης, σημαίνει ότι είμαι κατά του πολέμου, της κατοχής, της καταπίεσης και της δολοφονίας αθώων πολιτών και παιδιών!! Ο καθένας που γεννιέται σε αυτόν τον κόσμο πρέπει να έχει το δικαίωμα σε ένα σπίτι, ασφάλεια, νερό, τροφή, ελευθερία και συμπόνια...».

Χτες ήταν προγραμματισμένος και ο δεύτερος ημιτελικός. Από τις πρόβες κιόλας η συμμετοχή του Ισραήλ γιουχαρίστηκε από θεατές και ακούστηκαν συνθήματα υπέρ της Παλαιστίνης, ενώ χιλιάδες ήταν αυτοί που ξεχύθηκαν στους δρόμους του Μάλμε, με τις παλαιστινιακές σημαίες και μαντήλες να ανεμίζουν απαιτώντας άμεση κατάπαυση του πυρός. Οι φωτοβολίδες καπνού στα χρώματα της παλαιστινιακής σημαίας φώτισαν την ατμόσφαιρα. Ιδιαίτερα ισχυρή ήταν η αστυνομική παρουσία, με ελικόπτερο της αστυνομίας να πετά πάνω από τη διαδήλωση και αστυνομικούς να επιτηρούν από τις ταράτσες... Αντίστοιχες κινητοποιήσεις προγραμματίζονται και το Σάββατο, μέρα του τελικού.

Για λίγες ακόμα μέρες η έκθεση με έργα του Γ. Βαρλάμου

Η έκθεση «Τα χρώματα στη Χαρακτική του Γιώργη Βαρλάμου» θα λειτουργεί στον Χώρο Πολιτισμού «Εργαστήρι Γιώργη Βαρλάμου» (Λεάγρου 23, Γούβα, Μετρό «Αγιος Ιωάννης») μέχρι και τις 18 Μάη 2024, με επιλεγμένα έργα έγχρωμης χαρακτικής, ξυλογραφίες και λιθογραφίες.

Οργανωμένες ξεναγήσεις πραγματοποιούνται από Πέμπτη έως και Σάββατο, μετά από επικοινωνία στο email: ergastiri.gvarlamou@gmail.com. Στην ξενάγηση οι θεατές έχουν την ευκαιρία να περιηγηθούν στην έκθεση μαθαίνοντας λεπτομέρειες για τον Γιώργη Βαρλάμο, την τέχνη της χαρακτικής και τα έργα που εκτίθενται, καθώς και το Εργαστήρι Χαρακτικής, όπου ο Βαρλάμος δούλεψε για σχεδόν 50 χρόνια. Μέσα από οπτικοακουστικό υλικό, αντικείμενα μεγάλης αξίας που εκτίθενται, μπορεί να γνωρίσει κανείς «από κοντά» τον μεγάλο ζωγράφο - χαράκτη, τη ζωή και το έργο του, καθώς επίσης να θαυμάσει τις μαντεμένιες πρέσες χαρακτικής (από τον 19ο αιώνα) του χαράκτη και καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Γιάννη Κεφαλληνού, και του χαράκτη Δημήτρη Δάβη.

Η έκθεση φωτίζει μία ακόμα πτυχή της τέχνης του Γ. Βαρλάμου, μέσα από τα χρώματα στην τέχνη της χαρακτικής, στη χάραξη του ξύλου και στη λιθογραφία. Τα έργα που επιλέχθηκαν διατρέχουν την εικαστική διαδρομή του Γ. Βαρλάμου, από τα πρώιμα δημιουργικά χρόνια έως και την ωριμότητα του.

Οπως είναι γνωστό, ο Γ. Βαρλάμος, σφραγίζοντας τη σχέση μιας ολόκληρης ζωής με το ΚΚΕ, άφησε στο Κόμμα το εργαστήρι του και το έργο του. Η ΚΕ του ΚΚΕ, υλοποιώντας την επιθυμία του Γ. Βαρλάμου, εγκαινίασε το 2023 τον Χώρο Πολιτισμού «Εργαστήρι Γιώργη Βαρλάμου», με στόχο να λειτουργεί ως χώρος έκθεσης και ως εργαστήρι ανοιχτό για τον λαό, τη νεολαία και τους καλλιτέχνες. Τιμώντας τη σημαντική προσφορά του σπουδαίου ζωγράφου - χαράκτη ο Χώρος Πολιτισμού διοργανώνει περιοδικές έκθεσης του έργου του.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ