ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 7 Ιούνη 2024
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το «Ρεμπέτικο» του Στ. Ξαρχάκου στη Θεσσαλονίκη

Μετά από δύο sold out στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού και άλλα δύο στο Μέγαρο Μουσικής Αθήνας, το θρυλικό «Ρεμπέτικο» του Σταύρου Ξαρχάκου παρουσιάζεται στο Θέατρο Γης Θεσσαλονίκης, τη Δευτέρα 10 Ιούνη.

Για μια βραδιά η σκηνή του Θεάτρου Γης μετατρέπεται σε ρεμπέτικο πάλκο. Ο συνθέτης επιλέγει την ομαδικότητα στην παρουσίαση αυτού του έργου και δίνει τον πρώτο λόγο στην ορχήστρα του. Ολοι μαζί παίζουν, τραγουδούν, συνθέτουν μια σύγχρονη ρεμπέτικη κομπανία.

Ηταν το 1983 όταν ο Κώστας Φέρρης σκηνοθέτησε και παρουσίασε, σε σενάριο του ίδιου και της Σωτηρίας Λεονάρδου, την ταινία «Ρεμπέτικο», μια ταινία - ορόσημο, η οποία με αφορμή την πορεία μιας τραγουδίστριας του ρεμπέτικου (υπονοείται η Μαρίκα Νίνου), κατέγραψε την Ελλάδα του Μεσοπολέμου, τα ρεμπέτικα, τη ζωή των καλλιτεχνών, τη ζωή στα προσφυγικά.

Για τις ανάγκες της ταινίας ο Σταύρος Ξαρχάκος δημιούργησε νέα τραγούδια, φτιαγμένα με παλιά συνταγή, που έδιναν την αίσθηση ότι πρόκειται για παλιά ρεμπέτικα. Ο δίσκος «Ρεμπέτικο» από τότε γνώρισε πολλές επανακυκλοφορίες και τεράστια αποδοχή, πούλησε περισσότερα από 250.000 αντίτυπα και έδωσε νέα ώθηση στο ρεμπέτικο. Τα τραγούδια «Καίγομαι», «Μάνα μου Ελλάς», «Το Δίχτυ», «Το Πρακτορείο», «Στου Θωμά», «Στης Πίκρας Τα Ξερόνησα», «Μπουρνοβολιά», «Στην Αμφιάλη» γνώρισαν ευρύτατη αποδοχή, κηρύχτηκαν διαχρονικά και έγραψαν τη δική τους αυτόνομη ιστορία.

Ο Σταύρος Ξαρχάκος αφιερώνει τη συναυλία στους πρωτεργάτες του «Ρεμπέτικου» που δεν είναι πια στη ζωή: Νίκο Γκάτσο, Σωτηρία Λεονάρδου, Νίκο Δημητράτο, Νίκο Μαραγκόπουλο, Κώστα Τσίγκο, Τάκη Μπίνη, Αριστείδη Μόσχο και Θόδωρο Πολυκανδριώτη.

Συντελεστές: Ανδρεάδης Θανάσης (ψάλτης), Βασίλας Γρηγόρης (μπουζούκι, τραγούδι), Βεργόπουλος Φώτης (μπουζούκι, τραγούδι), Δρογκάρης Βασίλης (ακορντεόν), Ζάκκας Ηρακλής (μπουζούκι, τραγούδι), Καρούνης Ζαχαρίας (τραγούδι), Καψοκαβάδης Αλέξανδρος (τζουράς, τραγούδι), Κολοβός Κωνσταντίνος (ψάλτης), Κουμεντάκης Λάζαρος (ψάλτης), Λίβανος Δημήτρης (μπουζούκι, τραγούδι), Μιχελλής Θεολόγος (βιολί), Νεοφυτίδης Νεοκλής (πιάνο), Νικόπουλος Γιώργος (κιθάρα, τραγούδι), Ξαρχάκος Σταύρος (ενορχήστρωση - διεύθυνση ορχήστρας, τραγούδι), Πάππος Μανώλης (μπουζούκι, τραγούδι), Πασχαλίδης Βαγγέλης (σαντούρι), Ρέππας Δημήτρης (μπουζούκι, τραγούδι), Σαΐα Ηρώ (τραγούδι), Τζίκας Αντώνης (κόντρα μπάσο), Τρασάνης Χάρης (ψάλτης).

Συναυλία με τη Διαπολιτισμική Χορωδία της ΕΛΣ

Με ελεύθερη είσοδο

Η Διαπολιτισμική Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής υποδέχεται το καλοκαίρι με μια μοναδική συναυλία, την Τετάρτη 12 Ιούνη, στις 20.30, στην αίθουσα δοκιμών της Ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», με είσοδο ελεύθερη για το κοινό.

Η Διαπολιτισμική Χορωδία της ΕΛΣ ολοκληρώνει τη φετινή της περιπλάνηση στις μουσικές του κόσμου παρουσιάζοντας ένα απολαυστικό πρόγραμμα που θα φέρει την παράδοση κοντά στον φολκ μινιμαλισμό και τον αυτοσχεδιασμό. Με τραγούδια από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, την Τουρκία, τη Συρία, την Αρμενία, την Κάτω Ιταλία, την Κορσική, την Εσθονία, την Αγγλία και την Κεντρική Αμερική, αλλά και με έργα σύγχρονων συνθετών, τα μέλη της χορωδίας θα μας χαρίσουν ένα μουσικό οδοιπορικό σε διαφορετικούς τόπους και εποχές αποκαλύπτοντας παράλληλα την αμεσότητα και τη δύναμη της φωνής και του τραγουδιού πέρα από τις παραδοσιακές φόρμες. Τη διεύθυνση της χορωδίας και την επιμέλεια του προγράμματος υπογράφει η Αννα Λινάρδου, ενώ τις ενορχηστρώσεις η Βάσω Δημητρίου. Στο πιάνο η Δήμητρα Κοκκινοπούλου, στο κοντραμπάσο και το live looping ο Μιχάλης Καλκάνης και στα κρουστά ο Αλέξης Νόνης.

  • Είσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου, τα οποία θα διανέμονται από σήμερα 7 Ιούνη στις 12.00 αποκλειστικά μέσω ticketservices.
Θρίαμβος Τροχόπουλου στο κολοσσιαίο Κοντσέρτο του Μπουζόνι

Φωτ. ευγενική παραχώρηση και copyright: Σπύρος Κατωπόδης
Φωτ. ευγενική παραχώρηση και copyright: Σπύρος Κατωπόδης
Την Πέμπτη 30/5/2024 γίναμε μάρτυρες του απόλυτου θριάμβου του εκ Βέροιας πιανίστα Παναγιώτη Τροχόπουλου στο τεραστίων διαστάσεων, 70' (!), Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα σε Ντο μείζονα, έργο 39 (BV247), σε Α' Παν/νια, του Ιταλού βιρτουόζου πιανίστα, μαέστρου, καθηγητή σύνθεσης και δεινού συνθέτη και ενορχηστρωτή Φερούτσο Μπουζόνι (1866 - 1924), που συμπληρώνονται 100 χρόνια από τον θάνατό του. Η αίθουσα «Χρ. Λαμπράκης» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών είχε πολλούς νέους οι οποίοι ενθουσιάστηκαν, χαρίζοντας στον σολίστα ιαχές θριάμβου και χειροκρότημα όρθιοι. Συνόδεψε η Φιλαρμόνια υπό την μπαγκέτα του εμπειρότατου - όχι μόνο σε άγνωστα έργα, αλλά και στο χτίσιμο μεγάλων διαστάσεων συνθέσεων - και χαλκέντερου, μα καθόλου παλαίμαχου, Βύρωνα Φιδετζή. Στο δε φινάλε του έργου συνέπραξε η Ακαδημαϊκή Χορωδία Νέων Αθηνών, αποτελούμενη για την περίσταση από άνδρες, την οποία δίδαξε ο καθηγ. Νίκος Μαλιάρας.

Βαθύς γνώστης της ορχήστρας ο Μπουζόνι και των μεγάλων φορμών, ίδιον και της εποχής του, της υστερο-ρομαντικής, φάνηκε από το πώς χειριζόταν τις διάφορες ομάδες οργάνων, κυρίως να ακούγονται ως εκκλησιαστικό όργανο ενίοτε. Οι μεταγραφές του συνθέτη σε έργα του Μπαχ για ορχήστρα, αλλά και άλλων συνθετών, μαρτυρούν τη βαθύτατη γνώση του.

Το σολιστικό πιάνο στο συγκεκριμένο κοντσέρτο (1901 - 1904), που πρωτόπαιξε ο ίδιος με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου στις 10/11/1904, το χρησιμοποιεί όχι πάντα ως σόλο, αλλά και ως μέλος της ορχήστρας (βλ. και έργα Χατσατουριάν, συμφωνίες Κυδωνιάτη κ.ά.), χωρίς να δίνει σχεδόν ποτέ πρώτο κάποιο από τα κύρια θέματα του έργου, όπως διαβάζουμε στο κατατοπιστικό κείμενο του προγράμματος του καθηγ. Μαλιάρα. Παρ' όλα αυτά εξαντλεί τη δεξιοτεχνία του ερμηνευτή, όχι μόνο σε υπερβατικής δυσκολίας περάσματα, μα και σε αντοχές σωματικές και πνευματικές, τις οποίες ο «πρωταθλητής» Τροχόπουλος νίκησε, ερμηνεύοντάς το από μνήμης. Αλλωστε δεν καταπιάνεται πρώτη φορά με τέτοια έργα, αφού έχει ερμηνεύσει στο παρελθόν και άλλα μεγαθήρια, όπως τη Συμφωνία και το Κοντσέρτο του Αλκάν ή τη Μεγάλη Φαντασία στη «Σεχραζάντ» του Σεργκέι Κουρσάνοφ.

Το Κοντσέρτο αποτελείται από 5 μέρη, στα οποία βγαίνει ένας άκρατος ρομαντισμός, που κάμποσα χρόνια μετά κατέκρινε στον νεαρό μαθητή του κύκλου του στο Βερολίνο, Δημήτρη Μητρόπουλο, απογοητεύοντάς τον τότε. Το ιταλικό «χρώμα» ενορχηστρωτικά και μελωδικά ενυπάρχει, ενώ στο φινάλε ακούγονται στίχοι από τον «Αλλαντίν ή το Μαγικό Λυχνάρι» του Ανταμ Ελενσλάγκερ (Adam Oelenschlager), που στο πρόγραμμα μετέφρασε έμμετρα η Μιρέλα Σιμωτά. Θα μπορούσαν να υπάρχουν όμως υπέρτιτλοι, για την παράλληλη άμεση κατανόηση του κειμένου.

Στο α' μέρος της συναυλίας ακούστηκε σε Πανελλήνια Πρώτη το συμφωνικό ποίημα «Από το Λίκνο στο Μνήμα», αρ. 13, S. 107, του «πατέρα» της μουσικής αυτής φόρμας, Φραντς Λιστ (1811 - 1886). Ενα ατμοσφαιρικότατο και περιγραφικό έργο που βασίζεται στο σχέδιο του Ούγγρου ζωγράφου Μίχαϊ Ζίτσι (1827 - 1906), που απεικονίζει τα τρία στάδια της ύπαρξης: Τη γέννηση, τον αγώνα της επιβίωσης και τον θάνατο ως λίκνο της μελλοντικής ζωής. Το έργο είναι τριμερές, ξεκινάει με τις βιόλες σε ένα υπέροχο σόλο, η δε διαφορετική ορχηστρική του αντιμετώπιση από τα προηγούμενα συμφωνικά του ποιήματα έκανε τον πολιτιστικό παράγοντα του ναζιστικού καθεστώτος Πέτερ Ράαμπ (1872 - 1945) να το χαρακτηρίσει «πλάνη ενός γέροντα». Ασεβώς, ατυχώς και αδίκως, κατά τη γνώμη μας. Αυτό ευτυχώς με τα χρόνια άλλαξε, και το έργο πήρε τη θέση που έπρεπε στον ρομαντικότατο Λιστ και στον κόσμο μας.

Η Φιλαρμόνια έδωσε τον καλύτερο εαυτό της, τα έγχορδα ήταν ένα συμπαγές, ζεστό, ακριβές, υγιές «σώμα», αλλά και κάθε πνευστός επίσης ξεχώρισε στα «σόλι» του.

Η συναυλία ήταν αφιερωμένη στον αείμνηστο πιανίστα Αρη Γαρουφαλή, με τον οποίο ο Φιδετζής ονειρευόταν για χρόνια την Πανελλήνια Πρώτη του Κοντσέρτου, αλλά δυστυχώς ο πρώτος «έφυγε» γρήγορα από τη ζωή.


Δρ Χρήστος Ηλ. Κολοβός
Διευθυντής Ορχήστρας

Το Αθέατο Μουσείο παρουσιάζει τις «τελευταίες Αφροδίτες»

Το Αθέατο Μουσείο είναι η επιτυχημένη δράση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου που προβάλλει επιλεγμένες αρχαιότητες από τον κόσμο των αποθηκών.

Μετά από δεκάδες θαυμάσια αντικείμενα που παρουσιάστηκαν έως τώρα, το Αθέατο Μουσείο υποδέχεται τις «τελευταίες Αφροδίτες». Πρόκειται για ένα μικρό εκθεσιακό σύνολο που περιλαμβάνει δύο οστέινα πλακίδια και δύο σπαράγματα κοπτικών υφασμάτων από την Αίγυπτο της ύστατης αρχαιότητας, που απεικονίζουν Αφροδίτες, Νηρηίδες ή άλλες γυμνές μορφές. Τα δύο πλακίδια, που χρονολογούνται στον 4ο αι. μ.Χ., διακοσμούσαν νυφικές κοσμηματοθήκες, κιβωτίδια ή άλλα πολύτιμα σκεύη. Τα δύο υφάσματα χρονολογούνται στην περίοδο ακμής της κοπτικής υφαντικής, από τον 5ο ως τον 7ο αι. μ.Χ. Ηταν ραμμένα σε πολυτελείς χιτώνες, παραπετάσματα (κουρτίνες) ή μαξιλάρια των πρώτων χριστιανών της Αιγύπτου.

Οι «τελευταίες Αφροδίτες» παρουσιάζονται στην «Αίθουσα του Βωμού» (αίθ. 34) από την Παρασκευή 24 Μάη ως τη Δευτέρα 19 Αυγούστου 2024.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ